Bil esc

Innlegg

Bil

Iramhs

Hva tror dere om cab som familiebil?

hei og hopp!

Nå er det evigheter siden jeg har skrevt noe her, men nå kribler det massivt i «bytte bil genene» og da vet jeg ikke om andre steder det er bedre å høre om tips enn her inne.

Har pr i dag en 08 modell BMW e61 med nesten 200K på telleren. Den ser fortsatt bra ut sånn rent kosmetisk sett og pr i dag har den ingen feil og mangler. Mange av de dyre reparasjonene er forhåpentligvis tatt (turbo, ledningsnett, dpf, bremser, etc)

Nå har snart begge gutta blitt så store at de sitter i fremoverlente barnesete, barnevognene er solgt og reisesenga skal ikke lenger være med på tur. Altså er behovet for stor bagasjeplass redusert og siden barnesetene straks er fremoverlente begge to så trenger jeg heller ikke massiv bakseteplass. Leker litt med tanken på cabriolet som familiebil. Hva tenker dere om dette? Tror dere det vil kunne funke uten svette, tårer og stresspuls på 200 hver gnag vi skal ut av huset?

Budsjettet er ikke svimlende høyt, men ser at man kan få f.eks Mercedes E-klasse cabriolet og BMW 3-serie cab til rundt 300 000 med under 100 000 kjørte kilometer. Vil det funke med to fremoverlente barneseter og bagasje til fire i disse bilene. Slik at vi kan reise på europatur med taket nede (ellers blir jo noe av poenget borte)

1
21 svar

Har hatt E-klsse cab 2010 mod for noen år siden og vi hadde den i over 4 år.

Tanken er jo morsom. Den kan felle ned baksetene og bagasjeplassen er nokså romslig for å være en cab, dog noe mindre med taket nede (barnevogn går nok ikke inn der da). Tviler dog på at du får 2 barnestoler bak av moderne størrelse uten at forsetene er ubehagelig langt fremme. Uten barneseter er det derimot perfekte bakseter. Selv to voksne sitter greit bak der, dog noe rett i ryggen i forhold til ikke-cabrioleter. Takløsningen må ha noe plass. 3-serie sin takløsning tar mer plass da den er variotak. Foretrekker selv stofftak på cabriolet.

Vi var i grunn meget fornøyd med bilen, men det var litt småfeil og den hadde ikke veldig overveldende MB komfort for E-klasse å være da de frem til nyeste modell 2018 er basert på en C-klasse og finnes ikke med airmatic. Likevel en stillegående genial 4-seters cabriolet som både ser og kjører som langt dyrere biler enn den er. Ville satset på en bensin med 7g-kasse. Helst sekser, men også 200 og 250 cgi er gode biler å kjøre. Dette er uansett cruisere som ikke innbyr til spesielt sportslig kjøring utover normal landeveiskjøring.

2
Kompressor-V8 Har hatt E-klsse cab 2010 mod for noen år siden og vi hadde den i over 4 år. Tanken er jo morsom. Den kan felle ned baksetene og bagasjeplassen er nokså romslig for å være en cab,...

Er de ikke snart store nok til å bruke integrerte sitteputer som kan finnes i biler som E-klasse?

Ellers glimrende idé. (Selv om E-klasse can er en C-klasse i bånn?)

Med hardt og el.-betjent tak burde den være tett og 'støysvak' i regnvær og om vinteren også.

1

Da skal dere i hvertfall være langt flinkere enn oss, når det kommer til å pakke lett :p

1

Vil det funke med to fremoverlente barneseter og bagasje til fire i disse bilene. Slik at vi kan reise på europatur med taket nede (ellers blir jo noe av poenget borte)

Dårlig ide :-)

BMW 3-serie cab har ståltak som gjør bagasjeplassen minimal når taket er nede. Og i baksetet kommer de 2 barna til å sitte i liten orkan med taket nede.

1

Dere vet vel omtrent hvor mye bagasjeplass dere trenger. Noen klarer å reise lett, andre overhodet ikke (jeg er ikke i gruppen som reiser med lite). Men dette punktet er lett å tenke ut på forhånd.

Hva er bruken? Daglig til barnehagen så hadde jeg droppet det. Til svigers på søndagsmiddag og en og annen tur til Tusenfryd, altså ingen normal bruk hadde jeg gått for cæb. Forestiller meg at det kan bli mye styr å få barn inn og ut av bilen.

Men en angrer stort sett på ting en ikke har gjort, ikke hva en har gjort. Prøv, og bytt bil igjen innen 2 måneder hvis det bare blir tull.

1

Skiturer som påsken og vinterferien har dårlig kompatibilitet med cabriolet og 4 i bilen kan man vel si.

1

Lenge siden jeg har kjørt cab, men mener baksetet er ok opp til 50km/t. Veldig uegnet på autobahn. Har prøvd.

Glemmer ikke en tur i en BMW cabriolet. Hadde vært innom banken og hentet en sjekk på 4 milliioner. La den i passasjersetet og ga gass ut på ringveien. Papirene i setet fløy, men jeg fanget sjekken. Litt skremt der. 4 mill var mye på den tiden da man fremdeles brukte sjekker.

1

Mange fine poeng her. Jeg hadde cab med bakseter uten noen form for vindavviser tidligere og vet at det kan «blåse litt lett» rundt øra i 160 km/t på autobahn.

Vi kjører ikke så mye i året. Kanskje 8000-12000km. Mesteparten er feriekjøring, men også til svigers og butikk fra tid til annen. Småkjøring og jobb gjøres til fots, med buss, på scooter eller el-sykkel.

På ferietur til Italia vil nok noe av kjøringen skje på autobahn, men også de mindre veiene vil bli besøkt nettopp for å gjenoppleve die romantiche strasse, alpene osv. Aner ikke om vi pakker lett. Når vi giftet oss i Italia i 2011 kjørte vi nedover med en Renault megane cab. En del av bagasjen måtte vi plassere i baksetene når taket var nede, men da hadde vi med brudekjoler, dresser og dill og dall for 6 uker ferie. Tror på den annen side det er større plass i f.eks Mercedesen enn i renaulten.

Ser kompressor skriver om liten plass til barnesete. Er det mindre plass bak i e-klasse cab, enn i en ordinær C-klasse? De fremoverlente setene bygger jo ikke så mye fremover, mest i høyde og bredde. Bakoverlent sete ville jeg ikke drømme om å få plass til en gang. Det har vi prøvd i megane cc

1
Iramhs Mange fine poeng her. Jeg hadde cab med bakseter uten noen form for vindavviser tidligere og vet at det kan «blåse litt lett» rundt øra i 160 km/t på autobahn. Vi kjører ikke så my...

Jeg hadde cab med bakseter uten noen form for vindavviser tidligere og vet at det kan «blåse litt lett»

Vindavviser fungere bare sånn passe og kun for forsetene. Jeg har kjørt Z4 både uten og med vindavviser.

Jeg er kanskje litt lite vant til vind og Z4 med vindaviser fungerte for meg kun med siderutene oppe om hastigheten passerte 50 km/t. Til gjengjeld gikk det tålelig bra også i 150 km/t om siderutene var helt oppe ("lukket").

1

Det lureste jeg kan gjøre er vel kanskje å pakke BMW-en for ferietur, ta med unger, kone og barnestoler og dra og se om alt og alle får plass i bilen, i tillegg til å sjekke vindforholdene i normal motorveihastighet.

1

Slik at vi kan reise på europatur med taket nede (ellers blir jo noe av poenget borte)

Jeg tror ikke det er noen god plan.

Baksetet på en cab, er ganske vindfullt. Dessuten blir gutta dine eksponert for mye sol, støv og skitt på en slik tur.

Med taket nede, er bagasjeplassen ganske begrenset, hvis dere pakker som motorsyklister på tur, vil det nok gå.

I yngre dager, var min kjære og jeg på flere treukers turer rundt i Europa på to hjul, med telt og soveposer. Det gikk helt fint det.

1

Tror jeg stiller meg i køen til de som ikke syntes det er noe god ide. Baksetene er nærmest ubruklig med taket nede da det blåser orkan der selv i lave hastigheter. Selv om det skulle være varmt nok blir man utrolig sliten i hodet av all støyen etter en liten stund. Finn deg i en bil som dere kan leve med når det gjelder bakseteplass og bagsjerom så for du ta med i regnestykket at kalesjen skjelden er nede når dere kjører alle fire.æ

Merker selv at jeg blir helt kokt i hodet hvis jeg kjører Tønsberg-Oslo i 120-130 km/t med taket nede. Det larmer noe helt jævlig i tunnelene og lydnivået er mere en høyt nok i den farten selv med sideruter og vindaviser på plass. Utrolig nok er det fortsatt omtrent vindstille inne i bilen så trekk er ikke ett problem men det er lyden.

1
sl500 Tror jeg stiller meg i køen til de som ikke syntes det er noe god ide. Baksetene er nærmest ubruklig med taket nede da det blåser orkan der selv i lave hastigheter. Selv om det sku...

Hva med å gjøre som oss med god hørsel, å kjøre med hørselsvern?

Gjerne Peltor Optime III, som dr bruker blant annet på flyplasser.

Med solbriller i tillegg sp føler man seg som en helikopterpilot.

Og så skåner de ørene mot TREKK også!

1

Lignende innlegg

Bil MLilet Siste svar

Kode vekk US-blink Audi a4 2012?

Hei! Jeg har en Audi a4 b8 2012 modell. Den har blinklys (us blink?) som lyser hele tiden, vart stoppet i teknisk kontroll og må vise bilen med dette fikset. Har vært innom et MECA verksted som ikke g...
1
1 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Laster...