Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Hei! Skal idag hjelpe mormor med batteriet til bilen. Slik jeg har forstått det, så er det helt dødt enkelte ganger når hun skal ut å kjøre(ikke hver gang).

Batteriet er kjøpt sommeren 2015 og hun har vært å snakket med butikken hvor hun kjøpte det. De kom da frem til at hun måtte kjøpe lader, for å lade batteriet, da mange "småturer" som de sa, førte til at batteriet ikke rakk å lade seg opp? Hun kjører ca. 1-4 mil om dagen omtrent.

Selv kjører jeg 0,5-1,5 mil(altså enda kortere) om dagen og har et batteri fra 2013, uten noen problemer.

Etter min mening burde hun fått reklamert på batteriet etter forbrukerkjøpsloven, da jeg leser at bilbatteri skal ha en minimumslevetid på 2,5-3år.

Hva tenker dere?

1
13 svar

13 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Pjot

Honda er bra saker.

1

sl500

De kom da frem til at hun måtte kjøpe lader, for å lade batteriet, da mange "småturer" som de sa, førte til at batteriet ikke rakk å lade seg opp? Hun kjører ca. 1-4 mil om dagen omtrent.

Det var da voldsomt til kjøring av ei 80 årig bestemor. Jeg kjører som ofterst 2 x 6 km frem og tilbake til jobb. Det knekker batteriet på 2-3 år. Selv om jeg har sporadisk ladet det noen ganger.

Fakta. Kommer batterispenningen under 12,4V så sulfaterer batteriene.

1

Jan

Jeg kjører som ofterst 2 x 6 km frem og tilbake til jobb. Det knekker batteriet på 2-3 år.

Med Jazzen kjører jeg ofte enda kortere turer. Likevel holdt originalbatteriet i nesten 11 år.

I andre biler som har blitt brukt som taxi, har jeg opplevd alt fra 1-7 års levetid.

1

cjparker

Jeg kjører som ofterst 2 x 6 km frem og tilbake til jobb. Det knekker batteriet på 2-3 år. Selv om jeg har sporadisk ladet det noen ganger.

Liknende erfaring her i gården. Det hjelper heller ikke at småbarn skrur på kupelyset uten at jeg merker det (og da står det på til vi neste gang vi setter oss i bilen).

Nå har vi installert Defa-varmer, med batterilader, og det hjelper. Da er det også latterlig enkelt å lade batteriet når man får ånden over seg.

1

Hulkibulk

Det var da voldsomt til kjøring av ei 80 årig bestemor.

Hehe ja. Hun er 2-3 ganger i uken hjemme hos barnebarn som er 1,8mil hver vei. Hun er på eldre trim 2 ganger i uken, dvs ca 1mil hver vei. I tillegg så er hun veldig selskapssyk, så hun drikker kaffe både her og der med trimvenner og bekjente. Meget sprek!

Vi tok en avgjørelse med å se hvordan batteriet holdt til etter påske, da bilen virker å være ok nå som vi har fulladet batteriet.

Takk for mange informative innlegg! :)

1

Jan

Hehe ja. Hun er 2-3 ganger i uken hjemme hos barnebarn som er 1,8mil hver vei. Hun er på eldre trim 2 ganger i uken, dvs ca 1mil hver vei. I tillegg så er hun veldig selskapssyk, så hun drikker kaffe både her og der med trimvenner og bekjente. Meget sprek!

Med slik bruk av bilen, burde ikke batteriet ha problemer. De fleste som bor i litt store byer, kjører mye kortere enn det på hver kjøretur.

Hyggelig med spreke bestemødre forresten, håper du får ha henne lenge.

1

Hulkibulk

Batteriet har vært ladet i et døgn, og på verkstedet sa de at den fortsatt hadde minimums kapasitet, og anbefalte å lade det hver søndag. Litt styr for ei på snart 80 å styre nedi motorrommet, men hun sier hu får det til.

1

sl500

Litt styr for ei på snart 80 å styre nedi motorrommet, men hun sier hu får det til.

Hvis hun er litt teknisk oppegående så finnes det jo hjelpe middler for å finne ut når det er på tide å lade batteriene.

BatteriindekatorApp styrt batteriovervåking

2

hillebillys

anbefalte å lade det hver søndag. Litt styr for ei på snart 80 å styre nedi motorrommet, men hun sier hu får det til.

Se om du finner en lader med hurtigkobling. Så kan du gjøre klar for henne.

Da er det bare for henne og plugge i og den lader ;)

1

rosmebraad

Verksted kan sjekke helse/tilstand på batteriet.

Ene bilen her hadde originalbatteri. Brukte aldri tilleggslading, startet alltid.

I VW-appen står det at startbatteri bør vurderes byttet etter 4-5 år.

Utlading er ikke sunt for blybatterier.

1

Windsor

Tredje vinter uten å ha ladet batteriet i det hele tatt? Det kan helt klart tappe et bilbatteri selv om det ikke ikke har hatt noen mangel fra fabrikk.

Det går heller ikke klart frem om batteriet er dødt i den forstand at det er ødelagt, eller bare utladet.

Anbefaler alle å lade batteriet minst en gang per år (før vintersesongen). Da varer det også mye lengre.

Så nei, jeg synes ikke dette er noen åpenbar reklamasjonssak og definitivt ikke dersom batteriet bare er utladet.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...