Jus
Innkallelser til lege /tannlege
Si i fra dersom timen ikke passer, ellers må du betale...
Burde det ikke være et krav at kunden/pasienten bekrefter timen i stedet, innen en viss tid, og mister timen automatisk, dersom den ikke blir bekreftet?
Min avdøde mann fikk i januar time i august til spesialist, disse legene har gjerne halvannen times åpen telefonlinje som stort sett er opptatt, ingen hjemmeside eller epost.
Hvor mye er det rimelig at man skal slite for å få avbestilt timen? Etter å ha prøvd, har jeg nok gitt opp, for jeg skulle avbestille så mye, og i august dukket plutselig innkallingen opp, jeg hadde altså ikke kastet den, hadde jeg ikke avbestilt den? jeg hadde to dager på meg, men forgjeves satt jeg i telefonen og fikk opptatt nummer.
To dager etter kommer altså regningen, med beskjed om at betaling for ikke oppmøte ikke kan føres på frikort etc etc.
Kan andre sende en vare til en kunde og forange at kunden tar bryderiet med å betale eller tilbakesende?
Nå var han jo kunde der, og dette var en kontrolltime. Men han hadde jo ikke bestilt akkurat den timen.
Men uansett synes jeg det er ryddigere at man BEKREFTER timen, hvis man vil ha den, dersom man skal ta ansvaret for den, i stedet for at man skal ta bryderiet med å avbestille den om man ikke vil ha den? Man kan være syk eller død eller flyttet til syden eller på sykehjem.
Hva er mitt beste trekk? Late som ingenting, og si at det ikke har vært noen innkalling/den må ha kommet bort i posten og det er snart ett år siden han døde, eller fortelle det jeg har sagt over her om at jeg ikke har kommet fram (som er sannheten)?
Må jeg betale en sånn time?
Er det noen lov om at jeg må betale dette?