Film esc

Innlegg

Film

liverpo__ole

Spill blir til film (og vice versa?)

Har spilt det glimrende Heavy Rain tidligere, og derfor skaffet jeg (og rundet) Beyond: Two Souls nylig, av samme utvikler/regissør.

Spill blir til film (og vice versa?). Har dere noen tanker om emnet?

1
20 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Har dere noen tanker om emnet?

At det sjeldent, eller aldri er noen suksess. Resident Evil(par av de), Hitman, Max Payne, Alone in the Dark(fysjameng for en film, men spillet er flott!), Tom Raider, Silent Hill, Doom, DOA og Prince of Persia synes jeg alle er dårlige filmer. Flere av de kunne blitt gode filmer hvis man hadde hatt en litt annen tilnærming til de. Særlig Tomb Raider skuffet meg.

Filmer som Mortal Kombat(originalen), Double Dragon og Street Fighter er heller ikke bra, men synes de er ganske underholdende. Street Fighter II: The Animated Movie er ganske rå, får litt Ninja Scroll feel av animasjonen og voldeligheten. Denne lista sier vel sitt om 'Video game adapations'.

Når det gjelder andre veien så er jeg usikker, men har inntrykket av at det blir laget spill av alle de store filmene og film-franchisene om dagen. Virker ikke som noen av de er verdt å betale for. Tydelig at de forhastes og at det er viktigere å få ut spillene så fort som mulig rundt filmlanseringen enn å skape et gjennomført godt produkt.

Hva med deg selv?

1

Ser ut til at det skal lages en film av Assassin's Creed. Det kan bli veldig bra, og med Fassbender i en av rollene(er visst bekreftet) så lover det jo ganske godt. En annen spennende spillhistorie som det har vært snakk om å filmatisere er Bioshock, men det ser ut som prosjektet er lagt på is.

1

Er meget sjeldent en god oppskrift.

I mine yngre dager i gaming-verden var det en gylden regel å ikke kjøpe spill som var adoptert fra en film, man visste at spillet var hurtig produsert og laget kun for å melke mest mulig fra filmen.

Kun et spill jeg kommer på har virkelig blitt en suksess, 007 Goldeneye til N64. Et av tidenes beste FPS-spill. Noen mener spillet allerede var laget til et tema, men skiftet det til et James Bond spill.

Er også en veldig vanskelig kunst å få det fra et bra spill til film. I spill er fortellermåten at du er en del av historien og skaper den selv, dette er en vanskelig øvelse å overføre til film. Assassin`s Creed blir nevnt, en av de beste spillseriene noensinne når det kommer til story, så mulighetene burde være der. Men en krypende følelse kommer igjen på om dem klarer å overføre magien fra spillet til filmen.

2
T-boy Ser ut til at det skal lages en film av Assassin's Creed. Det kan bli veldig bra, og med Fassbender i en av rollene(er visst bekreftet) så lover det jo ganske godt. En annen spenne...

Ser ut til at det skal lages en film av Assassin's Creed. Det kan bli veldig bra, og med Fassbender i en av rollene(er visst bekreftet) så lover det jo ganske godt

Jeg har lite tro på at denne filmen blir noe spesielt bra. Jeg så youtubefilmene (som fikk meg interessert i spillserien) og de likte jeg ganske godt, men det er 4 år siden og da var man 16 år. Hadde heller digget en tv-serie som bare fokuserte på assassins vs. templars med grå karakterer hvor det ikke alltid er like tydelig hvem man burde heie på. Tror det kan bli vanskelig å få framstilt i en film, spesielt hvis man tiltrekke seg de som ikke har prøvd spillet. Da må i så fall Desmond og Animus tullet droppes.

Tipper det blir en typisk film fra Hollywood som ender med en 5-10 minutters slosscene hvor protagonisten til slutt vinner. Så blir det vel en åpen slutt i typisk Assassin's Creed-stil med en åpen slut slik at det er mulighet for en etterfølger. Håper virkelig jeg tar, for Assassin's Creed gjort riktig (minus Desmond og Animus) kan faktisk bli en veldig bra film eller tv-serie.

1

Var en del snakk om spill som blir gjort om til film her, men slik jeg forsto det så lurte Ole på hva vi mente om at spill begynner å ligne mer og mer på film, eller er jeg helt på bærtur?

1
olem_92 Var en del snakk om spill som blir gjort om til film her, men slik jeg forsto det så lurte Ole på hva vi mente om at spill begynner å ligne mer og mer på film, eller er jeg helt på...

Det er mulig, vi får vente og høre hva han har å si. Hører kanskje isåfall mer inne på spillforumet? Har ikke noe imot at mediene krysser hverandre, men jeg er ikke noen fan av spill hvor kontrolleren mer eller mindre blir brukt til å trykke seg videre fra sekvens til sekvens. Å gå andre veien, er og burde være en enklere vei å gå, men isteden virker prosjektene forhastede og uinspirerte. Tydelig at de fremste regissørene ikke akkurat krangler om filmatiseringen av spill.

1
olem_92 Var en del snakk om spill som blir gjort om til film her, men slik jeg forsto det så lurte Ole på hva vi mente om at spill begynner å ligne mer og mer på film, eller er jeg helt på...

men slik jeg forsto det så lurte Ole på hva vi mente om at spill begynner å ligne mer og mer på film, eller er jeg helt på bærtur?

Ja, var dette jeg mente.

Mange spill ligner mer og mer på filmer. Såkalte interaktive fortellinger.

Derfor nevnte jeg Beyond: Two Souls og Heavy Rain, for dette er vel de mest kjente filmspillene der ute.

L.A. Noir ble jo faktisk vist på Tribeca Film Festival for noen år siden.

Tenk om vi i framtiden kan få servert ulike filmer på blu-ray hvor man underveis i filmen kan velge om hovedkarakteren skal gjøre A eller B, og at dette har stor betydning for filmens utfall.

Når jeg var liten hadde jeg noen sånne pocket bøker hvor man fikk alternativer underveis til hva karakterene skulle gjøre, og så var forandret historien underveis. "hopp til side 120 dersom du velger alternativ C", og slik hadde boken mange forskjellige måter å slutte på.

1

Spill og film er jo på mange måter to sider av samme sak. Bevegelige bilder. Dataanimasjon. Formidling av en historie (med mindre det er rene arcade spill som Tetris, Pac-Man og lignende) ved hjelp av et utarbeidet manus, voice-actors, osv. Det finnes lange filmsekvenser i spillene, og spesielt GTA spillene lener seg jo ekstremt mye på filmhistorien i forhold til referanser i storyen, men også hvordan oppdragene utføres i en spesielt cinematisk stil.

1
liverpo__ole [sitat…] Ja, var dette jeg mente. Mange spill ligner mer og mer på filmer. Såkalte interaktive fortellinger. Derfor nevnte jeg Beyond: Two Souls og Heavy Rain, for dette er vel de...

Når jeg var liten hadde jeg noen sånne pocket bøker hvor man fikk alternativer underveis til hva karakterene skulle gjøre, og så var forandret historien underveis. "hopp til side 120 dersom du velger alternativ C", og slik hadde boken mange forskjellige måter å slutte på.

Haha, jeg husker disse bøkene kjempegodt. Elsket disse da jeg var yngre. Leste dem igjen og igjen ettersom jeg aldri klarte å finne flere av dem.

Når det gjelder spill er jeg er ikke helt fan av spill hvor man bare trykker seg videre fra sekvens til sekvens. Selv om story i spill bare blir viktigere jo eldre jeg blir, så synes jeg fortsatt at slike typer spill fort kan bli litt kjedelig i lengden. Når jeg spiller vil jeg ha mulighet til å løpe litt fritt rundt istedenfor å gå videre til neste sekvens uten å ha mulighet til å gjøre mye annet interessant i mellomtiden. Husker det var et av de største problemene jeg hadde med Heavy Rain blant annet da jeg spilte det. Det var til tider forferdelig kjedelig i mellom sekvensene og enkelte ganger har man ikke har mulighet til å løpe rundt engang.

Da er jeg heller mer giret på spill hvor man har mulighet til å bestemme retningen storyen tar, men da må det også gjøres riktig. Er ikke spesielt glad i spill hvor du følger en story for så å få 3-4 ulike alternativer på slutten av spillet hvor man får bestemme hvordan spillet skal slutte. Da vil jeg heller at man får alternativer underveis som bestemmer slutten gradvis for hvert alternativ man velger. Hvis man bare får et par alternativer på slutten av spillet så føler jeg at det som oftest blir gjort, i alle fall av de spillene jeg har spilt, for å tilfredsstille så mange som mulig.

Da burde man heller gjøre som Last of Us gjorde (som kanskje er det beste spillet jeg har spilt) og bare fokusere på en enkelt story og gjøre den så bra som mulig. Alt er så bra gjennomført i det spillet det at det kanskje heller bare er et pluss at man ikke har mulighet til å bestemme retningen spillet tar. Da sitter den følelsen man får på slutten av spillet, enten man liker slutten eller ikke, mye lengre inne ettersom man ikke har mulighet og bare loade spillet på nytt å velge en slutt man foretrekker.

Jeg veldig vi får flere spill som Last of Us framover som satser høyt på story og fantastiske karakterer samtidig som det ikke går ut over selve spillet. Hadde også likt flere spill hvor du har muligheten til å bestemme retningen handlingen tar, men jeg tror det kan bli vanskelig å gjøre dette like bra som hvis man satser alle ressurser på en vel gjennomført story. Har du forresten sett Clue, Ole? Har ikke sett den selv, men den er basert på bordspillet Cluedo og har 3 forskjellige slutter.

2
olem_92 [sitat…] Haha, jeg husker disse bøkene kjempegodt. Elsket disse da jeg var yngre. Leste dem igjen og igjen ettersom jeg aldri klarte å finne flere av dem. Når det gjelder spill er...

Da burde man heller gjøre som Last of Us gjorde (som kanskje er det beste spillet jeg har spilt) og bare fokusere på en enkelt story og gjøre den så bra som mulig.

Jeg har planer om å skaffe meg dette.

Du burde skaffe Beyond: Two Sould forøvrig, der er historien mer gjennomført, og du er mer eller mindre låst til historien, i motsetning til Heavy Rain.

Jeg rundet Heavy Rain tidligere i dag, og det er rett og slett et langt mindre polert spill enn Beyond, som har mer troverdig skuespill, langt bedre flyt i storyen. Jeg dret liksom litt i karakterene i Heavy Rain, mens i Beyond blir du oppriktig glad i dem. Holder på å spille igjennom det for andre gang, på bare noen dager nå.

2
liverpo__ole [sitat…] Jeg har planer om å skaffe meg dette. Du burde skaffe Beyond: Two Sould forøvrig, der er historien mer gjennomført, og du er mer eller mindre låst til historien, i motsetn...

Svakheten med Heavy Rain slik jeg husker det er at nesten alle sekvensene er lagt opp som tradisjonelle dataspill-oppdrag hvor man skal gjennomføre bestemme utfordringer. Det var av typen 'navigere gjennom hinderløype' og 'undersøk skjermen for å løse gåte'. Historiens utfall var mest avhengig av hvor godt man løste de ulike levelene. Man må nesten aktivt velge å mislykkes i enkelte sekvenser om man ønsker en alternativ slutt. Og det fører naturligvis til en lite tilfredsstillende spillopplevelse.

1

De fleste filmer som baserer seg på spill er som regel elendige. De vil hverken appellere til fans av spillet eller til vanlige folk.

Uncharted-spillene kan kanskje bil adoptert til film på en god måte.

Takket være David Cage så har skillet mellom film og spill blitt mindre. Jeg håper at flere spillutviklere går samme vei som ham og lager flere filmatiske spill. (eller interaktive filmer er kanskje et bedre uttrykk) David Cage har et slags monopol på slike type spill. Hadde vært interessant om flere konkurrerte mot ham og kanskje kunne noen også lage bedre spill enn ham. Men per dags dato er David Cage et kreativt geni uten reelle motstandere.

2

Lignende innlegg

Film gabrielle Publisert

Hjelp meg å finne denne filmen

Det var en datter og en pappa og de va på en måte kongelig å så fant han en kone med en datter de soiste bare riskaker og hadde på en måte en sånn navle ring der de tok ut noe blod for å holde seg sla...
1
0 svar
TV-program frode57 Siste svar

For voldsom dekning av krigen

NRK bør gå over til nrk2 med dekningen sin og vente med de verste scenene til etter 21.00. Dette mediakjøret rammer barn. Hadde dette vært kino så hadde det blitt 18 års grense. Krig er voksnes sak. K...
1
2 svar
TV-program vif_support Publisert

Viktor Hovland - suksessåret 2021

Eurosport Norge - Viktor Hovland - suksessåret Kl. 21.00 Viktor Hovland er med Espen Blaker og Marius Thorp for å oppsummere nok et eventyrlig år på golfbanen
Bilde

'Hell yeah': Bahamas felt like a Tour win for Viktor Hovland | Golf Central | Golf Channel

Viktor Hovland reflects on his final round performance at the Hero World Challenge and what his come-from-behind victory in the Bahamas will do for his confi...


Bilde www.youtube.com
3
0 svar
TV-program TURBRA Publisert

Viken Fiber, Alt i boks

I noen år har borettslaget vårt brukt "Viken Fiber, Alt i boks," noe som har fungert bra. Men etter å ha fått en ny BOKS som ikke fungerer sammen med TV-apparatet mitt, må jeg kjøpe nytt TV, selv om d...
1
0 svar
TV-program Oslogg123 Publisert

Stjernekamp 2021

Prøver å starte en tråd, men ikke så veldig optimistisk etter å ha sett at det er totalt dødt her! Men hva synes dere om årets deltakere og første program?
1
0 svar
Laster...