Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Har solgt en 2009 Caddy CTS og kjøpt en 2017 GLA45 AMG, henta den i dag.

Jeg hadde en prosess som var som følger: Først ville jeg ha en CLA45, men det er jævlig dårlig bakseteplass, selv for koreanere. I tillegg har de hatt endel tull med girkassa. Jeg så også på A45, men de var vanskelige å få tak i med det rette utstyret. For eksempel, i Korea kjøper de bare innmaten til navi som oftest, så ettermonterer MB Korea Gini Navigation og ryggekamera. Jeg vet ikke helt hvorfor, regner med det har med språk og brukervaner å gjøre.

Deretter ringte en selger fra StarClass Incheon og sa de hadde en GLA45 AMG, siste modell med alt av utstyr. Så da var jeg solgt.

Link til utstyret.

Jeg valgte å kjøpe uten tolk, så det ble endel misforståelser underveis. Som plaster på såret kjøpte jeg selgeren en kopp Americano og han ga meg disse godbitene med på kjøpet:

Golfbag og veske. Golf er en lidenskap jeg har aldri har hatt. Kalender.Batman-broderi inni kalenderen.

Jeg har bare fått kjørt hjem fra forhandleren og litt rundt i gata for å teste eksosen, så jeg må fylle på litt her i morgen. Skal til IKEA og CostCo, regner med jeg får filmet litt da. Et par ting har jeg merket meg. Veldig kontant bremsing og stiv fjæring. I Korea og USA selges denne som SUV, noe den ikke er. Crossover med illsint motor. 381 HK på 2.0L, det er ganske vilt. Skal skrive litt om de forskjellige modusene i morgen eller søndag, samt prøve å konfigurere M-mode sånn at jeg kan få det beste av alle verdener.

Forresten, Apple CarPlay tar helt over alt i bilen. Her må det gjøres noe.

3
19 svar

19 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

gurglebassen

Jeg fikk regninga på vehicle tax i posten i går, så da kom jeg på at jeg har snart har hatt bilen i ett år og vi kan komme med en oppdatering og en ærlig anmeldelse.

På vårparten hadde jeg ettårsservice hos MB. Har ikke peiling på hva de gjorde, alt står på koreansk, men det kostet ca 3.000 NOK. Hadde også et merkelig problem med at bakre diffuser ramla ut av ledd, sånn at parksensorene bak ikke virket. Fikk heller ikke brukt park assist i denne perioden. Det ble fikset, jeg regner med den ramla av pga villmannskjøring.

Det beste med bilen er jo enda ytelse og lydbildet, jeg blir aldri lei av dette. Det hører med at jeg reiser ofte og er borte i lengre perioder, så jeg har ikke fått tid til å bli skikkelig lei av bilen. Hver gang jeg kommer hjem er høydepunktet å hente bilen på langtidsparkeringen og kjøre som en idiot hjem.

Jeg har sett på AMG-forumet at folk (mest amerikanere da) klager litt over komforten på langturer. Det har jeg ærlig talt ikke merket så mye til, og jeg sitter ofte i flere timers lange køer på tur den ene eller andre veien. Bilen er stiv, lav og hard/kompakt, men jeg har ikke merket noe ubehag.

Det er derimot et par ting som irriterer. Launch Control funker egentlig aldri i praksis. Du må stå på en øde vei, helt alene for å kunne bruke dette. I et lyskryss, da du virkelig vil bruke det funker det ikke grunnet alt som skjer rundt bilen. Med girkassa i fri er det en sperre på 4k omdreininger, så man kan heller egentlig ikke omgå dette uten launch control.

En annen ting er en overfølsom collision prevention assist. Hvis du for eksempel holder høy fart i nedoverbakke på tur inn i en tunnel vil den som oftest slå ut i det du kjører inn i selve tunnelen, uten at du har biler foran deg. Av en merkelig årsak skjer ikke dette når jeg kjører inn i P-hus.

Interiøret er litt opp og ned. Det tok litt tid før jeg ble komfortabel med å ta på meg de signalrøde sikkerhetsbeltene. De stikker seg litt ut. En annen ting, langt mer graverende, er instrumentpanelet i midten. Jeg synes det ser litt billig ut, selv etter at AMG har gått løs på det.

To bonusklipp fra dagens kjøring ut ved flyplassen:

https://www.youtube.com/watch?v=aDUuG\_moXE0 https://www.youtube.com/watch?v=FXdOeCW-DVM

Jeg har dessverre ikke skikkelig utstyr for filming, så jeg må ta ned vinduene og holde mobilen med høyrehånda. Det gir ikke korrekt bilde av lyd dessverre, siden vinden og det faktum at jeg ikke bruker paddle shift ødelegger. Omgiring i automat-modus blir for perfekt til at man hører sprakingen og snerringen, i motsetning til ved manuell hvor man kan gire litt tidligere eller senere for å få ønsket effekt.

2

Iseran2770

det faktum at jeg ikke bruker paddle shift ødelegger. Omgiring i automat-modus blir for perfekt til at man hører sprakingen og snerringen

Min (TTS) bråker mye også i automatmodus, vel og merke når jeg velger sportsmodus.

1

gurglebassen

Mer enn ved manuell, eller samme?

1

ferrek

Gratulerer med en råtøff bil!

2

FredPerry

GLA45 AMG er en av mine guilty pleasures når det kommer til biler. Den, Macan og 2-dørs Evoque syns jeg uten sammenligning for øvrig er veldig tøffe. Gratulerer.

2

waingro

Nå har jeg kjørt bilen 8 dager, det er på tide å komme med en foreløpig dom.

Vi kan starte med det positive (de er det mange av). Generell kjøreglede er helt absurd. Lett den raskeste bilen jeg noensinne har hatt, og kanskje kjørt i det hele tatt. Nå er det lett å bli sveiseblind, men jeg finner ingenting å sammenligne med.

Lyden, til å være en 4-sylinder, er pervers. Det er helt på grensa til at jeg blir flau når jeg kjører med Performance-knappen inne. I comfort mode er helt ok, du hører knapt buldringen.

Det er mye mer å være glad for, men det blir på et veldig detaljert nivå, blir for mye tekst. Uansett er det én av pakkene jeg er veldig glad i, Park Assist. Utrolig lettvint å bare sette i R, trykke OK når bilen spør om du vil ha assist og så bare forholde seg til revers og D. Blir presist også. Hvis du bruker Apple CarPlay mens du parkerer via denne vil telefonen sende deg en melding etter 15 minutter på hvor du har parkert. Fiffig hvis man er glad i brennevin og bilkjøring.

På det andre siden er det et par ting jeg stusser litt på. Koppholderne. Hva tenkte MB på her? Du får ikke plass til f.eks. Starbucks tall/grande, Dunkin regular/large osv. Kun veldig små kopper.

Collision prevention assist ser ut til å slå seg på litt tilfeldig. Ved kjøring ned i en dump og så knapp opp igjen slår den seg på. Senest i dag slo den seg på da en bil 50 meter lenger frem kjørte inn i min fil, men ikke når en bil 15 meter foran begynte å bremse. Mulig jeg ikke har satt meg nok inn i denne teknologien.

2

waingro

En liten snutt bare, må ha på høyt volum for å høre lyden av bilen dessverre. Filmet med iphone, beklager VV :(

Sideprofil. Var kaldt.

Dette eksossystemet er litt tricky. Ved Comfort Mode høres det ut som en vanlig bil, det er litt høy lyd, men ellers helt normalt. I Sport Mode lukkes et par ventiler og du får denne sprakingen ved omgiring (opp eller ned). I Sport+ er det enda mer lyd og spraking.

Men, litt av grunnen til at jeg kjøpte nettopp denne utgaven er AMG Performance Exhaust. Denne knappen trykkes inn (kun i Sport/+) og alt åpner seg. Da blir det en helsikes lyd.

2

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...