Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Tyveri fra ansatte på arbeidsplassen

Driver gatekjøkken, og har lenge mistenkt at ansatte drikker brus, spiser is og annen mat på arbeidsplassen uten å betale. Beregner totalt tyveri til mellom 200 - 300 tusen pr år.

Reglene våres er veldig klare. Ved personalkjøp skal varen betales FØRST, så skal det skrives ut 2 kvitteringer der den ene teipes på produktet, og den andre legges i kassen.

Ved kontroll så er det 2 ansatte på jobb. Den ene drikker brus som ikke er betalt. Arbeidstakeren har ikke noe å betale brusen med, men hadde tenkt å betale en annen gang. Den andre arbeidstakeren hadde is, som hun var for stresset til å huske å betale. I tillegg hadde sistnevnte hatt en dårlig uke.

Vi gav advarsel til begge to, med årsak: tyveri på arbeidsplassen.

Arbeidstakeren mener det var alt for strengt, og mener også at det ikke er tyveri før de evt hadde tatt med seg brusen og isen hjem fra jobb. Problemet er at det er vanskelig å sjekke om de har is og brus i magen ved slutten av vaktskift.

Har vi overreagert her ?

1
9 kommentarer

Kommentarer

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

krikkert2

Dersom bedriften har retningslinjer om at varer skal være betalt og kvittering tatt ut før den ansatte kan ta varen i egen besittelse (og spise den) er det rutinebrudd, og et rutinebrudd som i seg selv kan lede til advarsel.

1

BlueRaptor

1. Overskriften er feil; dette er ikke snakk om tyveri fra ansatte på arbeidsplassen. Det er gjort av ansatte.

2. Defineres ikke dette av reglene om underslag? Just the top of my head.

1

_roffe_

Spørsmålet er om dette er tyveri (aldri til hensikt å betale for seg) eller et brudd på arbeidsstedets retningslinjer og vedtekter (meningen var å betale for seg).

Førstnevnte er selvfølgelig grunnlag for avskjed..

Sistnevnte burde medføre skriftlig advarsel, med fare for oppsigelse..

Dersom de ikke skjønner alvoret. - Kall arbeidstaker(e) det angår inn til et 15-1 møte (arb.miljøloven) og start drøftelser mtp. Oppsigelse. Kanskje de da skjerper seg.

Et annet alternativ er et generelt forbud mot i det hele tatt "kjøpe" varer fra arb.plassen.. Da vil man slippe å måtte etterforske om dette er tyveri eller brudd på arb.plassens vedtekter og retningslinjer.

1

legalize_it

En advarsel virker helt ok her. Kjenner ikke det juridiske rundt tyveri, men det å bryte reglement rundt personalkjøp må man vel uansett kunne forvente at fører til en advarsel.

1

Garindan

Har vi overreagert her ?

Nei. Det er enten skriftlig advarsel eller sparken med en gang. Fra det du forklarer så tyder det på at det ikke er et engangstilfelle, men ukultur for ulovligheter blant dine ansatte. Man kan ikke vise overbærenhet med slik systemisk svindel. Tydelig at de som er på jobb er enige om å dekke hverandre med sin stjeling.

Dere har vel med i kontraktene at stjeling og evt andre ting "kan medføre konsekvenser for ansettelsesforholdet"?

1

Tersu

Står tydelig i kontrakten at brudd på firmaets retningslinjer kan føre til oppsigelse, og reglene for personalkjøp er veldig enkle å følge.

Det er unge arbeidstakere, og tror ikke de skjønner hvor store summer det blir totalt. Så når de lager mat til seg selv, drikker en redbull, spiser en is...så blir det store summer når rundt 30 ansatte "glemmer" å betale for seg.

Det gjør vondt i magen når ansatte gråter og mente ikke å stjele noe. Men det gjør mer vondt i magen når en begynner å regne på forholdene, og finner ut at vi snakker mange hundre tusen i tyveri.

1

Lignende temaer

Bilde

Jobb og Utdanning

Jobb og Utdanning

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Bilde

Politikk - Norsk

Politikk - Norsk

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Politikk - Internasjonal

Politikk - Internasjonal

Laster...