Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Forbruker og kjøpsloven

Jeg har bestilt fire stoler fra Bolia.

Nå fikk jeg telefon om at leveringsdatoen som stod på ordrebekreftelsen er to uker utsatt. Jeg skulle få et gavekort som kompensasjon. Det aksepterte jeg. Men på mail stod det at jeg først skulle få gavekortet 30 dager etter at angrefristen er utløpt. Mao 60 dager etter at jeg har mottatt stolene som igjen er to uker forsinket.

Jeg lurer på om jeg har noen rett på kreve at gavekortet har gyldighet når jeg henter stolene? Kompensasjonen er jo for forsinkelse og har ingenting med returretten å gjøre

Stolene er betalt, men dette har store konsekvenser pga hussalg og visninger.

Greit nok, men dette med vilkårene for gavekortet var drøyt.

1
12 svar

12 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

krikkert2

Nå fikk jeg telefon om at leveringsdatoen som stod på ordrebekreftelsen er to uker utsatt. Jeg skulle få et gavekort som kompensasjon. Det aksepterte jeg. Men på mail stod det at jeg først skulle få gavekortet 30 dager etter at angrefristen er utløpt. Mao 60 dager etter at jeg har mottatt stolene som igjen er to uker forsinket. Jeg lurer på om jeg har noen rett på kreve at gavekortet har gyldighet når jeg henter stolene? Kompensasjonen er jo for forsinkelse og har ingenting med returretten å gjøre

Butikken har ingen rettslig regulert plikt til å gi deg gavekort som kompensasjon for forsinkelse, dette er en serviceytelse fra butikkens side. Rettigheter ved forsinkelse følger forbrukerkjøpsloven kapittel 5 (tilbakeholdelse, oppfyllelse, heving, og erstatning). Gavekortet kan til en viss grad ses på som en oppfyllelse av et eventuelt krav om erstatning, men det er nok sjelden aktuelt.

Butikken kan yte service på de vilkår de ønsker, innenfor de generelle regler om markedsføring som gjelder. Det er ikke i strid med markedsføringsloven å yte gavekort først etter at det er avklart om kunden ønsker å gå fra kjøpet.

2

Gunnar88

Viktig presisering at det er et klart skille mellom kjøpslov og forbrukerkjøpslov.

Kjøpslov - avtale mellom to private parter eller to profesjonelle parter.

Forbrukerkjøpslov - avtale mellom en forbruker og en profesjonell part.

1

kameliadamen

"Forbrukekjøpslovens kapittel 5"

Takk skal du ha krikkert2

1

kameliadamen

"Jeg har bestilt fire stoler fra Bolia"

Hva var det med denne setningen du ikke forstod?

At du har misforstått ellers det jeg spurte om fremgår i ditt første svar.

At du endelig skjønte poenget og gav meg ditt siste svar takker jeg deg for.

1

petterG

"Jeg har bestilt fire stoler fra Bolia"

Hva var det med denne setningen du ikke forstod?

Jeg forstod selvsagt setningen. Men hva og/eller hvor/hvem Bolia er aner jeg ikke. For alt jeg vet kan det være en nettbutikk i Ytre Mongolia; i likhet med de fleste her inne er jeg ikke synsk.

1

kameliadamen

100% gebyr på anger? Det må være en spesiell butikk som tar hele kjøpesummen i gebyr om du leverer en vare i retur.....

Ved bestillingsvare, pleier reglene å være noe annet enn ved "åpent kjøp".

Kjøpsloven gir heller ikke rett til "åpent kjøp" ved salg over disk Det er det de enkelte butikkene som selv tilbyr som ekstraservice, spesielt kjedene.

Men igjen, jeg ønsker innspill fra noen som har kunnskap om dette.

1

Lignende temaer

Bilde

Jobb og Utdanning

Jobb og Utdanning

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Bilde

Politikk - Norsk

Politikk - Norsk

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Politikk - Internasjonal

Politikk - Internasjonal

Laster...