Luftfart og Samferdsel

Grammofon

Minste lufttrykk for takeoff?

Ifølge nrk.no sier Widerøe at de minste flyene deres ikke kan fly pga. for lavt lufttrykk: "Vi har store utfordringer fra Røros og nordover til Bodø. De minste flyene våre er ikke sertifisert til å fly under så lavt trykk som vi opplever nå", sier Catharina Solli, informasjonssjef i Widerøe. Kan dette virkelig stemme?

1
5 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Ja det stemmer nok.

Ved landing vil instrumentene til de små flyene ha problem men å vise høyden. Så det kan hende det blir litt harde landinger..

De må stille inn lufttrykk ved landing. Laveste lufttrykk er 948, og i dag er lufttrykket 944.

1

Kan dette virkelig stemme?

Men Widerøe presiserer at det handler om flytypen. Ikke at flyene er små. Det er måleinstrumentet som ikke går lenger ned enn 948 hPa på visse flytyper.

1

Kan dette virkelig stemme?

Datamaskinene om bord i flyet bruker lufttrykket til å beregne hvor høyt flyet befinner seg over bakken.

Det normale lufttrykket ved havnivå er på 1013 hPa (Hektopascal, tidligere millibar) og avtar i høyden med 1 hPa for hver 8 meters høyde. Verdiene som ligger inne i datamaskinen på dash 8-100 går ikke lenger ned enn til 948 hPa, så når trykket er lavere enn det så skjønner ikke datamaskinen hvor høyt den er.

Dermed kan det bli krøll ved landing da mannskapet ikke får riktig høyde i instrumentene sine.

1
xpoolman [sitat…] Datamaskinene om bord i flyet bruker lufttrykket til å beregne hvor høyt flyet befinner seg over bakken. Det normale lufttrykket ved havnivå er på 1013 hPa (Hektopascal, t...

Verdiene som ligger inne i datamaskinen på dash 8-100 går ikke lenger ned enn til 948 hPa, så når trykket er lavere enn det så skjønner ikke datamaskinen hvor høyt den er.

Merkelig situasjon dette her, men helt forståelig, da lavt trykk uten korreksjon, viser større høyde enn det du har. Alle fly innenfor et bestemt område rundt en flyplass, og under en viss høyde, stiller høydemåleren inn på det trykket som oppgis fra flygeleder. At flyene har radarhøydemålere spiller ingen rolle, da alt refereres til lufttrykk der de flyr. Utenfor flyplassens ansvarsområde, gjelder fast standard trykk på 29,93 thg, eller 1013 hPa, som alle flyr på.

1

Det er prosedyrene til Widerøe som setter begrensing på lavt trykk, ikke flyene i seg selv. Selv om de automatiske systemene ombord setter denne begrensingen kunne Widerøe om de ønsket laget manuelle prosedyrer for å fly med så lavt trykk som det var. Media oppslag om historisk lavtrykk, Widerøe har aldri opplevd dette før osv., er kun fake news.

2

Lignende innlegg

Men hva med sola?..

Det er riktignok svært langt frem i tid, men likevel, - vitenskapen forteller oss at sola vil stadig utvide seg fremover og "med tida" brenne opp iallfall de nærmeste planetene, Jorda inkludert. (Da k...
2
2 svar
Miljø og Klima SjatH Siste svar

1,5 grader og det umulige

Er det egentlig ikke bare irriterende med gnålet om at at global temperatur skal begrenses til 1,5 grader i forholdt til førindustrielt nivå? For vi vet jo alle at det i praksis er fullstendig urealis...
2
2 svar
Miljø og Klima Ola21 Siste svar

Klima 99% enighet

I følge oppslag nå i VG har en undersøkelse foretatt konkludert med at det nå er 99% enighet blant forskere om at det er en menneskeskapt klimakrise. Dette er selvfølgelig propaganda produsert like fø...
2
6 svar
Laster...