Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Ser at mange har valgt ladbar hybrid i den siste tiden. Her er det selvsagt store avgiftsreduksjoner som gjør at folk fristes og at man kan kjøre på strøm i noen få mil.

Foretrekker selv tradisjonell drivlinje med fossilt drivstoff, men har av ren nysgjerrighet sjekket litt rundt fornuften med kjøp av hybridbil.

Prisen er selvsagt det første man vurderer når man har funnet riktig bil, og her er det ingen tvil om at man kan la seg friste. Kr.200,000.- lavere pris enn en bil uten EL hjelp er det mange som biter på. Men det totale regnestykket for folk som kjører lengre enn til nærbutikken og ikke stor andel på EL-drift, er heller tvilsomt.

Hybridbiler har ved tradisjonell kjøring høyere forbruk enn tilsvarende biler med bruk av bare fossilt drivstoff. Med tunge batterier, noen er plassert i bagasjeromsgulv, reduserer muligheter for både volum og vekt på bagasje. Kjøreegenskaper blir redusert ved baktunge biler, noe som merkes godt på styreeffekten på glatte vinterveier. Selgere kan hevde at dette elimineres med luftfjæring, men det endrer ikke vektfordelingen. Og så den faktoren som få har erfaring med ennå, men som er veldig avgjørende for om dette er en fornuftig investering,- salgspris på hybridbiler med over 50-100 000km og en utgående garanti.

Signalene fra forhandler er ikke oppløftende. Det er at markedet bestemmer (som alltid), men at det i en tid med rask utvikling av ELbil konsepter, ikke kan forventes at dagens hybridbiler vil være attraktive om få år.

Takk, men nei takk.

1
113 svar

113 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

Gamleboyen

Uansett, hvis man vet hva man kjøper og er fornøyd med en rekkevidde på 35 km på vinteren og 50 på sommeren, så trenger man ikke å bry seg om kritikk fra andre. De kan i så fall gjøre sine egne valg og kjøre sine egne biler.

4

m-sport

Tror kanskje du har glemt ut hva et diskusjonsforum er. Her skal det jo være rom for å diskutere både eget og andre sine valg.

1

Gamleboyen

Neida, jeg husker det godt. Jeg bare minnet på at folk har lov til å beholde sine egne meninger i forhold til sine behov til tross for massivt mas for hvorfor de tar feil basert på helt andre behov.

Jeg synes vi begge bruker diskusjonsforumet godt, jeg.

2

19LSK17

Jeg er i alle fall strålende fornøyd med Passat GTE. Gjennomsnitsforbruket mitt ligger på ca 0,15. Gått fra å fylle to ganger i måneden til annen hver måned. 0,38 på mila med henger på en 16 mils tur.

Kjører man slik at batterier og elmotor bare blir ballast, kjører man ladehybriden feil.

3

naitsy

Hybrid virker for meg meget bra;-)

95% av min kjøring skjer helelektrisk uten drivstoffkostnad hele året

Til og fra jobb. Butikker og div andre ting skjer innafor 2-3 mil

Jeg kan lade på jobben og hjemme uten problemer

Har over 250 hk tilgjengelig om jeg ønsker

Bilen var vesentlig billigere og anskaffe en tilsvarende biler med rein bensin eller dieselmotor (250hk)og jeg har ikke rekkeviddeangst og kan ta ferieturen 1 gang i året til Tyskland uten problemer og langturene til hytten ;-)

Forbruket på langturene ligger relativt lavt 0.6-0-8

Og det utgjør minimalt når jeg resten av året ligger på 0.00 ;-)

Den ekstra vekten batteriene gir er plassert over bakaksling og gjør bilen bedre i bratte bakker en biler uten den ekstra vekten over bakaksling på vinterføre . Det har jeg selv erfart da jeg hadde tilsvarende bil tidligere som ikke var hybrid

Så valget var lett for meg

Hybrid er ikke for alle men i mitt tilfelle er det gull

3

Jan

Ser at mange har valgt ladbar hybrid i den siste tiden. Her er det selvsagt store avgiftsreduksjoner som gjør at folk fristes og at man kan kjøre på strøm i noen få mil.

Etter mitt syn, er det kun det norske avgiftsregimet, som gjør det interessant å velge ladbar hybrid.

Man får noen ekstra hk for samme eller lavere pris, men man får også høyere vekt, og dermed dårligere kjøreegenskaper og økt forbruk på langtur.

Som jeg har skrevet i andre innlegg, i Tyskland koster en Golf GTE 7.000 € mer enn en GTI. Sistnevnte er på alle måter en bedre bil, og man skal kjøre ekstremt mye helelektrisk for å tjene inn merprisen.

Jeg ser også for meg at de som kjøper bruktbiler uten garanti, vil være svært skeptiske til å kjøpe biler med såpass komplisert teknologi. Dermed blir verditapet over tid, høyere for slike biler, eller sagt på en annen måte, vil ladbare hybrider bli vanskeligere å selge når de er 5-6 år gamle.

3

Iseran2770

Etter mitt syn, er det kun det norske avgiftsregimet, som gjør det interessant å velge ladbar hybrid.

Det er ikke bare etter ditt syn, det er et udiskuterbart faktum. Myndighetene vil at vi skal kjøpe biler med masse ulemper.

1

hafstad

Ulemper? 218 hk., forbruk på 0.38 liter mila. Ser ikke helt at en annen Passat enn GTE hadde vært bedre.

2

jacs

Passat06: Hvordan er din erfaring med AWD systemet på T8en? Fungerer denne "jukse"-4wd varianten til Volvo bra? (for oss skeptikere som lever i torsen-differ-mm.-fortiden :-)

2

passat06

Hehe, jeg var også en smule skeptisk. Jeg synes imidlertid at det fungerer bra, men det er nødvendig å tenke på hvilke modus bilen står i. I AWD og evt Offroad så er det forutsigbart og greit. I Hybrid og ikke minst Pure og med eldrift så skal en være litt mer forsiktig da det tar et par øyeblikk fra det slipper bak til bensinmotoren starter og forhjulene kobles inn.

Alt i alt så var Q5-en mer forutsigbar på allslags føre, men ved å aktivt velge AWD er også løsningen i T8 god.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...