Politikk - Norsk
Uenighetene mellom muslimer..
Noe tyder på at det kan blåse opp til strid muslimer i mellom i Norge, i alle fall er det en voksende uro og uenighet å spore muslimer i mellom:
(VG Nett) Torsdag sa leder for Islam Net, Fahad Qureshi (23), at du ikke kan være muslim om du er prinsipielt mot dødsstraff. Det får andre muslimer til å rase.
Mohammed Azhar Alhafaji, leder for Den islamske ungdomsorganisasjonen i Norge, mener at Islam Net ikke er en seriøs organisasjon for unge muslimer i Norge.
Alhafaji mener også at mange muslimer både i Norge og verden ellers er mot dødsstraff, og langer ut mot Qureshi.
- Måten han tolker Islam og Koranen på, og gjennom de personene han har invitert til å holde foredrag under Islam Net-seminarer tyder på at han ikke er en egnet leder for en muslimsk ungdomsorganisasjon.
- Dette er ubegrunnede påstander som man ikke bør ta seriøst. Om han er uenig med Koranen, er det hans sak, men han trenger ikke snakke nedlatende om oss, svarer Qureshi i Islam Net.
Også Venstre-politiker og muslim Abid Raja mener Qureshi ikke bør sitte som leder for Islam Net med over 2000 medlemmer.
- Noen i Islam Net bør ta fra ham ledervervet, da han åpenbart ikke kan representere alle muslimer som er tilhengere av organisasjonen. Qureshi er med å skape frykt for muslimer i Norge med sine uttalelser, mener Raja.
Qureshi angriper tilbake. Om Raja sier han:
- Raja spiller med to ansikter. Blant muslimer tør han ikke benekte Koranen og Profetens ord, men han gjør det blant ikke-muslimer for å tilfredsstille dem. Raja er dermed en stor fare for Norge da han spiller et uærlig spill.
Raja svarer slik:
- Qureshi er fanget av konspiratorisk tankegang, og jeg kan ikke debattere mot slikt.
Ungdomsleder Mohammed Azhar Alhafaji mener Qureshi også opphøyer seg selv.
- Dødsstraff kan kun tillates av skaperen Gud. Er Fahad Qureshi Gud? Tror Fahad Qureshi at han representerer Gud slik at han kan komme med budskap om hva Gud vil eller ikke vil? Han er ikke engang representant for muslimene, mener han, og legger til.
- Min sterke reaksjon kommer av at han stiller spørsmålstegn ved troen til meg og andre som ikke støtter dødsstraff.
Qureshi på sin side sa til VG Nett i går at han mente det stod klart i Koranen at det skal være dødsstraff, og at dersom man skal være muslim, må man underkaste seg alt Gud har sagt.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10082094
Når jeg leser de ulike meningsytringene fra disse muslimene og studerer de verbale angrepene de har på hverandre som kommer frem i artikkelen, går tankene automatisk til land der muslimer er i flertall, og der man tar Muhammeds ord i Koranen bokstavelig og på dypeste alvor. Hva er ofte løsningen på slike konflikter for muslimske grupper i disse landene? Ja, dessverre er det slik at de som tar Muhammed bokstavlig og mener at Koranen er klar på dødsstraff, også har dekning for at man kan voldføre seg mot de som ikke deler det synet man selv står for. Det er like tydelig i Koranen som dødsstraff. Sura 5 er et klart eksempel på det. Det er derfor vi stadig vekk, ja daglig, leser om voldelige konflikter der islamske grupper strider mot mot hverandre, og der konsekvensene av uenigheter muslimske grupperinger i mellom er bombeangrep mot moskeer og hevnangrep fra muslimer mot muslimer i disse landene.
Som politisk redaktør i VG Hanne Skartveit påpeker i sin blogg i februar i år så er for eks stridene sjiaeer og sunnier, arabere og persere etc blodige og voldelige uansett om for eks Israel finnes eller ikke:
"Striden mellom sunnier og sjiaer, mellom arabere og persere, mellom ulike stammer og etniske grupper ville vært minst like dype og voldelige uten Israel i nabolaget.."
http://hanneskartveit.vgb.no/2011/02/12/egypt-i-israels-fotspor/
Og selv om vi i Norge sålangt har hatt en noenlunde fredelig debatt muslimer i mellom, så pyrer det under overflaten i de muslimske miljøene og mellom muslimer, og vi har sett dype motsetninger komme frem gjennom for eks skuddene mot Mulla Krekar, knivbruk i moske, drap (Danmark nylig) og i andre land (norsk-pakistansk muslim skutt og drept) osv.
Det er når islam får større innflytelse i et land at maktkampene i de muslimske miljøene virkelig begynner. Det er da de mest ekstreme islamister - og muslimer som ikke vet bedre enn det de har fått undervisning om av sine imamer -, tar den åndelige fighten for å være de som regnes som de mest ekte muslimske representanter for den mest ekte læren innen islam, og dermed være de som leder an i det islamske miljøet, påheiet av Allah.
Det er naturligvis flott at det i det muslimske miljøet pågår en debatt, og det er flott at alle meninger kommer frem, meningsutvekslinger er sunt, men det er samtidig også viktig at man i et demokratisk land som Norge, ut fra de erfaringer man har gjennom den islamske historien og ut fra utviklingen i land der islam er rådende, setter blikket på, og finner ut åpent og ærlig, hva konsekvensene faktisk kan bli av en slik muslimsk maktkamp.
Det kommer sikkert som en overraskelse for mange, men: Islam er ikke kristendommen, Muhammed er ikke Jesus, Koranen er ikke det nye testamentet, og kristne som tar Jesus på ordet har ikke tillatelse til voldsbruk, noe muslimer som tar Muhammed på ordet har (for eks dødsstraff, lemlestelse, drap). Et muslimsk debattmiljø og debattklima grunnet på Muhammeds tankegang vil derfor være en god del annerledes enn det debattmiljø, og debattklima, vi kjenner til gjennom utviklingen av et demokratisk, vestlig, kristent og humanistisk land. Det bør vi ha i tankene når vi betrakter meningsutvekslingen på dette området.
Skal vi forøvrig velge side i denne debatt, som i hovedak pågår utenfor den allmenne politiske sfære, bør vi støtte de muslimer som fremstår som moderate, uansett om andre muslimer opplever disse som kjetterske og uekte i og med at de våger å opponere seg mot deler av Muhammeds lære ut fra tankegangen om at dødsstraff, voldsbruk, drap etc ikke kan overføres til vår tid. Da har man, for å si det litt slik jeg ser det, i alle fall valgt det minste av to onder.
Vennlig hilsen Potetmosen