Bil esc

Innlegg

Bil

nlc

RR Evoque, hvor ille er den egentlig?

Må ha "ny" bil til hytte og tilhengerkjøring da jeg rett og slett ikke orker kjøre Rav4 lengre, den skal selges. Selv om den er et godt, driftsikkert og solid verktøy er den aldeles grusom på alle andre måter; kvalitetfølelse, komfort og kjøreglede først og fremst.

Har fått et veldig bra tilbud på en RR Evoque (brukt, men gått lite, og innenfor nybilgaranti) og er veldig fristet, men mitt kjennskap til RR gjennom venner og kolleger er at de har et noe frynset rykte på driftsikkerhet, og at de er dyre å holde på veien. Ingen jeg kjenner har imidlertid hatt Evoque. At det koster litt med vedlikehold er ok, men jeg trenger en bil som jeg kan stole på. Noen med erfaringer med denne?

Andre forslag til bil mottas også med takk. 500k pluss minus, firehjulsdrift og komfort og kjøreglede er viktig, og den må dessverre være litt høy under, da jeg har et par grusomme strekk med dårlig vei opp til hytta.

1
19 svar

Ut fra hva jeg har lest er de ikke feilfrie. Men du kan jo selge den når garantien går ut...

Kan en forhøyet stasjonsvogn fungere, som f.eks. en Audi A6 Allroad? Delepriser og servicekostnader er nok høyere enn for Toyota'en, men resten er jo i en annen klasse. Både denne og A4 Allroad er av bra kvalitet, men A6 er i en egen klasse. 2016-modeller får du fra ca 450' med kurant km-stand og 190/211 hk V6 diesel. Skulle jeg hatt meg en litt rimeligere bil med vekt på komfort hadde dette vært et av mine førstevalg.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=177947649

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=179035130

Disse bilene har en lift-funksjon på luftfjæringen og får dermed en ganske brukbar bakkeklaring. En stasjonsvogn vil normalt være mer komfortabel enn en tilsvarende SUV.

Her står det forresten at den i lift-modus har bedre bakkeklaring enn mange SUV'er. https://www.klikk.no/motor/test-audi-a6-allroad-3517320

2

Vet lite om Evoque bortsett fra at den har mer stil enn andre SUV-er i markedet, men litt mer rusk enn normalen har vel vært etter det jeg har snappet opp.

Den er vel litt mer komfortrettet enn direkte kjøreglad etter det jeg har oppfattet, men legger vel til rette for avslappende og hyggelige turer. Relativt kompakt er jo den også som er greit om man ikke har de helt store plassbehovene.

Om man skal ha det morsomt i en SUV er vel en annen fabrikant med litt frynsete rykte noe å vurdere. Alfa Romeo Stelvio er vel faktisk å få til antydet pris, og da i relativt spreke versjoner det være seg diesel eller bensin. Mer velkjørende SUV får man vel knapt. Er man flink til å prute kan man få den til rundt budsjett med 7 års nybilgaranti (på norske biler fra 2018) også.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=178734600

2
henlie Ut fra hva jeg har lest er de ikke feilfrie. Men du kan jo selge den når garantien går ut... Kan en forhøyet stasjonsvogn fungere, som f.eks. en Audi A6 Allroad? Delepriser og serv...

Her står det forresten at den i lift-modus har bedre bakkeklaring enn mange SUV'er. https://www.klikk.no/motor/test-audi-a6-allroad-3517320

Ja, når den er hevet maks så får den 5mm høyere bakkeklaring enn Outlander i bensin og diesel versjon.

Det er bedre å ha bilen konstant i passende høyde (god bakkeklaring og grei oversikt fra førerplass) enn å noen ganger ha den altfor lav. Med en kjørehøyde (som selvfølgelig varierer i humper) så slipper man at man må inngå kompromisser i hjuloppheng pga mange ulike kjørehøyder. En ting er at hjulvinkler endres, men også at drivledd med tilhørende mansjetter må jobbe i vinkel gir jo økt slitasje på disse sammenlignet om de hovedsakelig jobber i rett linje og vinkling er unntakene.

Så får man heller inngå noen kompromisser og ofre litt på levetiden til drivledd når man skal ha mer ekstreme variianter, for eksempel ville jo ikke Hummer H1 blitt det samme om de hadde hatt differensialen i samme høyde som hjulnavene.

2

Andre forslag til bil mottas også med takk. 500k pluss minus, firehjulsdrift og komfort og kjøreglede er viktig, og den må dessverre være litt høy under, da jeg har et par grusomme strekk med dårlig vei opp til hytta.

Høres ut som om du letere etter Outlander. De med bensin og diesel har 2,5 cm mer bakkeklaring enn ladehybriden og sannsynligvis noe mer moment ut på hjula ved igangkjøring under tunge forhold.

1
henlie Ut fra hva jeg har lest er de ikke feilfrie. Men du kan jo selge den når garantien går ut... Kan en forhøyet stasjonsvogn fungere, som f.eks. en Audi A6 Allroad? Delepriser og serv...

Disse bilene har en lift-funksjon på luftfjæringen og får dermed en ganske brukbar bakkeklaring. En stasjonsvogn vil normalt være mer komfortabel enn en tilsvarende SUV.

Takk for et skikkelig godt svar. Den skal jeg definitivt sjekke ut, det ser i det hele tatt ut som akkurat det jeg leter etter.

2
AlvaroC Vet lite om Evoque bortsett fra at den har mer stil enn andre SUV-er i markedet, men litt mer rusk enn normalen har vel vært etter det jeg har snappet opp. Den er vel litt mer komf...

Den er vel litt mer komfortrettet enn direkte kjøreglad etter det jeg har oppfattet, men legger vel til rette for avslappende og hyggelige turer. Relativt kompakt er jo den også som er greit om man ikke har de helt store plassbehovene.

Det er den mest komfortable suven (eller er det crossover?) jeg har kjørt, det er derfor jeg er fristet.

Får prøvekjøre en Alfa også, jeg har siklet litt på den.

1
SUV [sitat…] Ja, når den er hevet maks så får den 5mm høyere bakkeklaring enn Outlander i bensin og diesel versjon. Det er bedre å ha bilen konstant i passende høyde (god bakkeklaring...

Det er bedre å ha bilen konstant i passende høyde (god bakkeklaring og grei oversikt fra førerplass) enn å noen ganger ha den altfor lav.

Hver sin smak... Jeg liker å sitte nærmest mulig veien og føle kontakten med veien. Allroad er ikke spesielt lav i utgangspunktet og når det kun er siste veien opp til hytta som er problemet ser jeg ikke noe poeng i å kjøre rundt på stylter hele tiden :)

1
SUV [sitat…] Ja, når den er hevet maks så får den 5mm høyere bakkeklaring enn Outlander i bensin og diesel versjon. Det er bedre å ha bilen konstant i passende høyde (god bakkeklaring...

Det er bedre å ha bilen konstant i passende høyde (god bakkeklaring og grei oversikt fra førerplass) enn å noen ganger ha den altfor lav. Med en kjørehøyde (som selvfølgelig varierer i humper) så slipper man at man må inngå kompromisser i hjuloppheng pga mange ulike kjørehøyder. En ting er at hjulvinkler endres, men også at drivledd med tilhørende mansjetter må jobbe i vinkel gir jo økt slitasje på disse sammenlignet om de hovedsakelig jobber i rett linje og vinkling er unntakene.

En klar ulempe er at når man sitter høyt, så har man en tendens å kjøre fortere.

Kilde: http://vehicledynamics.com/suvs-why-you-may-drive-fast/

1
fcuk [sitat…] En klar ulempe er at når man sitter høyt, så har man en tendens å kjøre fortere. Kilde: http://vehicledynamics.com/suvs-why-you-may-drive-fast/

en tendens å kjøre fortere

Overraskende. Ute i trafikken har jeg et bestemt inntrykk av at det er de lave bilene som har størst fart. Tenker ofte at SUVene slakker mye ned i svinger og virker generelt litt mer forsiktige. Mulig det har sammenheng med hvilke kunder som kjøper SUV. Et annet poeng er jo at man ikke nødvendigvis kjører fortere selv om man mister litt av fartsfølelsen når man sitter høyere. De flest her til lands følger nøye med speedometeret.

1
SUV [sitat…] Høres ut som om du letere etter Outlander. De med bensin og diesel har 2,5 cm mer bakkeklaring enn ladehybriden og sannsynligvis noe mer moment ut på hjula ved igangkjørin...

Du SUV, biler med høydejustering går som regel NED av seg selv når man kommer opp i fart, så man kjører kun sakte/rolig med høy høyde og verre vinkler på drivledd.

(Ellers er der en del biler som holder konstant høyde, slik som E-kl. stv. med luftfjøring bak. Så de fleste (dyrere) biler er som oftest svært godt gjennomtenkt.)

1

1. Hold deg til Toyota Rav4 om det er den seneste modellen. Det er en fantastisk bil på alle mulige områder. Ikke minst på driftsikkerhet men også områder som komfort, økonomi, sikkerhet, fremkommelighet og kulhetsfaktor. Å kjøre Bmw eller Audi er så lite kult som overhodet mulig.

2. Med mindre du er a) homofil eller b) dame, så har du valgt deg ut den minst passende av alle Land Rovere. Bilen ser bare teit og feminin ut, samt har dårlig utsikt på grunn av små og lave sideruter.

3. Kjøp heller LR Freelander 2 eller Discovery Sport om du skal ha LR.

1
nlc [sitat…] Det er den mest komfortable suven (eller er det crossover?) jeg har kjørt, det er derfor jeg er fristet. Får prøvekjøre en Alfa også, jeg har siklet litt på den.

Det er den mest komfortable suven (eller er det crossover?) jeg har kjørt, det er derfor jeg er fristet.

Nei, tviler ikke på at man har en behagelig fremfart, og et trivelig førermiljø bidrar sikkert også til at man føler seg vel.

På sett og vis vil vel Stelvio være en slags motpol, der man kanskje ofrer litt komfort for å spisse kjøreegenskapene. Selv har jeg ikke prøvd Stelvio, men kjører Giulia Veloce til daglig (så litt inhabil). Selv om de skarpeste ujevnhetene merkes litt der, er kanskje langturskomfort det som har overrasket mest, ganske avslappende om man bare legger seg i køen med alle andre rundt fartsgrensen også. Vil ellers anbefale å se etter sportsseter (som på linket bil) om du er litt kresen på sidestøtte.

2
AlvaroC [sitat…] Nei, tviler ikke på at man har en behagelig fremfart, og et trivelig førermiljø bidrar sikkert også til at man føler seg vel. På sett og vis vil vel Stelvio være en slags...

På sett og vis vil vel Stelvio være en slags motpol, der man kanskje ofrer litt komfort for å spisse kjøreegenskapene. Selv har jeg ikke prøvd Stelvio, men kjører Giulia Veloce til daglig (så litt inhabil). Selv om de skarpeste ujevnhetene merkes litt der, er kanskje langturskomfort det som har overrasket mest, ganske avslappende om man bare legger seg i køen med alle andre rundt fartsgrensen også. Vil ellers anbefale å se etter sportsseter (som på linket bil) om du er litt kresen på sidestøtte

Inntrykket jeg har også. Skal prøvekjøre en spå fort som mulig. Komfort, kjøreglede og kvalitetfølelse er uansett det desidert viktigste i tillegg til høyde under og evne til å trekke henger, og jeg er spent på hvordan Stelvio står seg mot Evoque.

1
Prlx 1. Hold deg til Toyota Rav4 om det er den seneste modellen. Det er en fantastisk bil på alle mulige områder. Ikke minst på driftsikkerhet men også områder som komfort, økonomi, sik...

1. Hold deg til Toyota Rav4 om det er den seneste modellen. Det er en fantastisk bil på alle mulige områder. Ikke minst på driftsikkerhet men også områder som komfort, økonomi, sikkerhet, fremkommelighet og kulhetsfaktor. Å kjøre Bmw eller Audi er så lite kult som overhodet mulig.

2. Med mindre du er a) homofil eller b) dame, så har du valgt deg ut den minst passende av alle Land Rovere.

Homofob Toyota-fanboi, sjelden blanding.

1
Laster...