Politikk - Norsk

Jøran_Ødegaard

Ja til el-bil hvis...

Jeg sier ja til el-bil hvis:

- Den kan lades på 5 min

- Kjørelengden er over 25 mil

- Sikkerheten er topp.

- Den går like godt på vinteren som på sommeren.

- Klimaanlegg som holder bilen varm på vinteren.

- Plass til familien på korte turer.

- Ser ut som en bil...

Hva med deg? Kan el-bil være din neste bil hvis dette var tilfelle?

1
27 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Hva med deg? Kan el-bil være din neste bil hvis dette var tilfelle?

Jeg tror du trenger å føre opp lang levetid på batterier. Det hjelper ikke å ha et batteri som kan hurtiglades om batteriet er ubrukelig etter f.eks. 2 år og man må ut med 100 000 kr for nytt batteri...

Det er langt viktigere enn det litt diffuse "det ser ut som en bil".

1

Om en velger å se på denne listen med litt realistiske øyne, så vil vel El-Bil i den formen den har i dag, aldri bli et realistisk fremkomstmiddel for massene.

Sandaas har et meget godt poeng...

...batteriene er slitedeler og selv de beste oppladbare må byttes ut etter noen få år.

1
Sandaas [sitat…] Jeg tror du trenger å føre opp lang levetid på batterier. Det hjelper ikke å ha et batteri som kan hurtiglades om batteriet er ubrukelig etter f.eks. 2 år og man må ut med...

Jeg tror du trenger å føre opp lang levetid på batterier. Det hjelper ikke å ha et batteri som kan hurtiglades om batteriet er ubrukelig etter f.eks. 2 år og man må ut med 100 000 kr for nytt batteri..

Jeg har ikke tatt med kostnader overhodet. Jeg antar det vil variere mellom biltypene som det gjør i dag. Listen min handler mer om minstekrav til selve bilen.

1

Tviler på at elbilene noen gang vil bli noe særlig populære. Det å dra rundt på tunge batterier og alt tullet med holdbarhet og lading vil sette en stopper for det. Hydrogen og biodrivstoff er nok fremtiden.

1
lobotomist1 Om en velger å se på denne listen med litt realistiske øyne, så vil vel El-Bil i den formen den har i dag, aldri bli et realistisk fremkomstmiddel for massene. Sandaas har et meget...

Jeg tror at forskningen på batterikapasitet har vært en underfinansiert område i lang tid, og at man har et par eksempler på bilfabrikanter som bevist har forsinket utviklingen. Hadde man satset på området er det godt mulig man kunne hatt en tilfredstillende teknologi i ikke for fjern framtid.

Nå tror jeg derimot brenselscellen har blitt det mest sannsynlige alternativet for fremtiden. Da gjenstår bare problemet med å skaffe nok hydrogen, en prosess som vil kreve mye energi. Her tror jeg at Norge gjennom mulighet for mye vann, vind- og bølgekraft kan være et foregangsland. På litt sikt også gjennom f.eks. thorium-kraftverk. Selv etter olje- og gasseventyret vil nok Norge være et attraktiv og viktig energiland (og kanskje vi etterhvert får finansiert forskningen skikkelig også)

1
LangNese ok. Men hvor ligger vår generasjons ansvar for fremtidige generasjoners utvikling og vekst? Skal vi bare dra opp stigen etter oss?

Men hvor ligger vår generasjons ansvar for fremtidige generasjoners utvikling og vekst?

I kunnskap, forskning og utvikling. Det er det viktigste investeringen vi kan gjøre.

Det verste vi kan gjøre er å politisere forskningen. Skjer det stopper utviklingen og fremtidige generasoner må betale kostnaden.

1

5 minutt, vel det høres fint ut, men om dette er bra for batteriene i lengden vet jeg ikke nok om. En annen ting er at jeg ikke har bilen min som taxi som går 24 \ 7, behov for hurtiglading er da ikke gjeldene for meg.

Jeg har sakt det flere ganger i andre diskusjoner: Kommer det en bil med de kriteriene du har med bortsett fra hurtiglading og kjørelengde da det er nok med ca. 50 km. I tillegg må det være en bensinmotor, altså som Ole Brom, ja takk begge deler, Plug in hybrid vil redusere bensinfyllingen med minst 80%, håper dette blir aktuelt neste år.

1
legalize_it Tviler på at elbilene noen gang vil bli noe særlig populære. Det å dra rundt på tunge batterier og alt tullet med holdbarhet og lading vil sette en stopper for det. Hydrogen og bio...

Hydrogen og biodrivstoff er nok fremtiden.

Slik du fremstiller det så vil utviklingen være lik 0 da vi fremdeles vil være totalt avhengige av å kjøre ekstra for å fylle drivstoff. Fylle på mer energi kan gjøres enkelt og greit på natten i garasjen. Mulig noen liker å kun tanke opp, selv synes jeg det er et ork og omvei.

1
LangNese Joda, men dette må så absolutt være et forskningsfelt med høy prioritert. Da må vel kanskje forskningen politiseres - det må legges politiske føringer?

Da oppnår vi en politisk løsning - ikke den beste løsningen. Det er som nevnt dumt for den kommende generasjonen. De må rydde opp etter oss og ta igjen det tapte.

Nei, fritt marked er det som gir den beste forskningen og den beste løsningen. Innenfor transportsektoren ville alle former for energigjerrige motorer vært aktuelle i en slik forskning. Det ville vært godt for miljøet og billigere for oss.

1
legalize_it Tviler på at elbilene noen gang vil bli noe særlig populære. Det å dra rundt på tunge batterier og alt tullet med holdbarhet og lading vil sette en stopper for det. Hydrogen og bio...

Hydrogen og biodrivstoff er nok fremtiden.

Det er ikke effektivt. Hydrogen må bearbeides og biodrivstoff endrer ikke energisløsingen, etter hva jeg forstår.

Hovedproblemet med forbrenningsmotoren er ikke utslipp og bruk av olje/bensin; det er sløseriet med energi. Vi kommer til det puktet hvor sløseriet koster for mye penger, og da vil andre motorløsninger konkurrere.

2
knutset [sitat…] Slik du fremstiller det så vil utviklingen være lik 0 da vi fremdeles vil være totalt avhengige av å kjøre ekstra for å fylle drivstoff. Fylle på mer energi kan gjøres enk...

Nja bensinstasjonene ligger jo såpass tett at så lenge du planlegger litt når du skal fylle, så blir det ikke et større ork enn det å putte inn ladern i kontakten. Fylle på mer energi kan du med en elbil gjøre om natta i garasjen, men ikke midt på veien på relativ kort tid.

1
Sandaas [sitat…] Jeg tror du trenger å føre opp lang levetid på batterier. Det hjelper ikke å ha et batteri som kan hurtiglades om batteriet er ubrukelig etter f.eks. 2 år og man må ut med...

Jeg tror du trenger å føre opp lang levetid på batterier.

Når batteriet tar slutt kjøper vi ny bil, dette vil sørge for en rekke arbeidsplasser i mage år fremover!

Bil er forbruksvare, klarer de å lage et batteri som varer i noen år til utover de to som allerede er en realitet kan man like greit bruke "vraket" til gjennvinning.

1
Jøran_Ødegaard [sitat…] Det er ikke effektivt. Hydrogen må bearbeides og biodrivstoff endrer ikke energisløsingen, etter hva jeg forstår. Hovedproblemet med forbrenningsmotoren er ikke utslipp og...

Hydrogen må ikke akkurat bearbeides, men det finnes desverre ikke i ren form så man må fremstille det ved å splitte vannmolekyler ved hjelp av strøm eller ved andre reaksjoner.

Ja forbrenningsmotoren har ikke ikke en optimal virkningsgrad ( de beste dieselmotorene er vel på en (60-70%)? Her er det sikkert et rom for forbedring.

Men uansett så spørs det jo hvor effektivt vi kan få motorisert person transport. Her er det jo ikke bare motorløsningene som teller, men også ting som frakt av energien (flytende er mye enklere og mer effektivt enn et batteri som veier flere hundre kg) + en del andre faktorer. Jeg tviler selv på at vi noen gang vil få en bil som er 100% energieffektiv, men det jo lov å håpe.

1
Justismedisteren

Hva med deg? Kan el-bil være din neste bil hvis dette var tilfelle?

Hmmmm...nei. Kjørelengde på bare 25 mil er for kort.

Satser heller på hybrid.

1

Kan el-bil være din neste bil hvis dette var tilfelle?

Hvis det er mange steder man kan lade batteriene og de er laget til å holde mye lengre enn de kan i dag.

1
Jøran_Ødegaard Du har rett, jeg misforsto deg. Hybrid-løsninger er antakelig det beste, men jeg tenker egentlig bare på rene elbiler. Hvis ikke elbilen kan konkurrere med hybridløsninger vil den...

OK, jeg har tro på elbilen for noen. Det er klart at 5 minutts fylling av el. høres fin ut, så kan en lure på hvilken effekt dette vil medføre på ladestasjoner. 25 mil vil vel kreve 40 – 50 kWh, hvis vi sier 40 så må ladestasjonen tilføre en effekt på 480 kW i 5 minutt.

Dette blir ikke vanlige kabler som kobles til det er jo sikkert, en annen ting er at dette ikke er det beste for batteriene. Mulig jeg trenger å lære litt mer om vanlig lading kontra lynlading og hvordan dette påvirker dagens batterier for slikt bruk.

1

Lignende innlegg

Politikk - Norsk jaha1255 Siste svar

Pride-skytingen:

Hvis RESPEKT FOR ANDRE MENNESKER UANSETT LEGNING . VI kan være UENIG / ENIG SÅ MYE VI VIL MEN DE " SKEIVE " FORTJENER OGSÅ FULL RESPEKT til å leve sine liv på lik linje som vi andre som IKKE ER SKEIVE...
1
47 svar
Politikk - Norsk jaha1255 Siste svar

Lover milliardstøtte

Nå er Støre i sitt ESS hvor han kan leke stor mann med våre skattepenger . Med seg til Ukraina hadde han løfter om ti milliarder kroner i støtte. Pengene skal dekke tre hovedformål – humanitær hjelp,...
1
11 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

PST sjefen må gå!

Vi kan ikke ha et PSTsom ikke gjør jobben sin. De må også ta folk med psykiske lidelser . Det er for seint når det drepes folk. Norge er en politistat og det kryr av politi i Oslo. Både sivil og i uni...
1
31 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

NRK sport politisk blind!

Nå må NRK slutte å politisere alt av idrett. Klaveness hadde ikke oppdatert coronapasset sitt på telefonen / mobilen. Så får faen NRK det til å se dette som en politisk markering mot Klavenes. Det er...
2
11 svar

Tidenes verste Regjering?

Det må smerte sosialistjournalistene og AP fremsnakkerne i Dagsavisen å skrive ingressen til artikkelen nedenfor: HØYRE ØKER MEST! Dette må da være tidenes verste Regjering? Sparker Brudepar, Farmen o...
Bilde

Høyre går mest fram på ny partimåling

Høyre går mest fram og får en oppslutning på 29, 5 prosent i en ny partimåling, opp 3,2 prosentpoeng fra forrige måned. Og Rødt er nå større enn Senterpartiet.


Bilde www.dagsavisen.no
1
5 svar
Aktuelt timy3 Siste svar

Tale og skrivefrihet

https://www.vg.no/rampelys/i/dnXBa1/politiet-har-tatt-ut-tiltale-mot-bernt-hulsker-ser-fram-til-aa-legge-saken-bak-seg Det er fortsatt ikke lov å si hva en mener i Norge I dag, det har høyesterett bes...
1
2 svar
Laster...