Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Hei!

Driver og kikker etter bil i prisområdet rundt 80 000-130 000 kr. I toppen av det intervallet har jeg kikket mye på Golfer fra rundt 2010, da som regel med DSG og Highline utstyrspakke.

Har lest svært mye negativt om DSG. Er det så ille som enkelte skal ha det til? Leser blant annet her at folk aldri ville kjøpt disse uten super-forsikring. Det er jo ikke aktuelt for en over 7 år gammel bil.

Har sett på denne blant annet.

Hvis DSG er noe man absolutt ikke bør gå for, hva anbefaler dere i denne prisklassen?

1
48 svar

48 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Hollabaloo

Har sett på denne blant annet.

Skal du kjøpe 7 år gammel Golf Diesel så kan er det en god ide å sjekke verkstedhistorikk på bilen. På biler som småkjøres så er EGR-ventilen et svakt punkt. Denne tettes igjen over tid og må byttes. Ny EGR-ventil inkludert arbeid hos VW koster 20000 kr på 1.6TDI. I de tilfellene jeg har hørt om har dette skjedd før 100000km så en 1.6TDI gått rundt 100000km uten byttet EGR-ventil ville jeg vært skeptisk til.

AC-kompressoren er et annet svakt punkt. Ryker den så kan du vinke farvel til 10000 kr for ny kompressor pluss arbeid hos VW.

Jeg ser den aktuelle bilen selges av autorisert forhandler, og at den har en ryddig eier- og service-historikk. Det gir deg gode kort på hånden med tanke på reklamasjon dersom noe går i stykker. Men den er ganske høyt priset synes jeg, spesielt med tanke på at du kun får med 6 mnd/6000km bruktbilgaranti. Ser at den har DAB-radio men ikke DAB+. Om kort tid er den radioen tilnærmet verdiløs. Skal du ha ny original integrert løsning når FM-nettet slukkes så snakker vi mellom 5000-10000 kr.

Jeg ville sjekket opp kjente svakhetspunkter på denne generasjon Golf (EGR, DPF, DSG, AC etc.) og spurt Møller hvilke av disse de anser som går inn under reklamasjonsretten og ikke før jeg hadde kjøpt en sånn Golf.

2

rosmebraad

Bra punkter, Holla.

Mulighetene for de titusenene du nevner, plyss dyser, turbo,partikkelfilter etc. OG betalingen for bilen gjør at det virker like greit å begynne å betale på,en ny bil med garanti:

Se bare meg: Skulle jeg hatt lån på en brukt Golf OG 5-sifret regning for clutchbytte OG større servicer i emning på,en eldre bil. Nyere bruktbil kan være meget kostbart og i verste tilfellene koste mer enn ny bil om man tenker 5 års eierskap med moderat bruk.

1

Hollabaloo

Mulighetene for de titusenene du nevner, plyss dyser, turbo,partikkelfilter etc. OG betalingen for bilen gjør at det virker like greit å begynne å betale på,en ny bil med garanti:

Det var vel ikke helt det som var poenget mitt men. En brukt Golf TDI DSG kan være et bra kjøpt det, men da bør det være til rett pris, og fra seriøs merkeforhandler med god (lang) bruktbilgaranti. Slik at dersom noe går i stykker, så blir det ikke noen økonomiske utgifter å snakke om.

2

aunmar

Synes de Fiestaene var veldig kjedelig utstyrt. Jeg har jo sagt at det viktigste er å ha en bil med lave driftskostnader, men det må være litt komfort også. Tar heller en 1-2 år eldre bil med større utstyrsnivå.

1

aunmar

Noen som kjenner til Techno Classic (Fiestaen ovenfor)? Tydelig at de bruktimporterer fra utlandet og har et lass av samme bilmodell. Var vanskelig å skille de ulike på utstyret, da det var ganske standardiserte annonser.

1

xantiasx

Noen som kjenner til Techno Classic (Fiestaen ovenfor)? Tydelig at de bruktimporterer fra utlandet og har et lass av samme bilmodell.

Ja, kjenner til de. Hjalp en kollega å kjøpe Focus der. Jeg har ingen betenkeligheter med å handle av de. Prisene er blant de rimeligste for nesten ny bil.

De har holdt på i mange år, vært mye engelske biler/Jaguar der, de har vært mer kjent for det.

Fordene som stod der da min kollega handlet, var stort sett svenske leasingbiler, 1 år gamle. Så de har nordisk utstyrspakke.

1

xantiasx

Skal jo nevnes at mange konvensjonelle automatkasser også har hatt tildels kort levetid, pga manglende oljeskift og manglende forståelse på hvordan man bør behandle den.

1

perchri

Driver og kikker etter bil i prisområdet rundt 80 000-130 000 kr. I toppen av det intervallet har jeg kikket mye på Golfer fra rundt 2010, da som regel med DSG og Highline utstyrspakke.

Har lest svært mye negativt om DSG. Er det så ille som enkelte skal ha det til? Leser blant annet her at folk aldri ville kjøpt disse uten super-forsikring.

Nå er jo DSG automaten, en IKKe ekte automat. Det er faktisk bare en helt almindelig girkasse hvor clutchen er elektroninsk styrt. Ekte kasse har momentconverter, som det alltid har vært, men forbedret med elektronisk styring. Har selv Skoda Roomster med DSG uten noen form for trøbbel. Men kjenner mange som klarer å ødelegge allt som har navnet mekanikk. DSG kassa har en stilling "S" for sporty kjøring, og den har vært årsak til noe havari, men så langt brukes DSG i tusentall i Europa uten noe særlig mer feil en andre automatkasse typer. Det fine med DSG er at den kan taues. Det aller beste er fortsatt å ha ren manuell girkasse. Staut som fjell.

1

VGstig

så langt brukes DSG i tusentall i Europa

Sannsynligvis i milliontall. Bare i Norge leveres halvparten av alle Golf med DSG-kasse. I tillegg kommer andre Volkswagen og Skoda-modeller. Det blir ganske mange tusen bare i Norge.

Statistikk gjelder sjelden den bilen man har selv, men jeg så en statistikk over 6-7 år gamle biler der Golf lå på 12. plass over biler med få feil. Mazda 3 lå på førsteplass.

1

Jan

Det aller beste er fortsatt å ha ren manuell girkasse. Staut som fjell.

Det stemmer ikke helt med mine erfaringer. Jeg har opplevd clutchbytte på et par biler og totalhavari av manuell kasse.

I den andre enden av skalaen har jeg kjørt over en halv million km med både DSG og converterautomat.

Når man skal vurdere hva som er det aller beste, må man også ta med i vurderingen hvor kjedelig det er å sitte å flytte på en pinne for å finne passelig utveksling, og ikke minst hvor trøttende det er for oss som kjører mye i kø, å sitte og file på clutchen ved køkjøring.

Moderne automatkasser, enten de er av DSG- eller convertertypen, gjør jobben bedre enn alle sjåfører.

1

rosmebraad

Samme her. Har aldri opplevd problemer med Mercedes med converterautomat. Disse er svært solide, og tåler både bruk og en del misbruk: Se bare på alle førere som smeller den i R og P uten at bilen står helt stille. Oljesituasjon er meget viktig.

På den annenside har der vært clutchbytte på det meste av manuell jeg har kjørt: Det er Halvannet år siden jeg kjørte manuell sist.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...