Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Vg har i dag en artikkel om manglende flerkultur i norske tegneserier.

Det første som slo meg når jeg leste dette var "Er det innafor at Frode Øverli tegner en svart mann når Espen Eckbo ikke kan spille en svart mann?" Det falt ihvertfall ikke i god jord hos Timbuktu da Øverli laget en stripe om kannibaler. Riktignok en karikatur av en fordums, marginal "kultur", men skal vi ha et overformynderi som forteller oss hvor "normale" flerkulturelle karakterer må framstå? (Det funket uansett ikke for Eckbo)

Øyvind Sagosen poengterer også at han er redd for å bli feiltolket. Og i dagens debattklima er det sannsynligvis best å holde seg unna mangfold når du er hvit. Alt tolkes i verste mening, og det som er lov i dag er rasisme i morgen.

Vi begynner sannsynligvis å se starten på at de som kjemper for mangfold forårsaker mindre mangfold.

3
61 svar

61 svar

Temaet innlegget er postet i er stengt.

Jean_Grey

Ja, apropos tegneserier og s.k kritiske hvithetsstudier!. Her er siste nytt og en oppfølger her i Norge til Fylkesnes idioti!

Nå har en Svanhild Ødeland funnet ut at det er rasisme i Donald Duck:

I en masteroppgave i mangfoldmetodikk med belysning på kritisk hvithetsstudie. Har Svanhild Ødeland tatt for seg tegneserien Donald Duck

Hun belyser hvilken påvirkning innholdet kan ha på barns forestillingsevne med tanke på den sterkt voksende rasismen, den vi ser her i samfunnet.

Det er særlig to figurer hun mener bør endres for å motvirke rasisme. Den ene er Spøkelseskladden. Hun tror at voksne kan forstå at tegneseriefiguren er i ført en drakt, men hun frykter at barn kan oppleve det som blackfacing. Svanhild beskriver karakteren Spøkelseskladden som en belastning for samfunnet, en som ikke bidrar med noe positivt. Han fremstilles som en byrde, en som svekker tillitssamfunnet. Ødeland tror at slik fremstilling av blackface kan være en årsak til at rasisme har blitt et alvorlig samfunnsproblem.

...............................

Den andre tegneseriefiguren er den multikriminelle Svarte-Petter, i motsetning til Spøkelseskladden er han hvit. Men han har et navn som kan oppfattes rasistisk. Det blir dobbelt forsterkende rasisme ved at karakteren også er multikriminell. Svanhild sier at det kan bidra til å skape stigmatiserende stereotyper hos barn, ved at de tror at ikke-hvite er kriminelle.

Svanhild Ødeland konkluderer med at på sikt vil rasismen avta hvis Svarte-Petter skifter navn, og at Spøkelseskladden fremstilles i en rasenøytral farge.

Sakset fra:

https://resett.no/2020/12/25/rasisme-i-donald-duck/

Det er slik at man ikke vet om man skal le eller grine av alt det tøvet enkelte kan lire av seg, eller om man skal synes synd på dem for å ha en så liten vidde på kunnskapsnivået sitt. Dette er egentlig bare trist!

I forhold til tema i denne tråden sier det seg selv at man i aller høyeste grad bør unngå inkludere mangfold i tegneseriene; for dukker de rette nissene opp kan alt tas ut av sin sammenheng og blåses ut av proporsjoner!

3

0gg0

Det er slik at man ikke vet om man skal le eller grine av alt det tøvet enkelte kan lire av seg, eller om man skal synes synd på dem for å ha en så liten vidde på kunnskapsnivået deres.

Hun burde i all høøøøyeste grad tatt med Mikro-Midas som er diskriminerende av kortvokste. Samt Madam Mim og Magica Fra Tryll for en negativ fremstilling av middelaldrende kvinner.

Selvsagt er det det lave kunnskapsnivået som har en slik effekt som oppegående finner absurd.

1

Jean_Grey

På den annen side har jo dette også en viss underholdningsverdi! At personer kan skrive slike tåpeligheter i fullt alvor, og at det ikke en gang er 1. april!

2

Varulv2478

Det er særlig to figurer hun mener bør endres for å motvirke rasisme. Den ene er Spøkelseskladden. Hun tror at voksne kan forstå at tegneseriefiguren er i ført en drakt, men hun frykter at barn kan oppleve det som blackfacing. Svanhild beskriver karakteren Spøkelseskladden som en belastning for samfunnet, en som ikke bidrar med noe positivt. Han fremstilles som en byrde, en som svekker tillitssamfunnet. Ødeland tror at slik fremstilling av blackface kan være en årsak til at rasisme har blitt et alvorlig samfunnsproblem.

Denne Ødeland må oppsøke psykolog med en gang ettersom hun åpenbart lider av tvangstanker.

Svarte-Petter er nemlig ikke hvitt. Det eneste av hvithet er ansiktsfeltet, på resten av hans kropp er det bare svart pels. Spøkelseskladden er ikke rasistisk i det hele tatt bare ved å ha svart kappe på seg, og han er "skurkenes ukronede konge", selve sjefen blant skurkene i Disney-universet - og han er hvitt ved å være en parodi av selveste Walt Disney. Svartefargen velges for å spre skrekk og gru, noe som er spøkelseskladdens kjennetegn ettersom han i begynnelsen kamuflert seg i nattens mørke og skjult sin identitet. Selv Mikke Mus er ikke hvitt i likhet med Svarte-Petter! Mørke hudfarge var i fakta sjeldent sett utenom barbariske og aggressive innfødte fram til 1990-tallet, da dukket flere fargede opp, blant annet i Fantonald-tegneseriene.

"Tillitssamfunn"? Hvilken? Disney-tegneserier kommer fra forskjellige land, i 1930-1960 fra USA hvor justismord, lynsjing, vigilantisme, skatteunndragelse, maktovergrep og meget sterk kvinnhets som voldsom maskuline holdninger var vanlig. Deretter fra Italia med organisert kriminalitet, juksmaks, korrupsjon, maktmisbruk, skatteunndragelse og mafiaoppførsel som voldsom antikapitalistiske holdninger eksistert fram til 1990. Don Rosa "rensket ut" uhumskheten med hans saga om Skrues liv samtidig som man begynte å utelukke lite heldige historier som måtte sensureres bort i lang tid. Tegneserier er alltid snakk om noe ondt, noe avvikende og noe som enten true eller ryste samfunnet slik at helter skulle trå til for å redde og bevise idealene man bygger inn i fortellingsmønsteret. Svarte-Petter, Magica fra Tryll, B-gjengen og Spøkelsesklassen glir harmonisk inn i beretningen om livet i Disney-universet. Det var aldri snakk om å vise et idealistisk samfunn eller endog et tillitssamfunn i Disney-universet, ettersom man vist fram idealsamfunnet som Walt Disney og Carl Barks hadde sett for seg, men med alvorlige brister på undersiden.

1

DB_TH_YS

Ca. 6-7% av Norges befolkning er ikke-hvite, dvs. 1 ikke-hvit blant 14-15 personer. Hvor naturlig er det da med hovedpersoner som er ikke-hvite, hvis det ikke er for å politisere tegneserier (og for meg er det ikke naturlig) ? For det er jo tydelig at det legges et press her på tegneserieskapere på å styrke en integreringprosess, med riset bak speilet at man nesten er rasist. Og så flott det må være for disse obskure serieskaperne som får antirasistmedalje fordi de har en asiater eller hva det måtte være i seriene sine. Men er det nok? Ånei, her skal det da presses og tynes til det ikke er en dråpe igjen. Sweden, here we come!

3

RogerMaar

Helt tydelig at VG har en agenda med å dra fram en slik sak. I går var det underrepresentasjon i lederverv. Altså, vi har hatt innvandringsstopp i Norge i 45 år, og de som kommer hit som asylsøkere og flyktninger skal ikke inn i lederverv, de skal ha en nødhavn fram til de kan repatrieres. Så er det selvsagt noen som blir og som gjerne må gå hele veien til CEO i Statoil eller Kongsberg, men det vil jo til enhver tid være en stor andel som har vært her i relativt kort tid. Å oppnå et tungt lederverv handler gjerne om å gå gradene i 30-40 år.

Litt på siden, men kan jo samtidig nevne Pulizer-reportasjon om Henrik Kristoffersen som påsto at han "kjørte som ei kjerring". Da måtte selvsagt VG's journalist ringe rundt til lagkamerater, damelandslaget og slekt og venner for å høre om de stilte seg bak en slik krenkende uttalelse.

Noen må seriøst ta en gjennomgang av hva som skjer på journalisthøgskolen.

3

Corvus

Altså, vi har hatt innvandringsstopp i Norge i 45 år, og de som kommer hit som asylsøkere og flyktninger skal ikke inn i lederverv, de skal ha en nødhavn fram til de kan repatrieres.

Eh? Er det dette du tror er virkeligheten?

Kan jo faktisk ikke komme fjernere fra virkeligheten enn det her.

1

Gunstein12

Og så flott det må være for disse obskure serieskaperne som får antirasistmedalje fordi de har en asiater eller hva det måtte være i seriene sine. Men er det nok? Ånei, her skal det da presses og tynes til det ikke er en dråpe igjen. Sweden, here we come!

Om man benytter mørkhudede som gangstere eller usympatiske drittsekker, så stilner vel dette bråket om mangfold, og kritikken blir en annen.

Så skal man benytte mørkhudede i tegneserier og andre sammenlignbare sammenhenger, så må man virkelig passe på.

2

0gg0

Så skal man benytte mørkhudede i tegneserier og andre sammenlignbare sammenhenger, så må man virkelig passe på.

Det er et minefelt. De får kritikk fordi de ikke bruker mørkhudete i tegneseriene, men tror det er best slik.

Den stormen av kritikk som vil komme dersom de våger, tror jeg ikke de vil ha.

3

RogerMaar

Så skal man benytte mørkhudede i tegneserier og andre sammenlignbare sammenhenger, så må man virkelig passe på.

Det nærmer seg i praksis en umulig øvelse. Å spørre hvor noen kommer fra er ansett som en "mikroaggresjon", så du SKAL vel da i utgangspunktet anta at alle er født med ski på beina og har brunost på nistematen. Her virker altså idealet å være monokultur, der det bare er fargen som skiller oss. Hvor ble det da av flerkulturen?

Spørsmålet er altså; Skal man framstille fremmedkulturelle helt blottet for impulser fra andre steder enn Norge? Kan man karikere dem i helt motsatt ende? Kanskje lett påvirkning av pakistansk kultur, er det lov? Men hvilke norske serieskapere har kompetanse på det og får det til å virke troverdig? Og er det evt. en mikroaggresjon?

1

maxus4

manglende flerkultur

Som rett oversatt betyr "for mange hvite"

2

MP62

http://www.laughfactory.com/jokes/boycott-these-jokes

Noen ler av disse, andre blir provosert. Humor er individuelt. Dersom vi skal begynne å standarisere humor er vi på ville veier. Det vil legge lokk på all kreativitet.

1

Jhinx

Jeg forstår tegnerne veldig godt.

En feil strek og du ville fått negative anklager og rasist beskyldninger.

1

Lignende temaer

Laster...