Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Jeg vurderer elbil, men noe av det som holder meg tilbake er frykten for at den må inn på verksted ved den minste ting.

Er det en berettiget bekymring, eller kan man fremdeles fikse det meste selv?

Hva slags vedlikehold og reparasjoner kan man fremdeles gjøre selv på moderne elbiler, og hvilke (tidligere enkle ting) må man nå oversende til fagfolk?

1
10 kommentarer

Kommentarer

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

SUV

Nå vet jeg ikke hvor mye mekaniker du er. Men stort sett så kan man jo i likhet med andre biler fikse mye av det mekaniske selv på begge typer biler, mens alt som involverer elektronikk blir vrient.

Men siden du spør om dette så betyr det vel antakelig at du ikke er særlig mekanisk anlagt, og da blir jo veldig mange ting vanskelige å fikse uansett biltype.

Som en annen nevner kan det være lurt å nevne merke elelr om ikke annet hvordan type bil. Er det en billig og enkel bil som kanskje finnes også med forbrennngsmotor, feks Golf, så vil jo mye være det samme. Er det en Tesla så er alt som er enkelt på en normal bil laget mest mulig klønete så det lett går istykker og er vanskelig å fikse selv.

Hvor ofte har du hørt om folk som har problemer med dørhåndtaka på biler med forbrenningsmotor? Det er ganse sjeldent fenomen. Men på Tesla så er det jo helt normalt å ha slike problemer med disse elektoniske greiene. Det er ikke elmotoren til fremdrifta som gjør dørhåndtak til et poblemområde, men at de skal forsøke å finne opp noe fancy istedenfor å bruke noe som forlengst er utviklet og fungerer bra på andre biler.

Hvordan lage et hjuloppheng? Det er jo også lett og gjort på mange biler så det virker ut bilens levetid, men ikke hos Tesla, for der har de laget noen svake greier som går istykker. jeg så noen bilder av hvordan bakhjulsopphenget på Tesla Model S (tror jeg det var) var laget, og det var slik at deler som tar opp trykk og strekk hadde store knekekr så da blir det jo store belastninger og når de i tilleg lager det av aluminium ås blir det jo ekstra lett utmattikgsbrudd, og det ble det visst for mange.

Så ikke bare tenk på hva som er lett å fkse selv, men også på hva som lett går i stykker og hva deleen koster (og om du får tak i deler).

Før hadde jeg tysk bil og var glad for at nesten alle deler fantes i Biltema-katalogen og var lette å bytte ut selv, så dette betyr jo mye for bilutgiftene. Så kjøpte jeg japansk bil og så at denne bilen nesten ikke eksisterer i Biltemakatalogen, dette kommer til å bii dyrt tenkte jeg. Men det var jo nesten ikke noe som gikk istykker på denne, så da ble det ikke så dyrt likevel. Og prisene var ikke så ille hos merkeforhandler heller.

Så kjøpte jeg enda en japansk bil og der er det mer som går istykker og særlig elektronikk er en svakhet. Også batteriet da, det mister fort kapasitet, og det er dumt på en ladehybrid.

Husk på at mange er vilige til å betale mye for å spare småpenger. Altså at de kjøper elbil som koster en halv million mer enn en minst like god bil med bensinmotor og er fornøyde med at de har så billig bilhold fordi de nnesten ikke betaler noe for drivstoffet. Jeg måtte ha kjørt en million km før jeg hadde kommet opp i samme sum tilsammen for bilkjøp + bensin om jeg hadde kjøpt ladehybriden jeg har eller en Tesla Model X. Og med ladehybriden så har jeg bevegelsesfriheten. Og Teslaen ville jo ha kostet mer i strømutgifter enn ladehybriden også. Og siden biler ikek pleier å klare en million km ved normal bruk i saltlake osv så sier det seg selv at elbilen ville blitt et tapsprosjekt selv med bilige km-kosntnader om man bare så på drivstoffet. Renteutgifter er også noe mange glememr, det er verre å betale en sum nå med en gang enn å betale samme sum over mange år fremover.

2

Gloriana

Husk på at mange er vilige til å betale mye for å spare småpenger. Altså at de kjøper elbil som koster en halv million mer enn en minst like god bil med bensinmotor og er fornøyde med at de har så billig bilhold fordi de nnesten ikke betaler noe for drivstoffet. Jeg måtte ha kjørt en million km før jeg hadde kommet opp i samme sum tilsammen for bilkjøp + bensin om jeg hadde kjøpt ladehybriden jeg har eller en Tesla Model X. Og med ladehybriden så har jeg bevegelsesfriheten. Og Teslaen ville jo ha kostet mer i strømutgifter enn ladehybriden også. Og siden biler ikek pleier å klare en million km ved normal bruk i saltlake osv så sier det seg selv at elbilen ville blitt et tapsprosjekt selv med bilige km-kosntnader om man bare så på drivstoffet. Renteutgifter er også noe mange glememr, det er verre å betale en sum nå med en gang enn å betale samme sum over mange år fremover.

Haha, well put!

1

Morten_1996

Men siden du spør om dette så betyr det vel antakelig at du ikke er særlig mekanisk anlagt, og da blir jo veldig mange ting vanskelige å fikse uansett biltype.

Tvert om, så spør jeg fordi jeg faktisk liker å mekke og skru litt. Jeg er riktig nok ingen mekaniker, og de aller tyngste jobbene tar jeg ikke selv, men jeg liker å fikse så mye jeg kan.

Takk for langt og fyldig svar.

En av tingene jeg hadde i bakhodet var f.eks. småting som lyspærer. På min forrige bil kunne jeg bare åpne panseret, bøye meg ned og nappe ut pæra og sette inn en ny en. Det tok mindre enn ett minutt. På min nåværende bil må jeg demontere/skru ut hele lykta for å komme til. Det tar fort 20-30 minutter, og går helt fint foreløpig, men jeg liker ikke retningen på utviklingen. Kan man bytte pærer på de splitter nye bilene, eller må jeg booke time hos elektrikeren? Kan jeg fremdeles bytte bremser selv, eller må et merkeverksted elektronisk signere delebyttet for at bilen skal starte?

Jeg vet ikke hvor langt «fremskrittet» har rukket å komme, og det er derfor jeg spør. Når Apple slipper iCar kan du banne på at man ikke kan bytte et kupélys engang, uten at bilen nekter å starte fordi man har gjort noe selv. Jeg liker å skifte lyspærer, bremser, væsker o.l. selv, uten å sette det bort til noen for 1400,– pr time. Nå nevner jeg jo bare de aller enkleste tingene. Jeg gjør selvsagt mer enn dette selv, på min nåværende bil, men årsaken til tråden er altså at jeg er bekymret for at jeg ikke engang kan gjøre disse småtingene selv lengre. Er det berettiget, eller helt grunnløse bekymringer?

Angående det å spare seg til fant, så ser jeg poenget. For meg er ikke det økonomiske aspektet så viktig. Hvis jeg på død og liv skulle spare mest mulig penger, så hadde jeg kjøpt meg et «gratis» vrak, og kjørt den til den dauet, eller gitt faen i bil og heller kjøpt meg scooter og/eller meldt meg inn i bilkollektiv når det trengs. Jeg synes det er helt greit å betale unødvendig mye for å ha en god bil. Jeg vil bare slippe å måtte levere den fra meg ofte, spesielt når (som du sier) selv forhandlerne kan slite med å få tak i deler til bilen, slik at den blir stående ukesvis på verkstedet. Som sagt, så liker jeg å skru, så det gjør ikke noe om den krever litt ekstra vedlikehold, så lenge det er noe jeg kan få til selv. «Vendor lock-in», der man blir helt avhengig av merkeverksted/-forhandler, derimot, det kan jeg betale mye ekstra penger for å slippe.

Det er kanskje ikke riktig å skjære alle elbiler over én kam, og alle fossilbiler over en annen, men jeg tror likevel de har mye til felles. Som du sier, det er ikke bare drivlinja det står på, men også alskens elektronikk og applikasjoner og duppedingser og features. Jeg antar dette er mer prominent på elbiler enn bensinbiler, og derfor etterspør jeg også betraktninger om «elbiler» generelt. Jeg har ikke begynt å vurdere spesifikke biler enda, så derfor er det mer en generell bekymring jeg håper å få besvart i denne tråden. Jeg er klar over at trenden med synkende «repairability» også gjelder fossilbiler.

1

Someone

Er det så mye mer man kan gjøre på en moderne bensinbil?

1

Morten_1996

Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør.

1

Forfun

Å bytte lyspærer er vel umulig på nye biler? Led som er integrert som gjør at en må bytte hele moduler. altså hele lampa. Blir billig etterhvert. Skal man mekke selv fremover blir det viktig med rett software. Både for å finne feil, og nullstille feilkoder. Bytte komponenter er grei skruing. Og mye kan måles. Men det er viktigere med elektronisk kompetanse enn mekanisk kompentanse. Selv bremser kan jeg ikke bytte på egen bil, da stemplene løsnes i elektronikken.

Blir ikke mulig å gjøre så mye selv fremover når alt er elektronisk styrt. Hjuloppheng er det siste av slitasjedeler som fremdeles kan byttes.

1

Jan

Å bytte lyspærer er vel umulig på nye biler?

På en del nyere biler med Xenon, må i hvertfall frontfangeren demonteres for å bytte pære. Heldigvis varer de lenge.

1

SUV

På de to forrige bilene mine var det enkelt å bytte pærer, men det måtte gjøres ofte. Nærlyspærer på forrige bil holdt ca et år, men de kostet bare 200 kr og tok 2 minutter å bytte ei pære.

Bilen jeg har nå har jeg hatt i 5 år, men jeg vet ikke hvor lett eller vanskelig det er å bytte pærer, for det har faktisk ikke røket ei eneste pære de 5 årene jeg har hatt den. Men jeg tipper det er ganske dyrt og komplisert. At alle 4 baklyktglass må byttes før første pære er jo litt spesielt.

Å måtte løsne stemplene i bremsene elektronisk var veldig spesielt. Det kan vel ikke finnes noen annen grunn til dette enn at man skal få verkstedkunder vel? Der har man virkelig lagt en god innsats i å gjøre ting vanskeligere. Men du kan vel løsne luftenippelen og slippe ut trykket den veien og etterfylle bremsevæske vel, eller ligger det inn ei sperre mot slikt også? Men selvfølgelig mye mer tungvint enn å bare trykke inn stempelet slik jeg har gjort på vanlige eldre biler. Det er vel Audi du har, eller hva?

Heller ikke min bil er så veldig vedlikeholdsvennlig på alle punkter. Bytte av drivstoffilter var jo før en enkel sak med to slangeklemmer på en slange og så et nytt filter til 20 kr. På min bil er filteret en del av pumpa så tanken må ut og hele pumpa må byttes, tror det var 2500 kr det koster i deler. Så da ble konklusjonen at det dropper man å gjøre (var visst ikke vanlig å gjøre det heller når man kommer til det punktet i servicen fikk jeg vite da jeg stusset på prisen).

1

Hollabaloo

Hva slags vedlikehold og reparasjoner kan man fremdeles gjøre selv på moderne elbiler, og hvilke (tidligere enkle ting) må man nå oversende til fagfolk?

Du kommer til å få en haug med "god dag mann økseskaft"-svar når du stiller spørsmålet så generelt. Er bedre at du blinker deg ut noen konkrete modeller som er aktuelle for deg og forhører deg om de. Anbefaler at du sjekker ut elbilforum som har aktive merke- og modell-spesifikke sub-forum for en rekke modeller der du kan finne mye nyttig info.

1

rosmebraad

Man kan vel bytte luftfilter og viskerblader og røkte lufttrykket i dekkene i 'samråd' med målerne. Og så gjøre hjulskift.

Videre kan man røkte allslags kjøredata a la Teslabjørn om man vil.

Fra hva man leser hadde det dessverre vært behov for å være høykompetent innen EDB-programmering også, gitt alle manglene i mykvaren på diverse elbiler.

Jeg har også lest at enkelte mener at eldre bilprodusenter ikke liker elbiler da 'forretningamodellen' er å ta godt betalt for service på biler med for brenningsmotor............ faktum slik jeg ser det er mer at de går fra å ta godt betalt for å filsen bensinbiler til å ta godt betalt for å fikse elbiler.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...