Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Stasjonsvogn/SUV til maks 150 000 kr

Skal gå til innkjøp av ny bil, men har generelt null peiling og spesielt på hva man bør se etter i en bruktbil, så håper å få noen tips her. Skal ha en stasjonsvogn/SUV med brukbar bagasjeromsplass til maks kr 150 000 (billigere gjør ingenting). Bil er bare et fremkomstmiddel for meg, så ute etter en praktisk bil med lave driftskostnader og helt greit utseende (utvendig og innvendig). F.eks hvor kraftig motoren er betyr ingenting så lenge jeg kommer meg frem.

Er et hav av biler der ute, og jeg er ganske tapt når det gjelder hva man skal prioritere. En Peugeot 2008 som bare har gått 35 000 km (sikkert litt kjip bil, men er da helt grei?), eller en Passat som har gått 107 000 km? Forstått det slik at 100 000-110 000 kilometerstand er ei slags magisk grense for hva gjelder vedlikeholdskostnader og verkstedsregninger?

Så hva skal man prioritere? En litt billigere bil (nypris) som har gått lite eller en i utgangspunktet dyrere/bedre bil som har gått mye mer. Noen spesifikke tips?

1
10 svar

10 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

JackNapier

Forstår ikke de som sier at bilen bare er et fremkomstmiddel, men likevel har kriterie om «greit» utseende i samme setning. Da bryr du deg per definisjon om utseendet.

1

piezo

Selv om bilen kun er et fremkomstmiddel for noen, så er det vel ingen automatikk i at den må se ut som en dass?

Det er jo ikke noe verre enn at man vil ha transportjobben gjort og se stilig ut mens man gjør det. I likhet med klær, PC-er og mye annet rart vi omgir oss med.

1

JackNapier

Leste du den siste setningen i innlegget mitt før du svarte på det?

1

TomPadang

Skal gå til innkjøp av ny bil, men har generelt null peiling og spesielt på hva man bør se etter i en bruktbil, så håper å få noen tips her. Skal ha en stasjonsvogn/SUV med brukbar bagasjeromsplass til maks kr 150 000 (billigere gjør ingenting). Bil er bare et fremkomstmiddel for meg, så ute etter en praktisk bil med lave driftskostnader og helt greit utseende (utvendig og innvendig). F.eks hvor kraftig motoren er betyr ingenting så lenge jeg kommer meg frem.

Jeg kjøpte etter de kriteriene selv, og endte opp med en Mitsubishi ASX. Kjøpte den som "mellombil", til jeg fant en som jeg ønsket meg. ASX har ikke akkurat sprek motor, men greier faktisk 0.5 bensin på mila. Og jeg har kommet meg greit opp de bratteste bakkene med fire voksne i bilen.

Er faktisk overrasket over kvaliteten på bilen, og Mitsubishis gratis oppfølgingskampanje; den går ut på at de omkostningsfritt skifter forbedrede deler på bilen. Supert! fikk nytt eksosanlegg, ny vinduspussermotoer og noen annet forskjellig skiftet - til kr 0 i kostnad. Og det beste er at de gir beskjed når det er slike jobber som kan gjøres.

Til å møte dine kriterier nøler jeg ikke med å anbefale bilen.

1

Exes

Takk for svar. Var nok litt uklar i åpningsinnlegget. Vi har allerede en e-UP, så bil nummer 2 må bli en bil med god rekkevidde (bensin eller diesel) og ganske god bagasjeromsplass (barnevogn o.l). Til den prisen jeg ser etter og ved å sette km stand til maks 70 000 km er alternativene stort sett Skoda Fabia, Ford Focus, Peugeot 308 stasjonsvogn eller 2008 (kanskje litt liten bagasjeromsplass), Golf stasjonsvogn, Opel Astra, Kia Cee'd og Toyota Auris. Noen av disse som absolutt ikke er til å anbefale? Noen som anbefales over andre?

1

Burkar

barnevogn

Er du avhengig av bakovervendte barneseter?

1

xantiasx

Til den prisen jeg ser etter og ved å sette km stand til maks 70 000 km er alternativene stort sett Skoda Fabia, Ford Focus, Peugeot 308 stasjonsvogn eller 2008 (kanskje litt liten bagasjeromsplass), Golf stasjonsvogn, Opel Astra, Kia Cee'd og Toyota Auris.

Vi har Peugeot 2008 som konebil, den har nok litt lite bagasjerom hvis du tenker barnevogn, er jo egentlig en 208 som har vokst litt i høyde (og bredde). Syns den har det utstyret du trenger, når man velger Allure-utgaven (som linkes til). Men titt heller på 3008 som familiebil.

Har også 308SW, dog den eldre modellen, den fungerer fint. Du må egentlig velge den du liker best, eller får best kjøp på. Og pass på å ha en god merkeforhandler i nærheten. Du har vel også Hyundai i30 i kategorien du nevner, som er mye lik Kia'en. Og evt Honda Civic, en bra bil. VW's 1.4 bensinmotorer har hatt endel problemer med kamkjede opp til 2014, deretter gikk de tilbake til registerreim.

1

henlie

En rimeligere bil som er nyere og med lavere km-stand er selvsagt å foretrekke om lavest mulig driftskostnader er 1. pri.

F.eks. type Ford Focus stasjonsvogn, Skoda Octavia e.l. Biler som tilhører kompaktklassen, men likevel har stort bagasjerom og grei plass ellers, lave servicekostnader og delepriser samt ok driftssikkerhet.

1

Burkar

Nyere bil med gjeldende garanti gir god forutsigbarhet, og normalt sett problemfritt bilhold.

Jeg ville kikket på en nyere brukt Skoda Fabia stasjonsvogn. God bagasjeplass, men relativt lite baksete.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...