Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Solgt bil til ID-tyv, banken krever pengene tilbak

I forrige uke ble jeg offer for ID-tyveri i forbindelse med salg av min bil. "Kjøperen" fikk kjøpet finansiert i en annen persons navn (stjålet bank-ID) gjennom lån i bank og jeg fikk kjøpesummen, kr 500.000, på min konto før overtakelsen skulle finne sted.

Jeg ante tidlig i prosessen "ugler i mosen" og varslet banken hele 3 ganger hvor jeg oppfordret de til å forsikre seg ekstra godt om at kjøper var den han gav seg ut for å være. Jeg fikk hver gang til svar at jeg skulle være trygg på vedkommende i og med han hadde signert sine dokumenter med bank-ID. I ettertid fremkommer det at banken ikke gjorde ytterligere undersøkelser og derav stolte blindt på den urettmessige bank-ID-signeringen.

Dagen etter kjøpesummen var mottatt fikk også jeg kredittvarsler i postkassen. ID-tyvene hadde fått min personalia gjennom å studere vognkortet og var nå i gang med å opprette bankkonti, kreditt etc i mitt navn. Men, de forstod nok at jeg var på sporet av de og møtte aldri opp for å hente bilen.

Jeg varslet banken og de svarer med å ville kreve tilbakeført de kr 500.000. Med trusler om renter og merkostnader. Jeg sitter om så igjen med et fryktelig tidsforbruk i form av å nøste opp i kredittopptakene svindlerne har gjort og mulig også fortsetter med å forsøke, gjennomføring av frivillig kredittstopp og en ellers usikker fremtid hva gjelder mine personalia på avveie. ID-tyveriet utført mot meg kunne helt klart vært begreset og stoppet på et mye tidligere stadie dersom banken hadde gjort de undersøkelser jeg ba om før gjennomføringen av utbetalingen fant sted.

Mine spørsmål lyder da som følger;

1. Dersom ID-tyvene hadde hentet bilen og denne hadde forsvunnet, ville også da banken hatt rett til å kreve de 500.000 tilbake fra meg, som selger av bilen, til tross for de undersøkelser jeg har bedt de gjøre i forkant av at utbetalingen fant sted? Jeg har forøvrig ikke fått annet krav enn ordene "vi ber om at summen tilbakeføres til kontonr xxxxx snarest". Det er vel normalt finansistitusjonene som løper risikoen ved å utbetale et lån til sin kunde og derav må ta kostnaden om noen er blitt utsatt for et ID-tyveri? 2. Har banken nå rett til å "velge" pengene fremfor bilen de nå har pant i, de burde da bare være takknemlige for at vi fortsatt har bilen de har blitt forsøkt svindlet for og ta til takke med denne? 3. Jeg ønsker eventuelt å rette et krav om kompensasjon mot banken for deres uforsvarlighet ved at jeg ikke ble tatt seriøst tidlig nok og at ID-tyvene derav fikk god tid til å misbruke min identitet. Hva er å anse som rimelig kompensasjon? 10%? 4. Dette kan umulig være god reklame for bankens rykte og videre sikkerhet for sine kunder, burde jeg ta saken videre til forbrukerrådet og eventuelt media?

Jeg har vært i kontakt med sakkyndig jurist og kommet frem til at saken eventuelt bør prøves for domstolene, om ikke annet enn for å statuere et eksempel. Bankene frasier seg ansvaret i altfor stor grad.

Jeg håper det finnes andre der ute som kan dele sin erfaring hva gjelder utfallet av tvisten med banken, eventuelt noen som kan vise til relevant rettspraksis i slike tilfeller.

På forhånd takk for hjelp.

Christoffer

1
1 svar

1 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

BornOnThe4thOfJuly

Bankene frasier seg ansvaret i altfor stor grad.

Jeg føler vel egentlig at det er du som forsøker å overføre ditt ansvar over til banken.

Ja du spurte banken om å forsikre seg om din kjøper var den han utgav seg for. Men hvorfor sjekket du ikke dette selv? Du hadde vel et navn på vedkommende og kunne ha sjekket dette helt selv. Det var vel din handel dette her og ikke bankens sin handel?

1

Lignende temaer

Bilde

Jobb og Utdanning

Jobb og Utdanning

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Bilde

Politikk - Norsk

Politikk - Norsk

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Politikk - Internasjonal

Politikk - Internasjonal

Laster...