Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Vondt i ryggen etter jogging

Nå som våren er godt i gang og sommern er i annmarsj har jeg bestemt meg for å mosjonere endel igjen, har vært en "slapp vinter" for min del .. foruten mye snømåking da. Da jeg tok en joggetur i marka her om dagen fikk jeg etter en stund veldig vondt i nedre del av ryggen, det føltes omtrent som om den låste seg. Jeg gikk en stund i stedenfor og da gikk endel av smerten over. Nå, en dag etter føles det som om jeg er skikkelig støl omtrent i korsryggen.

Mitt spørsmål er derfor om noen vet om det kan være skadelig for meg å mosjonere med jogging? Eller skal jeg bite det i meg og fortsette.. dersom det bare er muskler i korsryggen som er i dårlig form hjelper det kanskje å bare fortsette med joggingen

takk for alle svar :)

1
8 svar

8 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Pekka2813

Jeg har slitt med skiveprolaps i mer enn 15 år, så jeg vet hva ryggvondt er.

Det værste for en vond rygg, er en god stressless.... Du må gå, og gå MASSE. Gode sko!!! Spander på deg et par sko til rund kr. 1500,-, og hør med en fysioterapeut om hvilke sko du skal ha.

Svømming er også bra for ryggen, fordi muskulaturen på hver sin side av ryggraden blir strammet opp, og holder seg myk. Beveg deg mye, og ikke vær redd for at det gjør vondt i muskulaturen.

Vær obs på stikkende smerte midt i ryggen. Da er det selve skiva som blir irritert, og det betyr en tur til fysioterapeuten. (Det vil du merke, for da støter det ut i foten. Det er en forferdelig og stikkende smerte).

Selv har jeg en fast fysioteapeut som er utdannet innen manuell terapi. Enkelt forklart bruker han en blanding av kiropraktikk og fysioterapi. En fysioterapeut masserer musklene og gir deg øvelser, slik at du du holder deg myk. En manuell terapeut gjør det samme, men bruker kiropraktikk, og knekker opp leddet, slik at bevegeligheten økes, og belastningen på muskulaturen rundt det fastlåste leddet minker. Deretter masserer han muskulaturen rundt, slik at musklene skal holde seg myke.

Selv har jeg fått låst opp samtlige ledd fra C1 øverst i nakken, til L5, som er nederst i korsryggen, og har heldigvis unngått operasjon så langt.

1

Supply

Virker litt som det jeg får i ryggen om jeg jogger eller hopper om dagen. Ryggen virker veldig fin inntil jeg gjør dette, så stivner den liksom, gjør litt vondt, særlig vondt om jeg prøver å rette meg skikkelig opp.

jeg måtte sjekke med fysioterapeut, og han mente det kunne være en muskel som hadde blitt skadet, og satt seg betennelse i. ______________________________________________________________ creepin' creepin' footsteps. Around the world!!

1

Charge

Hvis det er slik at du har vært mer eller mindre inaktiv i en lang periode, og nå plutselig har begynt å jogge, høres det ut for meg som om ryggen din kan ha fått seg et sjokk fordi den har vært dårlig forberedt. Det høres mer fornuftig ut å trene seg langsomt opp ved å gå turer hvor du øker tempoet og distansen gradvis. Etter en god stund hvor du bare går (ikke jogger) og venner deg til å være aktivitet, kan du så smått begynne å jogge (hvis du ikke har smerter). Men jeg ville vært veldig forsiktig i begynnelsen og heller økt på gradvis etter hvert som du merker at ryggen tåler dette. Det kan ikke være bra å plutselig begynne å trene hardt etter en lang periode hvor du har vært helt i ro. Da er ikke ryggen godt forberedt. Som det nevnes er det også viktig med gode sko med støtdemping. Og det er ikke bra å gå eller jogge for mye på asfalt. Det beste er skog og mark, turstier og ulendt terreng.

1

xinx

Kjøpte nye sko og såler på "löplabbet" i Oslo. Og joda det gikk mye bedre i kveld, fortsatt noe vondt men det kom først etter mye mer løping og særlig etter en lang nedoverbakke. Takker for råd alle sammen :)

1

MrFreeze81

Kjempeflott!

Var du til en undersøkelse hos en fotspesialist? Og fikk tilpasset en såle?

Bare litt nyssjerig :)

1

MrFreeze81

Hvis det er muskulatur, skal du ikke merke det etter en liten stund mens du jogger. Dette (stølhet) kommer som regel dagen derpå, og topper seg et sted imellom 24 og 48 timer etter avsluttet økt. Som du har kjent. Alt etter hvor fysisk god form du er.

Jeg tror at de smertene du kjenner mens du løper er forårsaket av "støtet" kroppen din må tåle når du løper. Virvlene i ryggsøylen komprimeres ved hvert steg. Noe som reduserers betraktelig ved vanlig gange. Dette kan gå over av seg selv når du har løpt en del turer, kroppen er som kjent utrolig tilpasningsdyktig :) Du har allerede en fordel med at du løper i skogen, dette minsker disse "støtene". Det er også viktig å løpe i sko med god demping. Hvis du har gamle sko, er sjansen ganske stor for at dempeevnen er redusert.

Slik at pr nå anbefaler jeg at du biter det i deg og/eller vurderer nye sko. Fortsett å løpe på mykt underlag. Gjerne gå en del, hvis smertene er der fortsatt, men trolig vil disse forsvinne mer og mer, og du kan løpe mer og gå mindre.

Lykke til!!

1

Lignende temaer

Bilde

Trening og Kosthold

Trening og Kosthold

Bilde

Vintersport

Vintersport

Bilde

Sykkel

Sykkel

Bilde

Mat og Drikke

Mat og Drikke

Bilde

Miljø og Klima

Miljø og Klima

Laster...