Øvelser du kan gjøre alene...

Først og fremst er det litt kjedelige øvelser som er effektive. Løping og intervalltrening.

Så ville jeg ønsket meg en rebounder av foreldrene mine om jeg var deg. Gjerne en som både slår ballen direkte tilbake og en der du får den tilbake over bakken. De er ikke veldig dyre. I en slik får du en «partner» som du kan spille ball med. Forsøk å hold et høyt tempo og tren på å både slå ballen direkte tilbake og dempe før du sentrer igjen.

Så er det aldri dumt å øve på avslutninger. Stå i litt avstand fra mål, trill ballen litt fra deg og skyt mot mål/vegg. Om og om og om igjen.

2

Først og fremst - tren på å bli bedre med ballen. Hold den i lufta, bruk både hodet, bryst og føtter. Etterhvert tar du med deg ballen når du henter posten f.eks, og prøver holde den i lufta hele veien.

Øv og på pasninger og mottak. Finn deg en vegg, slå ballen i den og ta i mot. Varier mellom å dempe og så slå tilbAke og det å bruke bare en touch. Varier mellom innsidespark, liggende vristspark og strak vrist.

Lær deg å skyte hardt. Øv på det mot et mål, her er det viktig med veldig mange repetisjoner. Varier mellom innside, liggende vrist og strak vrist.

Lykke til!

2

Ballkontroll er viktig. Pasninger og vendinger er effektivt. Også slalåm mellom kjegler.

2

Finn deg en garasjeport og spark ballen i timesvis. Pass på og ikke treff noen ruter (hus och bil)

1

Ale-jet kan sikkert lære deg en ting eller to om taklinger i knehøyde også. Helst etter at ballen er spilt et stykke unna. Neida.

Garasjeport er et fint utgangspunkt det, men pass på at du jobber med hvor du demper ballen, og at du ikke kun demper den rett foran deg. Retningsbestemte mottak er viktig i både kamp og trening. Og bruk begge bein da, åpenbart.

1

Jeg måtte høre med en kompis av meg som er friidrettstrener for barn. Var litt redd for å komme med gale råd siden du er så ung.

Det du ønsker er jo å få opp farten i beina og bedre kondis.

20 sek full spurt - 10 sek pause. Dette gjøres åtte ganger. La det gjerne gå et par dager mellom hver gang du kjører en slik økt.

Men det skal være morsomt og ikke en plikt.

Og selv om denne intervalltreningen er viktig for at du skal bli best mulig rustet til å ta steg ute på fotballbanen så er øvelser med ball viktigst. Jeg bruker selv å leke meg med den rebounderen vi har i huset. Å det er du selv som styrer tempo og vanskelighetsgraden. Jo hardere du skyter ballen, jo hardere kommer den i retur. Så er det om å gjøre å få kontroll og fyre av igjen.

1

Først et par ting du kan bruke i alle øvelser. Bruk begge bein. Spark med annenhver fot på øvelser hvor du kan gjøre dette. Det kommer til å føles klønete med en gang, men det er en enkel måte å bli mye bedre på.

Kontakt på ballen er viktigere enn kraft. Ikke skyt med full kraft hvis du ikke er ganske sikker på å treffe ballen på den måten du ønsker. Dette betyr ikke at du skal skyte så hardt du kan noen ganger, men tilpass teknikken din til situasjonen du er i.

En av de viktigeste egenskapene til en fotballspiller er oversikt. Til denne øvelsen trenger du en vegg og en til å hjelpe deg. Denne personen skal stå bak ryggen din. Spark ballen mot veggen. Rett før du får ballen tilbake skal du sjekke hva hjelperen din gjør og reagere på det.

For eksempel, hvis han/hun peker mot høyre, så vender du mot høyre. Hvis han/hun peker mot venstre vender du mot venstre. Det trenger jo selvfølgelig ikke å være peking, det kan også være andre typer bevegelser og måter å reagere på. Lignende øvelse på YT.

Eksempel i kamp, sjekk blikket over skuldra før han tar i mot ballen.

1
Laster...