Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Snart nytt år og nye muligheter på bilfronten. Så var en din spådom for din bilpark i 2021

1) Skal kjøpe bil i 2021 2) Skal trolig kjøpe bil 2021 3) Er helt åpent hva som skjer i 2021 4) Skal sannsynligvis ikke kjøpe bil i 2021 5) Skal garantert ikke kjøpe bil i 2021

1
296 kommentarer

Kommentarer

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

Ribba

Nå som jeg har hatt bilen i akkurat 3 måneder, så er det vel på tide med en liten oppsummering på bilen.

1: Design Detter er jo en bil som har et kontroversielt design, med den berømte grillen. Personlig har den virkelig vokst på meg og jeg synes den gir bilen langt mer street presence enn forgjengerne.Det kombinert med blåfargen og shadowlinedetaljene, så er dette med god margin den bilen med best utseende jeg har eid. Eneste jeg ikke er helt fornøyd med, det er hvordan sidevinduene bak er formet inn i C-stolpen. Og det er latterlig hvor mye oppmerksomhet den bilen tiltrekker.

Interiøret er også av relativt høy klasse, og jeg er veldig glad for å jeg ikke gikk for sort interiør. Da hadde den nok vært veldig kjedelig og ordinær innvendig. 8/10

2; Praktiske egenskaper Nå er dette ikke laget for å være ekstremt praktisk, men det er god plass foran og baksetene er fult brukbare om man ikke er for høy. Bagasjeromsplassen er veldig god. Får plass til to kattebur uten å felle ned baksetene, selv om jeg gjør det av naturlige årsaker. 6/10

3: Komfort Dette er uten tvil den mest komfortable bilen jeg har eid, med god fjæringskomfort, komfortable seter som gir en veldig god sittestilling. Støynivået med sommerhjulene på er derimot høyt, men store hjul med relativt sportslige dekk er jo synderen her. Ettersom bilen er stivet opp på diverse områder for å øke strukturen i bilen, som kommer det jo også en del vibrasjoner fra veien opp igjennom styring og chassiet. 8/10

4: Ergonomi og utstyr Dette er jo en veldig godt utstyrt bil og ergonomien er jo enkelt og greit utmerket. Den mangler riktignok adaptiv CC pga av manuell girkasse, noe som er litt skuffende da Mazda og Toyota greier å ha slikt i sine biler med manuell girkasse. Men bortsett fra det, så er det mye utstyr. Og det er man oppdager jo fortsatt nye tekniske finesser på som at den åpnet ikke bakluken fult opp pga av at det regnet ute. En kjekk detalje slik at man slapp å få regn inn i bagasjerommet. Testet også ryggeassistenten for første gang i dag sånn bare for å ha gjort det, og den funket jo. Tviler dog på at jeg kommer til å bruke den. 9/10

5: Kjøreegenskaper Denne bilen har veldig gode kjøreegenskaper, det er det ingen tvil om. Bilen har bøttevis med grep, er fantastisk stabil med lite karosseribevegelser og planter kreftene ned i bakken på en veldig tillitsverdig måte. Styringer er rask og presis, men gir lite feedback, selv om man kjenner ujevnheter forplante seg igjennom styringen. Bremsene er noe av det beste jeg har kjent og, kombinert med et veldig stabilt chassis, gir veldig god trygghetsfølelse. God sittestilling og plassering av gjør også at bilen er veldig lett å plassere i veibanen. 8/10

6: Ytelser Dette er en virkelig småraskbil som drar sterkt i alle gir. Den er riktignok satt opp til at man må bruke litt turtall, så den føles overraskende tam under ca 2500 rpm, men den drar greit hele veien opp til 7200 rpm. Utvesklingen føles litt lang, men effekten man har tilgjengelig så hadde det vel ikke hatt noe spesielt for seg å gitt den kortere utveksling. 8/10

7: Kjøreglede Dette er dessverre en stor og tung bil. Så de gode kjøreegenskapene og gode ytelser, det formidles derimot ikke spesielt godt. Det gjør at bilen føles langt tregere enn den er. Styringen gir lite kommunikasjon med veibanen, og man kjenner heller for godt hva chassiet holder på med. Noe som ikke akkurat øker kjøreglede. Bilen er jo som nevnt ekstremt stabil, men det gjør jo ikke nødvendigvis bilen morsom å kjøre. Av og til ønsker man jo at det skal være litt bevegelse i bilen, rett og slett bare for å føle at man lever. Girkassen er lettsjaltet og kortsteget, men mangler litt karakter. Jeg synes også at pedalvandringene er for lang. Både clutch og gasspedal kunne vært vesentlig kortere. Sittestillingen er jo som nevnt bra, men jeg skulle ønske litt mer sidestøtte var tilgjengelig. Lydbildet er også skuffende. Nokså mye lyd utenfor, men lite lyd inni bilen. Og det meste som er det er også pipet inn.

Skal utnytte denne bilens potensiale når det kommer til kjøreglede, så tror jeg faktisk man må ta den med på bane. For på ordinære veier, så er bilen rett og slett for kompetent, men samtidig for komfortorientert. 4/10

Konklusjon: Objektivt sett, så er dette en veldig bra bil, men subjektivt sett skuffer den litt. Den har moderat kjøreglede og føles lite spesiell ut. Det enste som gjør at bilen føles litt spesiell, det er at den tiltrekker seg mye oppmerksomhet og at andre føler at det er en veldig spesiell bil. Og det var faktisk veldig befriende når jeg kjørte Yarisen. Folk enset nesten ikke at den eksisterte, men det er en langt mer spesiell bil enn bilen min. Dog folk flest har totalt motsatt oppfattelse.

Så bilen min føles enkelt og greit mer som et kjøretøy enn en bil, men det er nok ikke noe spesifikt bilen min, men heller et problem med dagens biler som helhet. De er enkelt og greit blitt for store, for tunge, for komfortable og isolerer sjåføreren fra en virkelig fantastisk kjøreopplevelse. Og uendelig med ytelser gjør ca akkurat presist null og niks med det. Så jeg tror ikke at de direkte konkurrentene til denne bilen hadde gitt noe bedre inntrykk, tvert i mot.

Så bilen er moderne bil tilpasset en moderne hverdag. Funksjonell, komfortabel, praktisk, masse dubeditter og relativt gode ytelser. Enkelt og greit en bil for voksne folk som ikke lett kan leve med det kompromisset at renspikket kjøreglede er byttet ut til fordel for de nevnte egenskapene

Den gir også alt for mye oppmerksomhet, så jeg skulle ha ønsket at den var litt mer anonym. Kanskje det er derfor folk flest kjøper svarte utgaver med svart interiør og i et forsøk på å gjøre bilen så kjedelig som overhode mulig? Totalvudering: 6/10

Nå litt tidligere i dag, så har jeg tatt kontakt med Toyotaselgeren, og har sagt at jeg aksepterer tilbudet på Toyotaen om det gjøres noen små endringer i tilbudet. Nå var selgeren riktignok på ferie, men han sendte nå en tilbakemelding som tyder på at det kanskje lar seg løses. Så avgjørelsen faller nok på mandag.

Jeg har uansett fortsatt Opel'n, og hvis jeg også skaffer meg Toyotaen, så vil jeg jo da ha to veldig morsomme biler. Og da kan jeg leve med en litt mer voksen, komfortabel og layback bil. Og det er jo en utrolig flott bil som det er lett og kaste et ekstra blikk på, samt at det er en god milsluker om man skal kjøre litt lengere turer der kjøringen i stor grad er transittkjøring. I tillegg når man diskutere med bil som egentlig ikke har peiling på bil, så er det jo lettere å prate om denne bilen enn med Opel'n og Toyotaen. For begynner man å snakke entusiastisk om de, så vil jo folk bare se rart på deg og lure på hva det er som feiler deg. For i deres verden, så er det jo kun tyske statusbiler og Tesla som er de virkelige morsomme bilene å kjøre.

9

Someone

Eneste jeg ikke er helt fornøyd med, det er hvordan sidevinduene bak er formet inn i C-stolpen.

Tenker du på Hofmeister-knekken?

2

Burkar

Det er vel akkurat den som mangler på nyeste M4.

2

Ribba

Som Burkar er inne på, den er fraværende på G22/G82. Om man med litt godvilje, der man legger hode på skakk og myser med øynene, så kanskje man kan se antydninger til den. Men C-stolpen gir mer Audi-inntrykk enn BMW-inntrykk.

1

rosmebraad

Gratulerer med Toyota-fremskritt!

Vurderingen av M4 burde sendes inn til importør? Eller liker de ikke sånt? Er infoavdelingen frempå, vet de vel å si takk?

Forøvrig befriende å høre om en noe dyrere bil hvor eier holder edruelighet og ikke går inn i 'min bil er verdens beste'-modus. (En egenskap kanskje Kompressor også innehar?)

Forøvrig bringer det humør å lese at du (snart) har to 'morsomme' biler, hvorav M4 IKKE er blant dem.

2

henlie

Likte omtalen, Ribba. Slike innlegg har jeg sansen for, så man får en bedre følelse av hvordan en bil er. Det inspirerte meg såpass mye at jeg lurer på å lage noe tilsvarende for min egen. Drømte jo en gang om å bli biljournalist, men kommer ikke til å legge listen like høyt for mitt eventuelle innlegg :)

2

Kompressor-V8

Forøvrig befriende å høre om en noe dyrere bil hvor eier holder edruelighet og ikke går inn i 'min bil er verdens beste'-modus

Det der med å forsvare eget bilkjøp som «verdens beste» har kanskje oftere dukket opp hos kjøpere av «dyrere» elbiler i det siste. Var i en begravelse nylig og traff på en i familien som jeg ikke prater så ofte med. Han er stor fan av Tesla og hadde hørt at det var min Aston Martin som stod utenfor. Det første han sa var at de nye Teslaene gruste den fra 0-100. Jeg sa jeg var klar over det -sikkert viktig for de som er opptatt av 0-100 er det helt topp sa jeg. For meg er kjørefølelse og motorlyd mer viktig en akselerasjon eller å miste lappen. Så Astonen er mer enn rask nok for tøff cruising langs norske riksveier for å høre på den ville motorlyden når man lar motoren få slippe litt fri. En Tesla er fint som raskt og smidig transportmiddel og er vel stort sett bare det. Aston Martinen er fin som entusiastisk grombil.

2

rosmebraad

Bra, Ribba!

(Her pleies nevrosene, ventee ihvertfall på faststoff-eller 4680 før det blir elbil.)

1

Kompressor-V8

Takk takk.

Har fått bilen nå og fått kjørt den en tur og en kamerat i manuell M3 E92 V8 kjørte i følge. Svært fornøyd så langt. Bilen er noe helt eget.

Foreløpig rapport:

Komfort og støydemping: Helt klart en gt-bil med stramt understell som har adaptivt understell som gir mer enn nok komfort. Et stykke unna luksuslimo-mykt, men likevel bedre enn f eks Jaguaren. Vil si den er på nivå med Panamera GTS på komfort og støydemåing. Dog likevel forskjellig (og mer eksklusiv?) i karakter. Litt romlestøy fra dekkene uten at det er sjenerende. Skal fint klare å kjøre langturer i denne, i motsetning til f eks Porsche 991 som var elendig og nesten ulevelig på støydemping selv med nye Michelin PS4 dekk.

Kjøreegenskaper/kjørefølelse:

Helt rått. Ikke så sportslig og crisp som 911 selvfølgelig, men føler den er bedre enn Jaguaren og kanskje mer lignende Panamera, muligens enda en anelse mer sporty enn den igjen. Styrefølelsen er meget god selv om man kan sitte med lillefingeren på rattet. Styringen i Rapide er visst samme som i Vanquish S.

Motorlyd: heeeeelt fantastisk. Man blir aldri lei.

Motorytelser: mer enn nok for min del. Kjappeste bilen jeg har hatt? Mulig S500 og 911 4s var bittelitt kjappere, men ikke nevneverdig, føles ganske likt, men smoothere og jevnere i Astonen med sin V12. Den girer seg nydelig gjennom ZF 6 trinnskassen og den er kjapp nok i både girkasse og ytelser. Det kler bilen og jeg reagerte på at selv på regnvåte veier så spinner den ikke. Meget sømløs og godt veigrep. Og den går omtrent likt med M3 E92 ved et par helt uoffisielle moro-drag.

Har forresten fått tunet inn og justert B&O musikkanlegget og det er faktisk meget bra. Kjørte den på vekt, den veier 2030kg uten fører med full tank vs S 500 coupe som veide 2130kg. Så den er ganske tung og lang,. Men den veier 1040kg bak og 990kg foran. Så litt mer bak enn foran altså. Sammenlignet med dagens elbiler er den dog lett som en lek :-)

Mange inntrykk å synke inn denne gangen - og det er rett og slett en helt spesiell bilopplevelse.

4

henlie

Tviler ikke på at du trives bak det rattet. Den V12-motoren er AM's egen?

1

Burkar

Takk! Ja, alltid hatt for meg at jeg en dag skal ha BMW med rekkesekser. Nå var det på tide :-)

4

Kompressor-V8

Ja, alltid hatt for meg at jeg en dag skal ha BMW med rekkesekser

Kult! I tillegg er det en 2,5 liter R6 fra før motorlydene begynte å bli litt mer tikkete på tomgang. Åpner du panseret på din bil går den bare rent og vakkert uten tikking, slik de nyere fra 2006 ikke gjorde. Når du da i tillegg kan kjøre uten tak blir motorlydopplevelsen enda finere. Og så er den ikke så rask og da kan du nyte at den jobber over litt lenger tid enn disse nye altfor raske bilene.

2

henlie

Og så er den ikke så rask og da kan du nyte at den jobber over litt lenger tid enn disse nye altfor raske bilene.

Hehe, dagens. Men ja, det er noe i det :)

1

vossen

Har ikke fått kjørt nyeste CLS enda, men GT4 er stivere og mer sportsligere satt opp enn min forrige gen CLS. Mer retning Panamera på denne. Fullspekket bil - performance seter, karbonpakke og aerodynamikpakke utvendig som gir litt mer aggressiv styling pluss fastmontert spoiler som skiller den litt mer ut fra de andre.

Litt hjulstøy er det, men har 21" både sommer og vinter.

3

vossen

Skal aldri si aldri, men tror ikke det blir noe. Hentet en AMG GT43 i fjor, og er strålende fornøyd fortsatt.

3

C-172

Bra bil.

Blir ikke noe kjøpe på meg i år heller da jeg kjøpte en C63 AMG i fjor.

2

Ribba

Hentet en AMG GT43 i fjor, og er strålende fornøyd fortsatt.

Måtte faktisk innom Mercedes sine nettsider for å sjekke ut den modellen, for jeg trudde at 53'ern var den absolutte minstemannen i familien.

Men jammen meg fantes det ikke en "fattigmannsutgave" av GT også ;-)

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...