Bil esc

Innlegg

Bil

frogstuff

Honda Civic Stv. Noen bedre?

Er i markedet for å kjøpe en rimelig stasjonsvogn, 2013 mod eller nyere. Må være stor nok for en familie på fire. Budsjett er maks 170.000,-

Honda Civic sports tourer scorer veldig bra i tester og virker å være et godt kjøp. Kanskje ikke den peneste å se på, men samtidig mer spennende enn en Golf. Honda lager jo også veldig holdbare og driftsikre biler.

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87437649

Noen bedre?

1
52 svar

Wow, har ikke fått med meg at her er en Civic stv!

Jeg har litt Honda-noia, men er likevel nøytral nok til å si at den trolig er et bra kjøp!

(Forumets Hondakjennere er Jan og SUV, blant andre.)

1

Vi hadde en slik som leiebil i høst. Ingen tvil om at dette er mye bil for pengene. Den er ok utstyrt, har en ok kvalitetsfølelse og bagasjerommet er av de største i denne klassen (selv om de "vinner" noen liter på at bagasjeromstrekket er trukket "nesten opp i taket", og at det er et stort rom under bagasjeromsgulvet.

Noen vil sikkert reagere på at det sitter en dieselmotor under panseret på bilen det er linket til. Dette er imidlertid en av de beste dieselmotorene i markedet. Den er sterk, oppleves kjapp og meget gjerrig på drivstoffet.

Vi har nå en Honda CRV med bensinmotor, og jeg savner veldig kreftene og draget i dieselen. Selv om Honda også lager gode bensinmotorer (ikke minst holdbare) oppleves bensinmotoren både treigere og er adskillig tørstere enn Honda sine dieselmotorer.

Har ingen problemer med å anbefale Civic stv fremfor mange andre biler i samme klasse.

Et annet alternativ er Peugeot 308SW, men prisene på 308SW ligger nok noe høyere enn Civic. 308 er imidlertid litt "penere" å se på (individuelt hva man syns er pent da). Setene i Peugeoten passer også kanskje bedre for europeiske kropper(?), og støynivået innvendig oppleves nok lavere i Peugeoten enn i Hondaen.

1

Tenker du bra bil for pengene, er det nok vanskelig å slå Civic.

Bare å kjøpe, hvis du liker bilen. Har en 15 år gammel Jazz, hatt i 10 år selv, den nærmer seg 180.000 km, de største påkostene er AC-pumpe, bremseskiver og 2 batterier (og dekk). Serviceprisene er ikke blant de laveste, men kanskje medvirkende til at du får det igjen i problemfritt bilhold.

På en 15 år gammel Honda, er det rusta som er det største problemet, i hjulbuer bak og i bunn av dørene.

1
cjparker [sitat…] Denne?...har hengerfeste og webasto motorvarmer. Du skriver lite om selve kjøringen, og denne bilen får du jo med en finfin bensinmotor også. Peugeot 508 er også en bil je...

Ford Focus har vel litt snau beinplass baksetet? (har en ungdom på 180cm som sitter bak meg) Franske biler er jeg skeptisk til. Har en 2 år gammel Peugeot varebil på jobben. Håndtak og div deksler faller av og lyspærene må byttes flere ganger i året.

1
frogstuff Ford Focus har vel litt snau beinplass baksetet? (har en ungdom på 180cm som sitter bak meg) Franske biler er jeg skeptisk til. Har en 2 år gammel Peugeot varebil på jobben. Håndta...

Morsomt å være skeptisk til franske biler, når et fransk merke er det mest driftssikre av de europeiske på biler som er mellom 2 og 8 år gamle. Renault kom på 9. plass, de første 2 var koreanere og de neste seks japser. Varebil har jo også helt annen byggekvalitet.

2

Har franske biler virkelig blitt så driftsikre? eller er dette statistikk fra en eller annen fransk undersøkelse?

1
frogstuff Har franske biler virkelig blitt så driftsikre? eller er dette statistikk fra en eller annen fransk undersøkelse?

Svensk undersøkelse over biler som har utvidet kasko, og som må bruke den. Tilsvarende tall finns i Reliability-index (engelsk).

Her måles ikke EU-kontrollfeil, men feil du må på verkstedet med og bruke utvidet kasko. EU-kontrollfeil er mer ett vedlikeholdsspørsmål. Mange franske biler er relativt rimelige, og kjøpes i snitt av folk med lavere inntekt, og som derfor har mindre penger til vedlikehold.

Svenske bilprovningen viste dette fenomenet da Peugeot 107 hadde 50% mer feil ved kontroll, enn tilsvarende Toyota Aygo. Det er samme bil, produsert av de samme delene på samme fabrikk av de samme arbeiderne.

2
frogstuff Er den virkelig så stygg å se på da? Driftsikkerhet, kjøreegenskaper og plass er faktisk viktigere for meg. http://bilogmotorbloggen.blogspot.no/2014/05/test-honda-civic-tourer-fam...

Er den virkelig så stygg å se på da?

Hva man syns om utseendet på bilen får bli opp til hver enkelt. Apropos franske biler vs. Civic. Min mor har en 2012 modell Renault Megane. Den har gått helt knirkefritt over 160 000 km, så spør du meg er i hvert fall denne bilen bedre enn sitt rykte.

For halvannet år siden presterte min lillesøster å øvelseskjøre denne Meganen rett inn i sida på en Opel Combo, og den måneden bilen var på verksted hadde de faktisk akkurat en slik Civic stasjonsvogn som lånebil. Personlig syns jeg den var ganske stygg, men kjøremessig var den helt fin den ene turen jeg lånte den til og fra butikken.

1

Det der er garantert et strålende kjøp. Personlig ville jeg heller funnet en med bensinmotor, men om du klarer å leve med diesel blir du garantert fornøyd med bilen du linket til.

Franske biler er foresten like driftssikre som andre europeiske merker. I dag deler biler fra forskjellige merker veldig mange av komponentene under panseret.

1

Visuelt har jeg store problemer med håndteringen av volumet foran framhjulene. Civic har i så måte utviklet seg ekstremt dårlig, og man kan ikke bare skylde på fotgjengersikkerhet.

1
FredPerry Må si VAG kommer dårlig ut her. Er imidlertid litt overrasket over at Porsche er i eller nært bunnen i nesten samtlige statistikker, når de i tyske oversikter ser ut til å være bla...

Er imidlertid litt overrasket over at Porsche er i eller nært bunnen i nesten samtlige statistikker, når de i tyske oversikter ser ut til å være blant de aller beste.

Det er fordi de tyske oversiktene er basert på EU-kontroll, mens denne statistikken er basert på forsikringsutbetalinger, dvs havarier.

1
xantiasx [sitat…] Det er fordi de tyske oversiktene er basert på EU-kontroll, mens denne statistikken er basert på forsikringsutbetalinger, dvs havarier.

Det må da gi et ganske tynt grunnlag. I Norge er det en veldig liten andel av bileiere som velger å forsikre seg mot motor/drivlinje havari.

Undersøkelsen hadde også statistikk på hvor mange dieselbiler som måtte bytte partikkelfilter. Er det virkelig noe man kan forsikre seg mot i Sverige???????????????

1
Laster...