Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Kan man lade elbil med aggregat? Garantien?

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat/Digitalt-stromaggregat-G-2000I-2000033068/

Eller tilsvarende.

Det finnes nemlig elbiler type varebil.Tenkte å bygge den om til bobil av enkel type,med forlenget dobbeltseng.Tenkte å snakre noe smart.(Ja jeg har sett oppfinneren på tv)

1
19 svar

19 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Ebbat

En video som kanskje gir en viss forståelse for problemer som kan oppstå ved ukritisk bruk av strømkilder. Ikke nødvendigvis sammenlignbart med bruk av batterilader, men viser til en viss grad at det kan være stor forskjell på ren og modifisert sinus. Kan tenke meg at aggregater som ikke har noen form for "sinuskontroll" kan være enda verre.

https://www.youtube.com/watch?v=wimTJw_Gpgk

1

Torotto

Til Ebbat

Ja du har nok rett - Det kreves ren sinus. Så Biltema er ikke tema.

Her var det kun Honda som leverte. EU 30.

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=18732.0

1

Ebbat

Takk for linken Torotto. Det underbygger til en viss grad det jeg er inne på, men en ren konklusjon finnes vel egentlig heller ikke her.

Man skal uansett være litt forsiktig med hva man bruker billigaggregater til, de har ikke ren nok strøm til enhver applikasjon. Motorer skal vistnok ikke like "uren" strøm over tid, da det kan føre til varmegang og "død". Jeg har aldri sett noe entydig bekreftelse på dette, men det fremkommer av diverse diskusjoner på enkelte fora, men det er ikke nødvendigvis fasit.

Jeg har selv, for ikke lenge siden, brent en støvsuger brukt via omformer uten ren sinus. Om dette skyldtes renheten på strøm eller for lav spenning, vet jeg ikke. Tenkte ikke på å sjekke spenningen når det begynte å lukte brent av støvsugeren.

1

_roffe_

Hva med tanken om å kjøpen en gammel sliten elbil, som selges billig grunnet dårlige batterier..

Deretter monterer man et aggregat som durer og går mens man kjører i Kollektivfeltet...

1

Ebbat

He he. Grunnen til at det ikke finnes alt for mange av de, kan ha noe med at det som i dag regnes som veldig liten motor, dvs ca 68 hk, tilsvarer omtrent 50 KW.

Du kan jo regne litt på nytteverdien.....

1

Ebbat

Jeg er forøvrig litt i samme situasjon som TS, jeg vurdere el-bil, men har ikke strøm på hytta. Vurderer muligheten for å lade enkelte ganger via ekstern batteribank eventuelt via aggregat.

Kommer uansett ikke på tale å kjøpe Biltemas aggregat, uansett størrelse.

Forhørte meg hos Møller i forbindelse med lån av e-Golf og fikk til svar at om laderen fungerte via aggregat, var det OK. Dette var dog fra selgermunn, det er ikke bestandig de er like oppdatert som teknisk avdeling. Fikk forøvrig aldri prøvd aggregatet, kom ikke helt opp på hytta grunnet føreforhold.

1

Brum-Ole

Jeg har sett en Tesla stå og lade på et lite bensinaggregat, så ja er svaret

1

Ebbat

Det er forskjell på å klare å lade et batteri med aggregat 1-2-3 ganger, til det å ødelegge en 90 kwh batteribank over tid med eventuell feillading.

Du kan sikkert kjøre en totaktsmotor en del mil på feil oljeblanding, men én dag skjærer den seg ;)

Jeg sier ikke at man ikke kan lade med et vanlig aggregat, men jeg ville undersøkt det i et mer autorisert miljø enn VGD.

1

sl500

Jeg sier ikke at man ikke kan lade med et vanlig aggregat, men jeg ville undersøkt det i et mer autorisert miljø enn VGD.

Det er nok en god og riktig løsning men det blir neppe en aktuell problemstilling for TS da han er proffersonel dagdrømmer. Ikke noe galt i det da jeg også er god til å fantasere om ting og tang som neppe blir noe av. Litt tankespinn er bare sundt og er en god avveksling fra hverdagen.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...