Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Bremseskiver som ruster mindre

Hei

jeg lurer på det er noe vits i å bytte til bremseskiver som påstår at de ruster tregere enn OME. Siden det er et problem til meg som kjører lite.

Jeg fant et produkt i fra EBC :

https://ebcbrakes.com/ebc-brakes-car-racing-news/ebc-bsd-brake-discs-are-corrosion-proof-with-silent-braking/

men finner ikke noe bedre kilde, vil helst ikke bare tro blindt på produsenten.

1
7 kommentarer

Kommentarer

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å kommentere på dette innlegget!

Gå til innlogging

Hollabaloo

Jeg fant et produkt i fra EBC :

https://ebcbrakes.com/ebc-brakes-car-racing-news/ebc-bsd-brake-discs-are-corrosion-proof-with-silent-braking/

Disse bremseskivene har en coating som de skryter av skal holde rusten unna. Det er veldig fint for de delene av bremseskivene som ikke er i kontakt med bremseklossene så man slipper å se på en rusthaug bak felgene. Men coatingen der klossene sliper, forsvinner etter første kjøretur, og man har blankt stål som på andre bremseskiver. Det kan du se på bildet her. De fleste bremseskiver man får kjøpt idag, selv mange av de rimelige, kommer med en coating. Sink-grå er mest vanlig, som disse f.eks.

2

Hollabaloo

jeg lurer på det er noe vits i å bytte til bremseskiver som påstår at de ruster tregere enn OME. Siden det er et problem til meg som kjører lite.

Min erfaring er følgende:

- Velg bremseklosser som sliter skikkelig på bremseskivene, og ikke slike øko-klosser som skryter av lang levetid og lite bremsestøv. Jeg har god erfaring med helt standard bremseklosser fra Textar. Jeg forsøkte en periode deres epad-klosser for jeg tenkte jeg skulle spare meg selv for bremsestøv og felg-vask, og de klarte ikke å holde rusten unna

- Sørg for jevnlig service av bremsene med pussing, rengjøring og smøring der dette skal gjøres.

- Når bremsecaliperne begynner å dra på årene, så har de godt av en service med bytte av gummideler. Caliper-montering som viser hvilke gummideler jeg mener er vist her. På nyere biler så skal ikke dette være nødvendig, men er det snakk om en 15+ år gammel bil så bør det egentlig gjøres selv om stemplene i caliperne ikke sitter fast.

- Og som someone skriver, brems mye og hardt. Bremser skal brukes opp og så byttes, de skal ikke byttes fordi de rustet istykker p.g.a. lite bruk.

2

loyfa

Takk for innlegget, Hollabaloo. Enkelt og godt forklart !

2

xantiasx

Problemet for produsentene er å få bremseskiver med nok friksjon uten en stor andel jern/metall, som ruster lett. Så mest sannsynlig vil skiver som ruster lite, ha litt dårligere bitt. Da spesielt i regnvær.

2

Someone

Er vel bare å bremse mer og hardere?

1

perchri

jeg lurer på det er noe vits i å bytte til bremseskiver som påstår at de ruster tregere enn OME. Siden det er et problem til meg som kjører lite.

Kjør mer. Finn en stille vei og bruk et par harde oppbremsinger, (ikke så hjulene låser seg) sånn hver 14 dag. Ellers vet du vel at en bil som brukes lite "slites" betydelig mer en en som brukes daglig på noe lenger kjøring. Holed calipere og bremser så rene som mulig til enhver tid. (trykkspyl). Overflaterusta vil alltid være der når det er fuktig. husk at det er store bremsevirkninger på forskjellige uoriginale skiver. Avleding av varme fra klosser etc. Rustfire eller andre vidunder skiver egner seg dårlig og kan være direkte farlige. Jeg har vært borti skiver av helt spesielle støpebaldniger som ikke ruster, til svært dyre biler, men hva de koster, er en annen sak.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...