Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Farvel til ICE-bilen

EU-kommisjonen mener alvor med klimapolitikken. De legger i dag frem en ny politikkpakke de kaller "Fit for 55" for å gjenspeile at EU har vedatt 55 % reduksjon av klimagassutslippene innen 2030.

Et av grepene unionen nå tar for å nå dette målet er etter alt å dømme å innføre et forbud mot salg av bensin- og dieselbiler fra år 2035. Blir dette vedtatt vil avviklingen av ICE-bilen komme rimelig raskt i vår del av verden. Det å omstille produksjonsapparatet og verdiskapingen fra ICE-biler til batterielektriske biler er ikke gjort i en håndvending. Bilfabrikantene vil derfor sette i gang med å legge om til ren elbilproduksjon lenge før dette forbudet trår i kraft og tilbudet til kunder som vil ha ICE-bil vil minke tilsvarende. Ei heller kommer det til å bli noe videreutvikling av ICE-biler, all utvikling vil fokuseres på batterielektriske biler.

For meg som er bekymret for klimaendringene og som synes elbiler er mye bedre å kjøre enn ICE-biler er dette gode nyheter. Jeg ønsker dette initativet velkommen.

2
73 kommentarer

Kommentarer

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å kommentere på dette innlegget!

Gå til innlogging

Springer1

Det er minst et par elefanter i rommet her:

- Hva må man fyre med for lage strøm til alle disse elbilene? CO2 regnskapet er ikke opplagt gunstig for el.

- Hvor skal man skaffe en gedigen og "sustainable" tilgang på de mineraler som batterier lages av? Plutselig skal også skip og fly gå på el.

Den vestlige verden overreagerer og østen jubler stille.

3

perchri

El-biler er ikke biler, men blitt til en transportmaskin. Må si jeg ikke hadde feelingen i en elektrisk bil, kontra petroliums automobilen. Dens knurring, freske eksoslyd og gode deilige varmeapparat i -20 kalde. Godt og varmt på tomgang., mens man drakk kaffe med matpakke. Prøv det på en EL....

1

trondhjem

Hva må man fyre med for lage strøm til alle disse elbilene?

Solskinn og vind.

1

Springer1

Good grief. Blir ikke mange ledige kvm igjen på kloden etter slike utbygginger.

Hvor kommer mineralene fra til disse ekstreme byggverkene??

Naiviteten kjenner ingen grenser.

1

Bill_Babba

Jeg har ikke så spesielt religiøse formeninger om hva bilen skal bruke av energi. Bensin, Diesel eller strøm. Så lenge bilen kan gjøre akkurat det samme som jeg gjør med min bil. Like langt, like raskt fra tomt til fult. Mulig å trekke henger, mitt krav er enkelt her 1 500 Kg og da trenger kun 500 Km kjørelengde sommer og vinter. 4 - 6 min på en stasjon og nye 500 Km. om det er snakk om Bensin, Diesel eller strøm bryr meg lite. Men bilen må rett og slett greie det samme.

Også må den forferdelige lyden fra mange elbiler vekk. mange høres ut som en havarert dreiebenk som bearbeider messing.

1

Someone

Strengt tatt er det vel ikke er rent ut forbud EU har foreslått, men en form for beskatning av fossilbiler. Som naturlignok vil dra salget over på andre typer drivstoff

1

Kompressor-V8

Men mange tar feil i en ting:

Der snakkes som om man vil «skifte mening» eller «konvertere» osv.

For min del aksepterer jeg både elbiler og ICE biler, og foreløpig er det fordeler og ulemper ved begge drivlinjer. Jeg ser ikke poenget med fanatismen eller det å endre til 100% elbiler og forby ICE biler. At man må ty til forbud betyr jo gjerne at man frykter flere synes ICE er bedre.

At fremtidens elbiler vil utnytte plass og sånt bedre er sikkert riktig, men husk at merkevare og stil selger det også. Ikke bare praktiske miljødesperat-designede Prius-lignende biler.

I tillegg vil aldri ICE bilen bli helt forbudt å bruke. Så de av oss som ønsker bensinbiler eller dieselbiler kan nok fint fortsette å ha dette. De vil fremstå som klassikere fra en stilig tidsperiode da biler var mer analoge.

Motorlyd vil alltid være interesse for min del. Men elbilene vil bli bedre og bedre transportmidler. Entusiastisk eller ikke får være opp til hver enkelt å vurdere. Jeg fikk ikke noe entusiastisk følelse i en Taycan turbo dessverre. Men andre kan sikkert få det? Uansett duger dem fint som motorveicruiser i forsiktig tempo mellom ladere, dog litt vel begrenset foreløpig.

En jeg kjenner er så opptatt av at Teslaen hans gjør 0-100 på under 3 sek og at den er så billig å kjøre med. Jeg sier som oftest at «det er gøy for de som er opptatt av sånt noe»

1

granateple

Jeg ser ikke poenget med fanatismen eller det å endre til 100% elbiler og forby ICE biler. At man må ty til forbud betyr jo gjerne at man frykter flere synes ICE er bedre.

Poenget er at statlige myndigheter i de fleste land har akseptert at fossile drivstoff faktisk er en fare for menneskeheten, klima og miljø.

Jeg tviler på at særlig mange vurderer heroin kun fordi det er ulovlig....

ICE vil bli forbudt nettopp fordi vi ser at skadene disse utslippene gir er så store at de vil kunne drepe oss, og fordi dette skiftet uansett vil måtte komme siden petroleum er en begrenset ressurs.

Det er dette det handler om, ikke at noen liker noe bedre enn noe annet!

Skulle man latt det skure og gå i 10-15 år til så ville skadene kunne blitt betydelig større, og oljekrisen på 1970 tallet kunne blitt en liten bagatell i forhold til utfordringene verden vil stå ovenfor når oljen nærmer seg oppbrukt, og alle alternativer måtte blitt hasteutviklet for at ikke alt skulle stanse opp.

Nå har vi tid til å gjøre det på en skikkelig og langt tryggere måte!

1

Kompressor-V8

ICE vil bli forbudt nettopp fordi vi ser at skadene disse utslippene gir er så store at de vil kunne drepe oss, og fordi dette skiftet uansett vil måtte komme siden petroleum er en begrenset ressurs

Jeg tror du tar feil i at dette er hele grunnen til at det blir forbudt. Den reelle grunnen er at ICE bilen er klart best og foretrekkes av folk flest med mindre de får tungtveiende intensiver slik vi får i Norge.

Du og andre som mener min bensinbil dreper oss må gjerne velge å sette i gang med ansvarligheten, men selv kommer jeg til å kjøre bensinbil i mange år til. Helt til entusiasmen måtte bli borte, og det har den ikke gjort enda. Det er en fordel at de fleste kjører utslippsfrie biler, men det burde ikke være behov for å forby ICE biler - når det likevel i følge elbilfanatikerne som spår fremtiden skal selges såpass få av de.

Vil det skade deg og dine, naturen og planeten om jeg og noen få andre entusiaster får nyte det å kjøre en bensinslukende V12 etter 2035?

1

perchri

ICE vil bli forbudt nettopp fordi vi ser at skadene disse utslippene gir er så store at de vil kunne drepe oss,

Gjør vi det? Pussig. Om allt ble elektrisk tror nå jeg at klima vil drepe oss uansett. Det er helt andre ting i klodens daglige dans som vil utføre den jobben. Venter dag ut og dag inn på beviser for at vi stakkars mennesker er skyld i klima forandringene. Ser tynt ut for tida.

1

rosmebraad

Noen veldig lokale 'værhaner' på om 'elbilrevolusjonen' slår igjennom kan jo være:

1. Hvorvidt SUV har elbil.

2. Om/når en elbil blir Toyotas mest solgte modell.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...