Norge og EU

inspector

EU-krav skaper NSB-streik

EU snik-innfører igjen reduserte kompetansekrav og svakere nasjonal kontroll over samfunnsviktig infrastruktur. Denne gang er det lok-førerne som skal degraderes.

Link/

Sitat: – Etter at EØS-lovgivingen fjernet fagskolekravet ble det mulig for det enkelte togselskap å selv lære opp egne lokførere, samt å definere hva som er tilstrekkelig opplæring for å være lokomotivfører ut fra EUs svært så upresise minimumskrav, skriver NLF i en pressemelding.

Målet om å skape mer konkurranse innenfor NSB er en edel tanke, men realkonsekvensene er sosial dumping innenfor bransjen og dårligere sikkerhet for passasjerene.

Dette føyer seg pent inn i rekken av EUs mange tiltak for å rasere fremforhandlede arbeidsavtaler.

Motstanden mot EU og EØS blir nok ikke mindre etter dette.....

2
18 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Nå begynner forholdene rundt Oslo å bli svært kaotiske. Rekordmange kommer seg ikke på jobb og kostnadene for samfunnet er det ingen som tør å beregne.

At arbeidsgiversiden legger seg flate for Brussels minimumskrav og krever at kompetansenivået for lokførere skal senkes (!) er mer enn besynderlig. Lokførerne har tross alt et krevende yrke der de frakter hundrevis av mennesker/store verdier med kostbart/avansert materiell og hvor sikkerhet/fornøyde kunder står i høysetet.

Og jeg som trodde at vi lever i et kompetansesamfunn. Det er i hvert fall det politikerne har sagt i mange år. Var det løgn det også ?

1
inspector Nå begynner forholdene rundt Oslo å bli svært kaotiske. Rekordmange kommer seg ikke på jobb og kostnadene for samfunnet er det ingen som tør å beregne. At arbeidsgiversiden legger...

Og jeg som trodde at vi lever i et kompetansesamfunn. Det er i hvert fall det politikerne har sagt i mange år. Var det løgn det også ?

Du får høre med Gørr Større.

Siden når ble det en arbeidsgivers plikt å holde krav oppe på et nivå over det som man har behov for i dette å fylle en stilling?

Det er dessverre ikke slik at enhver kan lage sitt eget lille regelverk, uten å fundere disse i lovfestede krav til det yrket som skal utføres.

Er myndighetenes minstekrav dekket, så er det selvfølgelig tillatt for arbeidsgiveren å ansette de arbeidsgiveren finner best egnet.

Men å kreve at arbeidsgiveren skal legge lista høyere enn myndighetskrav?

Blir rett og slett for dumt.

Trådtittelen er forøvrig helt feil.

Det er mangelen på krav fra EU som skaper denne streiken.

1

Tror nok du har misforstått en smule nå RickiBK.

Det er EUs regelverk som åpner for reduserte kompetansekrav og torpedering av nasjonale veletablerte ordninger. Dette griper arbeidsgiversiden begjærlig siden det betyr lavere kostnader på kort sikt. Dette kan sammenlignes med å sette en lystbåteier til å styre en supertanker, eller å la en hobbyflyger overta spakene i en 737.

Hva dette betyr for sikkerhet, punktlighet, teknisk innsikt og kundetilfredshet er visst helt underordnet.

2

Togstreiken trappes opp til pendlernes store fortvilelse. Nå er det nok mange som ser ulempene ved å sentralisere næringsliv til oslogryta.

Lokførerne tok initiativ for å løse floken,men arbeidsgiver viser ingen kompromissvilje. Ikke så merkelig når det i virkeligheten er EØS-avtalen som ligger på blokka.

Arbeidsgiver Spekter ønsker å hente inn personell fra hele Europa, gi dem et internkurs (uten nasjonal standardisert eksamen) og la dem kjøre tog i Norge. Alt forankret i EUs "fire friheter". Kanskje burde de byttet navn til Spectre ?

Regjeringen ser heller ikke ut til å bry seg. En tvungen lønnsnemd vil bli en selsom affære så lenge den politiske eliten opptrer som EUs "pudler" som snikinnfører EUmedlemsskap hver eneste dag.

Togstreiken kan bli hendelsen som setter EØSavtalen på den politiske dagsorden. Og takk for det.......

1

Hvorfor ikke skyte på den egentlige synderen? EØS-reglene er bare en minimumsstandard og det er opp til staten å sette en nasjonal standard.

1

Hvorfor forsøker du å skape et spill for galleriet igjen Serutover?

EU og nasjonalstaten skylder tilsynelatende på hverandre for å ta fokuset vekk fra det essensielle. Mens folk flest er opptatt av denne "krangelen", snikinnføres Brussels politikk i det stille/skjulte.

Politisk håndverk som lukter vondt hindrer ikke at noen sitter og ler på bakrommet....

1

Sitat: – Etter at EØS-lovgivingen fjernet fagskolekravet ble det mulig for det enkelte togselskap å selv lære opp egne lokførere, samt å definere hva som er tilstrekkelig opplæring for å være lokomotivfører ut fra EUs svært så upresise minimumskrav, skriver NLF i en pressemelding.

Du glemte denne

NSB ønsker fortsatt høy sikkerhet og god kvalitet på opplæringen av lokomotivførere, men en standard må settes av norske myndigheter, sier Isaksen.

Det er altså fritt frem for å sette en kompetansestandard. At norske politikere da og nå velger å ikek gjøre det har fint lite med EØS elelr EU å gjøre.

1

Jovisst har dette med EØS å gjøre.

Så lenge Brussel har definert minstekravet og norske politikere kneler for EU, vil det ikke bli gjort store anstrengelser som kan oppfattes som et svik mot de fire friheter.

Forskjellige linjestrekninger skal nå settes ut på anbud etter ordre fra EU. Aktuelle tilbydere vil derfor ha billigere arbeidskraft, gjerne fra øst-Europa med minimal kompetanse og skamløst lønnsnivå. For det har jo konkurrentene.

De fleste oppegående mennesker vil kalle det for sosial dumping når bråkratene i Brussel på egenhånd og plutselig endrer forutsetningene og betingelsene i denne næringen......

3

Streiken er over og godt er det.

Den som måtte gi mest var myndighetenes ja-menighet. Ikke gjennom tvungen lønnsnemd, men med innrømmelser som går på tvers av egne ideologier.

Regjeringen ble presset til å utarbeide en nasjonal standard for lokførerkompetanse. Hvordan denne skal utformes uten å skape vrede i Brussel, gjenstår å se.

Det ser ut til at streik er eneste mulighet for å stoppe EUs nedbygging av nasjonalstaten og for å få ja-menigheten på bedre tanker.....

1

Time will show Serutover.

"Nasjonale standarder" har ingen tilhengerskare i EU. Og hvis disse inneholder et snev av noe som kan tolkes som konkurransevridende, blir det rabalder i Brussel, noe norske politikere tydeligvis er livredde for.

Mitt tips er at den norske standarden vil bli minst like diffus og uforpliktende som EU-regelverket. Da vil det bli fritt fram for degradering av lokføreryrket.

Dette er nok ikke siste gang begrepet "nasjonale standarder" skaper konflikt innad i EU/EØS.....

2
inspector Time will show Serutover. "Nasjonale standarder" har ingen tilhengerskare i EU. Og hvis disse inneholder et snev av noe som kan tolkes som konkurransevridende, blir det rabalder i...

Mitt tips er at den norske standarden vil bli minst like diffus og uforpliktende som EU-regelverket. Da vil det bli fritt fram for degradering av lokføreryrket.

Er jo dette man har kunnet lese av konflikten.

En ny fjær i hatten til ja-siden og de som ønsker EU-politikkens samfunnsødeleggende virksomhet i Norge.

1
inspector Time will show Serutover. "Nasjonale standarder" har ingen tilhengerskare i EU. Og hvis disse inneholder et snev av noe som kan tolkes som konkurransevridende, blir det rabalder i...

Mitt tips er at den norske standarden vil bli minst like diffus og uforpliktende som EU-regelverket. Da vil det bli fritt fram for degradering av lokføreryrket.

Robotisering er nok en større trussel for lokføreryrket enn både EU og norske myndigheter. Et datasystem vil nok kunne styre togene tryggere og billigere enn lokførere. Det er dog slettes ikke uvanlig at fagforeninger ønsker å holde utviklingen tilbake for å ta vare på gamle privilegier.

1

1769: Linken din er mer enn 30 år gammel og bringer lite nytt.

Lokførerstreiken handlet om noe helt annet enn å mele sin egen kake. Lokførerne ønsket at konkurranse skjer på like vilkår samtidig å sikre tilstrekkelig kompetanse i bransjen.

Lokførerne skal ha honnør for å ha tatt ansvar for å redde fremtidig norsk jernbanedrift fra useriøse aktører og sosial dumping.

1
inspector 1769: Linken din er mer enn 30 år gammel og bringer lite nytt. Lokførerstreiken handlet om noe helt annet enn å mele sin egen kake. Lokførerne ønsket at konkurranse skjer på like v...

Inspector:

1769: Linken din er mer enn 30 år gammel og bringer lite nytt.

________

Hva har linkens alder å si når den brukes til å illustrere at noe har skjedd før?

Lokførerne krevde at opplærinskrav skulle inn i tariffavtalen, mens NSB ville ha like krav for alle aktører. Uansett hadde streiken fint lite med EU å gjøre.

1

Lignende innlegg

Aktuelt frode57 Siste svar

Ukraina vinner!

I følge propaganda så vinner Ukraina. Russerne skyter mot kjernekraftverk som de kontrollerer. Så sier også EU i sin kommentar. Livet har blitt litt farligere. Da er det godt media tier mer om Ukrain...
2
8 svar
Politikk - Norsk erdetslik Siste svar

Støre er TVUNGET av opposisjonen . . . .

Hvorfor skriver Dagbladet "Støre kaller inn til strøm-hastemøte på Stortinget" . . .. ? Når det vitterlig er slik at Støre er TVUNGET av opposisjonen til et hastemøte. Det var iflg Støre IKKE aktuelt...
Bilde

Støre kaller inn til strøm-hastemøte på Stortinget

Statsminister Jonas Gahr Støre har kalt inn de parlamentariske lederne på Stortinget til et hastemøte om strømsituasjonen mandag klokken 8.30.


Bilde www.msn.com
1
9 svar

Mye å lære for mange . . . . .

Kan dette være med å øke temperaturen i havet, og ikke minst Co2 innholdet i havet ? Kanskje (ukjent) naturfenomen (/ -katastrofer som dette er mye av årsaken til klimaendringene vi ser . . . . . . K...
Bilde

Et nytt felt med skorsteiner på havets bunn er oppdaget i Stillehavet

Thibaut Barreyre ved Universitetet i Bergen deltok i en ekspedisjon for å forske på vulkanutbrudd, da han og teamet oppdaget de svarte skorsteinene.


Bilde www.msn.com
1
46 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Matvareprisene stuper

Så er forsyningslinjene oppe og går igjen . I Danmark struper folk inn kjøpene sine. Internasjonalt så er det stup i matvarepriser . Les Jyllandsposten og Bloomberg. Det er lysere tider i møte.
1
3 svar

Nytt forslag om strøm . . . . .

Etter mange idiotiske uttalelser om strøm og priser har jeg et nytt forslag . . . . Øystein Olsen (tidligere sjef for Norges Bank) sier: "Øystein Olsen mener tiden for lave strømpriser er forbi" - j...
Bilde

Øystein Olsen mener tiden for lave strømpriser er forbi

Tidligere sentralbanksjef Øystein Olsen mener vi bare kan glemme å få billigere strømpriser i fremtiden.


Bilde www.msn.com
2
0 svar
Laster...