Bil esc

Innlegg

Bil

win

Registerkjede strukket VW Golf

Min mor har en VW Golf 2011-modell med en 1,2 TSI-motor. Denne har registerkjede som ifølge Møller er strukket og var årsaken til en ulyd (som resulterte i verkstedsbesøk). Bilen har kun trillet 40 000 km og Møller ville ha 14 000,- for jobben.

Er dette noe som vil være en forsikringssak? Andre som har vært borti dette før? Evt. hva det vil koste om man ikke bruker Møller?

1
45 svar
undert4k Hvordan har de en svak sak når både garanti og reklamasjonsrett har utgått? Og er det riktig at en forhandler skal sitte igjen med regningen når VAG ikke dekker dette?

Selvsagt har VAG/Møller/forhandler en svak sak, fordi.

1. Dette er et kjent problem på denne motoren.

2. Det er noe som heter forventet levetid.

3. Står det i instruksjonsboken at kjedet skal byttes innen 6år/40000 km? Hvis nei, hvilket intervall står det da? Står det noe annet så slår punkt 2 inn.

Hvordan oppgjørsmekanismene mellom VAG, Møller og forhandler er burde vi som kunder rett og slett drite i, det er ikke vårt problem. Og som kunde er det ikke rett at man må ut med 14000.- +++ for noe som er et genuint drittprodukt fra VAG som ble solgt som noe helt annet. Kjede, kontra reim = lengre levetid.

Hadde det vært min bil så hadde jeg kjørt sak med forbrukerrådet på dette, så får de som har solgt, importert og produsert elendigheten gjøre opp seg imellom hvem som skal ta regningen. Som kunde er det ikke rett at man skal sitte igjen med regningen på noe slikt.

4
undert4k Man har 5 års reklamasjonsrett, denne er utgått. Hva som står i service hefte er irrelevant ang intervaller. Man har 5 år på seg til å reklamere. Står det f.eks intervall på turbo?...

Man har 5 års reklamasjonsrett, denne er utgått.

Hva jussen sier er en sak, hva god forretningsmoral tilsier er en annen sak.

I dette tilfellet har VAG puttet en motor med dårlig registerkjede inn i flere millioner biler, og vegrer seg for å ta ansvar.

I USA, hvor gruppesøksmål er mer vanlig, ville de tapt så det suste, i rettssystemet.

Selv SAAB, som levde på randen av stupet i mange år før de gikk konkurs, tok ansvar, og utvidet motorgarantien til 8 år, da det kom frem at feilaktig konstruksjon av veivhusventilasjonen kunne føre til motorhavari.

At VAG som til tross for dieselgate, kan rapportere om milliardoverskudd, skal la kundene sitte igjen med regningen for konstruksjonsfeil på registerkjedet på 1,2 og 1,4 l motorene og feilen på stempelringene på 1,8 og 2,0 l motorene som førte til ekstremt oljeforbruk, er direkte umoralsk.

4
win http://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-motor-185407/ Blir jo litt oppgitt av funn som dette. xantiasx: Hun har "vanlig" fullkasko gjennom DNB tror jeg. Og jeg s...

men likevel ganske håpløst når bilen har trillet 38700 km. Skal uansett høre med Møller om dette.

Det er rett og slett skammelig hvis VAG ikke tar ansvar i denne saken.

Dette har skjedd med utallige motorer verden rundt, og har vært omtalt i motorpressen i mange land.

Det samme gjelder saken med feilaktige stempelringer på 1,8 og 2,0 TSI-motorene. Den feilen førte til ekstremt oljeforbruk, men kun forbrukerne i USA fikk utvidet garanti.

3

Ja disse kvalitetsbilene fra VAG-konsernet.... Men ærlig talt, eier de ikke skam? Et strukket kjede etter 6 år og 40.000 km er så dårlig at de omtrent burde betalt kunden for å gjøre jobben....

3
win OPPDATERING: Møller har ikke villet utbedre dette, men takstmann (som DNB bilforsikring brukte) mente dette skulle dekkes av vanlig fullkaskoforsikring gitt bilens øvrige stand og...

Ender vel med å gi en stjerne i boka til DNB forsikring. Det samme kan ikke sies om Møller Bil.

Fint det løste seg på en allright måte, selv om det er rimelig hårreisende at forhandler/importør ikke yter en liten snev av goodwill på en 2011 modell som kun har trillet 40000km....

En stjerne til DNB, som for øvrig trenger de "stjernene" de kan få de også:))

3
undert4k Hva er bare tull? Om reima ryken etter 6 år er det eieren sitt ansvar, regelen er altså på 5 år. Har ikke noe om jeg ville ha godtatt det, jeg måtte ha godtatt det fordi det er sån...

Møller/butikken som har solgt deg produktet har ikke noe som helst ansvar etter 5 år. Eneste måten for at du skal dekket ting da er at produsenten tilbakekaller eller har aksjoner som reparerer feilene og dermed betaler butikken for å utbedre dette på vegne av produsenten.

Du kan snakke så mye du vil om forventet levetid, det endrer ikke faktum at det å gå til forbrukerrådet her ikke har noe som helst hensikt.

Bend over og la deg misbruke, du er drømeforbrukeren til enhver som selger produkter som ikke varer så lenge som forventet.

Nå skal det sies at jeg driter i hvordan VAG/Møller og forhandlerene deres behandler kundene. De sammen med Apple er så store og har så sterk merkevare at de kan gjøre akkurat som de vil, kundene står i kø for å få gleden av å bruke masse penger på ett medioker produkt.

Og norsk motorpresse tør knapt å skrive noe negativt om dette all den tid de neppe tør å legge seg ut med Møller. Da får de jo ikke gratis turer rundt om i verden for å teste de nye norgesbilene som VAG produserer. Og hva skulle f.eks Broom fylt nettsiden sin med hvis de ikke kunne fylt den med 141 artikler om norgesbilen Kodiaq f.eks. ? Kritisk journalistikk kommer ikke fra den kanten.

Litt merkelig er det jo at svenske bilmagasin har kritiske artikler om fixen etter dieselgate, det siste er nå at EGR ventilene ryker som bare det på grunn av mer belastning. Britiske Autocar skriver om økt forbruk etter fixen. I Norge så er det tyst. Best å være venner med Møller. :)

Og for min del, jeg eier ikke noe VAG produkt, har gjort det 1 gang og det holdt for min del. Og personlig så bryr det meg svært lite at TSI motoren ryr sammen og at kundene ender opp med regningen. I really dont care, men det tragiske i dette er jo at kundene står i kø selv om Møller driter i deg som kunde.

3
shagalott [sitat…] Bend over og la deg misbruke, du er drømeforbrukeren til enhver som selger produkter som ikke varer så lenge som forventet. Nå skal det sies at jeg driter i hvordan VAG/Mø...

g norsk motorpresse tør knapt å skrive noe negativt om dette all den tid de neppe tør å legge seg ut med Møller.

Norsk motorpresse er forbausende lite kritiske.

I Sverige har man Teknikens värld og Vi Bilägare som ikke er redde for å sette kritisk søkelys på kvaliteten til både svenske og importerte biler.

I Tyskland har i hvert fall Autobild ikke vært redd for å ta opp problemer med bristende registerkjeder på biler av ulikt fabrikat.

De har også hatt utallige kritiske artikler om oljeforbruk på VAGs 1,8 og 2,0 TSI

Selv bladet Motor, som utgis av NAF er totalt tannløse, selv om de påstår å representere en haug med bileiere.

3

Hvis din mor har forsikring med utvidet kasko som også gjelder motor, kan det gå på forsikring, men det går ikke på vanlig kasko.

Pris på bytte vil nok være rimeligere andre steder. Mulig motoren må ut av bilen for å bytte. Har hørt om feilen før, VAG har visstnok hatt en leverandør med dårlig kvalitetssikring på kjedet. De har derfor gått tilbake til registerreim på nyere motorer.

.

2

Jeg ville krevd at dette skulle fikses uten kostnad for meg, og tatt saken videre til Forbrukerrådet hvis VAG/Møller/forhandler nektet.

Selv om garantien er gått ut, så er dette en kjent svakhet med disse motorene og et kjede skal vare lenger enn 40000 km. Her har VAG/Møller/Forhandler en svak sak, og det er rett og slett skammelig at de ikke tilbyr seg å fikse dette uten at man skal gjøre en stor sak ut av det. Men i Norge så er de så store og har så godt rykte at de kan gjøre akkurat som de vil og folket klapper i hendene og er superglade for at de får lov til å kjøpe så fantastiske produkter. Og som linken tidligere i tråden viser, dette er en kjent feil som VAG har vist om og som det er advart mot. Kjedet på denne motoren er rett og slett noe dritt som de burde fikset til alle som eide denne motoren vederlagsfritt.

2
undert4k Man har 5 års reklamasjonsrett, denne er utgått. Hva som står i service hefte er irrelevant ang intervaller. Man har 5 år på seg til å reklamere. Står det f.eks intervall på turbo?...

Dette er bare tull, for å ta et eksempel. I instruksjonsboka til en bil med reim står det følgende: Intervall for skifte er 8år/120000 km. Så ryker reima etter 6 år og 40000 km. Hvem har ansvaret? Eier eller produsent? Garanti og reklamasjonsrett er utgått. Ville du godtatt at du som eier måtte betale dette? Neppe, for her har man en forventet levetid på reima. Samme sak er det her med kjedet, står det at intervall for skifte er 6år/40000 km så er saken grei, da har produsent sitt på det tørre. Står det noe annet (altså lenger intervall) eller ingenting så har produsenten et ansvar. Det normale er at et kjede skal vare bilens levetid, og at den ikke skal skiftes. Ergo har VAG/Møller/forhandler et ansvar. Som de nok ikke tar selv om det er almen kjent at dette er en produksjonsfeil med motoren. Men VAG er så store og har av en eller annen merkelig grunn et godt rykte på seg at de kan behandle kundene elendig uten konsekvenser.

Men summen her er at garanti og reklamasjonsrett i denne saken ikke spiller noen rolle, all den tid kjedet har en forventet levetid som er lenger enn 6 år og 40000 km.

2

OPPDATERING:

Møller har ikke villet utbedre dette, men takstmann (som DNB bilforsikring brukte) mente dette skulle dekkes av vanlig fullkaskoforsikring gitt bilens øvrige stand og ant. kjørte kilometer, samt at alt av tidligere reparasjoner og servicer var gjort i riktig tid av merkeverksted. Impliserte altså at dette ikke normalt ville dekkes av forsikringsselskapet med fullkasko.

Så min mor var fornøyd med å betale kun egenandel.

Ender vel med å gi en stjerne i boka til DNB forsikring. Det samme kan ikke sies om Møller Bil.

2
undert4k Hva er bare tull? Om reima ryken etter 6 år er det eieren sitt ansvar, regelen er altså på 5 år. Har ikke noe om jeg ville ha godtatt det, jeg måtte ha godtatt det fordi det er sån...

Om reima ryken etter 6 år er det eieren sitt ansvar, regelen er altså på 5 år.

Feil, hvis det står noe annet i instruksjonboka så har den 5 års regelen du henviser til ingen betydning. Hvis intevallet for skifte var 7 år/120000 km (eksempel) ville du godtatt at du satt med regningen hvis den røyk etter 5 år og 1 dag? Hvis ja, så er du regelrett dum.

Og i den konkrete saken som vi diskuterer så har bilen kjede er 6 år gammel, og gått 40000 km. Den har hatt service på merkeverksted, og dette er en motor der forhandler/Møller/VAG vet at det er en svakhet i konstruksjonen. Allikevel nekter de å ta ansvar. Her burde de sjekket kjedet nøye på hver service.

Også har vi det faktum at et kjede stort sett skal vare bilens levetid, det ser Møller glatt bort i fra. Og hvis man ser på den artikkelen som er lenket til tidligere i tråden så kan man jo lese hva VW i Sverige sier, og her har bilen blitt behandlet slik den skal, men forhandler/Møller velger glatt å overse dette.

2
HarleyEarl [sitat…] Kan vel trygt si at bladet står i stil med organisasjonen. Verdens mest tannløse bilorganisasjon.

Verdens mest tannløse bilorganisasjon.

De er vel egentlig ingen organisasjon lenger, men et forretningsforetak som er til for å opprettholde de ansattes arbeidsplasser.

Hvor alle pengene de håver inn fra medlemmene,blir av, er det ingen som vet.

Det siste de har begynt med, er egne verksteder.

De støtter også Uber, til tross for at myndighetene i de fleste siviliserte land har kommet til at det er piratvirksomhet. De mener at det er delingsøkonomi, siden Ubersjåførene skal samme vei som kundene uansett. Det skal vi autoriserte taxisjåfører også, så lenge vi blir betalt for det.

2
Jan [sitat…] Norsk motorpresse er forbausende lite kritiske. I Sverige har man Teknikens värld og Vi Bilägare som ikke er redde for å sette kritisk søkelys på kvaliteten til både svens...

Jeg spår at norske bilblader i papirformat over tid vil forsvinne. Ønsker eierne av disse bladene at det fortsatt skal publiseres norsk biljournalistikk, så må man gå over til et elektronisk format og i mye større grad lage videoer og ikke bare bilder og tekst. Jeg er neppe den eneste som de siste 10 årene har gått fra å abonnere på flere bilblader til nå å abonnere på bilrelaterte youtube- kanaler + diverse autofile nettsteder.

Norsk motorpresse har høyt fokus på nybil-tester, og det gir ikke så stort rom for å være kritisk all den tid de nye bilene ikke har vært på veien lenge nok til å produsere beviselige gjengangerfeil. Livet som norsk motorjournalist er vel også enklere når man holder seg på godfot med importørene og begrenser kritikken til diverse kåserier og artikler rettet mot bilfiendtlig politikk eller dårlige holdninger i trafikken.

Kan se for meg at Møller hadde blitt ganske mugne overfor de biljournalister som hadde tatt på seg oppgaven og gjøre research og skrive om kvalitetsproblemene VAG har hatt f.eks. på motorfronten de siste årene. Eller en artikkelserie om "diesel-gate". Kan fort bli en utfordring. Leserne forventer stoff om nye VAG-biler. Så biljournalistene er avhengig av å få låne nye biler av Møller. Noe som kanskje ikke er like enkelt dersom man har vært kritisk. Da snakker jeg ikke nødvendigvis om å bli totalt svartelistet, men det kan være ille nok å oppleve å bli nedprioritert på lånelisten f.eks.

2

Jeg har vært borti dette med 1.2 TSI hvor strekken førte motorhavari til en kostnad i størrelsesorden 4-5x det du er forespeilet.

Jeg ville takket mine lykkesterner for å slippe så billig unna.

Deretter hadde jeg solgt den, og kjøpt elbil.

1

For klarhetens skyld: Kostnaden var 4-5x, men siden feilen oppsto i garantiperioden ble det rettet kostnadsfritt for meg.

1
fcuk Jeg har vært borti dette med 1.2 TSI hvor strekken førte motorhavari til en kostnad i størrelsesorden 4-5x det du er forespeilet. Jeg ville takket mine lykkesterner for å slippe så...

http://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-motor-185407/

Blir jo litt oppgitt av funn som dette.

xantiasx: Hun har "vanlig" fullkasko gjennom DNB tror jeg. Og jeg skal sjekke på mitt betrodde verksted snart: Jørns Bil og Brems på Vollebekk i Oslo.

FCUK: Jeg har skreket det samme ang. elbil da hennes bruksmønster er perfekt for en god elbil (til og med e-golfen). Men det der med gamle hunder.. Selvsagt flott at det ikke ble motorhavari - klart det ville vært en vesentlig større kostnad, men likevel ganske håpløst når bilen har trillet 38700 km. Skal uansett høre med Møller om dette.

Når dette da er utbedret - vil svakheten fortsatt være der eller erstatter man med en bedre del?

1
xantiasx Hvis din mor har forsikring med utvidet kasko som også gjelder motor, kan det gå på forsikring, men det går ikke på vanlig kasko. Pris på bytte vil nok være rimeligere andre steder...

Hvis din mor har forsikring med utvidet kasko som også gjelder motor, kan det gå på forsikring, men det går ikke på vanlig kasko.

Ja en sånn pluss-forsikring ville nok dekket dette tilfellet. I praksis vil de gjelde etter at garantiperioden går ut (ved år 5) og fram til år 8 da man ikke lenger kan ha en slik forsikring på en bruktbil (ihvertfall ikke hos Gjensidige eller Storebrand). Egenandelen er saftig da, hos Gjensidige f.eks. er den 8000 kr. Men bruk av forsikringen ved maskinskade gir ikke bonustap.

1
Jan [sitat…] Det er rett og slett skammelig hvis VAG ikke tar ansvar i denne saken. Dette har skjedd med utallige motorer verden rundt, og har vært omtalt i motorpressen i mange land....

Det er rett og slett skammelig hvis VAG ikke tar ansvar i denne saken

Enig. Selv om det har gått over 5 år, så bør kjørelengden tas i betraktning, og det bør vurderes å ta en utvidet garantireperasjon. Spesielt den lokale forhandleren bør presse på for å få det gjennom, VW sentralt taper neppe store summer på dette, men den lokale forhandleren har jo en kundegruppe å ta vare på.

1

Lignende innlegg

Bil trondergutt Publisert

Lån og kaskoforsikring

Har en bil hvor det fremdeles er 3 år igjen å betale på lån, men hvor verdien på bilen er slik at kasko ikke lenger er hensiktsmessig. Er man tvunget til å ha fullkasko til lån er nedbetalt eller kan...
1
0 svar
Bil MLilet Siste svar

Kode vekk US-blink Audi a4 2012?

Hei! Jeg har en Audi a4 b8 2012 modell. Den har blinklys (us blink?) som lyser hele tiden, vart stoppet i teknisk kontroll og må vise bilen med dette fikset. Har vært innom et MECA verksted som ikke g...
1
1 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Laster...