Dersom kolonial.no klarer å holde relativt vanlige matvarepriser, samt utvider området der de kan levere, vil jo firmaet glatt ta alle kundene til retthjem.no - og det er en del. Prisene på retthjem ligger (eller lå, for noen år siden) på ca 150% av normalpriser.

De enslige som, av ymse grunner, er så bevegelseshemmet at de ikke kan gå (eller kjøre) i butikken selv, har jo ikke annet valg enn å få varene levert på døra. Altså om man ikke ønsker å belemre familie og kjente i særlig grad.

For noen år siden var jeg i en sånn situasjon; jeg kunne ikke gå i butikken selv, og ville ikke være til mer bry enn nødvendig for familie og venner. Det jeg fant ut, var at jeg faktisk sparte penger ved å netthandle mat, nettopp fordi jeg unngikk lokketilbud og impulskjøp. Men det labre utvalget i nettbutikken gjorde det mildt sagt begredelig å være avhengig av den.

Hvis kolonial.no utvider leveringsområdet sitt østover, kan jeg definitivt tenke meg å handle derfra, da (naturligvis) tunge og/eller voluminøse varer. Det anbefaler jeg andre å vurdere også. Det kan virkelig være verdt leveringsgebyret å få basisvarer fraktet til dørstokken.

2

Dette er kanskje et bra tilbud for travle småbarnsfamilier, men selv har jeg stor glede av å gå mellom hyller og disker, titte på utvalget, lese på forpakningene og få idéer, kjenne på frukten og tomatene, og ta inn alle duftene.

2

Jeg tror at grunnen er så enkel at ingen har giddet å bry seg om å yte denne ekstra servicen til kunder på grunn av den ekstra jobben det medfører. Som det står i artikkelen, ser flere aktører nå på saken, sikkert en effekt av kolonial.no og andre levert på dørentjenester. Det finnes et marked for det i Norge, bare tenk eldre og andre som har vanskeligheter med å komme seg ut.

1
caliblue Det er nok flere grunner til at man ikke finner tilsvarende i Norge. Kostnadsnivået er vel høyere, både hva arbeidskraft, bilhold, drivstoff, bompenger osv. gjelder. I tillegg er d...

Det er nok flere grunner til at man ikke finner tilsvarende i Norge. Kostnadsnivået er vel høyere, både hva arbeidskraft, bilhold, drivstoff, bompenger osv. gjelder. I tillegg er det ikke noen tradisjon og kultur for det.

Det er neppe det som er grunn. Kostnadsnivået er høyere, men det er løningene sandelig også .

Ikke har dk, heller tradisjon for dette

1
andy_warhol Jeg bor i Danmark, og her tilbyr flere av matkjedene onlinehandel og levering hjem på døren for rundt 29,-. Jeg forstår ikke hvorfor butikkene i Norge ikke fikser en slik ordning.

Det er nok flere grunner til at man ikke finner tilsvarende i Norge. Kostnadsnivået er vel høyere, både hva arbeidskraft, bilhold, drivstoff, bompenger osv. gjelder. I tillegg er det ikke noen tradisjon og kultur for det. Hjemkjøring av varer er en greie man ikke vet man savner eller trenger før man har blitt vant til det. Og er man ikke vant til det og har opplevd hvor praktisk det kan være, vil betalingsviljen for slikt være lav eller ikke-eksisterende.

Viktigst er nok uansett den spredte bosetningen sammen med hvordan norske matkjeder fungerer. Man annonserer og gjør unna det aller meste av markedsføring på nasjonalt nivå. For at det skal fungere, trenger man butikker som fremstår forholdsvis like. Når det gjelder pris, åpningstider, tjenester osv.

Jeg er oppvokst på et lite tettsted og er gammel nok til å huske at de lokale butikkene gikk inn i de ulike kjedene. Den mest merkbare forandringen var de utvidete åpningstidene. Plutselig måtte de holde butikken åpen til 20 på hverdager og 18 på lørdager. Noe det absolutt ikke var behov for og butikkene var i lange perioder tomme. Men skulle de være med i kjedene, hadde de ikke mye valg. Kjedene ville bygge sin merkevare og bruke åpningstidene i markedsføringen sin. Man kan ikke stenge kl 18 når det står i all reklamen som sendes ut at de skal ha åpent til kl 20.

Mye har skjedd siden den gang. Kjedene er flere og åpningstidene er enda mer utvidet. Mens kundegrunnlaget er uforandret. Nå kan man vel handle fra kl 7 til 23. Økt omsetning kan umulig forsvare de ekstra 4-5 timene butikkene er åpne.

For at kjedene skal kunne tilby hjemkjøring av varer og markedsføre det for fullt, vil de nok at det skal gjelde samtlige butikker. Og til flat pris.

Grunnen til at jeg tror kolonial.no muligens kan fungere, er at de primært ikke satser på hjemkjøring. Men på å levere varer på større arbeidsplasser hvor mange kjører til jobb. For den største ulempen i mine øyne med hjemkjøring, er at man typisk får et "tidsvindu" hvor man må holde seg hjemme for å ta imot varene. Har man levering f.eks. en eller annen gang mellom kl 17 og 20, er hele kvelden ødelagt. Da er det enklere å bruke en halvtime på å dra til butikken når det passer seg.

1

Jeg bor i Danmark, og her tilbyr flere av matkjedene onlinehandel og levering hjem på døren for rundt 29,-. Jeg forstår ikke hvorfor butikkene i Norge ikke fikser en slik ordning.

1
VivaLV [sitat…] Men hvor mange klarer det? Ellers er vel problemet at tjenester er dyrt i Norge og det koster og få det levert på døren. Jeg trur det er mer sannsynlig at firmaet ikke eks...

Da har jeg større tro på at det smelter sammen med hjemmetjenester generelt. Det ser man vel allerede at når "Oslo vest" drar på hytta så er den ferdig vasket, brøytet og kanskje også tent opp i peisen og med mat i kjøleskapet.

Og det er også sannsynlighet for at de som kan "ta seg råd" (eller har tante/svigermor på besøk) lar denne "hushjelpen" også gjøre handlingen.

1

Aftenposten driver massiv markedsføring av en ny aktør innen dagligvare, der man kan hente varene.

Dagligvarehandel på nett i Norge floppet vel allerede før det kom i gang.

Det er noen steder småbutikker som driver med utkjøring av varer. Men jeg vet ikke om betillingene her sendes inn pr. postlagt brev, på FAX, eller ringes inn eller mailes inn via Internetsen.

Og hvor detaljerte bestillinger går det an å ha? F. eks at man skal ha utvalgt "grønne" eller godt modne bananer, med eller uten priskker, ed eller uten pose.

1
franzsigel Er dessverre ikke så fryktelig mange norske supermarkeder jeg synes er særlig hyggelige å handle i. Så er slikt tilbud kunne jeg godt tenkt meg for å handle faste "basis"-varer. Er...

Kan egentlig ikke se noen grunn til at en slik tjeneste ikke skal være tilnærmet lavest på pris.

1) De handler ikke inn i store nok kvanta til å få prisene lavt nok i forhold til Norgesgruppen og Rema.

2) Marginene i norsk dagligvare er ikke store. Overskudd genereres av høyt volum. 3% på bunnlinja er ikke akkurat mye å leve av hvis du omsetter for 10 mill.

Og dette er de to største grunnene. Det er mange, mange flere hvis du absolutt vil ha dem

1
gourmande Dette er kanskje et bra tilbud for travle småbarnsfamilier, men selv har jeg stor glede av å gå mellom hyller og disker, titte på utvalget, lese på forpakningene og få idéer, kjenn...

Er dessverre ikke så fryktelig mange norske supermarkeder jeg synes er særlig hyggelige å handle i.

Så er slikt tilbud kunne jeg godt tenkt meg for å handle faste "basis"-varer.

Er to ting som gjør meg skeptisk til å benytte et slikt tilbud:

1: Holdbarhet på varer. Har altfor dårlige erfaringer med at supermarkeder pusher produkter som er i ferd med å gå ut på dato. En slik tjeneste må sørge for at jeg i størst mulig grad får "nye" varer.

2: Prisen. Så lenge en slik tjeneste vil kunne minimere sine kostnader til lokaler, varelager og personal så forventer jeg at det gjenspeiler seg i pris ut på kunde. Og da vil jeg ikke være villig til å betale priser "et sted mellom Kiwi og Meny".

Kan egentlig ikke se noen grunn til at en slik tjeneste ikke skal være tilnærmet lavest på pris.

Fikser man dette så tror jeg så absolutt at en slik tjeneste vil kunne ta en solid markedsandel av dagligvaresalget.

Men tviler vel på at akkurat disse gutta vil klare å konkurrere med de store kjedene som sikkert har tilsvarende løsning klar til å rulles ut på kort varsel.

1

Aftenposten driver massiv markedsføring av en ny aktør innen dagligvare, der man kan hente varene.

Vi har disse på jobben, hvor de har eget hentepunkt i kjelleren hos oss. Men har ikke brukt dem da jeg normalt tar bussen hjem fra jobb, og gidder da ikke styre med bæreposer gjennom hele byen

1
VivaLV [sitat…] Men hvor mange klarer det? Ellers er vel problemet at tjenester er dyrt i Norge og det koster og få det levert på døren. Jeg trur det er mer sannsynlig at firmaet ikke eks...

Jeg trur det er mer sannsynlig at firmaet ikke eksisterer om 3 år enn at det gjør det.

Det tror forsåvidt jeg også. Det å selge en tjeneste til folk som ikke vet de trenger den, gir store utfordringer og er sjeldent risikofritt.

Jeg tror likevel det er et marked for dette. Kontakt større kontorkomplekser med masse kjøpesterke ansatte. Kom inn bakveien med reklamen sin. Det er sikkert en og annen personalavdelig som mer enn gjerne sender ut masse e-post om man legger ved f.eks. et gavekort på 100 kr for første bestilling. Det vil få folk til å prøve det. Noen vil bestille noe en gang, andre vil oppdage at dette passer godt for de. Med masse folk under samme tak som potensielle kunder, vil det bli snakket om. Fornøyde brukere vil spre ordet, nyansatte vil raskt få det med seg, folk som slutter vil etterspørre samme tilbud hos sin nye arbeidsgiver osv.

Problemet oppstår vel hvis man vil vokse seg for store for fort. Man vil ikke kunne få med alle på noe slikt. Kanskje må man si seg fornøyd med ukentlige bestillinger fra 5% av de ansatte samt 5-15% som legger inn en bestilling eller to i måneden. Det kan fort være nok for å ha levering 1-2 dager i uka.

Det som gjør meg mest skeptisk til dette, er at de allerede nå virker å ha 12 ansatte ifølge nettsiden deres. Det virker voldsomt for et slikt selskap som akkurat har avsluttet testing med et leveringssted. Større ambisjoner enn tålmodighet kan kvele hele butikken.

1
VivaLV [sitat…] Men hvor mange klarer det? Ellers er vel problemet at tjenester er dyrt i Norge og det koster og få det levert på døren. Jeg trur det er mer sannsynlig at firmaet ikke eks...

Ellers er vel problemet at tjenester er dyrt i Norge og det koster og få det levert på døren.

Nå skummet jeg bare gjennom artikkelen og tok en kjapp kikk på nettsiden deres, samtidig som jeg vet fint lite om hvilke lignende tilbud som har eksistert - men var ikke greia her at de fokuserer på større arbeidsplasser? Og har utlevering av varene i parkeringsgarasjene der?

De skal vel i tillegg tilby hjemkjøring for ekstra pris, og det er noe jeg også er skeptisk til. Som tjeneste alene. Som et tilbud for å flere bein å stå på, kan det kanskje funke.

Ved utlevering på arbeidsplasser, kan de selv til en viss grad velge sine kunder. Markedsføring blir veldig mye enklere. I tillegg vil de sitte på masse informasjon om hvem som kjøper hva, så de kan enkelt skreddersy tilbud til sine kunder.

1
caliblue Liker tanken og tror det er et marked for slikt. Om det gjøres riktig. Det er dog viktig å forstå at dette ikke er noe for alle. Jobber man (for) mye, har unger som skal til skole/...

Å handle dagligvarer på nett funker bra og er populært andre steder. Norge og nordmenn er vanskelige,

Og der er jeg nok litt gammeldags og konservativ og med ett lite "Oslo vest"-hat. Håper virkelig ikke Norge noengang blir ett samfunn hvor au-pair og hjemmetjenester på alt blir standarden.

Min samboer har jobbet i flere barnehager på Oslo Vest og Tårnfrid-prototypen passer bedre enn det mange trur. Og det er snart 10 år siden hun jobbet der så det har neppe blitt så mye bedre.

Det gjør noe med barn som er kontaktskapende når de blir hentet av mor eller far og skal vise frem den fine tegningen de lagde i barnehagen som er mer opptatt å snakke i telefonen og rushe avgårde. Dvs. hvis da ikke au-pairen kommer isteden da...

Og "Oslo Vest" er i hermetegn som dere ser. Finnes også eksempler på det her. Er litt sånn at folk spør om du skal på hytta på fjellet eller til sjøen til helga og nesten tar det som gitt at du i det hele tatt har hytte.

1
caliblue Liker tanken og tror det er et marked for slikt. Om det gjøres riktig. Det er dog viktig å forstå at dette ikke er noe for alle. Jobber man (for) mye, har unger som skal til skole/...

så vil matbudsjettet for mange holdes lavere ved å benytte slike løsninger fremfor å la seg friste til å kjøpe alt mulig rart man strengt talt ikke trenger i butikker.

Men hvor mange klarer det?

Ellers er vel problemet at tjenester er dyrt i Norge og det koster og få det levert på døren.

Jeg trur det er mer sannsynlig at firmaet ikke eksisterer om 3 år enn at det gjør det. Det er vel snart 20 år siden de første av disse firmaene dukket opp og de fleste har vel ikke klart seg.

Da har jeg større tro på at det smelter sammen med hjemmetjenester generelt. Det ser man vel allerede at når "Oslo vest" drar på hytta så er den ferdig vasket, brøytet og kanskje også tent opp i peisen og med mat i kjøleskapet.

1

Liker tanken og tror det er et marked for slikt. Om det gjøres riktig. Det er dog viktig å forstå at dette ikke er noe for alle.

Jobber man (for) mye, har unger som skal til skole/barnehage/SFO + aktiviteter på kveldstid, lang pendlevei osv., så blir tid verdifull. Mer verdifull enn hva man evt. betaler for å benytte en slik tjeneste. I tillegg føler jeg meg ganske sikker på at selv med 10-15% høyere priser, så vil matbudsjettet for mange holdes lavere ved å benytte slike løsninger fremfor å la seg friste til å kjøpe alt mulig rart man strengt talt ikke trenger i butikker.

Det passer nok ikke like bra til all mulig handling, men for tørrvarer, drikkevarer, toalettsaker, vaskemiddel og slikt er det perfekt. Er nettbutikken god, kan det hele semiautomatiseres. Så mye av hva man handler kan gjøres med hjelp av et par museklikk.

En potensiell bieffekt vil også være at folk muligens bruker tiden og evt. pengene de sparer "fornuftigere". Hvor man får det meste levert, men kjøper f.eks. fisk og kjøtt selv. Med mindre på handlelista, blir fort spesialforretninger mer attraktive enn når man kjører til et eller annet kjøpesenter for å finne alt på et sted.

Å handle dagligvarer på nett funker bra og er populært andre steder. Norge og nordmenn er vanskelige, men finner man riktig målgruppe og ikke forsøker å bite over for mye, tror jeg det kan fungere her også. Således er det fornuftig å fokusere på grupper med god kjøpekraft og bil... folk som f.eks. bor alene, sentralt og reiser kollektivt tjener man uansett ikke gode penger på.

1

Lignende innlegg

Vintersport timy3 Publisert

Maren Lundby

Maren Lundby er for tjukk, eller rettere sakt for kraftig. Før ut i verden måtte en skihopper være kraftig og spenstig for å kunne hoppe langt, men etter at denne V-stilen ble til, så er det ikke kraf...
1
0 svar
Laster...