Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Hvordan gå ned i vekt?

Jeg skulle gått ned 20 kg i vekt. Har prøvd i 20 år nå. Er det noen som har noen gode tips? Jeg trener tre ganger i uka + sykling og lange turer.

1
91 svar

91 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Hakasu

Trening med sykkel kan fungere knall det, men jeg vil anbefale vanlig sykkel fremfor ergometersykkel. Deretter er det viktig å være flink med å sykle på tunge gir og i bakker. En fin artikkel om temaet kan du lese her: Hvordan gå ned i vekt med sykkel.

1

Renius

Har to veldig enkle tips som GARANTERT vil fungere.

1. Inta færre kalorier. Du bør ikke sulte deg, men spis heller mat som metter godt ifht. kaloriinholdet. Alle typer magert kjøtt, mager og fet fisk (fet fisk inneholder sunt fett), egg samt grønnsaker og frukt bør være hoveddelen av dietten. Sukkerholdig drikke er selvsagt "no-go"!

2. Vær i fysisk aktivitet! Utrolig viktig, vil her anbefale styrketrening kombinert med kardio, noe som det ser ut til at du gjør. Vil anbefale vekttrening med fokus på de store basicøvelsene. Kan med fordel legge til 20-30 min rolig kardio etter styrketreninga.

Husk bare på at for å gå ned i vekt så MÅ du innta færre kalrier enn du forbrenner. Som enkelte skriver her så spille også forholdet mellom protein, karbo og fett inn. Vil ikke gå i detalj her (kunne skrevet flere siders artikkel om det), men det viktigste er et kaloriunderskudd, og det er lettest å oppnå med mat som metter godt;)

1

olseen15

Har to veldig enkle tips som GARANTERT vil fungere.

1. Inta færre kalorier. Du bør ikke sulte deg, men spis heller mat som metter godt ifht. kaloriinholdet. Alle typer magert kjøtt, mager og fet fisk (fet fisk inneholder sunt fett), egg samt grønnsaker og frukt bør være hoveddelen av dietten. Sukkerholdig drikke er selvsagt "no-go"!

2. Vær i fysisk aktivitet! Utrolig viktig, vil her anbefale styrketrening kombinert med kardio, noe som det ser ut til at du gjør. Vil anbefale vekttrening med fokus på de store basicøvelsene. Kan med fordel legge til 20-30 min rolig kardio etter styrketreninga.

Husk bare på at for å gå ned i vekt så MÅ du innta færre kalrier enn du forbrenner. Som enkelte skriver her så spille også forholdet mellom protein, karbo og fett inn. Vil ikke gå i detalj her (kunne skrevet flere siders artikkel om det), men det viktigste er et kaloriunderskudd, og det er lettest å oppnå med mat som metter godt;)

Hva er kardio? Hva med kjeks og sjololade , må man unnvære det? Hva med Cola Zero? Er det bra? Jeg har positivt kaloriforhold men går likevel opp i vekt.

1

missChance

Hvorfor troller du slik? Oppmerksomhetsbehov?

1

Renius

- Kardio er areobisk trening, dvs utholdenthetstrening som gåing, løping, sykling etc.

- Kjekt og sjokolade må du utelukke! Untak her kan være diverse proteinbars, som kan spises i moderate menger. Når dette er sagt så har mange på diett en såklat "fridag" i uka fra dietten hvor man kan unnse seg litt godteri, og litt "usunn" mat som pizza, lasange etc. Pass bare på at det ikke blir en fråtedag, da går vinninga opp i spinninga.

- Cola zero og annen drikke uten kalorier påvirker ikke kaloribalansen. Kan i utgangspunktet dikke så mye du vil, er jo tross alt kalorifritt. Være imidlertid oppmerkom på at høy inntakt av sukkerfri brus kan føre til økt sultfølelse og søtsug, som igjen fører til at du spiser mer. Anbefaler derfor vann som hoveddrikk. Men litt zero som kosedrikk går bra;)

- " Jeg har positivt kaloriforhold men går likevel opp i vekt": Positivt kaloriforhold vil si kalorioverskudd, men antar du mener kaloriunderskudd. Men det stemmer ikke! Har du underskudd på kalorier så GÅR DU NED I VEKT. Dette kan bevises vha. Termodynamikkens 1. lov.

Vil anbefale deg å lese litt om kosthold, er endel artikkler på treningsforum.no, samt at du kan gå inn på forumet der å søke/spørre.

1

Kitt_9

Gå inn på lavkarbo. no og les hvordan mange mennesker har mistet mye vekt ved å kutte ut de fleste karbohydrater. Du kan spise deg god og mett og samtidig gå ned i vekt. Noen raser ned i vekt, andre trenger mer tid, men de aller fleste når målet sitt! :-)

1

storpeder

Gått ned fra ca 115 til ca 90 i løpet av det siste halve året. Var kostholdet som gjorde susen, kuttet ut brød, pasta, ris o.l. Sultet overhodet ikke, spiste ofte og mye, men raste ned likevel. Hver lørdag spiste jeg hva jeg ville, dvs hva som helst, så det er ikke slik at det man har på fy-lista ALDRI kan spises.

1

olseen15

Skal man ikke spise brød? Hva med knekkebrød? Hva kan man ta i stedet for brød?

1

MeIancholicBliss

storpeder skrev: Gått ned fra ca 115 til ca 90 i løpet av det siste halve året. Var kostholdet som gjorde susen, kuttet ut brød, pasta, ris o.l.

- Fortell meg; Hva spiser du så da? Vil gjerne ha eksempler på hva du spiser som er godt og variert. Hva spiser du til frukost, lunsj, middag, kvelds?

1

Paula25

ja! jeg trenger også noen gode tips.

1

storpeder

MeIancholicBliss skrev:

- Fortell meg; Hva spiser du så da? Vil gjerne ha eksempler på hva du spiser som er godt og variert. Hva spiser du til frukost, lunsj, middag, kvelds? _____________________________________

> Jeg bryr meg ikke om å skille spesielt mellom frokost, lunsj, middag, kvelds.

Det har stort sett gått i forskjellige kombinasjoner av følgende: Hasselnøtter, diverse oljer, mandler, frukt (for det meste eple, appelsin, plomme, drue, melon), grønnsaker/salat (for det meste kinakål, tomat, agurk, squash, løk, brokkoli, stangselleri), diverse kyllingprodukter (kyllingfilet, grillet kylling, kyllingvinger, kyllingkjøttdeig, pølser av kylling/kalkun), pølser, kjøttdeig, skinke, bacon, biff, tomater på boks og diverse sauser, sjampinjong, tomatsuppe, fiskesuppe, fisk (for det meste selvlagde fiskekaker av lyr og tunfisk, samt laks og makrell), reker, omelett, kokte egg, melk, fløte, rømme, cottage cheese. Disse matvarene kan kombineres til å lage mange forskjellige retter. I tillegg har det vært brukt en del proteinpulver, og sikkert andre ting jeg ikke kommer på nå. Hva drikkevarer angår er det stort sett vann det går i, men som nevnt også noe melk, samt av og til juice. Etter at jeg kom under 100 har jeg spist brød, potet, pasta og ris osv av og til også. Og lørdager spiser jeg så mye jeg vil av det jeg vil ha, gjerne store mengder snop og schips, samt type gatekjøkkenmat osv, for ikke å snakke om den fantastiske lørdagstradisjonen grøt.

Om dette er godt og variert nok – vel, det spørs jo alltids på hva man sammenligner med.

1

ch11k

på en måte er det noe som kalles "fy lista" , for noe er jo bare rett og slett fett.

men i seg selv,

all mat er ja mat, med tanke på hvor mye av maten du spiser om gangen.

det er mange slanke menesker, spiser bare pizza og burger.

men , du vil jo bli svakere av det, lite energi ,og sliten fort. lite proteiener i det søppelet.

1

trulte35

Spis mat med mest protein i og lite karbohydrater. Eks. Reint kjøtt, rein fisk. Spis minst mulig poteter, pasta o.l og trim. Du vil da se at vekta raser ned.

1

lmp0rtante

Slanking er teoretisk MEGET enkelt. Det handler om viljestyrke. Jeg gikk ned utrolige 10kg på 4 uker. Det gjør det ikke mindre utrolig at dette også var de siste 10kg som skulle til for at jeg nådde min "ideelle" BMI/vekt i forhold til høyde.

Hvis du sliter med å slanke deg har jeg en formelen som DU må følge for at DU skal slanke deg. Gjør du følgende vil du nå din riktige vekt rekord kjapt:

Kost:

Frokost: Egg og Bacon Form: Kjøttdeig med smeltet ost og salat Middag: Kylling/m berneissaus og salat Etterm: frukt Kveldsmat: Salat/m eggerøre og grønnsakstilbehør

Drikke: Lettbrus, bonaqua eller vann

Trening:

Jogging 3-4 ganger i uka i oppoverbakker. Hele turen(opp, ned og hjem) skal vare i ca 1 time og skal utføres etter middagen.

Hvis du gjør akkurat det jeg har skrevet her hver eneste dag utenom lørdagen hvor du kan unne deg det du vil, så skal jeg love deg at vektproblemer er historie og du kommer til å le av hvor dum du er som er feit.

2

lmp0rtante

Litt om prinsippene rundt dette programmet:

Nøkkelordet er Fett.

Hvis du spiser vanlig norsk kost, dvs brødvarer, bakst, poteter ol... vil din kropp være vandt med å innta energi gjennom karbohydrater. Dette er ikke bra. Karbohydrater har nemlig en virkning som gjør at det skal forbrennes FØR fettet.

Hvis du da har mye karbohydrater, vil kroppen bruke karbohydratene som energi når du trener og la fettet bli igjen "til overs" som vil si at det vil legge seg på kroppen din istede for å bli frigjort til energi.

Derfor, kosten din skal dreie seg om å spise FETT for at det du forbrenner av energi er FETT og ikke karbohydrater, for karbohydrater legger seg ikke på kroppen din, de bare sinker fettforbrenningen din. Fett er også veldig bra å bruke som energikilde da det er det næringsstoffet som gir mest energi.

Det er viktig å huske på at fettinntaket skal være størst tidlig på dagen for når du sover har du veldig lav puls og forbrenner mye mindre. Du har sikkert opplevd at når du våkner er du på ditt tynneste, men det kommer av at du har svettet og brukt opp alt vannet i kroppen, ikke fordi du har forbrent fett.

Husk også at det er mange forskjellige meninger og ytringer rundt omkring, men dette funker bedre enn noe annet jeg har prøvd og dette kostholdet blir praktisert av toppidrettsutøvere verden over. Bortsett fra at de fyller seg litt med karbohydrater like før en økt, men da må du ha inngående kunnskaper om de forskjellige typene karbohydrater, men det har jeg ikke ofret tid til.

Bare ignorer andres meninger og følg dette så skal jeg love deg at du kan vinke farvel til minst 10kg iløpet en måned.

1

Lignende temaer

Bilde

Trening og Kosthold

Trening og Kosthold

Bilde

Vintersport

Vintersport

Bilde

Sykkel

Sykkel

Bilde

Mat og Drikke

Mat og Drikke

Bilde

Miljø og Klima

Miljø og Klima

Laster...