Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Etter 4 feltsveien stod ferdig forbi Gran for noen år siden, ser det ut som neste strekning omsider blir vedtatt i Stortinget i dag, ved at de endelig kan starte på det veldig dårlig strekket mellom Gran og Roa. Som vel alle er enige burde vært bygget samtidig med resteb

https://www.bygg.no/article/1452373

1
6 svar

6 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Someone

150 mill går også til å utvide 3,8km av RV4, slik at man får bredere vei og midtdeler på 3 feltveien på strekket Sandvold-Amundrud, nord for Gran

https://www.veier24.no/artikler/nytt-oppdrag-riksvei-4-skal-utvides-for-150-mill/508411

1

Varulv2478

Etter 4 feltsveien stod ferdig forbi Gran for noen år siden, ser det ut som neste strekning omsider blir vedtatt i Stortinget i dag, ved at de endelig kan starte på det veldig dårlig strekket mellom Gran og Roa. Som vel alle er enige burde vært bygget samtidig med resteb

Var der; vegen mellom Gran og Roa som for øvrig går gjennom jordbrukslandskap er et monster; selv om den bare er 3,2 km mellom rundkjøringen i Roa i sør og rundkjøringen i Viken i nord - er det et trafikkmareritt fordi det ikke finnes sideveger eller alternative veger mellom de to tettstedene på dalsbunnen - man må krysse vegen fra Lunnerlinna for å komme mot øst; alle sideveger sluttet nemlig mot Hadelandsvegen fremfor langs. Dermed ser man stadig traktorer og lokaltransport på vegen - oftest var traktorsjåførene ikke gitt annet valg enn å sinke ned hele trafikken.

Dessuten er det helt umulig for en syklist om han skulle til Gran fra Roa, å komme dit; Hadelandsvegen er forbudt for sykkelbruk fordi det er for farlig, ennå ser man meget frustrerte syklister der fordi man må sykle bokstavelig talt helt ut av dalen for å komme ned begge retninger. Fra Lunner er det bratte skråninger, stuper, traktorveg og dårlige veger med stor stigning - og det er umulig å komme til Oslolinna-vegen ved rundkjøringen i Viken. Fra Roa må man sykle opp og opp og opp på Oppdalslinna - 200 m stigning på bare 600-700 m strekning. Stadig flere og flere sykler nå oppover Hakadal fra Oslo hvor det er gode sykkelruter, bare for å oppleve bråstopp i Roa, derfra må de nemlig sykle UT av Hadelanddalen for å komme videre til Brandbu!

Vegplanleggerne hadde gjort en meget stor tabbe; de skulle ha en parallell sideveg for lenge siden - og disse som utbygd Hadeland for mange tiår siden, hadde skapt en av de verste flaskehalsene i hele Norge ved å samle alt på en og samme veg uten å ta høyde for trafikkveksten inn i fremtiden. Det var ikke smart å la være med å ta det siste stykket fra Gjøvik mot sør - spesielt ikke etter ferdigstillelsen av E16-vegen fra øst, som stoppet i Roa før den svinger ut mot Ringerike i vest.

2,18 milliarder kroner for litt over tre kilometer?

1

Someone

2,18 milliarder kroner for litt over tre kilometer?

2,18 mrd er vel inkludert den delen av pakka som skal utbedre veien ved to strekninger lenger nord også?

1

Varulv2478

De er mye mer krevende enn på åpen lend, ettersom det er tale om en "ny" vei som har blitt kuttet gjennom terrenget og reist over naturlig lend som måtte bli smalt pga. et boligområde som har blitt et egne tettsted omkring Moen kirke som dertil ligger mot verdifull jordbruksområde. Bruer, steinheller, veiunderlag etc. må rives eller flyttes for å utvide med fem meter, og store områder må utdeles. Dette kunne ventes, men ærlig sagt husket jeg utbyggingen til Brumunddal - det var marerittaktig der en trefelts veg endt opp med å bli et så massivt inngrep at byggeområdet var flere hundre meter bred og blitt så kostbart i slutten, da man bygd ut til firefelts.

I det minst er det ikke behov for en kostbar sykkelveg der ettersom det er skiltet ut en vei fra Brandbu til Gjøvik gjennom den historiske Kjølvegen (som merkelig nok går over "Morderbekken") som sluttet i Einarstranda hvor man kan fortsette på vestsiden av innsjøen Einavatnet. Stigningen fra Hadeland betyr at en ny sykkelveg vil ikke være bedre enn Kjølvegen som går gjennom historiske og naturskjønne omgivelser. Selv om vegen burde utbedres for sykkelbruk i fremtiden.

Vegen mellom Gran og Roa er ti ganger mer viktigere enn mellom Jaren og Amundrud for øyeblikket, ettersom vegen fra Roa er basert på eldre vegdesign og det eneste stedet hvor man kan kjøre fram og tilbake, i kontrast til vegen nord fra Jaren der det er parallelle veger fram til Solsida ved Lygna. All trafikk til Jaren forstyrres ikke av lokalvirksomhet som sett mellom Gran og Roa.

1

Lignende temaer

Bilde

Miljø og Klima

Miljø og Klima

Bilde

Vitenskap

Vitenskap

Bilde

Astronomi

Astronomi

Bilde

Elbil

Elbil-forum

Bilde

Politiet

Om godt arbeid og ikke så godt arbeid fra politiet

Laster...