Motorsport

ImprezaWRC

Motorsport den nye folkeidretten?

Motorsport interessen i Norge bare øker og øker for tiden. Etter Petter Solbergs fantastiske prestasjon i de Walisiske skogene i november i fjor, har det rett og slett tatt helt av. Norges Motorsport og Norges Bilsport forbund har opplevd en dramatisk økning i antall medlemmer det siste året. Motorsport har vært lite representert i media tidligere, vi ser nå at dette er i ferd med å snu. Er motorsport på vei til å bli en akseptert sport blant vanlige folk, eller er det fortsatt en sport for de spesielt interesserte? Hva gjør dette med de unge, vil flere velge motorsport fremfor fotball og håndball? Og hvor mye koster det egentlig å drive med motorsport for unge? Vil Norge noen gang bli en motorsport nasjon slik som for eksempel Finland?

Som sagt, motorsport interessen har aldri vært større i Norge enn nå. En av grunnene til det er en sprudlende rally kjører fra Spydeberg som har gått rett inn i hjertene til det norske folk, Petter Solberg. Han vokste opp på gården Spydeberg i Østfold. Petter og broren Henning begynte å skru på biler allerede da de var 10 år gamle. Far og mor Solberg var rallycrosskjørere og Petter og Henning var alltid med dem. De begynte begge med motorsport i ung alder og på kort tid var de blant de beste i Norge i Rally. Noen år senere fikk Petter kontrakt med et rally team og plutselig var han i verdenstoppen. Og for øyeblikket er han altså verdens beste rally kjører.

Endelig har det norske folk fått øynene opp og skjønt at det finnes andre idretter enn langrenn og fotball. Rally for eksempel. Antall tilskuere i NM i rally har steget kraftig de siste årene. Folk har skjønt at rally er en publikums vennlig, action fylt og fasinerende sport. Selv om kun en nordmann kjører rally på internasjonalt nivå betyr ikke det at vi har dårlige rally kjørere her til lands, storebror Henning Solberg har vunnet rally-NM de siste fem årene og i år får han sjansen til å prøve seg i WRC, world rally championship.

Men det er ikke bare rally som opplever en oppgang, motorcross har også blitt en populær sport. Etter at Pål Anders Ullevålseter har hatt suksess i Paris-Dakar rallyet har flere og flere unge blitt interessert i motorcross. Så å si alle motorsport grener har opplevd en stor pågang av folk som vil prøve seg. Og dette merkes også hos forbundet. President i Norges bilsportforbund Finn R. Jacobsens sier: Bare på de to siste årene har økningen i antall aktive vært på over 30 %, og med Petter som verdens beste PR-ambassadør for sporten vår ser vi ingen grunn til at trenden skal snu med det første.

Men fortsatt er det et lite stykke igjen til motorsport blir en del av idrettsnorge. Verken Motorsport eller Bilsport forbundet er med i NIF, Norges idrettsforbund. Dette gjør at disse forbundene får mindre tilskudd fra staten og at de ikke mottar noen penger fra tippemidlene, slik de andre idrettsforbundene får. De må på mange måter klare seg selv, motorsport har lenge vært en liten del av idrettsnorge, de har på en måte stått litt utenfor, vært litt for seg selv. Men nå ser det ut som de kan bli tatt inn i varmen igjen. Det er nemlig snakk om å få de to forbundene inn i NIF.

Fortsatt mener noen at motorsport oppfordrer ungdommen til råkjøring. Sannheten er jo det stikk motsatte, ved å få ungdommen inn i et motorsport miljø vil man få mer kontroll over ungdommenes kjøring. De får kjørt på avsperrede områder og baner og under kontrollerte forhold. Grunnen til at mange ungdommer råkjører på offentlige veier er fordi de ikke har noe tilbud, de har ingen steder hvor de kan kjøre fort lovlig. Hvis man får flere unge over fra veiene og inn på banene, vil man spare liv og gjøre det tryggere i trafikken.

Mange unge vil også prøve motorsort, men dessverre finnes det ikke motorsport klubber over alt og det er heller ikke alle klubber som tar inn barn. De har rett og slett ikke ressurser til det. Gokart er den motorsporten som er mest utbredt blant unge i dag. I Norge kan du begynne å kjøre fra det året du fyller sju år, konkurrere får du først gjøre det året du fyller ti. Det finnes mange gokart anlegg rundt omkring i landet, og det er en av de rimeligste motorsportene man kan drive med. De fleste kjente bilsport utøvere startet med gokart og jobbet seg videre oppover.

Å drive med motorsport er kostbart. Man trenger penger til: Førerlisenser, vognlisenser, treningsavgifter og klubbmedlemskap. Kjøp av utstyr og vedlikehold av det tekniske. Reising og overnatting i forbindelse med løp. Det sier seg selv at det er snakk om en del penger. Men det varierer stort, mens noen bruker flere hundretusen i året kan andre klare seg med rundt 10 000. Men allikevel er det alt for dyrt i forhold til andre ”vanlige” idretter. Det krever også en del av foreldrene som må stille opp når det er løp og frakte gokarten til og fra trening. Det er bare de foreldrene som har tid og penger, som lar barna sine drive med gokart. Dette bør det gjøres noe med, det bør være mulig for de fleste å drive med gokart. Akkurat slik som fotball. Det burde være billigere å leie en kart, i dag koster det rundt 10kr pr min for å leie en kart. Det er alt for dyrt, skal vi få gode motorsport utøvere i framtida må vi legge forholdene til rette. Hadde det vært billigere hadde selvfølgelig flere drevet på med det.

Det er snakk om prioritering, man skulle bestemt seg for å satse på motorsport. Olympiatoppen jobber hele tiden for å få frem nye idrettsstjerner, de satser og investerer penger i mange idretter. Men aldri innenfor motorsport, dette er en skam og det burde straks gjøres noe med det, hvorfor skal man ikke satse på motorsport? Det må bli slutt på slik forskjells behandling. Se på Finland for eksempel, et bevis på at hvis det satses på motorsport så får det resultater. Finland er et stort motorsport land i internasjonal sammenheng. Spesielt i rally dominerer finnene stort, Finland er det landet med flest internasjonale rally kjørere og også i formel 1 stiller finnene sterkt med en av verdens beste kjørere Kimi Räikkönen. Finnene har hatt slik suksess innen motorsport fordi de satser på det, de bruker p

1
5 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

penger på utvikle og finne nye talenter og de legger til rette for at unge og lovende kjørere skal kunne utvikle seg og få sjansen til å vise hva de er gode for. Hvis Norge skal bli en motorsport nasjon, må det skje store endringer innad i idretts Norge. Men det lite sannsynlig at vi noen gang får oppleve det, vi nordmenn er for tradisjonelle og holder oss til de såkalte vanlige idrettene.

Motorsport, som før var kun for de spesielt interesserte er nå blitt et populært og spennende alternativ til de tradisjonelle idrettene. Folk er klare for noe nytt og det blir spennende å følge med utviklingen i årene fremover. Med flere inntekter og mer satsing kan man vente seg mange gode norske motorsport utøvere i fremtiden. Og hvem vet, om noen år kan vi kanskje kalle motorsport for den nye folkeidretten.

1
ImprezaWRC Dette er en artikkel jeg har skrevet i skole sammenheng. Tenkte jeg kunne legge den ut her på motorsportsidene :-)

Den store rally interessen skyldes jo nå Petter. Men det kan dessverre virke som om mange er mer interesert i Petter enn i selve rallysporten som helhet. Det er svært svært tvilsomt at Norge blir et motorsportnasjon som Finland. Eller noe i nærheten. Vi får kanskje et par profilen i noen motorsport grener, da spesielt rally, men vi kommer ikke til å klare å masseprodusere F1 og rally stjerner som Finland gjør. Det er det bilhatende Samferdselsministere og Kulturministere som skal sette stopper for. Motorsport vil heller aldri bli en folkesport på linje med det skiskyting, hopp, håndball og fotball er nå. Vi kunne nok fått flere go-kart anlegg for samme pris som vi kjøper operan for nå. Men dessverre har vi ikke en idrettsminister, men kun kulturminister.

Så det er nok kun Rally normenn virkelig kan slå gjennom, og det er nok de soim kjører privat fra de er små, ulovlig på en eller annen går. Ikke overaskende om Oliver Solberg kommer til WRC om en hel del år. Men motorsport gener på far og mor sia.

P M Østen preben_oesten@hotmail.com "Are they high quality ballons?"

1
egoster Den store rally interessen skyldes jo nå Petter. Men det kan dessverre virke som om mange er mer interesert i Petter enn i selve rallysporten som helhet. Det er svært svært tvilsom...

egoster skrev: "Ikke overaskende om Oliver Solberg kommer til WRC om en hel del år. Men motorsport gener på far og mor sia. "

I tillegg vil nok faren satse økonomisk på sønnen sin. petter drar vel inn rundt 30 mill i året og vil sikkert ikke knipe igjen pengepungen når sønnen kommer å spør om han kan få sin egen rallybil.

1

Lignende innlegg

Laster...