Bil esc

Innlegg

Bil

rosmebraad

4WD-bragder

For meg som absolutt er mest vant med RWD for tiden, så skal det kanskje ikke så mye til for å imponere meg i så måte. Regner med at følgende er dagligdags for dem med tunge FWD-biler og terrengerfaring:

Min snart fem år gamle prøvelse med RWD E-klasse såvidt utpå et jorde endte altså med fastkjøring og slep på relativt flat vei, like ved asfaltkanten.

Dagens episode derimot, bestod av en japansk "mikro-SUV"/subcompact, jeg merket ikke i farten om det var Skruzuki eller Skrubaru bilen var merket med, men den dro ihvertfall OPPOVER et gresskledt, vintervått jorde, uten den minst antydning til å spinne eller glippe. Jeg kunne bare sitte på bar vei med RWD og være smått imponert.

Hadde jeg prøvd på den samme jorde-øvelsen måtte nok Viking-mannen hatt seg enda et oppdrag på ettermiddagen.

1
34 svar

Skikkelig 4wd er fantastisk om man ferdes i områder der det er nødvendig. Denne vinterferien har jeg fått sjeldent mye bruk for den da det har vært mye nysnø, regn og sludd om hverandre. Har foreløpig ikke stått fast, men har måttet skru av traction controllen noen ganger og aktivert x-mode.

Men ikke alt som ser ut som firehjulstrekk fungerer like bra. Hyttenaboen som nylig har byttet ut sin gamle X3 med en ny 225 hybrid kom ikke opp siste kneika til hytta. Det skal sies at det var 30 cm våt nysnø og isete under, men bakken er verken veldig lang eller bratt.

2
m-sport Skikkelig 4wd er fantastisk om man ferdes i områder der det er nødvendig. Denne vinterferien har jeg fått sjeldent mye bruk for den da det har vært mye nysnø, regn og sludd om hver...

Men ikke alt som ser ut som firehjulstrekk fungerer like bra. Hyttenaboen som nylig har byttet ut sin gamle X3 med en ny 225 hybrid kom ikke opp siste kneika til hytta. Det skal sies at det var 30 cm våt nysnø og isete under, men bakken er verken veldig lang eller bratt.

Slikt føre er jo bakkeklareringen til bilen nokså viktig. Snøen vil jo i stor grad komprimeres under bilen og da vil du jo få ekstremt mye friksjon under bilen, noe som selvsagt gjør det vanskelig å matche med selv trekk på alle fire hjulene.

Mitt firehjulstrekksystem er nok ikke akkurat noe vinner når det kommer til framkommelighet, og lav markfrigang hjelper jo heller ikke akkurat på med frekommeligheten. Men systemet gjør bilen bilen utrolig skøy å kjøre.

Dog har jeg enda ikke blitt stående fast noen plasser, men jeg utfordrer nå sjelden skjebnen.

1

Nå som jeg som tilleggsbil har anskaffet en eldre Grand Cherokee 5.2 skal jeg finne litt bakker og utfordringer som 4wd systemet kan prøve seg frem på. Det er artigere enn jeg regnet med å daffe rundt i en eldre strøken smått klassiker-aktig billigbil med bensinforbruk over 2 liter/mil. En superdårlig bil å kjøre i forhold til de andre vi har, men den har en egen sjarm og grei komfort og seter, og en svak hyggelig brumming fra gammel amerikansk magnum V8, så kjøreopplevelsen er hyggelig til tross. Alle elektriske komponenter virker og ingen lekkasjer (!).

Testet det i Holmenkollen i det avisene kaller "snøkaos" i helgen og selv med helårsdekk fungerer det meget bra. Den er faktisk morsom å kontrollere i sladd på glatt snøføre også.

4
Kompressor-V8 Nå som jeg som tilleggsbil har anskaffet en eldre Grand Cherokee 5.2 skal jeg finne litt bakker og utfordringer som 4wd systemet kan prøve seg frem på. Det er artigere enn jeg regn...

Herlig valg. Denne har vel 249-transferen og fulltime 4WD?

For sin tid var den regnet som noe av det ypperste innen SUVer i USA. den slo bla. første gen. ML i flere tester og ble 4WD of the year både i 93 og i 98 (5.9) i Petersen 4WD.

1
Kompressor-V8 Nå som jeg som tilleggsbil har anskaffet en eldre Grand Cherokee 5.2 skal jeg finne litt bakker og utfordringer som 4wd systemet kan prøve seg frem på. Det er artigere enn jeg regn...

Nå som jeg som tilleggsbil har anskaffet en eldre Grand Cherokee 5.2 skal jeg finne litt bakker og utfordringer som 4wd systemet kan prøve seg frem på.

Kjørt øst til vest USA i en slik. Pluss nord til syd på en annen tur. Fin lyd i motoren. Klarte å sette oss fast på turen, men det var fordi bakkeklaringen var for dårlig, sto og vippet på midten av bilen. Eller den egentlige årsaken var dårlig vurdering av sjåfør. Skjedde i Utah på en av 4x4 mekkaene, der alle hadde store dekk og hevet bil.

Gratulerer med nytt leketøy.

1

Takker. Kjører rundt med stort smil. Artig at den bruker vanvittig mye mer drivstoff i 120km/t enn i f eks 80. Sikkert meget høy luftmotstand.

Usikker på hvilket 4wd system som er der, men det er Alltime 4wd (heter det quadradrive?), "N" og lavgir på 4wd-spaken. Er også overdriveknapp på dashbordet (Hehehe).

Min gamle cherokee 88 modell jeg hadde for noen år siden hadde rwd og i stedet innkoblingsbar 4wd.

1
Kompressor-V8 Takker. Kjører rundt med stort smil. Artig at den bruker vanvittig mye mer drivstoff i 120km/t enn i f eks 80. Sikkert meget høy luftmotstand. Usikker på hvilket 4wd system som er...

Ja, den bruker sikker rundt 1.5 l/mil i 120 km/t. Luftmotstanden er ikke den laveste, men bakkeklaringen er god.

Du har quadratrac, forgjengeren til det suverene quadradrive med vari-lock -akslingene som kom på Grand Cherokee WJ i 1999. Du har en ZJ, der har du mest sannsynelig diffbrems bak, men ingen mulighet for sperre foran. Samt mulighet for å låse transferkassa i 4WD -lav.

På Cherokeen hadde du sikkert selec-trac, 2WD-4WD Part-time - 4WD full-time- N - 4WD lav. PArt-time og lav er 50/50 sperret i transferkasse. 4WD høy er her bare en åpen diff som en finner i mange 4WD-biler, fint på vei, ubrukelig utenfor. I din Grand Cherokee har du en viskosekobling i transferkassa som fordeler kreftene. Suveren på vei, og bedre offroad enn åpen diff, men dårligere enn Cherokeen med 50/50 låst fordeling.

Det enkleste systemet er Command-trac, samme som Selec-trac, men uten mulighet for 4WD fulltime.

Lykke til med Jeepen, er den i god stand og pen å se på for alderen? Husk at automaten i den skal etterstramme båndene i kassa ved oljeskift. Selv merkeforhandlere hopper over dette...

3
Pjot 1,5 reinsdyr?

Du må være klar over at signaturen du svarer på, stort sett kommer med trollete innlegg.

Dersom du svarer på innlegg med fakta, svarer han ikke.

Ellers kommer han med påstander om at 300hk+ er vanlig i mc, at BMW er elendige biler osv.

Hvis du tar deg bryet med å sjekke hans innlegg på andre fora, vil du se at han ligger godt til høyre for den nyvalgte amerikanske presidenten, som han har i avataren sin. M.a.o. false news.

3
rosmebraad Gøy med biler, Kompressor! Forumets SUV-folk burde jo ha et trekk- og bergingsmøte. (Og andre øvelser som får clutchene i små folkevogner til å grøsse bare ved tanken.)

Forumets SUV-folk burde jo ha et trekk- og bergingsmøte

He, he - tror ikke jeg stiller på et slikt treff med en Honda CRV. CRVen greier seg sånn passe når forholdene ikke er for krevende, men det er ingen tvil om at Foresteren er den beste bilen vi har eid mht å takle krevende forhold. Nissan X-Trail er en god nummer to. Har også følelsen av at RAV-4 også var/er bedre enn CRV.

Men siste kneika opp til hytta greier også CRVen heldigvis, og da er vårt "av-og-til - evt. ved-kraftig-snøfall - eller-speilblank-is - behov" for 4WD oppfylt. Når det er sagt er det egentlig bare 150 meter "det står om" så savnet etter 4WD er ikke påtrengende når vi ikke har det..

Cherokee har jeg ikke kjørt, men jeg kjørte litt Blazer i min pure ungdom, og det var en skikkelig artig "rakkar", med V8 (bensin - av typen forholdsvis lat) og automat selvsagt...

1
Ribba [sitat…] Car Throttle har nok fått med seg at du har gått for en Cherokee. For de kom "plutselig" med en Grand Cherokee-video.

Men videoen levde ikke helt opp til tittelen: "Taking A Jeep Grand Cherokee SRT Off Road". For Off road betød visst at de kjører på en vei som er litt sølete, og at det et sted var ca 10 cm vann, som er mindre vanndybde enn jeg har måttet krysse for å komme til og fra jobben iblant.

Jeg tror ikke det var noen steder på denne videoen jeg ville hatt betenkeligheter med å kjøre med Sierra-en jeg hadde før, og den hadde bakhjulstrekk.

1
Iseran2770 [sitat…] Bakhjulsdrift :-) Det er bare biler med forhjulsdrift som trekker bilen fremover. Så forhjulstrekk er det lovlig ord.

Det er bakhjula som trekker tilhengeren (og bakerste del av bilen) fremover, derfor er bakhjulstrekk et ord som fint kan brukes, hvertfall om bilen har hengerfeste (noe alle mine biler har hatt).

Hva med firehjulstrekk da, er det noe Iserans språkråd kan tillate? Eller skal man kalle det firehjulstrekkdrift?

Bakhjulstrekk gir for øvrig ca 31700 treff på Google, så jeg er nok ikke akkurat alene om å bruke det ordet. Ser det også dukker opp en del treff på vgd-tråder om emnet.

1
Ribba [sitat…] Car Throttle har nok fått med seg at du har gått for en Cherokee. For de kom "plutselig" med en Grand Cherokee-video.

De kunne for øvrig fortelle at denne Jeep-en til 70.000 pund (blir vel ca 700.000 kr, og det uten norsk avgiftsnivå) til og med hadde varme i rattet. Det har da jeg i min bil med nybilpris på litt over 400.000 kr også. For øvrig en ganske unyttig funksjon da jeg har varme i kupeen og rattet er tykt og godt isolert så man slipper å holde i et iskald ratt slik det var på enkelte biler fra 70-tallet og der omkring. Hadde det i utstyrslista stått rattvarme 200 kr såp tror jeg at jeg hadde droppet det da det er såpass unyttig. Har kun slått den på et par ganger for å teste at den virker. den varmer da opp noe av området jeg holder i så det blir et temperaturskille midt på handa. Mer behagelig uten varme i rattet egentlig, selv om man skulle ha glemt å sette på kupevarmen.

1
Laster...