Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Diesel hottere enn batteribiler

I Tyskland har dieselmotorene en lite renessanse.

Audi's S-utgaver har alltid kun blitt levert med bensinmotor, med unntak for SUV. Nå skal Audi S6 og S7 kun bli levert med dieselmotor i Europa.

1
48 svar

48 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

Forfun

Surrer også rundt med en liten Suzuki påhenger (V6). Dybde er litt spesielt her på Vestlandet. Kjørte baugen mot land, ekkoloddet er bakerst i båten viste 50 meter, 10 meter fra land var det 100 meter dypt. Så må ha langt ankertau for å fortøye. 2 meter tidevann gjør det også mer komplisert å fortøye langside. Har forresten gjort det, og klatret 10 taulengder rett fra båten. Bratt her.

Samme med båt som med bil, motorene blir mindre og mindre. Men det selges fremdeles V8 påhengsmotorer.

1

nometalhorse

Når vi først snakker om batteribil. I denne artikkelen i tek.no står det følgende - Oslo fikk 10 000 nye elbiler i fjor. Kommunen satte opp to nye ladere.

Er det altså slik at det skal være ansvaret til det offentlige å sette opp ladere for elbiler - altså ansvaret til kommuner og staten?

– Tragikomisk, sier Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg til Tek.no. Han snakker om Oslo kommunes utbygging av ladepunkter i fjor. Oslo Høyres løsning er – kanskje ikke uventet – å slippe private til, men dette er selvsagt ikke alle enige i. Synes jeg hører samme diskusjonen den gangen bensinstasjonene dukket opp i Norge......

1

Bill_Babba

Er det altså slik at det skal være ansvaret til det offentlige å sette opp ladere for elbiler - altså ansvaret til kommuner og staten?

Vi må da samtidig huske statens innvirkning for utbygging av bensinstasjoner.

Dette var ingen hel privat finansiering eller styring, heller ikke bygging.

Tomtepriser til utbyggere av bensinstasjoner, fikk dem så lave, att selv OBOS var misunnelige så det holder. Og ellers sponsing eller del betaling under utbygging var tilstede. Staten tok rett og slett en del av osten for å bygge stasjoner.

Trur enkelte steder så bygde stat og kommune hele stasjonene.

Og i disse dager, hvor regjering, kommuner og politikere generelt "tvinger" inn elbiler. Så må dem også sørge for lade muligheter, uten at enkelte borettslag eller personer får regninger i million klassen, bare for å kunne lade en bil om natten.

2

nometalhorse

Vi må da samtidig huske statens innvirkning for utbygging av bensinstasjoner.

Dette var ingen hel privat finansiering eller styring, heller ikke bygging.

Tomtepriser til utbyggere av bensinstasjoner, fikk dem så lave, att selv OBOS var misunnelige så det holder. Og ellers sponsing eller del betaling under utbygging var tilstede. Staten tok rett og slett en del av osten for å bygge stasjoner.

Trur enkelte steder så bygde stat og kommune hele stasjonene.

Har jeg aldri hørt om, og det hadde vært fint om du kan belegge dette med noe annet enn vage påstander.

1

Hollabaloo

– Tragikomisk, sier Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg til Tek.no. Han snakker om Oslo kommunes utbygging av ladepunkter i fjor. Oslo Høyres løsning er – kanskje ikke uventet – å slippe private til, men dette er selvsagt ikke alle enige i. Synes jeg hører samme diskusjonen den gangen bensinstasjonene dukket opp i Norge......

Tja... leser man hele artikkelen så får man et mer nyansert bilde av situasjonen. Blant annet at man allerede samarbeider med private idag. Kan ikke se at Høyre hadde gjort det noe bedre enn dagens styre mtp utbyggingstakt. Parallelt med at man jobber med flere ladepunkter så finnes det forøvrig ubenyttede virkemidler for å få bedre rullering på de ladepunktene man allerede har, merkelig at det ikke nevnes andre steder enn i en bisetning fra en rådgiver i Bergen kommune (punkt 1 under):

1: Bygg om eksisterende offentlige ladepunkter. Innfør betaling, ladeplikt når man opptar en p-plass ved ladepunkt og tidsbegrensning på laderne.

2: Fjern unntaket fra forskriften/loven om beboerparkering som gjør at elbiler kan parkere gratis på beboerparkeringsplasser. Dagens unntak stimulerer til unødvendig pendling med privatbil, og følgelig at en prosentandel av disse pendlerne til tider også opptar offentlige ladeplasser.

1

Jan

: Bygg om eksisterende offentlige ladepunkter. Innfør betaling, ladeplikt når man opptar en p-plass ved ladepunkt og tidsbegrensning på laderne.

Det er dette vi har innført i borettslaget jeg er styreleder i. Vi har 4 ladeplasser, og 6 elbiler. De 4 første som hadde elbil, og var vant til å ha fast plass, murret en del da vi innførte ordningen. Da vi har rikelig med ledige parkeringsplasser, viser det seg at det ikke er noe problem å dele på ladingen. Derfor har vi ingen kontroll på om de faktisk lader, når de står ved ladestasjonene.

1

Mister_Bister

Oslo Høyres løsning er – kanskje ikke uventet – å slippe private til, men dette er selvsagt ikke alle enige i.

Private aktører, på privat grunn, er vel modellen som kan duge. Men viktigst av alt er det at folk forstår at de bør ha sikker tilgang på "drivstoff" før de kjøper seg noe som krever regelmessig påfyll.

1

rosmebraad

Ja, jeg sjekket at jeg bodde i en kommune som hadde bensinstasjon før jeg handlet bensinbil!

1

blist

Jeg tror at dieselteknologi kreves for å kunne konkurrere noenlunde mot null-utslipps el- og hydrogenbiler mht CO2- og produksjonsutslipp - bensinbiler blir borte pga uoppnåelige miljøkrav.

1

hillebillys

Det er vel mest fordi det er store deler av utslippet som ignoreres.

Er fortsatt mange som trur att det kun er CO2 som slippes ut ved forbrenning. Og tror att CO2 må fjernes helt fra planeten... Dem tror det er ett syntetisk stoff som skjer ved forbrenning av bensin...

Att det er ett grunnstoff som er resultat av ren forbrenning er best å ignorere.

Rare er jo att også nye bensinmotorer får økning av de virkelig farlige delene ved forbrenning. I jaget på å få ned CO2 utslippet...

Bilen jeg har nå har mer en 50X annet utslipp en forje bilen min. Nesten opp på diesel nivå.. Og dette gjelder nok mange nyere bensinmotorer

Men CO2 utslippet er relativt lavt da....

Blir det slik att jeg må kjøre diesel, da blir det nok en åtti talls MB 200D

2

Jan

Att det er ett grunnstoff som er resultat av ren forbrenning er best å ignorere.

Der må jeg arrestere deg. CO2 er ikke ett, men to grunnstoff som er bundet sammen til et molekyl. Det er ofte et resultat av forbrenning, men også naturlig forekommende som et resultat av fotosyntese.

I seg selv er ikke CO2, verken giftig eller skadelig, men hvis det blir for mye av det i et rom, blir det tungt å puste. Det brukes også som slukningsmiddel i brannsslukningsapparater og slukningsanlegg i maskinrommet på skip. Det brukes også som tilsetning i øl og leskedrikker. I øl og Champagne er er det egentlig en naturlig konsekvens av gjæringsprosessen. Det samme gjelder bakst. Det er CO2 som får deigen til å heve seg.

1

perchri

Og hvor feilfri tror dere en moderne dieselbil vil bli, med alle de nye miljøhøla de skal tette. Nei takk, ille er det med de som allerede er på markedet. Utgiftsbombe nr 1.

2

JonIB

Men så lenge hydrogen til hydrogenbiler utvinnes fra metan, har man vel i praksis ingen miljøgevinst? Heller tvert om, ettersom man må bruke mye energi for å omdanne metan til hydrogen (en prosess som slipper ut CO/CO2). Da kunne man vel like gjerne fyrt med metan direkte...

1

Forfun

Jeg fikk beskjed om at også S5 kom med diesel i år, ikke bensin. Kan ikke si at det frister

1

Iseran2770

Kan ikke si at det frister

Det frister ikke i det hele tatt. Det eneste plusspunktet med å kjøpe en dieselbil måtte være om det irriterte miljøsosialistene grenseløst.

1

rosmebraad

Det som irriterer meg er at jeg står med parkert bensinbil og null utslipp mens elbilene farter rundt og driver opp støy, støv og strømforbruk i sin ferd for å ‘redde verden’.

(Sarkastisk bitone: For noen uker siden streiket skoleelever for klimaet...... igår var det 103000 reisende på Gardermoen....... varte ikke engasjementet til påske? Jeg skåler for 4 år uten flyreiser idag.... og null bilkjøring til jobb i 2019.)

2

blist

Det eneste plusspunktet med å kjøpe en dieselbil måtte være om det irriterte miljøsosialistene grenseløst.

Et verdig argument :-) :-)

1

blist

Hvis man reduserer elbilbetydningen til europanivå, dvs ser bort fra norske subsidierte Teslatilstander, er det ikke tvil om at lavutslippsdiesel kan være en del av fremtiden for dem som ikke gidder å stå i ladekø med elbilen sin.

I Norge er nok toget gått :-)....

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...