Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Ja det kam man ha inntrykk av når man får opplyst at salget av nye EL-biler har sunket og spesielt i Oslo har salget gått ned med 20-25%. Er dette begynnelsen på populariteten for dette parasitt kjøretøyet som er så sterkt subsidiert? Mye tyder på at folk tror med rette at gullalderen er over og det er få som kjører EL-bil fordi dette skal redde klimaet.

2
59 svar

59 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Amatør_1

Hver gang det kommer ny teknologi så er det mange som tror at denne teknologien skal overta/redde verden og alt annet er avleggs. Da får man slike håpløst ressursødende ordninger som subsider til elbiler, subsidier som for en stor del tilfaller folk med 2 eller flere biler. Det er nok helt riktig at det helt andre grunner enn 'klima' folk prioriterer dersom de kjøper elbil.

Sannheten er at elbiler, altså biler drevet med batteri-motor, hverken er en ny idé eller vil overta verden. I beste fall er det et nisje-produkt som passer spesielle formål. La elbilene være gjenstand for nøyaktig de samme reglene som andre biler og observér hva som skjer.

Jeg tror også at det går opp for mange at subsidie-gullalderen for elbiler går mot slutten, og det er bakgrunnen for nedgangen, ingenting annet.

3

arnekk

Nå må parasitt bilene betale det som det koster samfunnet å bruke vår infrastruktur som vi alle er enige i skal forbedres og oppgraderes. Nå nye prosjekter tar mye lengre tid å nedbetale eller aldri blir nedbetalt på grunn an gratis kjøretøyene er det på tide å sette foten ned.

Har man råd til en bil til 600 000 kr så har man jammen råd til å betale det som det koster å bruke vår veier og parkeringsplasser. Man skal også være oppmerksom på at der er to ting som er viktig i denne diskusjonen: El-biler er nesten alltid bil nummer to og det er 90% eller flere som kun kjøper EL-bilen fordi den er subsidiert og ikke fordi den nødvendigvis er miljø og klima korrekt.

Jeg skulle gjerne hatt en EL-bil men har hverken bruk for eller råd til dette som pensjonist med 2 personer i husholdningen. Det blir man straffet for.

2

blackline

El-biler er nesten alltid bil nummer to og det er 90% eller flere som kun kjøper EL-bilen fordi den er subsidiert og ikke fordi den nødvendigvis er miljø og klima korrekt.

Vel. Alle jeg kjenner med moderne elbil har fossilbilen som bil nummer 2. Fossilbilen brukes nesten ikke i det daglige.

1

Amatør_1

Alle jeg kjenner som bruker begrepet "fossilbil" sliter med realitetsorienteringen sin. Det ingen motorer som drives av fossiler.

De som har biler som ikke brukes burde jo selge dem da.

1

arnekk

Nettopp. Men hvis man vil reise utenfor landets grense så kommer man ikke langt.

At prasittbilen brukes mest mulig er jo ganske åpenbart. Noe annet ville være litt sært. Det er på tide at disse kjøretøyene betaler det som det koster å kjøre på norske veier og betale det det koster å forbedre eller lage nye veier. Til nå har de vært gratis passasjerer i trafikken og en stor utgift for kommunene det gjelder.

1

arnekk

Jeg kaller EL-bilen en parasitt fordi den lever på en vert som betaler kostnadene. Parasitten har samme egenskaper nemlig at det er oss andre som bare har en bil og klarer seg utmerket med den som må betale. Ta bompengene som skal brukes til nye anlegg og skatt til kommunen.

EL-bilen er en miljø-flopp i den forstand at der er få eller ingen som kjøper den fordi den er miljøvennlig. Kun økonomiske fordeler er det som er drivkraften.I går hadde NRK et innslag om kols pasienter som dør litt tidligere enn det de eller ville gjort. Kols er en sykdom som rammer storrøkere og det er få som får den sykdommen uten hjelp av massiv røyking. Konklusjonen var naturligvis at det var bilen som var synderen selv om utslippene av svevestøv kommer fra en helt annen kilde: vedfyringen. Hvor mye svevestøv en får i seg når en røyker er lite diskutert. Da er det bedre å kaste seg over bilen selv om det meste svevestøvet kommer fra den miljø korrekte vedfyringen.

2

la1goa

Jeg kaller EL-bilen en parasitt fordi den lever på en vert som betaler kostnadene.

Det er meg ubegripelig at politikere tillater denne formen for parasitter.

1

ramses2k

Jeg kaller EL-bilen en parasitt fordi den lever på en vert som betaler kostnadene.

Hva kaller du da de som bruker vår felles atmosfære som søppelfylling?

1

SjatH

"de" i denne sammenheng blir vel mesteparten av jordens befolkning...?

1

la1goa

De betaler enorme summer til statskassen for å få lov til å "forurense" med CO2. Jeg setter forurensning i hermetegn da CO2 ikke er forurensning. Så den gjengen bidrar til statskassen i sterk kontrast til elbileiere som ikke betaler en krone.

Og ellers? Søppelfylling, hva mener du med det? Har du egne definisjoner på ting?

1

Amatør_1

Flere problemer med snyltebilene...

Saksøker Tesla for manglede hestekrefter

126 norske Tesla Model S P85D-eiere saksøker elbil-produsenten.

1

MacanT

Flere problemer med snyltebilene...

Flere problemer?

1

Amatør_1

Ja, det viser seg også at Tesla-bilene kan hackes og fjernstyres. At du kan fjernstyre bremsene er ikke akkurat noen god ide, sett fra ett eierståsted.

Researchers hack Tesla Model S with remote attack

The researchers were able to remotely control the braking system, sunroof, door locks, trunk, side-view mirrors and more

...

Researchers from Chinese technology company Tencent found a series of vulnerabilities that, when combined, allowed them to remotely take over a Tesla Model S car and control its sunroof, central display, door locks and even the braking system. The attack allowed the researchers to access the car’s controller area network (CAN) bus, which lets the vehicle’s specialized computers communicate with each other.

1

blackline

En liten informasjon fra NVE. Som kan være grei å ta med seg i denne diskusjonen.

"1,5 millioner elbiler vil til sammen bruke rundt fire TWh strøm, noe som tilsvarer 3 prosent av det norske strømforbruket."

Jeg har vel tidligere nevnt at erstatningen av dagens personbilpark med Tesla model s vil forbruke 12% av dagens Elproduksjon.20 000km år kjørelengde.

1

Lignende temaer

Bilde

Vitenskap

Vitenskap

Bilde

Luftfart og Samferdsel

Luftfart og Samferdsel

Bilde

Astronomi

Astronomi

Bilde

Politiet

Om godt arbeid og ikke så godt arbeid fra politiet

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Laster...