Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Eldre dieselbil og partikkelfilter.

Noen som har kjennskap til bilmodeller/merker som har minst problemer med tette og kranglevorne partikkelfilter? Eller er dette gjennomgående et problem på alle typer dieselbiler. Greitt å vite litt om hvike merker/modeller man absolutt bør styre unna.

2
9 svar
Trådvisning
Hele diskusjonen

xantiasx

Det største problemet med partikkelfilteret, er småkjøring. Da rekker det ikke å brenne seg reint, og det soter igjen. Så det er litt uavhengig av bilmerke. Jeg kjører en gammel Peugeot 308SW-09 1.6HDi, der ligger det varsel inne som normalt kommer ved mellom 170-200.000 km om at partikkelfilteret risikerer å gå tett, selv om det ikke gjør det. EGR-ventilen er også en del som lever ett hardt liv, og må byttes ved høyere km.stand. Har akkurat byttet begge på min bil, som har gått 205.000km. Blei ikke så dyrt (under 5000,-, kunne kjøpt delene for ca 4000 hvis jeg valgte det rimeligste), siden jeg byttet det selv, og kjøpte uoriginale, men kjente merkevarer. Andre bilmerker har nok dyrere deler.

1

monterosa

Ja er akkurat dette med kostnadene. Går utifra at det kan vere variasjoner på hva et bytte av filter koster hos de forskjellige merker. Greitt å skifte et filter om det ikke er snakk om 20-30000 kr.

1

Jan

Greitt å skifte et filter om det ikke er snakk om 20-30000 kr.

På merkeverksted snakker vi ofte om slike priser, til og med noen titusen til, hvis det står stjerne i grillen, eller på panseret.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...