Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Kinesiske biler inn i europeisk marked?

For en tid tilbake hadde ikke kinesiskptoduserte biler en sjanse til å komme inn på det europeiske markedet. Årsaker som elendig kvalitet og enda lavere sikkerhet var avgjørende . Dessuten er bilene direkte kopier av europeiske modeller i segunda kvalitet.

Med el-bilbølgen er kineserne tilbake . Denne gangen har de fått lov til å slippe inn på markedet.

Europeisk bilindustri er i motbakke . Tåler den dette?

Ja i følge Forbes . Av biler solgt i Europa er kun 2-3 % Kinesiske. Dessuten gir inntekter i form av importavgifter og økt eksport fra Europa til Kina der Europeiske biler selger svært godt.

Personlig synes jeg det er rart at folk helt uten videre kjøper Kinabilene uten at man helt vet hva de er. Uten å tenke på hvordan det påvirker europeiske arbeidsplasser og sist men ikke minst at de er laget av slavearbeidere i et land som ikke respekterer menneskerettigheter . Her har jo Oslo kommune gjort sitt ved å kjøpe el busser fra BYD. Et statseid kinesisk selskap .

1
10 kommentarer

Kommentarer

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

Noreger

Dette har Torotto helt rett i. Tenk deg at lille Sverige hadde TO bilfabrikker og fortsatt lager egne jagerfly.

En Nordisk samproduksjon av et bilmerke ville vært fullt mulig og kunne blitt et glimrende samordningprodukt som kunne selge vel over hele Norden. Den enorme mekaniske kompetansen det ville bygget opp samt en bedre handelsbalanse ville vært mer enn nok grunn til å sette i gang noe sånt. Her trengs det Norske og Nordiske grundere som har hjerte for egne land og ikke er globalister med hoteller over hele verden.

Egen industri er POLITISK vilje og har INGENTING å gjøre med at vi "ikke får det til".

1

Noreger

Norden kunne godt ha satt i gang en bilfabrikk igjen. Det handler om POLITISK vilje og ikke noe annet. Besparelsene dette ville gjort bare på "karbonutslipp" alene er jo store.

Men viktigst er det at en Nordisk bilproduksjon ville skaffet bedre teknisk kompetanse her og vi ville hatt mer tilgang til egne kjøretøyer og mer forutsigbarhet.

Det handler om politisk vilje. Med Erna er vel den omtrent negativ.

1

Torotto

Det handler om politisk vilje.

Det handler også om et lite hjemmemarked.

Nordisk så finnes den i Volvo.

1

perchri

For en tid tilbake hadde ikke kinesiskptoduserte biler en sjanse til å komme inn på det europeiske markedet. Årsaker som elendig kvalitet og enda lavere sikkerhet var avgjørende . Dessuten er bilene direkte kopier av europeiske modeller i segunda kvalitet

Trodde disse Chineserene allered var her,jeg. 90% av alle biler er jo skjevøyde blitt?

Lages det ikke europeiske pene biler lenger?

1

mscsts

av importavgifter og økt eksport fra Europa til Kina der Europeiske biler selger svært godt. Personlig synes jeg det er rart at folk helt uten videre kjøper Kinabilene uten at man helt vet hva de er. Uten å tenke på hvordan det påvirker europeiske arbeidsplasser

Tror nok et visst selskap i USA er i større fare for å true europeiske arbeidsplasser her. Bortsett fra fabrikken de bygger i Berlin da.

1

Columbus_3

Personlig synes jeg det er rart at folk helt uten videre kjøper Kinabilene uten at man helt vet hva de er. Uten å tenke på hvordan det påvirker europeiske arbeidsplasser og sist men ikke minst at de er laget av slavearbeidere i et land som ikke respekterer menneskerettigheter . Her har jo Oslo kommune gjort sitt ved å kjøpe el busser fra BYD. Et statseid kinesisk selskap .

Synes du det er like rart at folk helt uten videre kjøper storparten av ting og tang fra Kina, eller gjelder det bare biler. Jeg synes det blir bare dumt å trekke en enkelt vare inn i en Kinaboikott.

1

BeNice

Europeisk bilindustri har lange tradisjoner og sysselsetter mange mennesker...veldig mange mennesker ..Det påvirker alle oss som bor her.

Man bør være bevisst på hva man støtter uansett hva slags produkter man kjøper ja.Særlig når det direkte rammer oss selv

1

Everenga

Europeisk bilindustri har lange tradisjoner og sysselsetter mange mennesker...veldig mange mennesker ..Det påvirker alle oss som bor her.

Nå skal det sies at mange av de europeiske merkene allerede produserer sine biler i østen. Min Opel er produsert i Sør Korea f.eks. Så hvis det er fabrikkarbeidsplasser det er snakk om så har de vært på vikende front lenge.

1

Torotto

Europeisk bilindustri har lange tradisjoner og sysselsetter mange mennesker...veldig mange mennesker

Hvilket år sluttet du å følge med på fabriksanlegg?

I3

Nio

I siste linken ser du de kinesiske slavearbeiderene

1

Lignende temaer

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Bilde

Politikk - Norsk

Politikk - Norsk

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Politikk - Internasjonal

Politikk - Internasjonal

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Laster...