Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Lurer på om noen her inne muligens har noen gode innspill på firmabil?

Har per dags dato en WV passat Stasjonsvogn Diesel som har fungert forholdsvis bra i ca 2 år nå. Lite å utsette på den. Kjører normalt sett 30k-40k i året, så viktig at bilen er god å kjøre. Er samtidig ca 193 cm høy, så også avhengig av at bilen er god å sitte i. Har ofte med meg endel jobbrelaterte ting i baggasjen, så fint om den ikke er noe merkbart mindre enn passaten. Ellers greit at det er brukbar plass til vanlig fremoverstilte barneseter da jeg har to små barn.

Har forsåvidt vært fornøyd med passaten, men frister å prøve noe annet. Sett på Skoda(Octavia og Superb) og Mitsubishi Outlander. Siden det er firmabil så hjelper det også om skattenivået holdes nogenlunde greit nede også.

Noen innspill/anbefalinger?

1
22 svar

22 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

xantiasx

Nye Opel Grandland ser faktisk spennende ut i sin klasse, lenge siden jeg har sett det fra Opel.

1

henlie

Tja, de har de hatt noen fine modeller. Insignia er jo meget pen. Grandland er jo i bunn og grunn en Peugeot 3008.

1

henlie

Jeg vil tro kjøling kun er viften som blåser inn uteluft i de fleste tilfeller. De bilene jeg har hatt med Webasto har i alle fall fungert slik. Har liten effekt når det er varmt, fungerer bedre å ha vinduene nede og så full effekt på AC når man kjører (og lukke igjen vinduene).

1

TheOpiate

Takk for ett veldig informativt, opplysende og godt svar.

Har tenkt endel på det, men slo det som sagt fra meg. Var forøvrig innom en forhandler her om dagen, og etter å ha snakket litt med han så ble det noe mer aktuelt igjen. Som han sa så vil det fortsatt være mange fordeler, og jeg får strengt tatt mer bil for pengene da de er såpass mye rimeligere.

Forbruket vil nok tidvis bli noe høyere, men jeg har drivstoffkort gjennom arbeidsgiver, så har ikke noen reelle utgifter på bilen sånn stå er uansett. Har forøvrig ingen ladepunkt til bilen der jeg parkerer i dag, så vil ikke regelmessig kunne lade bilen opp. Da vil vel forsåvidt også det bidra til høyere forbruk da bilens batteri primært vil lades gjennom bruk.

Litt dilemma dette her altså

1

Jan

Forbruket vil nok tidvis bli noe høyere, men jeg har drivstoffkort gjennom arbeidsgiver, så har ikke noen reelle utgifter på bilen sånn stå er uansett. Har forøvrig ingen ladepunkt til bilen der jeg parkerer i dag, så vil ikke regelmessig kunne lade bilen opp. Da vil vel forsåvidt også det bidra til høyere forbruk da bilens batteri primært vil lades gjennom bruk.

Litt dilemma dette her altså

Uten mulighet til å lade regelmessig, er det totalt meningsløst å anskaffe en ladbar hybrid. Selv om det er jobben som betaler for drivstoffet, er det ikke noe poeng i dra rundt på noen hundre kilo ekstra bare for å spare avgifter.

1

SUV

Ladehybrid uten lademulighet mister jo en del av fordelene, og hvis man uansett har drivstoffkort man ikke trenger å betale selv så har det jo uansett ikke så mye for seg da hovedfordelen med dette er at man sparer ca halvparten av drivstoffutgiftene.

Det du skriver om tidvis høyt forbruk virker litt rart. Man kan jo riktignok få høyt forbruk ved kaldstart og så hard kjøring opp en bratt bakke, men det gjelder jo alle biler.

Og ladehybrid kan jo gi lavt forbruk også uten lading. For eksempel i lange utforbakker så bremser man jo normalt bort mye energi, mens ladehybriden fyller den energien på batteriet istedenfor å lage varme i bremsene. Jeg startet for eksempel på toppen av nedkjøirnga mot Vestlandet med 0 km elektrisk rekkevidde og da jeg var kommet et godt stykke nedover så hadde jeg 14 km elektrisk rekkevidde uten at bensinmotoren hadde gått, og selv om det også var neon små motbakker og rettstrekker innimellom som tapper ned en del av gevinsten.

På vei til jobb har jeg en utforbakke som pleier å gi 3-4 km ekstra rekkevidde.

Da står man igjen med fordelen av forvarming og forhåndskjøling av bilen før man skal kjøre.

1

rosmebraad

Forvarming og -kjøling er jo ikke pga. at bilen er en ladehybrid, men fordi systemene er installert. Kan like gjerne være på en bensinbil, jf. brennere av merke Webasto mfl.

2

piezo

Hvilken side av 500 000 skal du havne på? Hvis du vil ha noe litt annet foreslår en prøvetur med Opel Insignia som straks får en facelift, samt Peugeot 508SW som ble lansert for kort tid siden.

Skoda Octavia bør du prøvekjøre nøye. Den var på topplista som et veldig komplett transportmiddel helt til vi prøvekjørte den en lengre tur. Da røyk den til fordel for Opel Astra nettopp på grunn av setene. Suberb sine ser mer komfortable ut for oss på 1,90.

1

Burkar

Octavia

Octavia er best som RS, da er den morsommere og har bedre seter.

Nå kommer det helt ny Octavia til sommeren, så da hadde jeg uansett ventet på den.

508 er et godt tips.

2

Jan

Nå kommer det helt ny Octavia til sommeren, så da hadde jeg uansett ventet på den.

Der kom du meg i forkjøpet. Hadde tenkt å nevne den. Kan jo tilføye at innvendingene som har vært mot setene i nåværende modell, ser ut til bli tatt hensyn til. Den nye kommer med ergoactive seter.

2

TheOpiate

Nå kommer det helt ny Octavia til sommeren, så da hadde jeg uansett ventet på den.

Gjør det?

Spennende. Nåværende bil skal først leveres inn i slutten av september, så det blir jo absolutt ett godt alternativ

1

TheOpiate

Primært under 500k er tanken

Skal selvfølgelig prøvekjøre alt av alternativer før valget faller. Takk for tipset angående Astra'en. Faktisk ikke vært inne på tanken. Må sjekkes

1

Burkar

Jeg hadde sett på Superb iV. Det har du i og for seg gjort :-)

Ikke så spennende, men veldig kompetent.

1

TheOpiate

Har kikket litt ekstra på denne, men tror rett og slett hybrid blir litt feil i forhold til kjøring. Jevnt over lengre turer, så da blir det fort til at det er bensinmotoren som vil jobbe mye

1

SUV

men tror rett og slett hybrid blir litt feil i forhold til kjøring. Jevnt over lengre turer, så da blir det fort til at det er bensinmotoren som vil jobbe mye

Jeg ser du nevner Outlander og jeg har selv Outlander hybrid. Jeg har lest at hybrider bruker veldig mye bensin på lengre turer osv, men det er fra folk som ikke har erfaring med slike biler, hvertfall ikke min bil.

På langturer der strømmen bare står for en minimal andel av turen så er forbruket som regel rundt 0,65-0,70 l/mil hvis du holder deg unna Circle K. Med bensin fra Circle K (som antakelig har mye større biodrivstoffandel og dermed mindre energi) må du regne med ca 0,84 l/mil på ca samme type kjøring.

Ferielaster jeg bilen og hekter på en henger på 800 kg med stor luftmotstand og holder motorveihastighet så øker forbruket til ca literen på mil. Men det er jo akkurat samme forbruket som på min forrige bil som var bensinbil (ikke hybrid) og veide 600 kg mindre.

På langkjøring uten henger så vinner hybriden min på forbruk sammenlignet med bilen som er 600 kg lettere.

Og på kjøringa mi totalt sett så har hybriden godt under halvparten av forbruket til den 600 kg lettere bilen.

Gjennomsnittsforbruket mitt er på 0,36 l/mil. Men nå i vinter har jeg stort sett holdt meg rundt 0,33 l/mil.

Når det gjelder årlig kjørelengde så er jeg innafor det intervallet du selv har oppgitt.

Når det gjeler drivstoffkostnader så kan det jo være litt avgjrøende hvem som betaler dette. Med firmabil so også brukes hjemme kan det lett bli til at arbeidsgiver betaler drivstoffkortet, mens arbeidstakeren selv må betale strømmen som går med i stikkontakten hjemme. Da kan det jo bli unødig dyrt for deg å velge det drivstoffet som koster 1/4 av hva bensinen koster.

Men så bør du også spørre deg selv om du liker å skrape is og sette deg inn i en iskald bil om vinteren. Og om du liker å sette deg inn i en glovarm bil utpå dagen om sommeren.

Hvis du ikke liker dette så kan det jo være greit å bare programmere inn på appen når den skal starte varming eller kjøling så bilen har isfrie ruter og riktig temperatur når du skal ut med bilen. Dette kan stilles inn på klokkeslett på mobilen eller inni bilen. Og fra mobilen kan man også sette den på når man finner ut man snart skal ta en tur som ikke var planlagt. Men dette går via WIFI, så man kan ikke være veldig langt unna bilen. Men det fungerer fint for meg både hjemme og på jobben.

Hvis kjøringa di består av mange utforbakker der du bremser bort energien så kunne du fått den tilbake på batteriet om du har hybrid.

Minus med hybrid er at man mister noe hengervekt (men 1,5 tonn holder jo som regel da). Også er det noe mindre trekkraft ut på hjula ved tunge igangkjøringer (bilforhandler kaller visst disse tilfellene mine for ekstremkjøring, så det kan jo hende det betyr at dette ikke er et problem alle opplever).

Hvordan det er med hybrider av andre merker og modeller får andre svare for, jeg forteller bare at jeg har mye erfaring med en av dem og at jeg ellers bare har kjørt 8-9 mil med hybrid av annet merke (om ikke var ladbar en gang).

Og på samme måte så synes jeg andre som uttaler seg om biler, enten det er hybrider eller andre biltyper burde fortelle om det er egne erfaringer eller om de bare har lest det fra noen som har funnet på noe osv.

Ladehybrid har jo også den fordelen at den er fleksibel på hvilket drivstoff den skal kjøre på. Er det strømbrudd så kjører man fint på bensin og blir det bensinmangel pga feks koronautbrudd i bensintransportbransjen så kan man fullføre mye av kjøringen sin på strøm.

2

Burkar

ybrid blir litt feil i forhold til kjøring. Jevnt over lengre turer, så da blir det fort til at det er bensinmotoren som vil jobbe mye

Ser den, det passer best til de som har mye småkjøring. Men tenkte den kanskje kom godt ut skattemessig.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...