Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Dette opplevdes nok mer dramatisk enn det var farlig. En såkalt missed approach hvor flyet må gå opp igjen og gjenta landing vil alltid oppleves som dramatisk, men dette er rutine for pilotene og er i utgangspunktet ikke spesielt farlig.

1
Perseus Antar at det var 400m i vertikal forskjell og ikke horisontal? Men er nok som du sier nokså normal rutine for piloter.

Er nok mere naturlig at det er 400 meter til rullebanen i en innflygingsfase. Altså hverken direkte vertikalt eller horisontalt, men på skrå over/foran. Å være vertikalt 400 meter over rullebanen når en skal lande er ikke spesielt gunstig, ei heller 400 meter unna direkte horisontalt i forhold til rullebanen.

En såkalt missed approach er noe piloter nok øver på ganske ofte og det inntreffer også en gang iblant at de faktisk må gjennomføre dette. Det er ikke kun ved hindringer på rullebanen at missed approach benyttes. Det er rutiner på alt ifra pilot, flygeleder og ikke minst faste kartlagte ruter som skal benyttes for å unngå annen trafikk når de må gi fart å stige igjen.

1
malhen Er nok mere naturlig at det er 400 meter til rullebanen i en innflygingsfase. Altså hverken direkte vertikalt eller horisontalt, men på skrå over/foran. Å være vertikalt 400 meter...

Er nok mere naturlig at det er 400 meter til rullebanen i en innflygingsfase. Altså hverken direkte vertikalt eller horisontalt, men på skrå over/foran. Å være vertikalt 400 meter over rullebanen når en skal lande er ikke spesielt gunstig, ei heller 400 meter unna direkte horisontalt i forhold til rullebanen.

400m høres vel kort ut, så jeg tenkte at det var høyden, men igjen, flyene pleier vel ikke å ligge 400m over rullebanen, verken like før eller 5 minutter før.

1

Har selv opplevd at vi avbrøt innflygning 2 ganger på vei hjem til juleferie i bodø. Er relativt dramatisk for oss på flyet, men ganske langt unna å være en flyulykke.

1

Lignende innlegg

Laster...