Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Luxemburg har innført gratis kollektivtransport

Gratis på buss, tog, trikk, og det skal bli interessant å se hvordan det går over tid.

Norge, et av de rikeste land i verden, har ikke råd til noe sånt, her pønskes det ut nye, finurlige metoder for å dra penger ut av kontiene til dem som bruker veinett, ferjer og kollektivtrafikk.

Den eneste årsak jeg finner å være rettferdig, er å ha bompenger som et trafikkregulerende virkemiddel. Ellers burde det være bannlyst!

Så nå håper jeg at Hareide og Stortingets transportkomite drar på studietur til Luxemburg, og finner nye måter å få folk til å reise kollektivt på.

-- det går jo an å håpe...

1
12 svar

12 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

kansas00

Gratis på buss, tog, trikk, og det skal bli interessant å se hvordan det går over tid.

https://en.wikipedia.org/wiki/There_ain%27t_no_such_thing_as_a_free_lunch

1

ruffem

Det er jo nettopp det som er årsaken til de høye billettprisene på ferjetrafikken, noe som har skapt noe avisdebatt.

Og årsaken er ganske enkel, manuell innkreving fra passasjerer UTEN autopassbrikke pålimt kroppen, er dyrere enn å automatisk registrere innkjøring på ferjer med autopassbrikke som kjøretøy har pålimt i frontruten.

Derfor sløyfes billettinnkreving fra fotgjengere, og tapet utjevnes ved å øke billettprisen for bilister.

1

Someone

Gratis og gratis, det betyr at man må på sikt betale mer i skatt

1

BornOnThe4thOfJuly

Eller betale det samme i skatt å få et dårligere tilbud fordi man mister inntektene fra billettsalget til å finansiere kollektivtrafikken.

1

fargerik

Høy pris er lik halvfulle busser.

Lavere pris gir flere passasjerer.

Det smarteste er å senke prisene slik at flere kjører kollektivt.

Det er jo bare dumt å kjøre rundt med halvfulle busser på grunn av at billettprisen er høy.

1

BornOnThe4thOfJuly

Lavere pris er for det første ikke det samme som gratis.

Lavere pris gir flere passasjerer som det gjør ved enhver vare/tjeneste. Men vi skal huske på at tjeneste vi snakker om allerede er sterkt subsidiert. Lavere pris vil garantert gi mindre totale inntekter da tapet man får ved at dagens brukere betaler mindre er større enn gevinsten ved at man får ved at nye passasjerer betaler sin billett.

Det igjen betyr at man enten må redusere tilbudet, som betyr færre passasjerer igjen, eller spytte inn mer penger i form av subsidier.

Alternativet til å kjøre rundt med halvfulle busser er som du vet å legge ned bussrutene slik at slike halvfulle busser blir brukt på steder der de blir fylt opp.

1

Someone

Lavere pris gir flere passasjerer.

Siden det i rushtiden til dels er sprengt kapasitetsmessig på kollektivtrafikken, mener du da man skal øke prisene? :-p

1

BornOnThe4thOfJuly

Dette har vært prøvd flere steder men selvsagt ikke i så stor skala som i Luxemburg.

Hvilket som helst land har selvsagt råd til dette. Så og si alle land subsidierer allerede sitt kollektivsystem og ønsker du det gratis så er det noe av det enkleste å få til. Da ser du bare på hvor mye penger du ønsker å bruke på kollektivtrafikken og lager et kollektivsystem som tilsvarer den mengden penger.

Det vil selvsagt være færre ruter, færre avganger og antageligvis også kortere tid det kjøres kollektivtrafikk enn om du velger å ta betalt av passasjerene og kan bruke de pengen i tillegg for å lage et bedre kollektivsystem.

Slik sett for like store offentlige subsidier så får man altså et dårligere kollektivtilbud dersom man gjør det gratis.

Den andre siden av det er selvsagt at flere vil bruke det kollektivsystemet som finnes. Det høres fint ut selvsagt og i mange tilfeller er det jo fint. Men det betyr også at man kommer på tanken at da kan jeg jo ta bussen et bussstopp siden det ikke koster noe og da slipper jeg å gå eller sykle.

Det betyr at det på viktige ruter vil bli veldig trangt med en rekke folk som fint kunne kommet seg fram til fots eller på sykkel. generelt så vil man tiltrekke seg reisende som egentlig ikke har noen spesiell grunn til å bruke bussen. De gjør det bare fordi de kan og alternativ metode ville vært vel så bra.

Så lenge det er plass så kan man sikkert leve med det. Da vil det kun gå utover reisetiden da det tar lenger tid å få folk på og av bussen. Er det derimot dårlig plass så må man plutselig sette opp flere busser og siden pengesekken er begrenset så vil det si at man må kytte et annet sted.

Så jeg håper at gratis kollektivtrafikk ikke blir gjennomført på et regulert basis da det er sløsing med ressurser og man taper faktisk mer enn man vinner. Et effektivt kollektivsystem fordrer gode stamruter og høy frekvens. Det er vesentlig viktigere enn prisen. Og når betaling kan finansiere nettopp gode stamruter og høy frekvens så velger jeg det foran at folk som egentlig ikke har betalingsvillighet for å ta bussen skal få slippe å mosjonere.

1

ruffem

Det vil selvsagt være færre ruter, færre avganger og antageligvis også kortere tid det kjøres kollektivtrafikk enn om du velger å ta betalt av passasjerene og kan bruke de pengen i tillegg for å lage et bedre kollektivsystem.

ER dette virkelig en naturlov, eller stoler du her på de fleste norske politikeres inngrodde uvilje mot å bruke panger på fornuftige tiltak innenriks - men heller lyster å sende penger til afrikanske dysfunksjonelle stater?

1

BornOnThe4thOfJuly

Lov og lov. Dersom du ikke sprøyter mer penger inn i systemet så kan jeg love deg at busselskapene ikke vil kjøre like mange km for mindre penger.

Putter politikerne mer penger inn så betyr det for det første at noe annet får mindre penger, men selv da unngår du jo ikke problematikken. Hadde man hatt billettinntektene hadde man hatt enda mer penger og dermed kunne du få kjøpt enda flere km kjørt av bussene.

Uansett hvor mange penger politikerne finner så vil det å bruke billettinntektene i tillegg kunne gi mer km kjørt med buss.

Dersom du synes det er vanskelig å diskutere hvorvidt det Luxemburg gjør er en god ide eller ikke så kan du bare si det. Å dra inn u-hjelp, eller hva du forsøker på, er bare et klart og tydelig tegn på at du mangler totalt argumenter i debatten.

Jeg har forklart hvorfor det er en dårlig ide etter min mening. Ta tak i de argumentene istedenfor å late som u-hjelp har noe med denne debatten å gjøre.

1

Lignende temaer

Bilde

Miljø og Klima

Miljø og Klima

Bilde

Vitenskap

Vitenskap

Bilde

Astronomi

Astronomi

Bilde

Elbil

Elbil-forum

Bilde

Politiet

Om godt arbeid og ikke så godt arbeid fra politiet

Laster...