Miljø og Klima

Whit

Telegraph og The Australian dementerer

Etter å ha begått den mest grunnleggende redaksjonelle feilen man kan gjøre - å droppe kildekritikken - har nå avisene The Australian og Telegraph dementert påstandene de plukket opp fra David Rose (som for øvrig også Dagbladet videreformidlet).

Når vil norske skeptikere kutte ut David Rose som kilde? Eller syns de det er greit å spre direkte feilinformasjon fra en mann som burde vite bedre?

3
13 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Det er nok få som skader debatten mer enn denne personen. Som journalist påtar man seg et visst ansvar. Dette har åpenbart ikke Rose fått med seg, ettersom han gang på gang publiserer artikler som er 100% sprøyt.

Uansett om man er uenig med FNs klimapanel eller ikke, så må man være nøye med å ha et seriøst grunnlag for argumentene sine. Da må man i såfall holde seg langt unna Rose og co.

2

Når vil norske skeptikere kutte ut David Rose som kilde? Eller syns de det er greit å spre direkte feilinformasjon fra en mann som burde vite bedre?

I linken din nevnes Himalaya-flausen til Klimapanelet.

Det var visst ikke så farlig, bare en liten feil i en stor rapport osv. Dessuten insinueres det at det var riktig ved å vise til et ras i Himalaya!

Men at en journalist - angivelig - har feiltolket hvordan den angitte stigningstakten på 0,2 grader i Klimapanelet skulle tolkes, er selvfølgelig en katastrofe av slike dimensjoner at man skulle tro enden var nær.

1
Karbonbasert_livsform [sitat…] I linken din nevnes Himalaya-flausen til Klimapanelet. Det var visst ikke så farlig, bare en liten feil i en stor rapport osv. Dessuten insinueres det at det var riktig ve...

Men at en journalist - angivelig - har feiltolket hvordan den angitte stigningstakten på 0,2 grader i Klimapanelet skulle tolkes, er selvfølgelig en katastrofe av slike dimensjoner at man skulle tro enden var nær.

Du forsvarte jo likegodt Rose sin utlegning om stigningsgraden.

Hva blir du da Karbo? Uvitende eller løgner?

2
Karbonbasert_livsform [sitat…] I linken din nevnes Himalaya-flausen til Klimapanelet. Det var visst ikke så farlig, bare en liten feil i en stor rapport osv. Dessuten insinueres det at det var riktig ve...

Men at en journalist - angivelig - har feiltolket hvordan den angitte stigningstakten på 0,2 grader i Klimapanelet skulle tolkes, er selvfølgelig en katastrofe av slike dimensjoner at man skulle tro enden var nær.

Rose påsto blant annet at det skulle avholdes et krisemøte i IPCC fordi sjøisen, igjen ifølge Rose, hadde økt med 60%.

Dette påsto han uten å ha dekning for de 60%. Og angående krisemøtet så påsto han dette ETTER at Ed Hawkins hadde informert ham om at det IKKE skulle avholdes noe krisemøte. Hvorfor IPCC skulle ha et krisemøte når sjøisen i Arktis utvikler seg mer ifølge deres prediksjoner, enn ifølge de mest pessimistiske anslagene er for øvrig en gåte.

Hva kaller du sånt da Karbo?

2
Hutrefulken [sitat…] Hvis de mange feilene hans kun var slurv ville jeg forventet at han rettet opp i dette, og beklaget seg. Men det har, desverre, aldri skjedd.

Det kan jo skyldes at det ikke var noen feil, men muligens en misforståelse eller en feiltolkning.

0,2 grader er jo tatt fra IPCC sine egne tall.

"Since IPCC’s first report in 1990, assessed projections have suggested global average temperature increases between about 0.15°C and 0.3°C per decade for 1990 to 2005. This can now be compared with observed values of about 0.2°C per decade, strengthening confidence in near-term projections."

http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/wg1/en/spmsspm-projections-of.html

1
Hutrefulken [sitat…] Hvis de mange feilene hans kun var slurv ville jeg forventet at han rettet opp i dette, og beklaget seg. Men det har, desverre, aldri skjedd.

Der tar du nok feil.

Artikkelen er oppdatert vedrørende de 0,2 gradene og en "clarification" er lagt til nederst.

Også henvisningene til "krisemøtet" er rettet til "et fire dagers møte" i Stockholm, dog uten at dette er nevnt i "clarification".

I tillegg er det rettet opp i et sitat som var korrekt, men som inneholdt trykkfeil i den lekkede rapporten.

1
Smartskalle Det kan jo skyldes at det ikke var noen feil, men muligens en misforståelse eller en feiltolkning. 0,2 grader er jo tatt fra IPCC sine egne tall. "Since IPCC’s first report in 1990...

Rose påsto at IPCC hadde skrevet at temperaturstigningen fra 1950 var 0,2 grader pr tiår...

Han er jo bare blåst. Eller en diger løgnhals. Velg det som du er mest komfortabel med.

Legg også merke til her at de skriver omtrent 0.2 grader. De skriver ikke at det var 0,22 - 0,24 som er trenden for temperaturindeksene i den perioden. De underdriver.

1

Når vil norske skeptikere kutte ut David Rose som kilde? Eller syns de det er greit å spre direkte feilinformasjon fra en mann som burde vite bedre?

Når vil norske alarmister kutte ut IPCC som kilde? Eller synes de det er greit å spre feilinformasjon i fra en organisasjon som burde vite bedre?

Whit har jo en tråd der han kritiserer dobbel standard ... :)

1
Ambrosius_Olufsen [sitat…] Når vil norske alarmister kutte ut IPCC som kilde? Eller synes de det er greit å spre feilinformasjon i fra en organisasjon som burde vite bedre? Whit har jo en tråd der h...

Når vil norske alarmister kutte ut IPCC som kilde?

Det er ingen grunn til å kutte ut IPCC som kilde. Etter å ha jobbet mye med vitenskap, vet jeg at man finner stort sett ikke bedre kilder enn dette, ihvertfall for ikke-eksperter for oss (som krever det absolutt nyeste innen feltet).

De små feilene som faktisk gikk gjennom ble i ettertid rettet opp med all tydelighet. Feil er godtatt så lenge de blir behandlet på riktig måte. Her er det noe som grovt skiller IPCC fra Rose og lignende aktører.

1

Lignende innlegg

Miljø og Klima nostalgikern Siste svar

Våtere og villere?

Det konstateres at klimaendringene nå er over oss for fullt også i Norge (MDG-hold, SV-hold m.fl.). Og vi som i en del år nå er blitt tutet ørene fulle fra div. forskerhold, og ikke minst politisk ho...
1
27 svar

Dumme forskere.

Så 2 idioter på tv.En påsto at antarktisk var på størrelse med texas x2,Det er jo på størrelse med Canada. En annen var bekymret over at Grønland skulle forsvinne.Vet de ikke at det er land under både...
1
2 svar
Miljø og Klima trondhjem Siste svar

RWE saksøkes

I Tyskland foregår en interessant rettssak. Saul Luciano Lliuya har saksøkt RWE, en kullkraftgigant som har høye historiske CO2-utslipp på samvittigheten. Årsaken til søksmålet er at en diger bit på f...
1
9 svar
Miljø og Klima Fico Siste svar

Uklart om vindkraft

Fra stortingets talerstol har vi kunnet høre at vårt elkraftpotensiale for havvind, er like stort som det potensiale som i dag ligger til grunn for vår landlige produserte vannkraft. Det kan jo høres...
1
27 svar
Laster...