Politikk - Norsk

StevenPatrick

Norsk veistandard

Norske veier er jo noe som opptar en del, for ikke å si mange, av debattantene her inne. Og veistandarden blir slaktet både opp, ned og i mente. Men hva mener egentlig disse ”veislakterne”? Trenger vi flotta autostrader fra Florø til Sogndal? Trenger vi firefelts motorvei med midtdeler fra Alta til Tromsø? Eller ligger fokuset på østlandet?

Personlig mener jeg at alle penger vi bruker til opprusting av vei bør gå til de folkerike delene av landet. En fastlandsforbindelse til en omflødd holme i havgapet koster snart like mye som motorveistandard over hele østlandet. Og om Frp aldri så mye skulle komme til makten, om veisatsing ble en aldri så stor post på statsbudsjettet; flotte veier over hele landet får vi aldri.

Så her er en utfordring til dere veifantaster. Prioriter hvor vi skal ha skikkelige veier. Og fortell oss hvor veiene kan forbli som de er.

1
134 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Veiene mellom de store byene i sør må oppgraderes i dag, for om 20 til 30 år så vil det være behov for 4 felt, og da vil det koste mye mer å bygge, og det vil bli et logistisk helvette på jord, å gjennomføre dette når trafikken har sprengt den nåværende kapasiteten.

Nordover fra Trondheim og til Bodø, Tromsø, Alta og Kirkenes, må det bygges inn bredere veiskuldre, slik det er gjort i Sverige, og i alle lenger bakker må det bygges inn en ekstra forbikjøringsfil, slik at trailere kan passeres sikkert og trygt.

Midt-skillere bør bli standard på alle hovedfarts veier der farten er over 80 km/t, fordi en slik investering vil koste samfunnet mye mindre enn kvestelser og veidød vil gjøre.

En MÅ bygge for FREMTIDEN, kun Nordmenn og idioter som bygger vei for hva behovet var i går..

Jeg bor i ett av Europas angivelig fattigste land, og her har vi 4 felts motorvei mellom de største byene, dette utgjør ca. 500 km, og det bygges fortløpende nye traseer.

1

Personlig mener jeg at alle penger vi bruker til opprusting av vei bør gå til de folkerike delene av landet.

Dette er mildt sagt en svært dårlig holdning overfor både transportnæringen og landsdelene våre. Dette tyder nok på at du ikke har tro på at ett av verdens rikeste land bør invistere mer hjemme enn i Oxfordstreet.

Skal man bygge fremtiden kan man ikke bygge veier for behovet i går, men man kan ei heller konsentrere seg om å bygge kun der det er mennesker da transporten omhandler mye mellom fabrikker/industri i distriktene og til / via byer.

Skal man jage 100 000 rein inn til Tromsø by før man slakter de? Skal man produsere Grandiosa Pizza i storbyene og legge mindre tettsteder ned? Blir litt komisk dette for det er IKKE i byene man skal ha industri?

Det du uttaler står vel ikke noe parti bak, men er mer å rekne som din private mening?

1
StevenPatrick Prioriteringen var, ikke uventet, fraværende.

Jeg skal ikke legge ord i munnen på lobotomisten men for meg virker prioriteringen grei. Alt det som nevnes bør gjøres. Snarest. Dette er prekære oppgaver som bør finansieres på siden av vanlige budsjetter gjennom å grave i oljefondet. Og som nevnt, man må bygge for fremtiden, ikke etter allerede utdaterte anslag over trafikkmengde.

1
Himmelblå [sitat…] Dette er mildt sagt en svært dårlig holdning overfor både transportnæringen og landsdelene våre. Dette tyder nok på at du ikke har tro på at ett av verdens rikeste land bø...

Det du uttaler står vel ikke noe parti bak, men er mer å rekne som din private mening?

Naturligvis er det min personlige mening, all den tid det ikke er undertegnede som skyver et parti foran seg.

Uansett hvem som styrer, uansett hvor mye penger dere vil kaste på, det lar seg ikke gjøre å bygge veier i Norge på den måten dere drømmer om. Så en prioritering er vel ikke for mye forlangt? Eller tilter dette såpass med deres samfunnssyn, at hjernen går i stå?

Som Lerum en gang skrev i annonsene sine; eg berre spyr...

1
Instantcoffee

En fastlandsforbindelse til en omflødd holme i havgapet koster snart like mye som motorveistandard over hele østlandet.

Nå er det vel sånn at det meste av det som eksporteres av sjømat fra Norge kommer fra disse såkalte omflødde holmene. Det er kanskje ikke urimelig når disse også forventer å ha fastlandsforbindelse slik at de raskere kan komme seg til sykehus når det er behov for det, eller ta en handletur...

Det er vel ikke sånn at disse forventer 4-felts motorvei, men en sikker vei ville de sikkert satt pris på.

Østlandet må gjerne få sine veier, men det hadde kanskje vært rettferdig med en fordeling på hele landet og prioritering av veier man bruker for å kunne eksportere det som produseres i distriktene.

1

Personlig mener jeg at alle penger vi bruker til opprusting av vei bør gå til de folkerike delene av landet.

De fleste midlene bør definitivt brukes i de folkerikeste delene, men alle?

1
Ljot Jeg skal ikke legge ord i munnen på lobotomisten men for meg virker prioriteringen grei. Alt det som nevnes bør gjøres. Snarest. Dette er prekære oppgaver som bør finansieres på si...

Og jeg gjentar at dette hverken lar seg gjøre okonomisk, eller arbeidsmessig. Jeg bor på Sunnmøre. Våre naturlige veier er inn mot Nordfjord, og gjerne videre til Bergen. På disse plassene bor det lite folk. S&F har vel knappest 100000 innbyggere? Legg merke til spørsmålstegnet.

Er det riktig å bygge store fine veier inn til utkanter? Bør fastlandssamband konsekvent gjennomføres? Og hvis ikke; hvilken mengde mennesker bør man bygge dette for?

Jeg ber dere prioritere. Om det er vanskelig å forholde seg til at alt ikke blir bygd, så lag en enkel fremdriftsplan. Hvem bør først få skikkelig vei?

Og bør rassikring inn til 100 mennesker prioriteres før firefeltsvei mellom tønsberg og Fredrikstad? Dette er hverdagen til de som bestemmer i landet. Slike prioriteringer må gjøres. Jeg ber dere gjøre denne prioriteringen. Jeg ber dere ikke engang komme med finansiering.

2
Instantcoffee Hvorfor skal de brukes der, når de er de som lettest kan reise kollektivt?

Fordi det er en enorm forskjell på en region hvor det bor i nærheten av en million mennesker og min hjemby f.eks som har knappe 20.000 innbyggere. Behovet for bil forsvinner ikke med et godt utbygd kollektivtilbud. Det er klart at Oslo-området bør ha en stor del av kaka når det skal brukes penger på vei, men ikke alle pengene bør gå dit så klart.

1
Instantcoffee [sitat…] Nå er det vel sånn at det meste av det som eksporteres av sjømat fra Norge kommer fra disse såkalte omflødde holmene. Det er kanskje ikke urimelig når disse også forventer...

Nei, det meste som eksporteres av sjømat kommer ikke fra disse omflødde holmene. De kommer fra plasser som allerede er landfaste.

Jeg kan gi et lite eksempel jeg har brukt mange ganger tidligere. Ålesund/Gisketunellene er bygd ved hjelp av bompenger. Om man lot ferga fortsette å gå, fremfor å bygge tunnellene, da kunne man drevet kontinuerlig fergedrift hele døgnet i hundre år, samtidig som man spanderte biffmiddag på hver eneste passasjer, på hver eneste tur. Er dette vel anvendte penger?

1
StevenPatrick Nei, det meste som eksporteres av sjømat kommer ikke fra disse omflødde holmene. De kommer fra plasser som allerede er landfaste. Jeg kan gi et lite eksempel jeg har brukt mange ga...

Er dette vel anvendte penger?

Nei, men nå ror du som bare faen kan...

Du kommer med usaklige angrep mot meg, og når jeg kommer med spørsmål om hva som var feil i det jeg skrev, så kommer du med slikt vås.

Så da spør jeg igjen;

Hva var feil og umulig å gjennomføre med det jeg skrev, og hvorfor er det slik, mener du?

1
lobotomist1 ...dere får bomfinansiert vei der, det er du vel glad for? ...ca. 70% dyrere enn om den ble direkte finansiert blir den vist også, det er god økonomi, ikke sant?

...dere får bomfinansiert vei der, det er du vel glad for?

Når vi for første gang får nye veitraseer siden russerfangene under krigen lagde de vi har nå så må vi vel forvente at vi på lik linje med alle andre må betale bompenger, det plager meg ikke nevneverdig.

1
StevenPatrick Nei, det meste som eksporteres av sjømat kommer ikke fra disse omflødde holmene. De kommer fra plasser som allerede er landfaste. Jeg kan gi et lite eksempel jeg har brukt mange ga...
Instantcoffee

Nei, det meste som eksporteres av sjømat kommer ikke fra disse omflødde holmene.

Vel, Frøya er en av disse omflødde holmene. Det produseres en del der... ellers så er det også mange steder på fastlandet som produserer mye og kanskje hadde behøvd en oppgradering av veistandarden.

Veger bygd med bompenger faller litt utenfor diskusjonen i fohold til prioritering. Oslo, eller utkantene, ettersom de som bor der må betale selv. Statlige tilskudd til vei er neppe balansert i forhold til hva man betaler. Selvsagt får noen steder i utkantene mer enn de betaler for, men det finnes mange som får mye mindre.

1
lobotomist1 [sitat…] Nei, men nå ror du som bare faen kan... Du kommer med usaklige angrep mot meg, og når jeg kommer med spørsmål om hva som var feil i det jeg skrev, så kommer du med slikt v...

Hva var feil og umulig å gjennomføre med det jeg skrev, og hvorfor er det slik, mener du?

Inflasjon er en ting. Vansker med arbeidskraft en annen. Topografi en tredje. Finansiering en fjerde.

Til tross for hva du virker å tro, så er ikke dette berømmelige oljefondet en variant av Zarepthas krukke.

1
lobotomist1 ...dere får bomfinansiert vei der, det er du vel glad for? ...ca. 70% dyrere enn om den ble direkte finansiert blir den vist også, det er god økonomi, ikke sant?

...ca. 70% dyrere enn om den ble direkte finansiert blir den vist også, det er god økonomi, ikke sant?

Det meningsløse er at det som kommer til å bli betalt i bompenger er det det koster å drive bompengeinnkreving på denne veien, altså går det i null. Det sier litt om hvor dyrt det er å lage vei i Norge og at vi må være kritisk til hvor vi bygger vei.

1

Lignende innlegg

Politikk - Norsk jaha1255 Siste svar

Pride-skytingen:

Hvis RESPEKT FOR ANDRE MENNESKER UANSETT LEGNING . VI kan være UENIG / ENIG SÅ MYE VI VIL MEN DE " SKEIVE " FORTJENER OGSÅ FULL RESPEKT til å leve sine liv på lik linje som vi andre som IKKE ER SKEIVE...
1
47 svar
Politikk - Norsk jaha1255 Siste svar

Lover milliardstøtte

Nå er Støre i sitt ESS hvor han kan leke stor mann med våre skattepenger . Med seg til Ukraina hadde han løfter om ti milliarder kroner i støtte. Pengene skal dekke tre hovedformål – humanitær hjelp,...
1
11 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

PST sjefen må gå!

Vi kan ikke ha et PSTsom ikke gjør jobben sin. De må også ta folk med psykiske lidelser . Det er for seint når det drepes folk. Norge er en politistat og det kryr av politi i Oslo. Både sivil og i uni...
1
31 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

NRK sport politisk blind!

Nå må NRK slutte å politisere alt av idrett. Klaveness hadde ikke oppdatert coronapasset sitt på telefonen / mobilen. Så får faen NRK det til å se dette som en politisk markering mot Klavenes. Det er...
2
11 svar

Tidenes verste Regjering?

Det må smerte sosialistjournalistene og AP fremsnakkerne i Dagsavisen å skrive ingressen til artikkelen nedenfor: HØYRE ØKER MEST! Dette må da være tidenes verste Regjering? Sparker Brudepar, Farmen o...
Bilde

Høyre går mest fram på ny partimåling

Høyre går mest fram og får en oppslutning på 29, 5 prosent i en ny partimåling, opp 3,2 prosentpoeng fra forrige måned. Og Rødt er nå større enn Senterpartiet.


Bilde www.dagsavisen.no
1
4 svar
Aktuelt timy3 Siste svar

Tale og skrivefrihet

https://www.vg.no/rampelys/i/dnXBa1/politiet-har-tatt-ut-tiltale-mot-bernt-hulsker-ser-fram-til-aa-legge-saken-bak-seg Det er fortsatt ikke lov å si hva en mener i Norge I dag, det har høyesterett bes...
1
2 svar
Laster...