Bil esc

Innlegg

Bil

ynnory

BIL, igjen..

Må selge min 7 år gamle BMW, 116, bensil, for å finansiere en ny eller nesten ny EL bil eller hybrid. Bor sentralt i Oslo.

Max budsjett ca 400 000;-.

Lyst på en Leaf, Corolla eller Civic. Eller lignende.

Hvordan går jeg frem for best mulig handel? Er det virkelig å kun ringe en forhandler og tro at bruktbil-selgeren skal gi meg noe ekstra?

1
49 svar

Du kan jo prøve å kontakte nettbil.no. Da slipper du i hvert fall alle tullingene som ringer hvis du legger den ut på Finn.no. Dessuten slipper du ansvaret dersom det skulle dukke opp feil på bilen i ettertid.

1
Jan Du kan jo prøve å kontakte nettbil.no. Da slipper du i hvert fall alle tullingene som ringer hvis du legger den ut på Finn.no. Dessuten slipper du ansvaret dersom det skulle dukke...

kontakte nettbil.no.

Forsøker dette. Ikke så veldig viktig hva jeg får for min gamle BMW. Helstrøken med rallydetaljer og sterkeste motor. Aldri vinterkjørt. Helstrøken... Men ingen vil hya denne, til fornuftig pris. Viktig at jeg gjør en OK handel i forhold til neste bilhold.

1

Max budsjett ca 400 000;-.

Lyst på en Leaf, Corolla eller Civic.

Det er i hvertfall ikke noe problem med det budsjettet :p

1

Lyst på en Leaf, Corolla eller Civic. Eller lignende.

Civic får du ikke som el eller hybrid. Octavia kommer som ladbar hybrid snart. Den klart beste ladbare bilen i prisklassen rundt 400.000 etter mitt syn. Leaf er ok hvis du ønsker ren elbil. Corolla plages med den forferdelige CVT girkassen. En skikkelig nedtur for en som kommer fra BMW.

1

Enkleste er jo å bytte den inn der du kjøper ny bil. Det budsjettet og de bilene du tenker på. Tilsier så og si ny bil. (mulighet for ny bil også)

Selvsagt kan du sikkert klare å få mer for din brukte bil. Om du bruker mye tid og energi på det.

Men sålenge du skal selge den til en forhandler så kan du likegodt bytte den inn der du handler... Meget enkelt, raskt og komfortabelt.

Selger du BMW'n privat til private så sitter du med reklamasjon "problem" (om rette kjøper den og ting skjer)

1
hillebillys Enkleste er jo å bytte den inn der du kjøper ny bil. Det budsjettet og de bilene du tenker på. Tilsier så og si ny bil. (mulighet for ny bil også) Selvsagt kan du sikkert klare å f...

Enkleste er jo å bytte den inn der du kjøper ny bil.

Det er ikke alle merkeforhandlere som tar 7 år gamle biler i innbytte. De tilbyr seg i stedet å sette deg i kontakt med en oppkjøper, som garantert gir et skambud på bilen. Da synes jeg Nettbil.no er verdt å prøve i stedet. Eneste kostnaden er en test av Naf eller Viking. Å legge ut bilen på Finn.no som privatperson, vil jeg i hvert fall fraråde. Sist jeg gjorde det, med en bil jeg bare ville ha vrakpant pluss kr 1.500 for, ringte det masse tullinger som ville ha alt fra nylig service, til 4 nye vinterdekk og topp stereo med på kjøpet. En kar som bodde 50-60 mil unna ringte også, og lovet å toppe prisforlangende med det dobbelte. Han skulle komme i løpet av 7-8 timer og hente bilen. Jeg så aldri noe til ham. Siden han snakket svært dårlig norsk, er det mulig han kjørte seg vill på vei til Bergen.

2

I ønskelista di ramser du opp tre litt små biler. Er det fordi du ønsker at neste bil skal være såpass liten eller er det sånn at du skriver disse små bilene for å få budsjettet til å gå opp eller for å få lirket dem inn i lukeparkeringer i Oslo?

Selv har jeg Outlander ladehybrid som har passert 130.000 km med et snittforbruk på 0,36 l/mil ifølge kjørecomputeren, men det virker som om det stemmer bra med virkeligheten. Forbruket er riktignok litt ekstra høyt pga trekking av henger, for eksempel i 2019 så kjørte jeg over 3000 km langkjøring med henger, som stort sett veide over 700 kg (jeg har i 2019 trukket totalt 7 forskjellige hengere med ganske ulik last med denne bilen).

Vinterkulde drar opp forbruket noe, men til gjengjeld så er fraværet av hengertrekking noe som senker forbruket enda mer. Nå i januar (vinter og piggdekk) har jeg for eksempel på en strekning på over 2000 km holdt meg under 0,36 l/mil, akkurat hvor mye under vet jeg ikke (har fylt i mellomtiden, men ikke full tank), men jeg regnet ut at hvis motoren hadde forsynt seg med 0,36 l/mil så ville tanken for lengst vært tom og vel så det.

Jeg betalte ca 10% over ditt budsjett for splitter ny bil, og siden har jo prisen steget, så det betyr at du i så fall må se etter brukt bil, men den trenger sikkert ikke være så veldig gammel og velbrukt.

Et argument mot stor bil for folk som bor i Oslo kan være lukeparkering. Men jeg synes denne bilen er mye lettere å finne plass til enn andre mindre biler fordi man har 4 kameraer som sammen gir et godt oversiktsbilde (fantes på de to øverste av tre utstyrsnivåer da jeg kjøpte bilen, vet ikke hvordan det er på andre årsmodeller). På mange andre biler så må luka være stor for at man skal være sikker på at det er nok plass, men når man ser hva man faktisk har av plass så kan man jo utnytte marginene og lirke bilen inn i små luker uten problem.

Jeg kan vel bare komme på en lukeparkering hvor jeg synes det er bra jeg kjørte forrige bil (halvmeter kortere, men uten kameraer) istedenfor den jeg har nå, og det var en gang jeg lukeparkerte i Oslo og benyttet ei luke hvor det var 5 cm margin i hver ende når jeg hadde fått bilen på plass i luka, men da hadde jeg en hjelper ute til å holde øye med avstanden til de andre bilene så jeg kunne utnytte marginene uten å dulte borti dem, men hjelper ute har man jo normalt ikke, så generelt ville jeg foretrekke dagens bil om jeg skal finne en parkeringsplass i for eksempel Oslo.

Angående salg av gammel bil så var min noe eldre og av annet merke enn nybilen, og det var veldig variabelt hva jeg kunne få for den. Spurte to steder om innbytte ved kjøp av ny bil, den ene ville gi en fjerdedel av hva den andre ville gi (ved kjøp av identisk ny bil). Jeg sjekket også hva noen bruktbilfirmaer ville gi og fikk der tilbud som lå litt over hva innbytteprisen var, så da valgte jeg den løsningen. Satte aldri inn noen finn-annonse for å sjekke den varianten da det er så mye rare kjøpere (og mange rare vgd-ere som sikkert ville lagt ut link til bilen på vgd med navnet mitt).

1
SUV I ønskelista di ramser du opp tre litt små biler. Er det fordi du ønsker at neste bil skal være såpass liten eller er det sånn at du skriver disse små bilene for å få budsjettet ti...

Angående salg av gammel bil så var min noe eldre og av annet merke enn nybilen, og det var veldig variabelt hva jeg kunne få for den.

Dette har flere erfart. Stor forskjell på hva man kan få for sin eldre og brukte bil. Min far solgte sin steingamle Colt for flere år siden i Bodø på en ferietur til Nord-Norge. Fikk flere tusen mer der enn bud hjemme i Arendal. Forsøkte også i Oslo.. Men ny bil, impulsivt, 200 mil fra hjemplassen.

Trenger ikke veldig stor bil. Middels stor er "passe," vil jeg mene. Så lenge den er praktisk. Kjørt bensin i alle år og vil jo gjerne slenge meg på motebølgen og forsøke EL eller hybrid. Har garasjeplass i kjelleren under blokka. Og flere ladestasjoner i gata rett under min bitte lille balkong. Så El eller hybrid vil passe godt. Tror jeg..

1
ynnory [sitat…] Dette har flere erfart. Stor forskjell på hva man kan få for sin eldre og brukte bil. Min far solgte sin steingamle Colt for flere år siden i Bodø på en ferietur til Nord-...

Har garasjeplass i kjelleren under blokka. Og flere ladestasjoner i gata rett under min bitte lille balkong. Så El eller hybrid vil passe godt. Tror jeg..

Hvis du ikke har muligheter for lading på din egen parkeringsplass er lite poeng, og dyrt, med el

1

Hybrid er jo uansett gunstig avgiftsmessig, selv om de da får lite glede å kunne kjøre billig på strøm

1
ynnory [sitat…] Forsøker dette. Ikke så veldig viktig hva jeg får for min gamle BMW. Helstrøken med rallydetaljer og sterkeste motor. Aldri vinterkjørt. Helstrøken... Men ingen vil hya de...

Men ingen vil hya denne, til fornuftig pris. Viktig at jeg gjør en OK handel i forhold til neste bilhold.

Vil du ha mest mulig for bilen din, som folk flest vil jo ha. Må du selge bilen selv og ikke gjennom nettbil. Det er åpenbart. Nettbil er for de som ikke orker å drive å stresse med kjøpere utenfor døra og mas i etterkant.

Man kan ikke få alt i ett... Forsøket man selge via tredjepart må man alltid regne med å få mindre. I mange tilfeller en god del mindre.

1
jonasv [sitat…] Spise mye på Mathallen, godt utvalg i kvalitetsmat. Men jeg tror de færreste her ifra spiser der akkurat eller har hørt om det stedet. Men spisesteder i Pattaya derimot, k...

Spise mye på Mathallen, godt utvalg i kvalitetsmat.

Var bra den fiskerestauranten nede i hjørnet, Vulkan fisk. Hadde en breiflabbmiddag der forleden. Fint også å kunne titte rett inn på "gutta på kjøkkenet". Og så evt. en is og espresso på italiensk is-baren like bortenfor.

1

Helt siden jeg stilte meg kritisk til thai koner har jeg visstnok terget deg godt inn og ut.

He he, typisk deg. Og det tror du faktisk? Jeg har vært der du er, jeg sa at ikke i f--- at jeg skal ha meg en Thai-kone. Blir den dag i dag mobbet for det. Men som du kanskje (eller ikke) skjønner, så betyr ikke din uvitenhet noe for meg, bortsett fra at jeg får litt dårlig samvittighet for å ha vært som deg en gang.

Og, jeg er ingen bilekspert, men jeg elsker biler. Og selv om jeg begynner å dra på årene så er jeg åpen for nye ting, men akkurat nå så ser jeg ikke at elbiler er det ennå(legg merket til ordet ennå, har en følelse av at du trenger alt med teskje).

1
Jan [sitat…] Det er ikke alle merkeforhandlere som tar 7 år gamle biler i innbytte. De tilbyr seg i stedet å sette deg i kontakt med en oppkjøper, som garantert gir et skambud på bilen...

Det er ikke alle merkeforhandlere som tar 7 år gamle biler i innbytte. De tilbyr seg i stedet å sette deg i kontakt med en oppkjøper, som garantert gir et skambud på bilen.

Det er ikke vanskeligere en å gå ett annet sted. Om bilselger gjør ting vanskeligere for meg, så handler jeg ikke for flere hundretusen av han..

Dummeste en gjør med bilkjøp, er å oppføre seg som att en må ha akkurat den bilen. Uansett om en kjøper ny eller brukt..

1
hillebillys [sitat…] Det er ikke vanskeligere en å gå ett annet sted. Om bilselger gjør ting vanskeligere for meg, så handler jeg ikke for flere hundretusen av han.. Dummeste en gjør med bilkj...

Det er ikke vanskeligere en å gå ett annet sted. Om bilselger gjør ting vanskeligere for meg, så handler jeg ikke for flere hundretusen av han..

Han gjør det ikke vanskelig for kunden ved å sette denne i kontakt med en oppkjøper. Merkeforhandlere vil ikke ha gamle biler i bruktbilporteføljen sin. Det samme gjelder taxikjørte biler. Jeg kjenner flere taxikollegaer som er fornøyd med ordningen. Siden de er næringsdrivende, kan de få enda større problemer enn en privatperson dersom de selger bilen selv. Om de får noen titusen mindre for gamlebilen, utgjør en pølse i slaktetida. Når en taxi har kjørt 400.000 km, har den omsatt for 8-10 millioner.

1
Laster...