Prinsipielt sett er det etter min oppfatning et problem å sette seg i en situasjon hvor nyhetsformidling er ulovlig. Hvis spørsmålet hadde vært om det er for liten frekvensplass hadde jeg forstått det. Men det er ikke snakk om slike problemer.
P4 har en konsesjon for riksdekkende radio. Gjennom denne har de store reklameinntekter i et beskyttet marked med få aktører.
På denne måten har man sikret at TV2, P4 og Radion Norge har kunnet bygge seg opp til sterke selskap som kan sørge for at det finnes reelle, norske alternativ til Nrk.
Med konsesjonene ligger det betingelser om at man skal ha et allmennkringskasterinnhold - dvs. et balansert tilbud til alle deler av befolkningen. Det er på en måte prisen å betale for tilgangen til det beskyttede markedet at myndighetene setter krav til programstruktur utover ren markedstilpasning.
På samme måte deles det ut konsesjon til nærradioer, som også finansieres gjennom reklame inntekter - som har helt andre konsesjonskrav og ressurser.
Når P4 så plutselig velger å også være nærradio, så spiser man av nærradiomarkedet. Dersom de ønsker det, kan de selvsagt søke om konsesjonsom nærradio - men det har de ikke gjort.
Denne gangen gjaldt det nyheter, men vi vet av erfaring at dettte bare er en prøveklut for at man utvider med rene tilpassede sendinger overalt. Slik kan de også få flere lyttere og reklameinntekter fra lokale annonsører - lokalradioens marked.
Det forunder ikke at du som Frp-politiker mener at det ikke er så farlig om kommersielle selskap gir blaffen i de vilkårene som de har søkt konsesjon under. Dog skulle jeg trodd at du var villig til å beskytte de andre aktørene i markedet mot lovbrudd.
Det hadde imidlertid vært interessant å vite hvordan du mener nærradioene skal kunne klare seg i konkurransen om du lar de nasjonale, kommersielle aktørene overta deres styrke - muligheten til nyhetssendinger som har plass til lokale begivenheter og tilgang til det lokale annonsemarkedet. Tro du de fortsatt vil ha et marked eller tror du de vil ha problemer i forhold til en aktør som har større kaffebudsjett enn nærradioens totalbudsjett?
For dette handler ikke om at P4 ser det som en viktig samfunnsoppgave til så velvillig vil bidra til å løse, men om jakten på markedsandeler og økt profitt gjennom tilgang til flere lyttere og annonsører.