Bil esc

Innlegg

Bil

SirOwen

Er kjøreglede snart en historisk anekdote?

Er det bare meg, eller er det andre som ikke er så begeistret for all verdens førerassistent systemer som bare øker og øker i omfang, på veien mot et (dessverre) uttalt mål om selvkjørende biler?

På enkelte biler er jo listen over førerassistent systemer snart lenger enn alt det andre utstyret tilsammen.

For å ta noen eksempler:

Først kom cruisecontrol. Javel, da kunne man feks på lange strekninger på motorvei stille den inn på feks 110 km/t, og slippe å holde gassen. Har hatt det på noen biler, men aldri brukt det, all den tid jeg fint klarer å holde en jevn hastighet selv. Pluss at som noen har sagt, det kan være at cruisecontrol gjør at bilføreren blir mindre oppmerksom.

Så kom adaptiv cruisecontrol, som automatisk tilpasser hastigheten til forankjørende bil. Her skal man altså kunne klippe tåneglene mens man kjører i 100 km/t.

Ikke nok med det, men vi har også prediktiv adaptiv cruisecontrol. Her forutser systemet farten, utifra valgt rute i navigasjonen, og tar høyde for svinger, rundkjøringer, kryss, fartsgrenser og fartsdumper. På tide å ta frem Aftenposten type papirutgave, altså, for nå holder det å legge igjen en finger på rattet, resten blir styrt av systemet.

Vi har blindsonevarsler, filskiftevarsler, skiltgjenkjenning, parkeringshjelp, HUD, CAS, CWS, DMS, FCW, HDC, HSA, ISA, PPS, TCS, ABS, ESP og CIA. Det siste var selvsagt kødd, men blir ikke overrasket om alle våre bevegelser blir bokført nettopp hos sistnevnte organisasjon.

Alt samlet under fellesbetegnelsen ADAS, Advanced Driver-Assistance Systems.

Misforstå meg rett, det er flere av disse systemene som fører til bedre sikkerhet på veien, og som kan forhindre ulykker av ymse slag. Likevel føler jeg at det etterhvert har blitt så mange systemer at man mister gleden av å kjøre bil. Greit nok, endel av disse systemene kan deaktiveres, men hvor lenge er det før slike systemer blir påbudt å bruke, i vårt evige jag etter nullvisjon og selvkjørende biler?

For meg er det totalt uaktuelt å bruke prediktiv adaptiv cruisecontrol. Jeg vil da for pokker ha litt kjøreglede og følelsen av å kontrollere bilen selv. Hvis jeg vil gi f... i å kjøre, så kan jeg jo ta buss eller tog..

Jeg klarer å vri på hodet, klarer å parkere selv, og jeg vet utmerket godt selv om jeg er såpass sliten at jeg bør stoppe bilen og ta en pause. Og ikke minst vet jeg godt hvor både bremsepedal og gasspedal sitter.

Jeg frykter at alle disse systemene i enda større grad enn tidligere, vil føre til at sjåfører sitter og fomler med SoMe og alskens apper på mobilene sine. Det genererer en slags falsk trygghet som gjør at sjåførene blir mindre oppmerksom på trafikken rundt seg. Og det kan vi ikke godta før den dagen kommer hvor samtlige biler på veien kjører 100 % av seg selv (gud forby).

Så igjen, er det bare meg som setter pris på ekte kjøreglede? Kjører en 2015 Z4, og den gir kjøreglede for alle penga. Foretrekker selvsagt det istedetfor å sette meg inn i en metallboks som tar meg fra A til B på en søvndyssende og totalt sjelløs måte.

Hva sier folket?

3
47 svar

Jeg har sagt det allerede: Rådyre elbiler med store billån for å finansiere alskens 'moderne installsjoner' for så å kjøre UNDER fartsgrensen på fine sommerveier?

Lyons tar kanskje piruetter i graven når biler med 'hans' Jaguarnavn er saktegående!!!

Forøvrig er jeg mindre begeistret for ting som piper og blinker.

1

Er det bare meg, eller er det andre som ikke er så begeistret for all verdens førerassistent systemer som bare øker og øker i omfang, på veien mot et (dessverre) uttalt mål om selvkjørende biler?

Jeg er enig med deg i at (tradisjonell) kjøreglede snart er en historie anekdote, men er uenig i at det er førerassistentsystemene som kommer til å være hovedårsaken.

De fleste førerassistentsystemer i "morsomme" biler i dag, påvirker dynamisk kjøring i veldig liten grad, da de kan både justeres og mange kan også slås helt av. Enkelte til og med øker kjøregleden, f-eks HUD og ABS, da de gir føreren bedre informasjon (HUD) og samtidig lar førere kjøre bilen på en måte som hadde vært helt umulig uten slike systemer (ABS), f-eks på samme måte som avanserte differensialer lar deg kontrollere bilen du ikke kunne ha gjort med åpne differensialer.

Avanserte ESP kan også blitt satt opp såpass aggressiv og konfigurerbare at det i praksis er først når du er i ferd med å drite på draget at de trår inn. Bilen min har f-eks ti nivåer i tillegg til standardinnstillingen. Dermed kan man også tilpasse bilen nivået til bilføreren.

Godt fungerende kollisjonsvarsler og liknende vil en god og godt oppmerksom fører aldri legge merke til, og de kan også justeres etter brukerens kjøremønster. Og i mange "morsomme" nye biler, kan de slås helt av. Mens adaptiv CC og liknende systemer må aktiv aktiveres om føreren ønsker å benytte seg av slike systemer.

Det største argumentet jeg har mot slike systemer, det er at det øker vekt og kompleksiteten. Ellers synes jeg det er en god tilføring på biler. Jeg vil ikke ha en ny uten mange av disse systemene tilgjengelig, men jeg ønsker fortsatt å ha fleksibiliteten.

Mitt hovedargument at derimot tradisjonell kjøreglede er en døende fenomen i moderne biler, det skyldes mer bilkjøperne. De ønsker enkelt og greit ikke å ha morsomme biler. De vil ha komfortable, store og høye, lettkjørte, statusbiler som synes godt i trafikken (med gørrkjedelige farger), mye skrytestats og som er lasset med mye dubeditter. Det, kombinert med sikkerhets- og miljøkrav, har gjort at bilene har blitt enormt tunge og dermed har det blitt umulige for bilprodusentene å kombinere en god bil som folk ønsker å kjøpe, med en kommuniserende bil som gir føreren enormt med feedback og mer innlevende kjøreopplevelse.

Og det er jo det tradisjonell kjøreglede er. Innlevende kjøreopplevelse.

Jeg er nå såpass heldig at jeg både har en morsom bil, i tillegg til en "morsom" bil der jeg kan skru av det meste av førerassistentsystemer, men dessverre ikke kan skur vekk noe av vekten. Så jeg har nå muligheten til å oppleve begge opplevelsene.

2

Gratulerer med dagen!

Må bare bemerke at det føles som en liten sensasjon at MOD er interessert i bil og kjøring.

2
Ribba [sitat…] Jeg er enig med deg i at (tradisjonell) kjøreglede snart er en historie anekdote, men er uenig i at det er førerassistentsystemene som kommer til å være hovedårsaken. De f...

Ribba:

mye skrytestats og som er lasset med mye dubeditter.

**********

Skal jeg være smågrettenni 2 min en flott formiddag kunne jeg sagt at for enkelte kunne biler som Taycan gjerne hatt stiv aksel og bladfjærer så lenge merket, skjermen(e) og ikke minst prisen kan skrytes av.

Sånn, tilbake til kaffe, trivsel og norsk solskinn!

1

På enkelte biler er jo listen over førerassistent systemer snart lenger enn alt det andre utstyret tilsammen.

Jeg er langt på vei enig med deg, jeg hopper over omtrent alt ekstrautstyr under kapittel assistensystemer.

Cruise control har vært standardutstyr på alle de siste bilene jeg har eid, det har jeg ikke brukt de siste 5 årene. Feltskiftvarsling var standard på min TTS, det var så irriterende at det måtte jeg slå av permanent.

2
Iseran2770 [sitat…] Jeg er langt på vei enig med deg, jeg hopper over omtrent alt ekstrautstyr under kapittel assistensystemer. Cruise control har vært standardutstyr på alle de siste bilene...

Feltskiftvarsling var standard på min TTS, det var så irriterende at det måtte jeg slå av permanent.

Ja, håpløst.

Kjørte en S80 en gang (prøvekjøring), og da peip den h....... blindsonevarsleren ustanselig. Gikk sikkert an å skru den av, men klarte ikke det der og da.

1

Tror jeg kjører 80% med adaptiv cruisekontroll på. Er jo behagelig

Og filskiftvarsleren er jo bare et lite gult lys ved speilet og lager ingen lyd

1

Jeg er på mange måter enig med deg og Ribba. Selv bruker jeg derimot adaptiv cruisecontrol aktivt på langturer med familien, f.eks. på det jeg anser som rene transportetapper på E18 eller når det er mye trafikk og uaktuelt å kjøre forbi. Men alt annet av assistentsystemer hoppet jeg elegant over. Har bare blitt irritert av det i biler jeg har prøvd. I disse bilene prøvde jeg også "selvkjøring" for å se hvor godt det fungerte. For å si det sånn så kunne folk like gjerne puttet pengene i dass, for det fungerte meget dårlig selv på den korte strekningen jeg prøvde dette (bl.a. nyere BMW 5-serie og Volvo V90).

1

Er det bare meg, eller er det andre som ikke er så begeistret for all verdens førerassistent systemer som bare øker og øker i omfang, på veien mot et (dessverre) uttalt mål om selvkjørende biler?

Jeg synes de mange førerassistansene til moderne biler øker kjøregleden fordi de gjør at jeg trenger ikke fokusere så mye på fysisk kontroll av bilens bevegelser og får "ledig" kapasitet til å lese trafikken og kan kjøre med mindre stress.

Dessuten synes jeg det er betryggende å vite at bilen har en rekke nødprosedyrer som vil holde bilen på veien eller unngå kollisjon om jeg skulle gjøre en feil/miste fokus.

1

For meg er det totalt uaktuelt å bruke prediktiv adaptiv cruisecontrol. Jeg vil da for pokker ha litt kjøreglede og følelsen av å kontrollere bilen selv. Hvis jeg vil gi f... i å kjøre, så kan jeg jo ta buss eller tog..

Du glømmer at majoriteten av bilkjøring er rein transport.

Når eg ligg tre timar i kø heim frå hytta på søndagskvelden, så er "kjøreglede" av absolutt lavaste prioritet. Det er jo også ein grei grunn tilat MX-5 sjelden får bli med til hytta.

Og av ein eller annan merkelig grunn, så passerar ikkje sørlandsbanen eller ekspressbussen forbi hyttedøra (eller heimen, for den del), så det alternativet er ikkje reelt.

1

Vil vel generelt ikke si at "støttehjulene" ødelegger kjøregleden, da det meste går å slå av. Om bilen parkerer for meg så er det helt greit, om den gjør det rimelig raskt og trygt, det samme med nødbrems om den skulle berge meg om jeg selv ikke er oppmerksom nok, det er ikke dette som gir kjøreglede.

Det eneste er vel at en del systemer krever el-servo, noe som ikke er noen fremgang. Men det kom vel like mye for å spare drivstoff og noen gram med CO2.

Men det er små ting som totalt utgjør en ganske stor forskjell. Turbomotorer gjør at turtall unødvendig, og demper for godlyden. Sikkerhetkrav gjør bilene tyngre. Automatgir har nesten blitt standard, og fjerner noe av den mekaniske kontakten med bil og drivverk.

Så er det siste, som nok kan være litt kontroversielt; bilene har de siste årene fått mye bedre kjøreegenskaper. Samtidig er det er krav at sportslige biler skal være bedre, og ofte blir bedømt ut i fra hvor rask og hvordan den oppfører seg på en bane, noe svært få førere i det hele kjører på.

Jeg savner egentlig innen journalistikken mer bedømmelse av følelse bilene gir i daglig bruk, hvor 95-99% av tiden blir brukt, og ikke bare når man er villmann på perfekte veier uten trafikk. Jeg ser vel EVO av og til er innom det, f.eks. at man foretrekker 911 uten S eller Turbo, men helst hadde sett at den kom men litt mindre dekk! Og konkluderer med; "You need to push it too hard to find the joy". Ikke at 911 er det beste eksempelet, men det har vel vært en utvikling i denne retningen. Det er lite poeng i at en bil kan ta en sving i 160 km/t om den er like kjedelig som en Corolla i 100 km/t.

1
Someone Tror jeg kjører 80% med adaptiv cruisekontroll på. Er jo behagelig Og filskiftvarsleren er jo bare et lite gult lys ved speilet og lager ingen lyd

Og filskiftvarsleren er jo bare et lite gult lys ved speilet og lager ingen lyd

Så den bare varsler andre om at du skifter fil. Men hva gjør den om du er på vei ut av kjørebanen?

Jeg er ikke 100% sikker på navnet på enkelte suspekte assistentsystemer. TTS'en ble av og til helt vill ned Svartdalstunnelen inntil jeg fant ut hvordan jeg kunne slå av dritten permanent. Tunnelen svinger litt og bilen begynte å riste i rattet og ble tung på styringen selv når jeg lå perfekt plassert (i litt høy hastighet).

1
AlvaroC Vil vel generelt ikke si at "støttehjulene" ødelegger kjøregleden, da det meste går å slå av. Om bilen parkerer for meg så er det helt greit, om den gjør det rimelig rask...

Om bilen parkerer for meg så er det helt greit, om den gjør det rimelig raskt og trygt, det samme med nødbrems om den skulle berge meg om jeg selv ikke er oppmerksom nok, det er ikke dette som gir kjøreglede.

En som hadde parkeringshjelp-funksjon på bilen sin fortalte at den krevde ganske store luker for at den skulle kunne lukeparkere og da vil det jo si at det er bare de enkle parkeringene den kan brukes på, mens de vanskeligere må man gjøre selv, så hva er vitsen?

Når det gjelder systemer som skal hindre kollisjon så er jegogså litt skeptisk. Bedre å passe på selv at man ikke kolliderer der det kan unngås (noen ganger er det ikke til å unngå pga andres feil, samme hva man gjør) enn å ha et sikkerhets-system som feilvurderer og lager til en kollisjon.

For noen få uker siden hadde jeg vikeplikt og skulle til venstre på en hovedvei. Da må jeg vente til det dukker opp ei passe stor luke i begge retninger og så gi gass og komme meg over før luka er forbi. Jeg startet bensinmotoren for å ha bedre akselerasjon og ventet på en passende luke og gav gass så jeg skal passere greit bak siste bil. Bilen siger såvidt fremover og det piper og kommer opp et varsel i dashbordet om en slags kollisjons-greie eller noe sånt. Jeg innser at med den sneglefarta så vil jeg ikke klare å komme meg over med bil + 6 meter henger før neste bil kommer, så da må jeg bare tråkke inn bremsa og vente til neste luke.

det dukker opp mange luker som jeg normalt villebenyttet, men siden bilen nettopp har vist litt tvilsom oppførsel venter jeg heller en god stund til det kommer ei kjempestor luke som jeg da benytter. Da oppfører bilen seg normalt.

Men sånne sikkerhets-systemer er skumle saker da de konkluderer med at det er tryggest å kutte fremdriften om den vurderer noe som farlig. Antakelig så er det sånn at fordi det passerer en bil 3 meter foran meg idet jeg begynte å gi gass (men vil brukendel tid på å komme frem tilder bilen er og som forsvinner i god tid før jeg har kjørt 3 meter) så hindrer den meg i å få gitt på, også lenge etter at bilen er passert. Da kan jeg fort havne i en farlig sistuasjon om jeg hadde fortsatt og vært midt i veien når neste bil kommer.

Og en anen gang for noen år siden kjørte jeg på en hovedvei og skulle til venstre,som betyr vikeplikt for møtende trafikk. Jeg stoppet og benyttet deretter en passende luke som sannsynligvis innebar ørlite grann hjulspinn, men helt udramatisk. Null fare for sleng eller lignende, men bilen kuttet da fremdriften nesten helt så jeg omtrent stoppet opp i motgående kjørefelt.da blir man litt nervøs, for bilene imot kommer jo fort.

Jeg kom da til å tenke på at på min forrige bil så kunne jeg ta brekksladd og så umiddelbart gi gass og kjøre videre straks bilen var i riktig retning. Men på bilen jeg har nå så må jeg bli stående en stund og vente før jeg kan kjøre videre. Er vel samme systemet som da reagerer og konkluderer med at det er tryggest å stå helt i ro før man lar føreren gi gass.

Jeg har også et system som sier ifra om jeg holder på å kollidere. Har aldri hatt brukfor den, men den har gitt meg beskjeden BRAKE og varsellyd flere ganger, feks når jeg passerer skilt som forteller at autovernet starter, og ved skilt om krapp venstresving. rekorden er 3 ganger på 4 dager, inkludert ca 5 minutter før bilen prøvde å få meg til å ikke rekke over veien med henger før neste bil kom.

Også har jeg tenkt på hva som ville skjedd hvis dette systemet faktisk hadde oppdaget en reell fare som jeg har oversett. Da ville det kommet opp en varsellyd og jeg tar dermed øynene vekk fra veien for å se på dashbordet og mister dermed muligheten til å oppdage faren.Når jeg såhar kikket ned så ser jeg samme vanlige BRAK-meldinga som sikkert innen den tid har kommet opp 100 ganger som falsk alarm og da har den omtrent like mye hensikt som ulinga fra en røykvarsler som uler på måfå ca en gang i uka, altså en lyd man lett ignorerer.

Jeg tror bilkjøringen min hadde blitt tryggere om jeg kunne styrt selv enn når slike "sikkerhets-systemer" får lov til å forsøke å ta livet av meg.

1
Iseran2770 [sitat…] Så den bare varsler andre om at du skifter fil. Men hva gjør den om du er på vei ut av kjørebanen? Jeg er ikke 100% sikker på navnet på enkelte suspekte assistentsystemer....

Jeg er ikke 100% sikker på navnet på enkelte suspekte assistentsystemer. TTS'en ble av og til helt vill ned Svartdalstunnelen inntil jeg fant ut hvordan jeg kunne slå av dritten permanent. Tunnelen svinger litt og bilen begynte å riste i rattet og ble tung på styringen selv når jeg lå perfekt plassert (i litt høy hastighet).

Det samme opplevde jeg da jeg prøvde flere biler med dette aktivert, var godt innenfor veimerkingen, men ristet i rattet flere ganger. Det tok ikke lang tid før det ble skrudd av.

1

Det verste er når assistentsystemene setter ned farten for deg, fordi den har registrert at fartsgrensen går ned. Her er det også mye feil, hvor den kan lese fartsgrensene til nærliggende eller kryssende veier, med det resultatet at bilen bremser kraftig ned på motorvei f. eks. Opplevde dette da jeg prøvekjørte ID.3, men klarte å få skrudd den funksjonen av.

1
Iseran2770 [sitat…] Så den bare varsler andre om at du skifter fil. Men hva gjør den om du er på vei ut av kjørebanen? Jeg er ikke 100% sikker på navnet på enkelte suspekte assistentsystemer....

TS'en ble av og til helt vill ned Svartdalstunnelen inntil jeg fant ut hvordan jeg kunne slå av dritten

Det høres ut som lane assist. Da jeg hentet bilen min på Hokksund, var jeg ikke klar over at den hadde det. Da farten kom over 60 for første gang, begynte bilen å dra vekselvis til høyre og venstre. Jeg var sikker på at det var noe alvorlig feil på styringen, før jeg oppdaget et varsellys som vekslet mellom orange og grønt. Frem med boken for å finne ut hvordan man slo det av. Siden har den knapt vært i bruk.

1
SUV [sitat…] En som hadde parkeringshjelp-funksjon på bilen sin fortalte at den krevde ganske store luker for at den skulle kunne lukeparkere og da vil det jo si at det er bare de enkl...

En som hadde parkeringshjelp-funksjon på bilen sin fortalte at den krevde ganske store luker for at den skulle kunne lukeparkere og da vil det jo si at det er bare de enkle parkeringene den kan brukes på, mens de vanskeligere må man gjøre selv, så hva er vitsen?

Når det gjelder systemer som skal hindre kollisjon så er jegogså litt skeptisk. Bedre å passe på selv at man ikke kolliderer der det kan unngås (noen ganger er det ikke til å unngå pga andres feil, samme hva man gjør) enn å ha et sikkerhets-system som feilvurderer og lager til en kollisjon.

Nå var det mest i forbindelse med kjøreglede jeg kommenterte systemene, og føler ikke de går ut over den, da man også kan slå det av om man ikke vil ha det, som jeg gjør med f.eks. lane assist.

Park assist (kun styring av ratt) hadde jeg på forrige bil å ble vel brukt mest for å se at det fungerte. Men det var litt for omstendelig til at jeg benyttet meg stort av det. Men greit å få en vurdering av lengde på luke, alle fall for meg som bare lukeparkerer noen få ganger i året. Men jeg går ut i fra systemet er bedre i dag enn på det som var en 2014 modell. Dagens parkerer vel helt selv, og på noen modeller trenger man ikke sitte i bilen heller. Og om den lærer seg de siste 20-30 meterne i en trang parkeringskjeller så man slipper å tenke på å manøvrere selv hver gang så er jo det det kjekt, om den ikke bruker 2-3 ganger mer tid da. Og fortsatt fritt frem å la være å bruke det om man ikke føler man har nytte av det.

Når det gjelder autobrems så er det i alle fall en utvikling, eller i det minste forskjell på merker. 2014 modellen jeg hadde hadde et par litt ubehagelige korte rykk både ved ombordkjøring på ferge (trolig reaksjon på fergelem) og også ved et par forbikjøringer. Dagens bil en 2017 modell har vel jeg rundet 50.000 km uten noen antydinger til feilvarslinger.

Jeg får jo av og til varsel med lyd, men finner ikke det problematisk. Om man følger med i trafikken vet jo man hvorfor lyden kommer, og man har kontroll over situasjonen. Det er i alle fall ikke noe grunn til å lese av i dashbordet hva som foregår, om man har behov for det så er jo et varsel betimelig, og da er jo det greit å vite at bilen stopper selv om man ikke rekker å trykke på bremsen.

De aller fleste regner seg som gode sjåfører og at ting ikke skjer en selv. At dette er feil finner man ikke ut før det har gått galt, og det håper jeg å unngå. Nærest har jeg vel vært når jeg har forutsatt at fører foran har sett og oppfattet trafikkbildet som meg. Jeg ser det er klart og vil kjøre videre, mens bilen foran bråstopper for vedkommende tydeligvis ikke har lest trafikkbildet på samme måte. Fordelen med et "dumt" system er at den ikke legger inn slike forutsetninger, men bare ser en bil foran som stopper opp.

Men det krever selvfølgelig at programmeringen er gjennomtenkt og at det ikke reagerer på uvesentligheter eller fantomer, og du virker å oppleve det mer plagsomt enn meg i alle fall.

1
SUV [sitat…] En som hadde parkeringshjelp-funksjon på bilen sin fortalte at den krevde ganske store luker for at den skulle kunne lukeparkere og da vil det jo si at det er bare de enkl...

Bedre å passe på selv at man ikke kolliderer der det kan unngås (noen ganger er det ikke til å unngå pga andres feil, samme hva man gjør) enn å ha et sikkerhets-system som feilvurderer og lager til en kollisjon.

Vel, om du bruker assistent- og sikkerhetssystemene her, så er det brukerfeil som vil skyldes at du kolliderer. For dette er som sagt assistentsystemer. Med andre ord, de assisterer sjåføren.

Så det er ikke enten eller, altså at enten må man ha en sjåfør som gjør alt selv, eller så må man ha en autonom bil, der føreren stort sett bare er en passasjer. Autonome biler har vi enda ikke pr i dag, så pr i dag, så er det både og som gjelder der fører blir assistert av hjelpesystemer som gjør selv den beste fører til en enda bedre fører.

Det fordi assistentsystemene i moderne biler har evner selv den beste føreren ikke har, og det er en ordentlig 360 graders real time oversiktsbilde. En fører har ikke i nærheten av dette, både grunnet biologiske begrensninger, men også pga av at en bil har mange, mange blindsoner sett fra førersetet.

En svakhet med assistentsystemene, det er jo at den har en tendens til å gjøre dumme sjåfører enda dummere. Men assistentsystemene har reddet utallige liv i løpet av de siste 20-25 årene av den enkle grunnen. Det gjør generelt sett kjøringen mindre risikofylt.

1
Laster...