Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Toyota bZ4X (Elbil i 2022?)

https://www.toyota.no/world-of-toyota/toyota-bz

Så var det 'lansert'. (Kan noen lage link?)

En fest i PR-byråpjatt dette. Lite sagt med mange ord. Foreløbig er ord som 'halvhjertet' og 'skuffende' det som kommer frem?

Hadde ventet på noe konkret om vyene om faststoffbatteri, 800 km, lading på (under) 10 min osv.

Viser bare at det er bensinbiler som gjelder enn så lenge, og at de store mest går for 'compliance' til LAN og EUs skrivebordsklimadrømmer.

Også genialt at verken Kia eller Toyota ikke eller knapt nok omtaler sine nye elbiler på sine amerikanske nettsider. Nevner selv ikke 'der nye store'? Eller er elbiler bare en liten lekestue borti et hjørne mens den egentlige jobben er BENSINBILER?

Håper jeg tar feil og at Toyota elbil blir et suverent alternativ for kunden!

1
23 svar

23 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

RandoKuruza

Heldigvis slipper vi å lure. Alt er forklart her: Toyota/superior/master/namesystem

Du har rett: HighAce refererer til Ess, ikke høy rumpe!

2

rosmebraad

Bra oversikt!

1

rosmebraad

Fra TV-reklamen for denne:

'Neste generasjon elbil'. (Kommer 2022.)

Kan man fortsatt håpe på faststoffbatteri og lading på under 10 min?

1

RandoKuruza

Viser bare at det er bensinbiler som gjelder enn så lenge, og at de store mest går for 'compliance' til LAN og EUs skrivebordsklimadrømmer.

Det er ikke lenge siden Akio Toyoda igjen uttalte seg kritisk til for hurtig utrulling av el-biler. Ikke alle markedet har tilgang på grønn strøm, og da berger du ikke kloden med en batteribil. Det er ingen tvil om at de store trendene går mot elektrifisering - mye politisk styrt (heldigvis), og el-bil er ikke lenger «a little less for a little more». Skal du være med på leken må du tilby el-biler, men jeg tror at mange bilfabrikker er så ivrige på å kutte ut fossilmotorer at de kommer til å etterlate et hull som noen må fylle. Bildene av besætt-fir-æks er produksjonsutgaven (ikke konsept)? Den har hverken 22’’ hjul eller kameraspeil, så det er vel bare å produsere. Eneste jeg stusser på er rattet (yoke). Men Toyota har allerede eliminert styrefølelse, så hvorfor ikke fjerne forbindelsen mellom ratt og hjul også?!

2

rosmebraad

Mot normalt har jeg røktet fjernaynet litt de siste dagene.

Syns det er MYE reklame for denne. Over et år før den er i butikk? Er vel sånn elbilsalget er...... uhyre lange ventetider. Og Toyota har nok rikelig med penger å pøse ut på reklame og PR.

1

Jan

https://www.toyota.no/world-of-toyota/toyota-bz

Så var det 'lansert'. (Kan noen lage link?)

Her er den:

https://www.toyota.no/world-of-toyota/toyota-bz

Håper de dropper rattet til fordel for et mer normalt.

1

VGstig

Håper de dropper rattet

Ifølge artikkelen på TV2 er det mulig å få vanlig ratt også. Fordelen med steer-by-wire-rattet skal blant annet være at man ser mer av instrumentbordet, men det er jo begrenset hvor mye av tiden man sitter og stirrer på instrumentene. På min daglige tur til jobben sjekker jeg speedometeret i to 60-soner. Med vanlig ratt.

Ellers snakker alle bilprodusenter om egne plattformer for elbiler, men jeg syns ikke de har klart å få så mye ut av den ekstra plassen foreløpig. Mulig kupèene har blitt større, men så lenge det sitter bare ett menneske i hver bil er jo den plassen overflødig.

1

rosmebraad

Skal man leke mediekritiker så står det jo i TV2-saken qt de har et 'eksklusivt' intervju med PR-fyren før de avslutter saken med ar der er andre som skal få samme info......

regner med at 'Norge' står høyt i kurs hos også denne markedsavdelingen. Sjal Tiyota inn på Ionity? Eller på Tesla? Hadde vært genialt å slippe apper og ladebrikker for oss som liker lite plunder og heft.

1

Ribba

Fordelen med steer-by-wire-rattet skal blant annet være at man ser mer av instrumentbordet, men det er jo begrenset hvor mye av tiden man sitter og stirrer på instrumentene.

I dag er HUD veldig vanlig, så det at det skal være lettere å se viktige data i instrumentpanelet er nok bare et argument som benyttes for å få i gang en hype på noe som egentlig ikke har noe praktisk betydning, men er en løsning som har kommet fra designerer og PR-folk.

Vi hadde jo på rundt 2000-tallet en hype gående med midtstilt instrumentpanel. Det var jo noe designerer og PR-avdelingene rundt om hos flere bilprodusenter som prøvde å argumentere for trafikksikkerhet og alt annet BS for å få i gang en slik hype.

Men det var jo BS, så hypen rundt midtstilt instrumentpanel dødde jo rask ut, da det ikke var noe gode og praktiske grunner til å ha et midtstilt instrumentpanel.

Slike ratt som blir presentert her, det er jo ratt som egentlig har kun noe for seg der man har lite rattutslag. Altså i racing biler og liknende. Men i biler der man ofte kjører rundt i byer og liknende der ofte har behov for store rattutslag, så er slike utforminger veldig lite hensiktsmessige.

1

Someone

Finnes det i det hele tatt noen system i Toyotas navngivning?

1

RandoKuruza

Gjenstår å se... kommer vel bZ1, -2, -3, -4, -5, -6 osv. Hvis dette gjenspeiler økende størrelse eller antall hjul er det jo et slags system!

Tidligere har det gått en del i blomster og blomsterdeler (Corolla, Corona..) og ting som begynner på C. HiAce var kanskje en ufrivillig, men godt beskrivende, vits? High-Ass. Ellers har det vært navn med soleklar betydning: CHR (coupe high rider), Auris (Avledning av gresk for gull) osv Sikkert logisk for de innvidde. Bilnavn er ikke lett - det skal fungere på mange språk, så det tryggeste er å gjøre som f.eks BMW å holde seg til tall - da ender man ikke opp med biler som heter Fitta.

1

rosmebraad

Jeg trodde Corona-Corolla etc. hadde med stjerner/stjernetegn å gjøre.

Og HiAce handler jo om at de er ESS. (Tenk 'Ace of Spades'.) Modellen HiAce er et høyt ess mens LiteAce er et mindre, lettere ess.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...