Jeg ser ikke noe galt i at den som bruker en tjeneste (veien) betaler for den.
Jeg skjønner ikke hva det er med SV som så sterkt misliker folk med lav inntekt og dårlig råd. Hvorfor skal de alltid straffes hardere enn de som tjener bra? Er det fordi SV-ere ofte er akademikere, tjener forholdsvis bra, og vet lite om virkeligheten uten for sin egen drømmeverden?
Bompenger er riv ruskende galt. Den første galskapen var at vi nordmenn, om enn murrende, godtok at vi skulle betale for å kjøre på en gammel vei i håp om en dag å få oppleve å kjøre på en ny vei (noen rekker aldri å kjøre på den nye veien før de dør). Kan du fortelle meg om ett eneste annet land som gjorde dette på den tiden vi innførte våre første bompengeveier? Sannsynligvis ikke, for det er ikke normalt å betale for noe man ikke vet når man mottar, i hvert fall ikke når man snakker om mange år fram i tid (lever man fortsatt?). Det er direkte umoralsk, og min påstand er at bare nordmenn kunne være dumme nok til å akseptere dette. Nå ser det imidlertid ut for at andre land har sett hva nordmenn finner seg i, og da vil vi nok se en noe større spredning av galskapen.
Den andre galskapen er at dette er sosialt veldig urettferdig. Et lite eksempel:
Kari og Ola bor på samme sted. Kari bor i en eldre, men rimelig leilighet, hun er avhengig av bil, men har bare råd til en gammel og liten bil, og håper den vil rulle en stund til og bli godkjent på neste EU-kontroll. Ola har stort hus og flott, ny bil.
Kari ble en taper i skolen, hun ble mobbet, men ingen reagerte, så hun droppet ut så snart det var mulig. I dag har hun få jobbvalg, og jobber som rengjører for tre forskjellige bedrifter, og jobber 30 timer per uke. To av bedriftene ligger på hennes hjemstad, men for å komme til bedrift nr. 3 må hun kjøre på bomvei, tur/retur. Det koster kr 35 per dag med brikkebonus på kr 700 (30%), hun har ikke råd til mer om gangen. Selv om hun har prøvd å finne enda en jobb, har hun ikke lykkes, og hun tviler litt på om hun vil makte det, ryggen begynner å protestere. Hun har en bruttolønn på 4500 per uke.
Ola er bedriftsleder og tjener godt, 16.000 per uke. Han må også kjøre på samme bomveien, tur/retur. Han har råd til å benytte forskuddsbetaling på kr 5.000, og betaler derfor kun 25 per dag.
Karis utgifter til bom utgjør 3,9 % av hennes bruttoinntekt. Olas utgifter til bom er 0,8 % av hans bruttoinntekt. Sannelig er det dyrt å være fattig!
Det ser ut for at noen synes dette er helt greit. Det gjør ikke jeg. Og dette gjelder mer enn bompenger, dette gjelder de fleste formene for avgifter som SV er slik sterk tilhenger av.
"Velg oss - vi gjør de fattige fattigere!" Oooops, hvor ble det av velgerne?
Mitt siste spørsmål: Hvor mye av bompengene blir det igjen til vei når alle utgifter er trukket fra? Min påstand er: Dette er den dyreste og dårligste formen for veibygging for samfunnet som helhet. Hvorfor kan ikke oljefondet benyttes til disse investeringene? Jeg tror det ville gitt mer avkastning enn å investere i gamle bygninger i utlandet.
Under halvparten av bompengene går til veien