Nye VGD er lansert! Mer informasjon

PIA - Pakistan International Airlines

En av tre pakistanske flygere har ikke gyldig flysertifikat.

EU stanser alle flyginger fra Pakistan International Airlines (PIA) det neste halvåret. Grunnen er at hver tredje pakistanske pilot mangler flysertifikat eller flyr uten nok erfaring.

Av Pakistans 860 piloter har 262 fløyet med tvilsomme dokumenter og mangel på flyutdannelse. Nå er de alle sammen satt på bakken i Pakistan.

Av de ukvalifiserte pilotene jobbet 141 i det statlige Pakistan International Airlines (PIA), et flyselskap som flyr over hele verden, og som også har faste ruter til Oslo.

Det er nesten ikke til å tro, og det må åpenbart være korrupsjon med for å få til noe slikt.

1
4 svar

4 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Varulv2478

EU stanser alle flyginger fra Pakistan International Airlines (PIA) det neste halvåret. Grunnen er at hver tredje pakistanske pilot mangler flysertifikat eller flyr uten nok erfaring. Av Pakistans 860 piloter har 262 fløyet med tvilsomme dokumenter og mangel på flyutdannelse. Nå er de alle sammen satt på bakken i Pakistan. Av de ukvalifiserte pilotene jobbet 141 i det statlige Pakistan International Airlines (PIA), et flyselskap som flyr over hele verden, og som også har faste ruter til Oslo.Det er nesten ikke til å tro, og det må åpenbart være korrupsjon med for å få til noe slikt.

https://www.dw.com/en/how-pilots-acquire-dubious-licenses-in-pakistan/a-53982445

Det er ikke så enkelt som det kan bli, men det er utvilsomt ikke noe tvil om at en korrupsjonskultur hadde oppstått innenfor den pakistanske flyaktiviteten siden 11. september da det finansielle og organisasjonsmessige grunnlaget for de pakistanske flyselskapene med PIA i spissen kastes ut i meget turbulente omstendigheter, ettersom politisering, besparingsstrategi og alvorlige økonomiske problemer har fulgt til rot. Pakistan er ikke det eneste landet som har for mange piloter uten flysertifikat, det hadde vært flyulykker i andre land som i Russland - men regjeringen i Pakistan startet sine undersøkelser for to år siden da man fattet mistanke etter en flyulykke.

Sannsynlig er langt færre uten gyldige flysertifikater enn det som er oppgitt, ettersom dokumentgyldighet tars med - i et land hvor kvalitetsnivået på offisielle som formelle dokumenter har lenge vært et stort problem. Men det betyr ikke at det er langt færre som ikke burde få fly, fordi det er et dyptgående problem som hadde oppstått av to grunn; for det første de finansielle tilstandene for de pakistanske flyselskapene som har vært katastrofalt siden 2011, for det andre er pilotyrken sterkt ettertraktet som en luksuriøs inntektskilde med meget sterk fagforeningsbeskyttelse i et fattig land med stor arbeidsløshet fra før.

PIA har vært et veldig respektabelt flyselskap helt siden starten i 1955 som et av de ledende i Asia, og har aldri hatt meritt på seg som et useriøst flyselskap i det forrige århundret ettersom det profesjonelle nivået på besetningene og bakkemannskapet var på internasjonal standard, idet PIA ansås som et nasjonalt symbol som SAS hadde vært. PIA var Pakistans SAS med en fascinerende historie som et av de beste i hele Asia, og var ofte ansett for å være bedre enn sin rival Air India som ble privatisert i 2000 for tjue år siden, og da begynte PIA å sakte ned gradvis, men sikkert.

Nå har Air India et stort forsprang, og man vet at det er sterke krefter i Pakistan om å privatisere de statsdrevne flyselskapene som har blitt en utgiftspost.

1

Someone

Air India som ble privatisert i 2000

Air India er offentlig eiet og avhengig av mange milliarder i ymse tilskudd fra den indiske staten hvert år for å overleve

Ellers har jeg aldri hørt noen som har fløyet PIA som har snakket positivt om dem...

1

Varulv2478

Ellers har jeg aldri hørt noen som har fløyet PIA som har snakket positivt om dem...

Det er lenge siden PIA var langt opp, Fram til 2001 var dette selskapet et av de beste fra Sør-Asia, og var preget av sin bakgrunn som statsflyselskap fra storhetstiden i 1950-1980 da slike statsflyselskapene representeres som de beste.

Air India har vært privatisert med staten som en av eierne, siden år 2000, men det var ikke en fullstendig privatisering, noe som fulgt til et par tiår med krangling og politiske strid ettersom staten fortsatt med å være hovedaksjonær med årlige tilskudd. Aktuelt sliter man med å lokke til seg sterke aksjonærer som holdes seg unna fordi det er store gjeldsproblemer. I dette året vil man trekke staten helt ut av Air India - hele 100 % - men tidspunktet kunne ikke ha vært verre med tanke på pandemien.

Men i det minst hadde Air India kommet meget langt i dette århundret i sammenligning med PIA som nå sliter veldig sterkt.

1

Lignende temaer

Bilde

Miljø og Klima

Miljø og Klima

Bilde

Vitenskap

Vitenskap

Bilde

Astronomi

Astronomi

Bilde

Elbil

Elbil-forum

Bilde

Politiet

Om godt arbeid og ikke så godt arbeid fra politiet

Laster...