Motorsykkel

Europe

Lett motorsykkel og førerkort klasse B

Jeg er født i 1970. Har jeg da rett til å kjøre lett motorsykkel med billappen?

1
24 svar

Det er ikke nødvendigvis så enkelt. Regelendringen ble innført med virkning for personer født fra 1972. På tidspunktet jeg tok førerkort var retten tilstede. Lovendringer har ikke tilbakevirkende kraft i Norge.

1

Jeg vet i hvert fall fra da jeg tok førerkortet på bil (B) så har det siden kommet nye klasser og regler for andre kjøretøy.

Disse har blitt automatisk lagt til, de gangene jeg har fornyet/utvidet sertifikatet mitt..

inntill begynnelsen av 90 tallet, så kunne man kunne man også kjøre 7.5T med B sertifikat.. Dette ble fjernet den gang..

Sertifikatet måtte selvfølgelig fornyes, dersom man ville beholde denne klassen videre (C1), ellers "mistet" man den.

Med "mistet" mener jeg at man må avlegge teori og praksis - prøve på nytt, samt vedlegge godkjent helseattest siden dette inngår blant tung-klassene..

1

Jeg vil anta at man i utgangspunktet må ha ha førerkort i en gitt klasse, for at den skal omfatte senere klasser og nye regler som kommer i ettertid. Her er det snakk om tilbakevirkende kraft..

Om folk i godt voksen alder tar førerkort (førstegang) i dag for bil (B) så får de kun klassene som omfatter klasse B i dag.. Altså AM og B.

1
coffin_corner [sitat…] det ble en endring 1997..men ikke enkelt å finne svar på spørsmålet..

det ble en endring 1997

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore

De internasjonale klassene ABCDE har hovedsakelig samme innhold i dag som da de ble innført i Norge i 1979. Klassene A1(lett mc), C1(lett lastebil) og D1(minibuss) ble innført i 1997. Klassene AM (moped) og A2 (mellomtung mc)ble innført januar 2013.

1
_roffe_ Jeg vet i hvert fall fra da jeg tok førerkortet på bil (B) så har det siden kommet nye klasser og regler for andre kjøretøy. Disse har blitt automatisk lagt til, de gangene jeg har...

Sertifikatet måtte selvfølgelig fornyes, dersom man ville beholde denne klassen videre (C1), ellers "mistet" man den.

C1 (som jeg har) skiller seg fra A1 ved at det stilles særskilt krav til helse. Det måtte i sin tid leveres legeerklæring for å få registrert C1 på førerkortet og dermed beholde førerretten man tidligere hadde hatt. Det må deretter leveres legeerklæring hvert 5. år for å fortsatt beholde retten. Mange i dag har dermed C1 i førerkortet uten at de lenger har rett til å kjøre denne typen lastebil, fordi de ikke har fulgt opp levering av helseattest hvert 5. år.

A1 har derimot ikke hatt hatt helsekrav på samme måte.

1
_roffe_ Jeg vil anta at man i utgangspunktet må ha ha førerkort i en gitt klasse, for at den skal omfatte senere klasser og nye regler som kommer i ettertid. Her er det snakk om tilbakevir...

Om folk i godt voksen alder tar førerkort (førstegang) i dag for bil (B) så får de kun klassene som omfatter klasse B i dag.. Altså AM og B.

Det stemmer nok. De som tar førstegangs førerkort i dag i voksen alder, har aldri tidligere hatt førerrett for eksempelvis lett mc. De blir dermed ikke rammet av tilbakevirkende kraft.

For dem som derimot tidligere har hatt denne førerretten historisk sett, via et førerkort for bil tatt på f.eks. 80-tallet, skal i utgangspunktet ikke rammes av senere innførte regelendringer. Er man gammel nok kan man sågar kjøre tung sykkel på bare billappen.

1

Såvidt jeg veit, måtte man dessverre passe på selv å få A1 i sertifikatet da de nye førerkortklassene kom. Ellers har man mistet denne rettigheten. Samme med C1.

1

Mine foreldre tok førerkortet (bil) begynnelsen 60 tallet..

Begge har A1,BE, S, T og AM. (lettklassene)

C1 kunne også fulgt med dersom de fornyet sertifikatet sitt innenfor tidsperioden som ble gitt dengang det ble endringer..

De har fortsatt mulighet til å skaffe seg C1 men må da avlegge godkjent teori og praksis -prøve. Så alt det obligatoriske slipper de for denne klassen..

Ingen av mine foreldre har hatt spesiellt ønske om A1, så dette har nok kommet automatisk for dems del, dersom man måtte gjøre noe aktivt for å fortsatt ha dem..

1

Tok selv førerkort i 1985. Jeg ville ha motorsykkelsertifikat også. Så måtte ha kjøretimer på både bil og sykkel,samt individuell oppkjøring i begge klasser. Så jeg har klasse A B . Jevnaldrende venner som kun tok for Bil klasse B,har dermed ikke lov til å kjøre lett motorsykkel. Å vi er ett par årganger eldre enn deg. Så nei,du har ikke lov å kjøre lett motorsykkel om du kun har førerkort klasse B. Angående moped, var det hvertfall slik at du trengte ikke eget bevis om du er født i 82 eller tidligere om jeg ikke husker feil årstall. Selv var jeg dum nok til ikke å fornye førerkortet da regelen om 7,5 tonn opphørte,og har kun lov å kjøre intill 3500 kg.

1
Europe [sitat…] Det stemmer nok. De som tar førstegangs førerkort i dag i voksen alder, har aldri tidligere hatt førerrett for eksempelvis lett mc. De blir dermed ikke rammet av tilbakevi...

tung

Du tar feil. Du kan kun kjøre det som står på førerkortet ditt. Og på slutten av 80 tallet måtte man ha egen oppkjøring og kjøretimer for klasse A. Mulig det gjaldt andre regler om du tok førerkortet før 1970. Uansett kan du ikke lovlig kjøre annet enn hva som står stemplet på sertifikatet. Samme om du er født i 1970 eller 2001

1
stjerta Tok selv førerkort i 1985. Jeg ville ha motorsykkelsertifikat også. Så måtte ha kjøretimer på både bil og sykkel,samt individuell oppkjøring i begge klasser. Så jeg har klasse A B...

Selv var jeg dum nok til ikke å fornye førerkortet da regelen om 7,5 tonn opphørte,og har kun lov å kjøre intill 3500 kg.

Dersom du engang vurderer deg en bobil slik som mange gamlinger skaffer seg etter hvert, så er det ofte at de finner ut at C1 kan være kjekt likevel... Du kan få tilbake C1 ved å avlegge teori og praksis. C1 har egentlig bare "utløpt" for din del..

Mange droppet det da de ikke gadd styret med helseattest og fornyelse hvert 5 år.

1
stjerta Tok selv førerkort i 1985. Jeg ville ha motorsykkelsertifikat også. Så måtte ha kjøretimer på både bil og sykkel,samt individuell oppkjøring i begge klasser. Så jeg har klasse A B...

A er noe annet enn A1. På 80-tallet var det allerede 18-års grense og krav til eget førerkort for tung sykkel, selv om du hadde billappen. Lett motorsykkel derimot kunne (som i dag) kjøres fra fylte 16 år med eget førerkort. Folk med billappen trengte imidlertid ikke eget førerkort for lett sykkel på den tiden. Spørsmålet her er hvilken årgang man satte grensen når regelendringen kom. Mange hevder at grensen ble satt for folk født før 1972.

1
Europe A er noe annet enn A1. På 80-tallet var det allerede 18-års grense og krav til eget førerkort for tung sykkel, selv om du hadde billappen. Lett motorsykkel derimot kunne (som i dag...

1972

Regelendringen kom på 70 tallet. Den kunne dermed ikke ha tilbakevirkende kraft for de som allerede hadde førerkort i 1972 eller 1977 eller når det var. Hadde ikke noe å gjøre med hvilket år man var født. Å jo,jeg vet det er forskjell på A og A1. Nå finnes til og med A2

1

Egentlig er det svært enkelt. Spør politiet eller bilsakkyndige om du kan lovlig føre lett motorsykkel uten A1 på førerkortet ditt. Jeg vet hvilket svar du får.

1
stjerta [sitat…] Regelendringen kom på 70 tallet. Den kunne dermed ikke ha tilbakevirkende kraft for de som allerede hadde førerkort i 1972 eller 1977 eller når det var. Hadde ikke noe å g...

Regelendringen kom på 70 tallet.

Nei, regelendringen kom i 1997. Det du snakker om gjelder tung sykkel som det også på 80-tallet måtte tas eget førerkort for fra fylte 18 år. Man kunne som 16-åring ta lappen på lett sykkel. 18-åringer med billappen kunne derimot også kjøre lett sykkel på den tiden.

Når regelendringer som dette blir innført, blir det alltid satt en grense for hvilke årganger som rammes av endringen, for å unngå tilbakevirkende kraft for grupper som fra før har hatt retten endringen rammer. Eksempelvis ble krav til båtførerprøven innført kun for dem som er født etter 1980.

1

Det står på førerkortet hvilke førerrettigheter man har. A1 må det altså stå om man kan kjøre lett motorsykkel om man ikke har klasse B, eller B er ervervet på et tidspunkt som ikke gir adgang. Det er også slik som noen sier at akkurat den førerretten er avhengig av når man tok førerkortet i klasse B fordi det kan gi førerrett på lett motorsykkel og traktor uten å ha egen førerprøve for disse.

Jeg har A1 i førerkortet, men har tatt den førerretten når jeg var 16 år. B tok jeg etterpå.

Sjekk hva DU har adgang til å kjøre her. Hvis du logger inn gir siden deg nøyaktig hva du har adgang til å kjøre.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort

1

Det sies på tråden at føreretten på det aktuelle kjøretøyet må stå i førerkortet. Det er feil. På mitt førerkort står det A1,BE,C1 +YSK (yrkessjåfør gods)

Jeg kan likevel kjøre AM (moped), S (Snøscooter), T142 (alle traktorer uansett vekt og fart). Har kjørt endel traktor.

1
xantiasx Såvidt jeg veit, måtte man dessverre passe på selv å få A1 i sertifikatet da de nye førerkortklassene kom. Ellers har man mistet denne rettigheten. Samme med C1.

En gammel tråd, men du er den som har avgitt riktig svar i denne tråden. Jeg ville hatt retten å kjøre lett MC på førerkort for klasse B tatt i 1988, men man måtte selv sørge for å gjøre krav på denne retten når regelendringen kom, dvs. tilsvarende som for C1.

1

Frem og tilbake med svar her. Det enkleste måtte da vel være sjekke hva som står bak på førerkortet. Noe annet har man ikke lov til å kjøre uansett hva som blir sagt. Det er hva som står stemplet på førerkortet som bestemmer.

1

Frem og tilbake med svar her. Det enkleste måtte da vel være sjekke hva som står bak på førerkortet. Noe annet har man ikke lov til å kjøre uansett hva som blir sagt. Det er hva som står stemplet på førerkortet som bestemmer.

1

Lignende innlegg

Bil volodiabilek Siste svar

Autodoc selger forfalsket olje!

Jeg har kjøpt mobil1 olje. Emballasjen var uten QR kode og produksjon dato. Jeg kontakted kunde service men de kunne ikke forklare det. Jeg spurte hvilke leverandører de bruker men de svarte at der ko...
1
1 svar
Bil trondergutt Publisert

Opel Astra J 2015 motorproblemer

Hei Har noen på forumet noen erfaringer med det samme som meg ? Har problemer med at motoren rykker litt i motbakke, spesielt med noe lavt turtall og typisk 3∕4 gir. Vært inne på verksted flere ganger...
1
0 svar
Bil Avantii Publisert

Bil med langt passasjersete?

Heisan Ett familie medlem sliter for tiden med væskeansamling i kneet, og sliter meget med å bøye det. Beinet skal egentlig være helt rett så mye som mulig, noe som gjør det problematisk for ham å sit...
1
0 svar
Bil OslomannOslo Siste svar

Ford Focus 1.6 TDCi III MK 2011

Jeg kjørte aldri startrask når jeg kjører fra veien til hovedveien. Jeg kjører alltid rolig å kjøre fordi jeg vil motor skal leve lenge. Fornuftig, men jeg er stor bekymre på grunn av bilen min begyn...
1
1 svar
Laster...