Bil esc

Innlegg

Bil

gubbendarius

Elektronikk

Jeg har planer om å sette opp et lys på veggen i garasjen, som forteller hvor langt inn man kan kjøre. Det skal begynne å lyse rødt når man har kjørt langt nok inn. Lyset skal aktiveres av en strømbryter, som blir aktivert når bilens hjul kjører over/på. Det er egentlig alt jeg trenger; systemet fungerer jo greit nok da. Men problemet ville da vært at dette lyset ville stått og lyst konstant når bilen sto parkert i garasjen, noe jeg ikke ønsker. Derfor behøver jeg noe som kan slå av lyset etter f.eks. 5-10 sekunder. Enheten jeg trenger, må fungere slik: Når strømmen kobles til, lyser lampen i et visst antall sekunder før den slukkes, selv om kretsen fortsatt er sluttet. Det jeg trenger, er vel omtrent det motsatte av en såkalt lysforsinker, som lar lyset være koblet til i 15 sekunder _etter_ at bryteren slås av. Er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe noe slik elektronikk? Finnes det f.eks. noen lommelykter med en slik funksjon, som jeg kan demontere?

Kom gjerne med tips om hvordan jeg kan konstruere den bryteren som hjulet skal aktivere også. Denne må være meget flat. (tenkte å bygge den på en 3mm kryssfinér-plate)

Ashtead, du har sikkert noen lure tips her.

www.home.no/bygg

1
17 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

En slik innretning har like stor mann med hatt-faktor som ryggekameraet i nye Nissan Primera! En må vel kunne kjøre bilen inni garasjen uten å trenge all slags tekniske dupeditter vel!!??

1
allyse2 "gubbendarius skrev: Jo, riktig det. Det er mest fordi det er kult. Og jeg som er øvelseskjører, kunne gjerne hatt en slik innretning. www.home.no/bygg" Lol. Husk rygging er en vik...

Kan du ikke bare kjoere så langt inn i garasjen du trenger og henge opp ei plastikkflaske i taket som går i frontruta når det er igjen ca 5 cm til veggen. Billig og enkel loesning, hvis du vil ha det lysstyret får du plukke med deg releet fra kupelyset til en bil der det lyser x antall sekunder etter du har lukket igjen doera!

Fiatfantast

1

Du mener noe slikt som dette:

http://www.safetycentral.com/garparaiduls.html http://members.cox.net/reddot/ http://www.coolstuffcheap.com/coolstuff/parkzonecarparker.html

http://www.worldsearch.com/dp.lisa/merchants-en/Automotive/Garage\_and\_Shop\_Aids/Parking\_and\_Reversing\_Aids

http://www.autobarn.net/parzondelaut.html

Alternativt kan du jo sette opp noen plastkoner på en parkeringsplass og øve deg der til du får oversikt over hvor hjørnene på bilen er før du kjører inn i garasjen på egen hånd. Det er forøvrig in fin måte å øve lukeparkering på, også.

discoviking, NJ USA

1

Dra ledningen om en "dør" bryter i garasjeporten, så lyser det kun når garasjeporten er åpen.

Slik: du kjører på plata, og brytern slår inn, du lukker porten, og slår av en bryter, som er i forbindelse med "plata" og lyset slukkes. Når du åpner porten så slås lyset på igjen, når du kjører bilen ut så slokker lyset.

T....

1
Toffy Dra ledningen om en "dør" bryter i garasjeporten, så lyser det kun når garasjeporten er åpen. Slik: du kjører på plata, og brytern slår inn, du lukker porten, og slår av en bryter,...

Det var ganske smart, du. Kanskje jeg gjør det, hvis jeg ikke fikser å koble alle reléene og kondensatorene og de variable motstandene som skal til for å få lyset til å lyse kun noen sekunder.

Da er det forresten bare å komme inn med tips om hvordan jeg skal lage en dørbryter på garasjeporten..

www.home.no/bygg

1

[...]

Ashtead, du har sikkert noen lure tips her.

www.home.no/bygg"


tok litt tid f/or jeg saa denne -- men jeg har tenkt litt, og jeg har noen ideer.

En mulig bryter-l/osning er aa henge en tynn trelist eller en pianotraad ned fra taket, koblet til en mikrobryter, saann at denne slutter en krets naar du har kj/ort langt nok inn og treffer paa den med bakre ende av bilen. Eller som du foreslaar, en plate av noe slag som du kj/orer oppaa ... men denne maa vaere solid nok til at den taaler mange turer, og den maa vaere sikret mot fuktighet -- saa den ikke blir vaat og fortsetter aa lede str/om! (saltvann fra vinterveiene (Kalsiumklorid) er en ganske god leder!)

Saa er det elektronikken. Hvis du skal ha 10 sekunders forsinkelse, vil en 555-krets koblet som monostabil vippe vaere passende. Denne kan drive en lysdiode direkte, eller et rele, hvis du trenger en sterkere lampe. Den kan ogsaa lett drives av et enkelt 9-volts batteri, eller du kan bruke en batteri-eliminator av ett eller annet slag.

Naa er det ikke enkelt aa tegne skjemaer her i VG-debatten, men jeg gj/or et fors/ok. Firkanten midt paa betegner 555-kretsen, denne har 8 pinner, og jeg viser nummrene. Alle steder merket +V er driftsspenningen, og alle steder merket --|li eller il|--- er "jord" eller 0V, den negative siden av batteriet eller -eliminatoren. Prikker brukes som fyllmasse saa tegningen overlever. /\/\/\ er motstander, -||- er kondensatorer, -(>|)- er lysdiode, + i lederne markerer knytningspunkter.

......................................_______+V ......................................|.....| ...........................______|___|__________......Rd ..........................|..........4.....8.............3.|-----/\/\/\/-----(>|)-------|li ............Rt ..........|..................................| +V ----/\/\/\/-----+---| 6...............................|...................Bryter ...........Ct........|...|................................2.|--------------+-----o/o------|li il|---------||---------+--| 7................................|...............'------/\/\/\/\/\---- +V il|------------||----------| 5.............................1.|------|li..............10 kOhm .............10nF.....|____________________|

Kondensatoren fra pin 5 til jord er 10nF -- dette er en inngang som ikke blir brukt. Pin 1 skal til jord. Pinner 8 og 4 skal til +V Motstanden Rd fra pin 3, utgangen, begrenser strommen i lysdioden, denne kan vaere i omraadet fra 560 Ohm til 1000 Ohm. Motstanden Rt og kondensatoren Ct, som er koblet til pin 6 og 7, bestemmer tidskonstanten, altsaa hvor lenge lyset skal staa paa. Dette er

T = 1.1*Rt*Ct

saa hvis vi setter Ct = 10 micro-Farad og T = 11s faar vi:

Rt = 11s / 1.1 * 10*10^-6 F = 10^6 Ohm = 1 MOhm

En 10 micro-Farad kondensator er polarisert, den skal ha den positive terminalen mot pin 6/7 og den negative til "jord".

Denne kretsen har ogsaa den fordelen at den starter straks pin 2 blir jordet, og bryr seg ikke om denne forblir jordet mens bilen er parkert. Alternativer hadde krevd en kondensator i serie, og noen motstander og dioder, for aa oppnaa samme funksjon. Hvis du vil bruke et rele istedet, som styrer en st/orre lampe, kan du koble det mellom pin 3 og jord, med en diode over, som beskytter 555-kretsen mot "tilbakeslagspulser" fra releet:

........................1N4148 _____.........,-------|<---------, .....3.|---------+------[////]------+-----|li ........|.............Relespole

For 9V driftsspenning er et 6V rele passende.

Saa var det spm. om hvor man faar tak i disse tingene. Det er vel lettest aa bestille dem hos ELFA, www.elfa.se. Clas Ohlsson har et elendig utvalg dessverre -- og det blir bare daarligere aar for aar. Motstander finnes knapt, (man maa handle 500 stk i varierende verdier) og kondensatorer har de sluttet helt med.

Det er trolig lettest aa montere alt dette paa et stykke Veroboard eller lignende, og sette det inn i en liten boks. 555-kretsen b/or settes i sokkel. Da blir handlelista omtrent som f/olger:

Kondensatorer: 10 microfarad, 10nF, 100nF Motstander: 1 MOhm, 10kOhm, evt ogsaa 680Ohm for lysdioden Eventuellt Lysdiode Eller 1N4148 vanlig diode og et rele med 6V spole, og kontakter egnet for nettspenning. 555 IC 8-pins sokkel for denne Veroboard til aa montere altsammen paa Boks til aa ha det i 9V batteri eller tilsvarende batterieliminator, samt ledninger.

Lykke til. Du kan jo se om du faar tak i meg paa IRC; irc.homelien.no, kanal #vgd. hilsen Ashtead

1

du har vel dør på den garasjen din? har du det kan du sette opp en lysavhengig motstand som fjerner motstanden når den få tilført lys(som seff kommer inn når døra er åpen samt en bryter. ellers kan du ha en stråle som brytes(infrarød) når du er kommet langt nok inn og bruke LED's med tanke på det røde lyset, gjerne blinkende for å fange oppmerksomheten lettere...... mer detaljer? vampire_state@hotmail.com

1
Ashtead [...] Ashtead, du har sikkert noen lure tips her. www.home.no/bygg" tok litt tid f/or jeg saa denne -- men jeg har tenkt litt, og jeg har noen ideer. En mulig bryter-l/osning er a...

Ashtead skrev:

[...]

Jo, trur nok du er inne på dette med forsinkelse, og kun en bryter, som aktiveres av bil, (hjul). Men du gjør det veldig vanskelig, for å få til dette. (dette med forsinkelse)

Mener forsinkelse er unødvendig luksus, og alt for komplisert.

For en dørbryter er mye lettere å linke sammen med hjulbryter. For om han legger en bryter av vippe typen med 0 stilling, en plate/list som hjulet treffer, som da vipper bryter via en fjær (for å hindre knust bryter) Så sluttes kretsen, så lenge porten er åpen, for dørbryteren som kan ligge både forand og bak hjulbryter. Dørbryteren, er også en vippebryter, med 0 stilling, men her monteres så et hjul, som porten treffer, og da "vippes" bryteren. Må lage en list på port. (kanskje ikke, men trolig) og derfra til lys. Altså, ledning fra støpsel, til bryter 1 Som hjulet aktiviserer (eller porten om det passer best) ledning vidre til bryter 2 som aktiviseres av port (eller hjul om det passer best) og deretter til lys, som lyser kun når begge brytere er aktivert.

Så fjerner du bilen, så slukker lyset, lukker du døra, så slukker lyset. For letthet skyld, så kan dørbryteren virke motsatt. Mener, trykker inn bryteren for å slå av, og slipper bryteren for å slå på. For da kan du bare han en liten list som treffer bryteren når porten lukkes..

Billigst, og best, enkelt å lage, og enkelt å reparere.

Men Ashtead, har en mer "kul" løsning.

T....

1
Toffy Ashtead skrev: [...] Jo, trur nok du er inne på dette med forsinkelse, og kun en bryter, som aktiveres av bil, (hjul). Men du gjør det veldig vanskelig, for å få til dette. (dette...

Klart, det finnes andre muligheter -- om man har en d/orbryter i serie med bryteren som slutter naar bilen staar inne, saann at lampen bare lyser naar bilen er inne og d/oren er aapen hadde nok det holdt akkurat her.

Det opplegget du nevner med to vippe-brytere kan funke -- disse maa vaere av en utf/orelse som beskytter mot fuktighet. Jeg ville likevel sett paa muligheten av aa bruke en lav spenning istedet for lysnett-spenning i gjennom disse bryterne -- ikke at det er noe stort problem aa bruke en dobbeltisolert trafo av det slaget brukes til lavspent-lamper og en bil-lykt av noe slag som signallampe. Ashtead (og dersom forsinkelsen hadde skullet vaert enda lengre, hadde jeg foreslaatt en oppkobling med oscillator og teller -- lange tidskonstanter er ikke enkelt aa lage paalitelige med store kondensatorer, under vekslende temperaturforhold som man finner her.)

1
Ashtead Klart, det finnes andre muligheter -- om man har en d/orbryter i serie med bryteren som slutter naar bilen staar inne, saann at lampen bare lyser naar bilen er inne og d/oren er aa...

Jeg vil ikke bruke lysnett-spenning på denne innretningen, ihvertfall. Jeg har allerede et stort, rundt, rødt lys fra CDCardic, som er perfekt i denne sammenheng. Det ble levert med en 12V pære, men jeg vurderer å bruke et lite 9V-batteri (og en 9V pære) på hele systemet. Dørbryteren har jeg allerede "designet" inne i hodet. Jeg kan dog ikke montere denne før garasjeporten er skiftet til leddport, noe som ikke skjer før om noen måneder. Den fungerer på en slik måte at en trekantformet (slike som er koblet til dørhåndtak) gjenstand blir presset inn når porten lukkes, og dermed flytter på et metallstykke, slik at dette mister kontakten. Når porten åpnes, vil metallstykkets fjæreevne presse trekanten ut igjen.

Jeg er fortsatt mottakelig for tips om hvordan man kan lage en liten, flat bryter som hjulet aktiviserer. Dine tips er nok de beste, Ashtead, men meget avanserte... Jeg fikk et liknende tips på bilforumet.net, men det skjønte jeg litt mer av.

Den aller beste løsningen for meg, ville være om noen vet om ett eller annet elektrisk produkt som har denne funksjonen, slik at når man holder inne en knapp, lyser en lampe/genereres en lyd i et visst antall sekunder, før den stopper opp, selv om man holder inne knappen fortsatt.

Jeg har gode erfaringer med å demontere elektriske apparater, og bruke deres elektronikk til mine egne formål.

www.home.no/bygg

1

Lignende innlegg

Bil volodiabilek Siste svar

Autodoc selger forfalsket olje!

Jeg har kjøpt mobil1 olje. Emballasjen var uten QR kode og produksjon dato. Jeg kontakted kunde service men de kunne ikke forklare det. Jeg spurte hvilke leverandører de bruker men de svarte at der ko...
1
1 svar
Bil trondergutt Publisert

Opel Astra J 2015 motorproblemer

Hei Har noen på forumet noen erfaringer med det samme som meg ? Har problemer med at motoren rykker litt i motbakke, spesielt med noe lavt turtall og typisk 3∕4 gir. Vært inne på verksted flere ganger...
1
0 svar
Bil Avantii Publisert

Bil med langt passasjersete?

Heisan Ett familie medlem sliter for tiden med væskeansamling i kneet, og sliter meget med å bøye det. Beinet skal egentlig være helt rett så mye som mulig, noe som gjør det problematisk for ham å sit...
1
0 svar
Bil OslomannOslo Siste svar

Ford Focus 1.6 TDCi III MK 2011

Jeg kjørte aldri startrask når jeg kjører fra veien til hovedveien. Jeg kjører alltid rolig å kjøre fordi jeg vil motor skal leve lenge. Fornuftig, men jeg er stor bekymre på grunn av bilen min begyn...
1
1 svar
Laster...