Bil esc

Innlegg

Bil

nometalhorse

Toyotas faststoffbatteri

Det nærmer seg. Skal vises i en prototyp-elbil i 2021.

En prototyp av denne bilen skal være klar i 2021, og det hevdes at bilen vil ha mer enn dobbelt så lang rekkevidde som en tilsvarende elbil med et konvensjonelt litium-ionbatteri.

Et batteri med høyere energitetthet vil gjøre det mulig å tilby biler med rekkevidde som i dag med lettere og mindre batterier. Samtidig skal de være mulig å lades raskere. En full opplading skal kunne gjennomføres på ti minutter.

Så spørs det selvsagt hvor raskt etter dette som den første produksjonsbilen ruller ut til kunder, men det høres lovende ut i alle fall.

1
18 svar

Et batteri med høyere energitetthet vil gjøre det mulig å tilby biler med rekkevidde som i dag med lettere og mindre batterier. Samtidig skal de være mulig å lades raskere. En full opplading skal kunne gjennomføres på ti minutter.

Høres lovende ut. Hvis dette blir en realitet, skal jeg vurdere å konvertere.

1

Faststoffbatteri er nok fremtiden. Selv om ladetiden kanskje er optimistisk i forhold til hva som er praktisk realistisk.

Tipper 10 minutter fra 0 - 100% er meget optimistisk, selv under ideelle laboratoria forhold med massiv tilgang til strøm.

Men om det realistisk med moderat strøm tilgang (32 amp kurs) Og da fra 20% - 80% på 10 minutter, og kanskje 20% - 100% på 20 minutter.

Så er det vurderbart å bytte om pris med awd er gunstig selv om avgift unntak skulle forsvinne.

ps de som påstår lading på 20 minutter i dag. Regner ikke med moderat strøm kurs (32 amp) Og sjeldent mer en 20% - 80%

1
hillebillys Faststoffbatteri er nok fremtiden. Selv om ladetiden kanskje er optimistisk i forhold til hva som er praktisk realistisk. Tipper 10 minutter fra 0 - 100% er meget optimistisk, selv...

Men om det realistisk med moderat strøm tilgang (32 amp kurs) Og da fra 20% - 80% på 10 minutter, og kanskje 20% - 100% på 20 minutter.

Så er det vurderbart å bytte om pris med awd er gunstig selv om avgift unntak skulle forsvinne.

ps de som påstår lading på 20 minutter i dag. Regner ikke med moderat strøm kurs (32 amp) Og sjeldent mer en 20% - 80%

En bil med 60 KW batteri må du beregne tre timer ladetid med en hjemmelader på 22 kW, altså 3x400 V 32 Amp.

1

Man må huske på at det at det kommer en prototyp neste år ikke nødvendigvis betyr at selve bilen vil komme ut til kunder så veldig fort.

Og det at den kan lades på 10 minutter høres jo fint ut. Men det forutsetter jo at man faktisk har tilgang til en sånn spesiell lader der man trenger den. Det kan jo lett være at man må lade veldig sakte der man faktisk befinner seg.

En annen ting er jo levetiden til batteriene og hvordan kapasiteten vil være etter endel år. Bensintanker pleier jå å være like store etter noen år, mens batterier krymper i kapasitet, men er like tunge.

En annen ting er jo hva bilen kommer til å koste. Tesla har jo vært revolusjonerende på mange måter innen elbiler, men når de koster det dobbelte av biler som er mye bedre og man må kjøre en million km før bilinnkjøp + bensinutgifter blir samme sum på Tesla og annen bil så er det dårlig økonomi i å velge elbil. Jeg er rett og slett ikke villig til å betale mer for å få en dårligere bil.

Eneste grunnen til at elbiler er så populært her i landet er at man slipper å bidrra til fellesskapet om man kjører elbil.

1
rosmebraad Forumets lokale lakmustest for disse er nok om det er bra nok for Hr. SUV.

Det skal nok endle til før en elbil består og blir bra nok for meg. Men man skal ikek se helt bort fra t det kan hende det blir en elbil for å komme seg til jobb hvis bompengene blir for ille. Men det er absolut ike noe jeg har lyst på og jeg må jo ha en bil som takler transportoppgavene også, og da skal det mey til at det lønner seg med en elbil i tillegg. Og bare elbil blir jo ganske håpløst og de som på et vis kan duge er jo veldig dyre og dermed er det bedre å bruke pengene på bompenger og bensin.

1
xpoolman [sitat…] En bil med 60 KW batteri må du beregne tre timer ladetid med en hjemmelader på 22 kW, altså 3x400 V 32 Amp.

Doh...

Er jo det som er poenget. Og problemet.

Skal det være praktisk realistisk ute i markedet. Så bør ladehastigheten gå ned med realistisk kurs. Altså 32 amp. Og resultatet gi kurant kjørelengde i fleste værforhold.

(Føler jeg repeterer akkurat det jeg skreiv men er jo vgd)

Kort lade tid på feks 800V og 450 amp er jo verken en nyhet, sensasjon eller interessant .

1
hillebillys Faststoffbatteri er nok fremtiden. Selv om ladetiden kanskje er optimistisk i forhold til hva som er praktisk realistisk. Tipper 10 minutter fra 0 - 100% er meget optimistisk, selv...

Tipper 10 minutter fra 0 - 100% er meget optimistisk, selv under ideelle laboratoria forhold med massiv tilgang til strøm.

Det vil overraske om de ikke snakker om fra 10% til 80% SOC i løpet av 10min. Og det er selvsagt på en hurtiglader som kan gi nok strøm og spenning.

1
hillebillys Doh... Er jo det som er poenget. Og problemet. Skal det være praktisk realistisk ute i markedet. Så bør ladehastigheten gå ned med realistisk kurs. Altså 32 amp. Og resultatet gi k...

Hvor langt kjører du daglig?

60kWh holder til ca. 40 mil. Trenger du å hente inn 40 mil kjøring, hver dag, hjemme, raskt?

Hadde en langtur med ID3-en her om dagen, ca 20 mil. Når jeg kom hjem ladet jeg på nødlader (10A enfas) da den andre var opptatt. Morgenen etter, så var bilen klar igjen.

1
Jobs Mercedes er først ute med fastsoffbatteri da de har levert dette i buss. Spennende utvikling. https://motor.no/elbil-faststoffbatteri-nyheter/mercedes-lanserer-neste-generasjon-elb...

Mercedes er først ute med fastsoffbatteri da de har levert dette i buss. Spennende utvikling.

441 kW - det er nesten halvparten av det som trenges i en bilferje som er mye større enn denne leddbussen! Heldigvis har skipskonstruktørene som valgt å bygge skip med batteridrift også for hybrid, sørget for at utskifting av batteripakker kan skje - og tror vi burde ha den samme løsningen for fremtidens kjøretøyer når de mer effektivere faststoffbatteriene kommer.

Kina vinner selvsagt innenfor elkjøretøyproduksjon, men når det gjelder nytenkning og oppfinnsomhet er vestlige meget langt foran. En dag kan vi ha trailere som kan kjøre 200 km mellom hver hurtiglading som kan ordnes med en pantograf eller induksjonspakke i bakken, busser som kan kjøre 300 km per dag og biler som kan lades opp på en kvarter med uberegnelig rekkevidde og lang levetid på batteriene opptil 20-30 år. Dessuten er mange blitt interessant i gammelt batteri for batteribank, skipsdrift etc.

Så Toyota viser fram veien. Har aldri forstått hvorfor politikerne er så besatt av hydrogen som har ikke lik stor utviklingspotensialitet som batteri som er ved å bli voksent akkurat som bensinmotor hadde blitt for hundre år siden.

1
hillebillys Doh... Er jo det som er poenget. Og problemet. Skal det være praktisk realistisk ute i markedet. Så bør ladehastigheten gå ned med realistisk kurs. Altså 32 amp. Og resultatet gi k...

Skal det være praktisk realistisk ute i markedet. Så bør ladehastigheten gå ned med realistisk kurs. Altså 32 amp. Og resultatet gi kurant kjørelengde i fleste værforhold.

Det lar seg nok ikke gjøre.

Skal du ha 60 kWt raskt inn på bilen så må du ha en kraftig lader, typisk 150-200 kW. Dersom du skal ha dette hjemme så blir det nok fryktelig dyrt.

Skal du fortsette med 32 ampere hjemme så må du finne deg i at ladinga tar 3 timer.

Sånn er det bare.

1
Varulv2478 [sitat…] 441 kW - det er nesten halvparten av det som trenges i en bilferje som er mye større enn denne leddbussen! Heldigvis har skipskonstruktørene som valgt å bygge skip med bat...

441 kW - det er nesten halvparten av det som trenges i en bilferje som er mye større enn denne leddbussen! Heldigvis har skipskonstruktørene som valgt å bygge skip med batteridrift også for hybrid, sørget for at utskifting av batteripakker kan skje - og tror vi burde ha den samme løsningen for fremtidens kjøretøyer når de mer effektivere faststoffbatteriene kommer.

Yara sysler men noe spennende her,både hydrogen og ammoniakk til mellom lang og lengre skips fart.De mener de skal klare og få ned prisen på produksjon av hydrogen slik at det kan konkurrere med vanlig drivstoff.Er bare synd at miljø revulosjonen har startet 50 år for sent.

Fra linken.For mens en del ferger kan gå på strøm og batteri, er dette uaktuelt for større skip som skal langt. På «mellomdistanse» er hydrogen aktuelt, men for de virkelige lange seilasene er ammoniakk mer praktisk

https://www.nrk.no/norge/yara-lanserer-plan-om-a-kutte-store-utslipp-pa-heroya-1.15277081

1
Jobs [sitat…] Yara sysler men noe spennende her,både hydrogen og ammoniakk til mellom lang og lengre skips fart.De mener de skal klare og få ned prisen på produksjon av hydrogen slik at...

Yara sysler men noe spennende her,både hydrogen og ammoniakk til mellom lang og lengre skips fart.De mener de skal klare og få ned prisen på produksjon av hydrogen slik at det kan konkurrere med vanlig drivstoff.Er bare synd at miljø revulosjonen har startet 50 år for sent.

Ammoniakk var utprøvd med liten suksess i 1800-tallet, rett og slett for ubehagelig å arbeide med. Det er jo mulig å sammenligne med piss, spesielt med tanke på lukt. Hydrogen er simpelt for farlig i persontransport, og er egentlig bedre egnet for spesialtransport og transport med lav energibehov og liten mennesketetthet. Noe som finnes på skipsfarten med tusenvis av lastefartøyer. Et cruiseskip må finne noe bedre enn kunne utnytte hydrogen mye bedre så man kan ha små brenselstank, mens et lastefartøy kan bruke hydrogen/ammoniakk. I hvert falt er naturgass i ferd med å innføres innenfor skipsfarten.

Enig om at miljørevolusjonen er kommet for sent, men om man ikke hadde det voldsomme overfokus på frie og reguleringsfrie markedskrefter i 1990-2020, ville vi ha hatt et mye bedre utfall selv hvis teknologien måtte først bli voksent nå. Forsøk på miljøvennlig teknologi var forgjeves i 1980-2000 pga. mangel på statlig press mot de private og manglende investering - det var først ved år 2015 man så større statlig innblanding og private begynte å satse på miljø fremfor å bare fare med snakk.

Ved år 2025 vil alt bli annerledes; i Norge vil alle distribusjonskjøretøyer, kortavstands lastekjøretøyer (privatfirmavarebiler må få unntak fram til 2030) og busser gå over til batteri, en ny generasjon hurtigbåter med batteri (er usikkert på hydrogen) vil utvikles fram og de fleste vil deretter ha elbil og dieselbil samtidig, sistnevnt for bruk fram til 2030 eller så sent som i 2035. Flere firmaer har tilbudt seg for hybridmotor eller batterimotor på eksisterende fossilkjøretøyer. Når vi har et batteri som kan ha endog 50 % av energitettheten i bensin, vil transporten revolusjoneres. Det er dette som har fulgt til at alle går meget sterkt inn for batteridrift.

Men det er ikke nok med å gjøre motortransport miljøvennlig, selve globaløkonomien må forvandles om, og pandemien i dette året har vist at det er ved å bli for farlig å fortsette rovdriften på det som er tilbake av naturen. Hva vil skje om et nytt coronavirus med ebolaens dødeligheten oppstår? Dessuten er klimaendringer nå blitt veldig viktig politisk sett, en krig i Kaukasus stoppes ikke fordi vinteren utebli. Uansett burde jordbruket bli latt i fred, aldri i livet om galningene skulle ødelegge landbruket i Norge.

Dessuten burde man finne ut hva å gjøre med overbefolkningen, for bare hundre år siden var det under en milliard mennesker - i dag syv og en halv milliarder mennesker. Opptil seks milliarder kan ikke bli værende på Jorden i dette århundret. Så de må flyttes ut i rommet.

2

Lignende innlegg

Bil volodiabilek Siste svar

Autodoc selger forfalsket olje!

Jeg har kjøpt mobil1 olje. Emballasjen var uten QR kode og produksjon dato. Jeg kontakted kunde service men de kunne ikke forklare det. Jeg spurte hvilke leverandører de bruker men de svarte at der ko...
1
1 svar
Bil trondergutt Publisert

Opel Astra J 2015 motorproblemer

Hei Har noen på forumet noen erfaringer med det samme som meg ? Har problemer med at motoren rykker litt i motbakke, spesielt med noe lavt turtall og typisk 3∕4 gir. Vært inne på verksted flere ganger...
1
0 svar
Bil Avantii Publisert

Bil med langt passasjersete?

Heisan Ett familie medlem sliter for tiden med væskeansamling i kneet, og sliter meget med å bøye det. Beinet skal egentlig være helt rett så mye som mulig, noe som gjør det problematisk for ham å sit...
1
0 svar
Bil OslomannOslo Siste svar

Ford Focus 1.6 TDCi III MK 2011

Jeg kjørte aldri startrask når jeg kjører fra veien til hovedveien. Jeg kjører alltid rolig å kjøre fordi jeg vil motor skal leve lenge. Fornuftig, men jeg er stor bekymre på grunn av bilen min begyn...
1
1 svar
Laster...