Bil esc

Innlegg

Bil

nometalhorse

Hyundai Electric Global Modular Platform (E-GMP)

Tirsdag presenterte Hyundai sin dedikerte nye elbil plattform for pressen. De går også får 800V som vi allerede har sett fra Porsche og etterhvert Audi, og det forklarer også hvorfor de kjøpte seg inn i Ionity-ladenettverket.

Sentrale stikkord er 800 volts batterisystem, over 500 km rekkevidde, mulighet for firehjulstrekk, samt at bilene blir kapable til å gi strøm til andre enheter gjennom den nye toveis ladeløsningen.

Den første bilen på den nye plattformen blir SUV-en Ioniq 5, som skal komme til Europa allerede i april/mai 2021, ble vi lovet.

En nyutviklet integrert styreenhet for lading sørger for at biler basert på E-GMP-plattformen også kan lade andre enheter (220 V, vehicle-to-load, V2L), ikke bare ta imot lading. Funksjonen skal kunne levere opptil 3,5 kW. Én time med strøm fra E-GMP-baserte biler skal kunne andre elbiler mellom 10–15 kilometers rekkevidde, estimerte Hyundai.

Mer å lese i artikkelen hos tu.

1
66 svar

Hyundais neste elbil heter Ioniq 5, og den skal lanseres i februar.

Siste smakebit fra den kanten er at bilen får hurtiglading med inntil 232 kilowatt. Ikke overraskende, ettersom den er bygget på koreanernes 800 volts e-GMP-plattform.

58 og 73 kilowattimer – 450 og 550 km rekkevidde

Bilen skal først komme i en «First edition» med firehjulstrekk, og en maksimaleffekt på 230 kilowatt. Batteripakken er på 58 kilowattimer, og gir en WLTP-rekkevidde på 450 kilometer. Null til hundre går unna på 5,2 sekunder.

Det kommer imidlertid en versjon med større batteri senere. Bloggen hevder at de via en chat-tjeneste på nettsiden fikk vite at største batteri blir på 73 kilowattimer, som gir en rekkevidde på 550 kilometer.

Foruten dette, fikk vi også vite bilens størrelse. Ioniq 5 skal være 4,64 meter lang, 1,89 meter bred og 1,6 meter høy. Akselavstanden er 3 meter. Det er uvisst om bredden inkluderer speil.

1

Nå havner jeg i tenkeboksen! Blir ikke bestilt noen annen bil før jeg vet hva dette er! (Dvs så lenge reservasjon er refunderbar, blir det kanskje bestilt noe...)

Tallene er smått fantastiske. Sender vi tallene gjennom kalkulatoren får vi et forbruk på 130 Wh/km. Huyndai/Kia og Tesla 3 er eneste biler meg bekjent som kommer i nærheten av slike tall. Og om noen lader greier å levere det bilen kan ta i mot, snakker vi ladehastighet nærmere 1800 km/t. En Volvo XC40 klarer til sammenligning 800 km/t, men tester indikerer at det er vanskelig å komme ned på oppgitt forbruk (og opp på oppgitt ladehastighet). Blir spennende å se hva Huyndai greier! Vil tro Kia CV bygger på samme plattform, men blir sikkert dyrere om den skal gruse Taycan på viktige parametere..

1
RandoKuruza Nå havner jeg i tenkeboksen! Blir ikke bestilt noen annen bil før jeg vet hva dette er! (Dvs så lenge reservasjon er refunderbar, blir det kanskje bestilt noe...) Tallene er smått...

Nå havner jeg i tenkeboksen! Blir ikke bestilt noen annen bil før jeg vet hva dette er!

Samme her. Og muligens samme for Toyotas el-SUV med faststoffbatterier og ladetid på under 10 min .....

har ikke orket meg til å prøve dagens Hyundai elbiler engang, skal prøve på det. De fremstår jo som kurant kjøp pr. dags dato, selv om prisene har økt siden de var lavere.

1
RandoKuruza Nå havner jeg i tenkeboksen! Blir ikke bestilt noen annen bil før jeg vet hva dette er! (Dvs så lenge reservasjon er refunderbar, blir det kanskje bestilt noe...) Tallene er smått...

Vil tro Kia CV bygger på samme plattform, men blir sikkert dyrere om den skal gruse Taycan på viktige parametere..

Gruse Taycan må den gjerne gjøre, men Taycan selger vel mest i Norge på grunn av ett punkt:

Kaksefaktor på Oslo Vest.

Og der ligger Kia et lite hakk bak......

1

Porsche-dödare er et begrep som er nesten like gammelt som Porsche selv. Men er lenge imellom at vi ser det materialisere seg til noe...

Kia’n blir muligens en tidel eller så kjappere enn Taycan, men kjøreglede, opplevd kvalitet, status mm er det kanskje verre å matche?

1
RandoKuruza Porsche-dödare er et begrep som er nesten like gammelt som Porsche selv. Men er lenge imellom at vi ser det materialisere seg til noe... Kia’n blir muligens en tidel eller så kjapp...

Kia’n blir muligens en tidel eller så kjappere enn Taycan, men kjøreglede, opplevd kvalitet, status mm er det kanskje verre å matche?

I artikkelen nevnes akselerasjon 0-100 på 5,2 sekunder. Selv om det er helt OK ytelse så er det langt unna Porsches innstegsmodell Taycan 4S som klarer den øvelsen på litt under 4 sekunder.

1

Nå er Hyundai også kjent for å ha konservative målinger både på akselerasjon og rekkevidde. Kona er jo over halvsekundet kjappere enn oppgitt, og rekkevidden de oppgir må være i sterk motvind.

Er litt nysgjerrig på hva de har i ermet denne gang. Lite specs som er lekket ut.

1

Mer info i dag.

Over 300HK, 4wd, hengerfeste og lengde på 4,6m gjør at den krysser av hos veldig mange i Norge.

Batteri på 58 og 73kw/t netto estimerer 450km og 550km rekkevidde.

1
Fernandovonarb Mer info i dag. Over 300HK, 4wd, hengerfeste og lengde på 4,6m gjør at den krysser av hos veldig mange i Norge. Batteri på 58 og 73kw/t netto estimerer 450km og 550km rekkevidde.

Over 300HK, 4wd, hengerfeste og lengde på 4,6m gjør at den krysser av hos veldig mange i Norge

Siden jeg skrev meg opp på nyhetsbrev om denne så fikk jeg ny informasjon i dag og kan legge ut her. Hengervekten er opp til 1600kg noe som bare gjør at dyre biler som E-tron, EQC og TMX kan måle seg så vidt jeg vet. Meget bra.

Premiere er nå om fredag, hvor du kan skrive deg på liste, kontrakt til våren og utlevering ikke lenge etter det. Så spørs det om de klarer å produsere tilstrekkelig så de ikke havner på 1 til 2 års ventetid som tidligere modeller.

1

1600 kg hengervekt?

Nå er det snart dagen for PR-event på det her. Klør det i hengerfester og lånesøknader rundtom?

1

Fikk invitasjon om digital premiere på bilen i morgen kl 08.00. Da ligger jeg nok og sover gitt. Blingset med datoene på den, men det er altså i morgen. Er litt spent på den, uten at jeg skal skrive på noen liste av noe slag.

1

Regner med denne blir en hard konkurrent til Skoda Enyaq med pris på 500' for heftigste utgave? Skiller seg definitivt ut designmessig.

1
henlie Regner med denne blir en hard konkurrent til Skoda Enyaq med pris på 500' for heftigste utgave? Skiller seg definitivt ut designmessig.

Ja, dristig å slippe noe som ser ut som en forvokst bil i Golf-klassen fra tidlig 80-tall i 2021! Vitner om selvtillit, og fulgt opp av et enkelt og moderne interiør.

Må jo si at med 800V og lading opp til 230kW så virker biler som knapt har kommet på markedet som EQA og ID.4 med hhv 100kW og 125kW nesten litt utdaterte.

Til 499.000,- får man til og med solceller på taket! Og her får man AWD og 300HK, mens VW tar 518.000,- for toppmodellen av ID.4 med RWD og 204HK

1
rosmebraad Selv ikke denne blir bra nok for SUV?

Fortsatt er utfordringen å finne en ladestasjon som ligger der du ønsker den, og enda verre å finne en som lader med 350kw.

Ifølge Hyundai kan bilen lades fra 10 til 80% på 18 minutter under ideelle forhold fra en 350 kw hurtiglader. Vi som kjører bensinbil stopper aldri å fylle når vi har 3/4 tank.

1

Lignende innlegg

Bil volodiabilek Siste svar

Autodoc selger forfalsket olje!

Jeg har kjøpt mobil1 olje. Emballasjen var uten QR kode og produksjon dato. Jeg kontakted kunde service men de kunne ikke forklare det. Jeg spurte hvilke leverandører de bruker men de svarte at der ko...
1
1 svar
Bil trondergutt Publisert

Opel Astra J 2015 motorproblemer

Hei Har noen på forumet noen erfaringer med det samme som meg ? Har problemer med at motoren rykker litt i motbakke, spesielt med noe lavt turtall og typisk 3∕4 gir. Vært inne på verksted flere ganger...
1
0 svar
Bil Avantii Publisert

Bil med langt passasjersete?

Heisan Ett familie medlem sliter for tiden med væskeansamling i kneet, og sliter meget med å bøye det. Beinet skal egentlig være helt rett så mye som mulig, noe som gjør det problematisk for ham å sit...
1
0 svar
Bil OslomannOslo Siste svar

Ford Focus 1.6 TDCi III MK 2011

Jeg kjørte aldri startrask når jeg kjører fra veien til hovedveien. Jeg kjører alltid rolig å kjøre fordi jeg vil motor skal leve lenge. Fornuftig, men jeg er stor bekymre på grunn av bilen min begyn...
1
1 svar
Laster...